Torsdagsbilleder - Vognsedler

af Holger Sørensen, Hedehusene, 27/2 2014, 19:22 (3922 dage siden)

Hvad godsvognenes seddelholdere gemte...

Ud fra "arkivet" dukkede en lille kasse med vognsedler op.
De fleste er fra midten af 70´erne, og kommer formodentlig fra
portørpersonalet i Hellerup og Hedehusene som jeg havde god kontakt med.
Findes der andre stationer imellem, kan det være tomvogne som er gået
til Hellerup og Hedehusene til ny læsning, inden man har fjernet de gamle sedler.
Af gode grunde (vejr og vind) kan de være misfarvede og krøllede...
Vogneksperterne kan sikkert fortælle os, ud fra vognnumrene, hvilke vogntyper det er.

Bedste hilsener fra Holger og Morten:-)




Fra Egerkingen, Schweiz til Melitta i Hedehusene med kaffefiltre
God kunde igennem mange år
[image]


Fra Skövde, Sverige til Rockwool i Hedehusene
[image]


Fra Sindelfingen, Vesttyskland til Hillerød og Bohnstedt-Petersen
Vognnummeret er 21 80 413 2 517-4 , egenvægt 21, læsset med 16 tons og dato 20/12 - 1977
[image]




Fra Colditz, DDR og VEB Porzellankombinat Colditz til Imerco i Glostrup
[image]

Fra Szatymaz, Ungarn til København, spor 307 (se den fine sporplan over Grønttorvet hos evp.dk - nederst på siden)
Hvis jeg tyder kragetæerne rigtigt og Google har oversat rigtigt, så er vognen læsset med burgonya - kartofler
[image]

Fra Smålands Burseryd, Sverige til Glostrup
Desværre ser det ud til at Smålands Burseryd ikke vil blive betjent mere af Green Cargo fra 2014/15.
Se mere her i pressemeddelsen fra Green Cargo via SJK Postvagnen
[image]

Fra Gerresheim, Vesttyskland til Turborg...
[image]

Fra Hannover, Vesttyskland til Glostrup
[image]

Fra Norrköping, Sverige til Philips, Glostrup
[image]

Fra Frankrig til Glostrup
Så er det lige det med kragetæerne - men vognen kommer formodentlig fra La Clayette med en Grue - kran.
Hvilket passer meget godt da der i La Clayette ligger en kranfabrik som hedder Potain [image]

Fra Felonica Po, Italien til København, spor 306 og Irma Frugt A/S
Se igen den fine sporplan over Grønttorvet hos evp.dk
[image]

Avatar

Torsdagsbilleder - Vognsedler

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/2 2014, 08:45 (3922 dage siden) @ Holger Sørensen

Sjove :-)
Ren kulturhistorie!

Torsdagsbilleder - Vognsedler

af esni, Frederikssund, 1/3 2014, 11:37 (3921 dage siden) @ Michael Deichmann

Sjove :-)
Ren kulturhistorie!

Hvornår forsvandt det indenlandske jernbanegods?

Torsdagsbilleder - Vognsedler

af Erik Søfelde, 1/3 2014, 19:58 (3920 dage siden) @ Holger Sørensen

Fragt brevet til Melitta
Har jeg følgende sporene liggger der i nu om de har forbindelse må jeg være dig svar skyldig
MvH Erik Søfelde> Hvad godsvognenes seddelholdere gemte...


Ud fra "arkivet" dukkede en lille kasse med vognsedler op.
De fleste er fra midten af 70´erne, og kommer formodentlig fra
portørpersonalet i Hellerup og Hedehusene som jeg havde god kontakt med.
Findes der andre stationer imellem, kan det være tomvogne som er gået
til Hellerup og Hedehusene til ny læsning, inden man har fjernet de gamle sedler.
Af gode grunde (vejr og vind) kan de være misfarvede og krøllede...
Vogneksperterne kan sikkert fortælle os, ud fra vognnumrene, hvilke vogntyper det er.

Bedste hilsener fra Holger og Morten:-)


Fra Egerkingen, Schweiz til Melitta i Hedehusene med kaffefiltre
God kunde igennem mange år
[image]

Fra Skövde, Sverige til Rockwool i Hedehusene
[image]


Fra Sindelfingen, Vesttyskland til Hillerød og Bohnstedt-Petersen
Vognnummeret er 21 80 413 2 517-4 , egenvægt 21, læsset med 16 tons og dato 20/12 - 1977
[image]


Fra Colditz, DDR og VEB Porzellankombinat Colditz til Imerco i Glostrup
[image]

Fra Szatymaz, Ungarn til København, spor 307 (se den fine sporplan over Grønttorvet hos evp.dk - nederst på siden)
Hvis jeg tyder kragetæerne rigtigt og Google har oversat rigtigt, så er vognen læsset med burgonya - kartofler
[image]

Fra Smålands Burseryd, Sverige til Glostrup
Desværre ser det ud til at Smålands Burseryd ikke vil blive betjent mere af Green Cargo fra 2014/15.
Se mere her i pressemeddelsen fra Green Cargo via SJK Postvagnen
[image]

Fra Gerresheim, Vesttyskland til Turborg...
[image]

Fra Hannover, Vesttyskland til Glostrup
[image]

Fra Norrköping, Sverige til Philips, Glostrup
[image]

Fra Frankrig til Glostrup
Så er det lige det med kragetæerne - men vognen kommer formodentlig fra La Clayette med en Grue - kran.
Hvilket passer meget godt da der i La Clayette ligger en kranfabrik som hedder Potain [image]

Fra Felonica Po, Italien til København, spor 306 og Irma Frugt A/S
Se igen den fine sporplan over Grønttorvet hos evp.dk
[image]

Torsdagsbilleder - Vognsedler

af Holger Sørensen, Hedehusene, 2/3 2014, 07:29 (3920 dage siden) @ Erik Søfelde

Fragt brevet til Melitta
Har jeg følgende sporene liggger der i nu om de har forbindelse må jeg være dig svar skyldig
MvH Erik Søfelde> Hvad godsvognenes seddelholdere gemte...

Melitta stoppede med jernbanegods omkring midten af 80´erne - til sidst havde de
kun administrationsdelen tilbage i Hedehusene (som senere flyttede til Roskilde).
Kaffefiltre mm. bliver nok i dag distribueret med en ekstern leverandør - en opgave som Melitta køber sig til.

Lageret har senere - i midten af 90´eren - været brugt af bl.a. Logistica (import af hårde hvidevarer) og til sidst af K.W. Bruun (Reservedele til Peugeot). Sidste 3 vogne fra K.W. Bruun blev hentet omkring 3-4. april 2006.
Der er stadig sporforbindelse.

Groft sagt forsvandt størstedelen af godsbetjeningen til danske stationer fra 2. kvartal 2006 - som hos K.W. Bruun - efter at Railion havde prøvet men ikke kunne få økonomi i transporterne...

[image]

Rockwool afsendte nok de sidste vogne fra Hedehusene i starten af 90´erne
Mht. til fabrikkerne i Øster Doense og Vamdrup ?

[image]


SMC er stadig stor godskunde - men nu i Ringsted

[image]

Avatar

Torsdagsbilleder - Vognsedler

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/3 2014, 08:50 (3920 dage siden) @ Holger Sørensen

Mht. til fabrikkerne i Øster Doense og Vamdrup ?

Vamdrup? Er det ikke Glasuld (som hedder noget andet idag)?

Torsdagsbilleder - Vognsedler

af zumbach, Malling, 2/3 2014, 09:33 (3920 dage siden) @ Holger Sørensen

Meget sjove og interessante fotos. Men hvis man i dag gik rundt på terrænet og fotograferede vognsedler, ville man vel hurtigt blive antastet som terrorist, eller for virksomhedsspionage? Jvf. tidligere debat om TKG.

M.v.h.
Keld Zumbach

Avatar

Rockwool Øster Doense

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/3 2014, 10:01 (3920 dage siden) @ Holger Sørensen

Mht. til fabrikkerne i Øster Doense og Vamdrup ?

Allan Støvring-Nielsen skriver i "Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver II" (2008), side 41:

"Rockwool fabrikken i Øster Doense nord for Hobro har ikke fået leveret jernbanegods i årevis. Sidste gang det skete var den 3. maj 2001, hvor ME 1515 var forbi med et læs koks som en forsøgsleverance. Desværre faldt forsøget ikke tilfredsstillende ud, og i dag er forbindelsen til sidesporet afbrudt."

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Rockwool Øster Doense ( sporplan 1998 + lm )

af henning h087 ⌂, Græsted, 2/3 2014, 10:19 (3920 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af henning h087, 2/3 2014, 10:38

:-)

Rockwoll i Øster Doense sporplan 1998

[image]

[image]

Øster Doense station 1998
[image]

[image]

og i 1952 så Øster Doense sådan ud
[image]

[image]

[image]

Og Holger B D Sørensen smuttede forbi i 1978

[image]

[image]


mvh
henning h087

Avatar

Rockwool Øster Doense

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/3 2014, 11:29 (3920 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Børge Sundahl har bedt mig uploade disse to fotos.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak