Et Molli-lokomotiv i Danmark

af Niels Buch, 23/2 2014, 14:45 (3917 dage siden)

Netop hjemvendt fra vinterferie i Mecklenburg-Vorpommern og en tur med Molli mellem Bad Doberan og Heiligendam, har der rejst sig et spørgsmål. Jeg købte et særnummer af Eisenbahn Kurier om Molli's 125 års jubilæum. Af dette blad fremgår at et af Molli-lokomotiverne endte sine dage i Danmark, men er der nogen af forummets læsere der ved hvad der rent faktisk skete med lokomotivet.

Der er tale om lokomotivet 99 311 bygget af Henchel i 1923 med byggenummer 19747 (sporvidde 900 mm). Lokomotivet kom til Danmark under 2. Verdenskrig for at hjælpe med etableringen af fæstningen Tirpitz ved Blåvand. Lokomotivet har hjulstillingen Dn2t. Søger man på "Dampflokomotive 99 311" på Googles billed-side kan man finde et billede af søsterlokomotivet 99 312, der også var i Danmark under besættelsen men som kom retur til Molli efter krigen.

Jeg har ikke kunnet finde noget på tyske fora. Nogen mener at lokomotivet blev brugt som reservedele for 99 312 og endte sine dage på den måde.

Men som sagt, er der nogen her kan komme nærmere en afsløring af hvad der skete med lokomotivet.

Hilsen
Niels

Et Molli-lokomotiv i Danmark

af Niels Buch, 23/2 2014, 15:20 (3917 dage siden) @ Niels Munch

Øv, jeg troede jeg havde sikret mig mod at emnet havde været oppe, men havde ikke tjekket det åbne forum men kun det historiske.

Men tak for info.

Niels

Et Molli-lokomotiv i Danmark

af H.W.Stückler ⌂, Randers, 23/2 2014, 16:45 (3917 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Det billede der er i den gamle tråd, som Niels Munch henviser til, der ser det da ud til at nummeret ender på et 1 tal, så måske det er en forkert billedtekst.

Hilsen

Hans S.

Et Molli-lokomotiv i Danmark (edit)

af Niels Munch, 23/2 2014, 17:00 (3917 dage siden) @ H.W.Stückler

Det billede der er i den gamle tråd, som Niels Munch henviser til, der ser det da ud til at nummeret ender på et 1 tal, så måske det er en forkert billedtekst.

Hej Hans,

Ja, teksten/nummeret i det indlæg er forkert, men rettes videre i tråden; og jeg mener, at man stadig ikke er kommet 99 311's endelige skæbne nærmere.

Edit: Se også Robert Dröses indlæg af 03. Jul 2011 kl. 15:45:35 i Bimmelbahn-Forum.

M.v.h.
Niels

Et Molli-lokomotiv i Danmark (edit)

af Asger Christiansen, 23/2 2014, 20:05 (3917 dage siden) @ Niels Munch

De nævnte tyske teorier på det bragte link er på flere punkter forkerte - spring dem over. I øvrigt har jeg skrevet om 900 mm ralbanen via Gøttrup (TFJ) til Aggersund i min bog om TFJ "Med tog over Vejlerne", side 70-73.

Vi har hidtil troet, at kun 99.312 var indsat her 1944-1945, men nyopdukkede oplysninger tyder på, at også 99.311 var i det nordjyske på nævnte ralbane (efter at begge lokos havde være i drift nær Oksbøl).

99.312 kom i eller efter 1945 tilbage til Tyskland. Hvad der skete med 99.311 efter indsatsen på den nordjyske ralbane har mange spekuleret over - et realistisk bud er der endnu ikke kommet, og dokumentation er stadig ikke-eksisterende

OT: 'Molli'

af esni, Frederikssund, 24/2 2014, 09:10 (3917 dage siden) @ Niels Buch

hvad kommer navnet 'Molli' egentlig af?

OT: 'Molli'

af Lars Henning Jensen, 24/2 2014, 09:55 (3917 dage siden) @ esni

hvad kommer navnet 'Molli' egentlig af?

Navnet kan spores helt tilbage til tiden omkring banens åbning. Der er enighed blandt kilderne så langt, at navnet hidrører fra en hund ved navn "Molli", men der er forskellige udlægninger af, hvorledes hunden og banen er blevet knyttet sammen.

En ældre dame fra Horneburg sydvest for Hamburg, Frau Dunkel, som selv var opvokset i Bad Doberan i 1920'erne, fortalte mig for en snes år siden, at hunden skulle være løbet efter åbningstoget og gøet ad det, mens dens ejer havde råbt efter den for at få den til at komme tilbage. Andre tilskuere havde imidlertid troet, at det var toget, som hundeejeren råbte efter og forsøgte at kalde tilbage.

Og sådan skulle folkeviddet altså have "døbt" toget - altså ikke banen - "Molli".

Som sagt findes der varierende udlægninger, men hunden går igen i dem alle ...

vh
LH

OT: 'Molli'

af Niels Munch, 24/2 2014, 09:58 (3917 dage siden) @ esni

Hej Esni,

Da jeg besøgte banen i 1963 med DJK, var navnet "der Molli" (bem. hankøn) ikke særlig udbredt. Faktisk købte jeg i Kühlungsborn et postkort med forkert navn trykt på bagsiden:

[image]
"Molly" auf dem Bahnhof Kühlungsborn-Ost. VEB Bild und Heimat Reichenbach i.V. (V 11 28 3/62 DDR).

Der er åbenbart flere forklaringer på dette kælenavn "der Molli". En af de mere hårdnakkede er denne:

[image]

..... citeret fra bogen "Der Molli, die Schmalspurbahn Bad Doberan - Kühlungsborn West" af Lothar Schultz, Transpress Verlag 2003 (ISBN 3-613-71208-3).

M.v.h.
Niels

OT: 'Molli'

af Bent Hansen, 24/2 2014, 17:09 (3916 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Hele forvirringen kom af, at de gode folk i det gamle DDR havde to af de gamle Henschelmaskiner på banen, og de vidste, at et tredje var ophugget i Danmark under krigen.

Imidlertid viste et foto fra Danmark, det første, der kom for dagens lys fundet af Svend Guldvang hos en ledvogterfamilie på TFJ, et lokomotiv, der imidlertid gladeligt kørte i Bad Doberan. Det var et andet lokomotiv tyskerne manglede. Jeg havde meget vrøvl med tyskere, der mente, at jeg havde læst nummeret forkert på billedet fra Hanherred.

Da Tirpitzmuseet så blev indviet, viste det sig, at der havde været to lokomotiver fra Bad Doberan i Oksbøl.

Selv om jeg har skrevet side op og side ned i Tipvognen, dukker der stadig nyt op. Banen, som Bad Doberanlokomotiverne kørte på, hed Markskelbanen, og om den kan du læse i en bog, der kan købes på lokalarkivet i Oksbøl. Heldigvis havde jeg sat adskillige spørgsmålstegn ved mine artikler i Tipvognen, for jeg kendte ikke Markskelbanen.

Tyskerne led også under krigen af materialemangler, og det kneb med vedligeholdelsen, så jeg har en mistanke om, at tyskerne selv har ophugget det manglende lokomtoiv i Oksbøl. Hvor skulle de eller vide fra, at den var ophugget i Danmark. Entreprenøren, der mistede sine grusvogne havde styr nok på sagen til at købe vognene tilbage fra Fiskbæk Briketfabrik, der havde købt dem på værnemagtsauktionerne.

Givet er det, at det manglende lokomotiv ikke ses til salg i hverken Oksbøl eller Hanherred. Det ville have røbet sig ved sin vægt!

Med venlig hilsen

Bent Hansen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak