Avatar

Rester efter sidsporet til Løsning stengrav (+9 fotos)

af T. Rithmester @, Struer, 19/2 2014, 23:19 (3980 dage siden)

I går var jeg en tur i Løsning sammen med min far, for at se hvad der var tilbage af sidesporet ved Løsning stengrav
Vi var der sidst engang i 1990'erne hvor sidesporet var forholdsvis intakt.
Det kan man ikke påstå det er i dag. Der ligger dog en del sporrester hist og her.
Mest på tracén før krydsningen af Rævebjergvej.
Her følger 9 billeder som jeg tog. Alle billeder er klikbare til en udgave i højere opløsning.
Hvis der skulle være nogen der har billeder fra stedet af ældre dato, ja så vil vi da meget gerne se dem :-)

[image]

Sidesporet kommer nede fra Løsning station, 18. februar 2014 (thr)

[image]

Tracéen frem mod krydsningen af Rævebjergvej, 18. februar 2014 (thr)

[image]

Tracéen frem mod krydsningen af Rævebjergvej, 18. februar 2014 (thr)

[image]

Tracéen frem mod krydsningen af Rævebjergvej, 18. februar 2014 (thr)


[image]

Sidesporet krydser Rævebjergvej, 18. februar 2014 (thr)


[image]

Tracéen er fjernet efter krydsningen af Rævebjergvej, 18. februar 2014 (thr)


[image]

Her ser vi tilbage ad stamsporet mod Løsning station, 18. februar 2014 (thr)


[image]

En enkelt skinnestreng ses ca. hvor sporskiftet til sporet frem mod stengraven lå, 18. februar 2014 (thr)


[image]

Tracéen set frem mod stengraven, 18. februar 2014 (thr)

Rester efter sidsporet til Løsning stengrav ( sporplan 1940

af henning h087 ⌂, Græsted, 19/2 2014, 23:34 (3980 dage siden) @ T. Rithmester

:-)

og her sporplan Løsning sporplan 1940 ( sidetrukket )

det med rødt markeret er sporet til stengraven
[image]

og her udsnit
[image]

mvh
henning h087

Avatar

Rester efter sidsporet til Løsning stengrav ( sporplan 1940

af T. Rithmester @, Struer, 19/2 2014, 23:43 (3980 dage siden) @ henning h087

:-)

og her sporplan Løsning sporplan 1940 ( sidetrukket )

det med rødt markeret er sporet til stengraven

Tak, Henning :-)
Har netop været en tur fobi remisen ;-)
Du skulle vel ikke ligge inde sporplan over selve sidesporet ?
Ser ud til på 1954 luftfoto at der har været mulighed for omløb på sidesporet.

Rester efter sidsporet til Løsning stengrav ( sporplan 1940

af henning h087 ⌂, Græsted, 19/2 2014, 23:54 (3980 dage siden) @ T. Rithmester

:-|

hej Thomas

desværre ikke :-(
men skal du have en tiff fil af Løsning

mvh
henning h087

Avatar

Rester efter sidsporet til Løsning stengrav ( sporplan 1940

af T. Rithmester @, Struer, 20/2 2014, 00:19 (3980 dage siden) @ henning h087

:-|

hej Thomas

desværre ikke :-(

Ok, man skal heller ikke have alt ;-)

men skal du have en tiff fil af Løsning

Det er ikke nødvendigt, i det her tilfælde klarer jeg mig fint med din pdf-fil :-)

Avatar

Rester efter sidsporet til Løsning stengrav (+9 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/2 2014, 01:32 (3980 dage siden) @ T. Rithmester

Hej Thomas,

Er der noget at spore efter Løsning Grusgrav Sidespor (Løg), der indtil 1921 udgik lidt syd for Løsning Station?

Vh
Morten

Avatar

Rester efter sidsporet til Løsning stengrav (+9 fotos)

af T. Rithmester @, Struer, 20/2 2014, 02:11 (3980 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Thomas,

Er der noget at spore efter Løsning Grusgrav Sidespor (Løg), der indtil 1921 udgik lidt syd for Løsning Station?

Hej Morten

Det bliver jeg dig svar skyldig på. Det var først da jeg kom hjem og søgte lidt på navnet (Løsning stengrav) at jeg fandt ud af, eller i hvert fald huskede, at der også havde været sidespor ved Løsning Grusgrav.

Avatar

Rester efter sten- og grussidesporene i Løsning og Hedensted

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/2 2014, 07:06 (3980 dage siden) @ T. Rithmester

Hej Thomas,

Så må I strax til Løsning igen (eller en anden god gang). ;-)

Løsning Grusgrav Sidespor lå 44,0 km fra gl. Fa (Løsning St. lå i km 44,5). Det var en DSB grusgrav og der blev etableret sidespor til grusgraven før 1886. Sidesporet udgik umiddelbart syd for Løsning St. og gik til Sæbberup. Det omlagdes i 1886/87. Sporskiftet blev fjernet senere i 1800-tallet, men indlagdes atter 7. maj 1900 og blev derefter liggende indtil 1921. Fra 15. marts 1901 flyttede man Løsning St.'s stationsgrænse mod syd, når sporskiftet var i brug, således at sidesporet, når der kørtes grus, kom til at ligge på stationens område og ikke på den frie bane. Et tipvognsspor tinglystes 6. oktober 1909, men nærmeres vides ikke herom. Fra 1912/13 lå sporskiftet til Løsning Grusgrav Sidespor atter permanent mellem Hedensted og Løsning - hvor det altså havde ligget hele tiden. Sikringsanlæg etableredes 8. juli 1900.

Sidesporet til Løsning Stengrav (DSB) etableredes i 1924/25 og nedlagdes i 1961. Ret til DSB til stengravning ved Sæbberup (altså ikke grus som omtalt ovenfor) tinglystes 5. juni 1915 men udnyttedes formentlig ikke før 1924/25. Sporet og grusgraven var ejet af DSB, men bearbejdningen af graven udførtes af I/S Singelsforretningen OMØ.

I 1933 omtales et privat sidespor i tilslutning til stengravssporet. Det tilhørte Korsør Sten- og Grusforretning (Henriksen & Kähler). I tilslutning til denne virksomhed var der frem til 196? en smalsporsbane med 785 mm sporvidde.

Også ved Hedensted har man, som du sikkert ved, rodet gevaldigt i undergrunden. Der var sidespor fra Hedensted Station til Hedensted Grusgrav (DSB) fra 1922 til 1963/64.

Vh
Morten

Grussidesporet i Hedensted

af henning h087 ⌂, Græsted, 20/2 2014, 10:24 (3980 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

:-)

og sporet i Hedensted 1940 ( sidetrukket sporplan )

[image]

udsnit
[image]

mvh
henning h087

Avatar

Rester efter sten- og grussidesporene i Løsning og Hedensted

af T. Rithmester @, Struer, 20/2 2014, 11:58 (3980 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Tak for supplerende informationer :-)

Avatar

Rester efter sten- og grussidesporene i Løsning og Hedensted

af Ove Nygaard, 20/2 2014, 14:23 (3980 dage siden) @ T. Rithmester

Hej Thomas af Struer.

Emnet bringer mig lidt ind på min trafikelevtid i Løsning fra 14.10.1951 - 30.04.1952, fra hvilken jeg tidligere i dette ærbare forum har berettet et par "anekdoter", bl. a. omkring en lokal stationsforstander "af den gamle type" (og lidt til). ;-)
Løsning var i nævnte år betjent af to "lokalgodstog" - et fra Horsens og et fra Vejle H, begge fremført af de uopslidelige F-maskiner, som bragte vognladninger til sidesporet på Løsning station, og tog læssede skærvevogne til "alverdens stationer" med fra "Løsning Grusgrav". Den første hverdag, hvor jeg tiltrådte "i aktiv tjeneste" - altså i oktober 1951 efter "Jernbaneuniversitetet i Sølvgade", som jeg havde frekventeret på trafikelevkursus fra 01.09.1951 - 13.10.1951 - var der "en gevaldig tummel" med besøg af tilsynsførende trafikinspektør og hans "løjtnanter", som var i færd med at gennemgå stakkevis af telegrafstrimler (oprullet i datoorden) for at finde frem til en "vognmelding" en bestemt dag, hvor et af lokalgodstogene angiveligt havde kørt med for lav bremseprocent, hvilket havde udløst en "nærved hændelse", som det ville hedde i dagens jernbanesprog. Jeg stod der lidt beklemt i et hjørne af det store kontor tæt på den kakkelovn, som senere gav mig en "anden oplevelse", og iagttog med "indadvendte tæer" tumulten, da den tilsynsførende trafikinspektør, som alle tilsyneladende frygtede og bævede for, pludselig henvendt til mig sagde:" Goddag, trafikelev. Hvorledes har Deres far det"? Det viste sig ved nærmere forespørgsel senere hjemme i Holstebro (Struers populære naboby:-D)hos min far, som var DSB-mand på Godsekspeditionen (dømt "farveblind" efter "det japanske system" i trediverne), at han havde gået i skole sammen med trafikinspektøren, da de begge var et par bondedrenge, som gik i landsbyskole sammen, men han tillagde det ikke nogen speciel "ære". Denne lille episode, som bibragte de lokale banefolk i Løsning den opfattelse, at jeg havde "mægtige" kontakter i DSB, betød, at jeg "overlevede" de episoder, som jeg har berettet om i tidligere "anekdoter" i forum, bl.a. den almægtige stationsforstanders særprægede "ledelsesstil". Som en lille slutbemærkning kan jeg oplyse, at en af stationens trafikekspedienter, som jeg kom til at sætte megen pris på, da han altid var flink over for trafikeleverne, hviskede til mig med et skjult grin (det var før trafikinspektøren kontaktede mig ):" De finder ingenting, for den aktuelle telegrafstrimmel med vognmeldingerne den pågældende dag, er forlængst smidt i kakkelovnen". Måske var det derfor, den føltes så varm at stå tæt op ad, medens "undersøgelserne" stod på. :-D

Nu er det vist på tide at sige: Duk og væk.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Avatar

Rester efter sten- og grussidesporene i Løsning og Hedensted

af T. Rithmester @, Struer, 20/2 2014, 16:00 (3980 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej Ove af Erritsø

Tak for din lille anekdote, ganske som tidligere sættes der herfra stor pris på dem :-)
De vidner om en person med stor lune ;-)

Avatar

OT...Løsning station - hvad ser vi her ??

af T. Rithmester @, Struer, 20/2 2014, 17:44 (3980 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej Thomas af Struer.

Emnet bringer mig lidt ind på min trafikelevtid i Løsning fra 14.10.1951 - 30.04.1952

Nu du har været på bemeldte station, tillader jeg mig at spørge dig om du kan opklare hvad det er vi ser på nedenstående billede :-)
Som det ses sidder "boksen/kassen på udhuset.

[image]
Ukendt "gevækst" på udhuset ved Løsning station, 10. oktober 1992 (thr)

Avatar

OT...Løsning station - hvad ser vi her ??

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/2 2014, 18:54 (3980 dage siden) @ T. Rithmester

Emnet bringer mig lidt ind på min trafikelevtid i Løsning fra 14.10.1951 - 30.04.1952


Nu du har været på bemeldte station, tillader jeg mig at spørge dig om du kan opklare hvad det er vi ser på nedenstående billede :-)
Som det ses sidder "boksen/kassen på udhuset.

[image]
Ukendt "gevækst" på udhuset ved Løsning station, 10. oktober 1992 (thr)

Gevæksten ses også på billedet i dette indlæg, hvor den dog har vinduer.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

OT...Løsning station - hvad ser vi her ??

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/2 2014, 19:01 (3980 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Gevæksten ses også på billedet i dette indlæg, hvor den dog har vinduer

Og her i forstørrelse:

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

Avatar

OT...Løsning station - hvad ser vi her ??

af T. Rithmester @, Struer, 20/2 2014, 19:23 (3980 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Gevæksten ses også på billedet i dette indlæg, hvor den dog har vinduer


Og her i forstørrelse:

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

Sørme ja.
Tak for henvisningen til billedet :-)

Avatar

OT...Løsning station - hvad ser vi her ??

af Ove Nygaard, 20/2 2014, 20:46 (3980 dage siden) @ T. Rithmester

Hej Thomas af Struer.

Emnet bringer mig lidt ind på min trafikelevtid i Løsning fra 14.10.1951 - 30.04.1952


Nu du har været på bemeldte station, tillader jeg mig at spørge dig om du kan opklare hvad det er vi ser på nedenstående billede :-)
Som det ses sidder "boksen/kassen på udhuset.

Kære Thomas af Struer.

Som det kan ses på et efterfølgende billede af åstedet, som Thomas af Godsbanen, Aalborg, har lagt ind i denne tråd, så har "gevæksten" vinduer. Jo, som jeg husker det, var "udkiksposten" etableret, for at plads- og pakhuspersonalet - de kunne "det hele", og det var endda før "alsidig personaleanvendelse" dukkede op som "modeord":-D - samtidig med, at de holdt øje med indlevering af stykgods fra "gadesiden" af pakhuset (f. eks. "kyllingemødre" fra Bøgballe A/S, som skulle takseres som "lette varer" og derfor var en ren eksamensopgave for en nyslået trafikelev), også kunne se, om der var "opgaver på perron" ved togene. Udkiksposten blev også brugt til at holde øje med, hvor den magtfulde stationsforstander befandt sig i terrænet, så man kunne absentere sig i påkommende tilfælde.:-D
"Udkiksposten" befandt sig lige ud for "folkestuen", hvor man så i pauserne mellem "de hektiske arbejdsstunder" kunne slappe lidt af og stadigvæk "bevare overblikket".
Der blev fortalt mange "historier" i bemeldte folkestue, og enkelte gange, når en ubefæstet trafikelev var til stede (skulle også indøves i "lettere pakhustjeneste"), lød det dæmpet:" Tys, der er elever til stede". Men af og til "lagde man øre" til en mindre "stueren" historie, som hærdede en til det senere "liv i banens tjeneste".

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

OT...Løsning station - hvad ser vi her ??

af henho, Ringkøbing, 20/2 2014, 22:34 (3979 dage siden) @ Ove Nygaard

Kære Ove

Herlig beretning/forklaring.

Der er altid en fornøjelse, at erfare underholdende insider-viden fra en ekspert- :-D

Med venlig hilsen
Henrik

Avatar

OT...Løsning station - hvad ser vi her ??

af T. Rithmester @, Struer, 20/2 2014, 22:46 (3979 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej Thomas af Struer.

Emnet bringer mig lidt ind på min trafikelevtid i Løsning fra 14.10.1951 - 30.04.1952


Nu du har været på bemeldte station, tillader jeg mig at spørge dig om du kan opklare hvad det er vi ser på nedenstående billede :-)
Som det ses sidder "boksen/kassen på udhuset.


Kære Thomas af Struer.

som jeg husker det, var "udkiksposten" etableret, for at plads- og pakhuspersonalet - de kunne "det hele", og det var endda før "alsidig personaleanvendelse" dukkede op som "modeord":-D - samtidig med, at de holdt øje med indlevering af stykgods fra "gadesiden" af pakhuset (f. eks. "kyllingemødre" fra Bøgballe A/S, som skulle takseres som "lette varer" og derfor var en ren eksamensopgave for en nyslået trafikelev), også kunne se, om der var "opgaver på perron" ved togene.

Kære Ove

Tænkte jo nok at du mand for opklaringen, tak :-)

Rester efter sten- og grussidesporene i Løsning og Hedensted

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 21/2 2014, 11:41 (3979 dage siden) @ Ove Nygaard

... da den tilsynsførende trafikinspektør, som alle tilsyneladende frygtede og bævede for, pludselig henvendt til mig sagde: "Goddag, trafikelev. Hvorledes har Deres far det"?

Det tyder da på et vist overblik og et vist mål af venlighed at trafikinspektøren henvender sig med et sådant spørgsmål til trafikeleven. Han har nok slet ikke været helt så skræmmende som du gerne vil gøre ham til.

Avatar

Rester efter sten- og grussidesporene i Løsning og Hedensted

af Ove Nygaard, 21/2 2014, 12:35 (3979 dage siden) @ Erik Olsen

... da den tilsynsførende trafikinspektør, som alle tilsyneladende frygtede og bævede for, pludselig henvendt til mig sagde: "Goddag, trafikelev. Hvorledes har Deres far det"?

Det tyder da på et vist overblik og et vist mål af venlighed at trafikinspektøren henvender sig med et sådant spørgsmål til trafikeleven. Han har nok slet ikke været helt så skræmmende som du gerne vil gøre ham til.

Kære Erik Olsen.

Jo, det var han faktisk, men "det er en helt anden historie". Men den beskrevne relation til min far (som var årgang 1898 og endte sin DSB tid som pakhusmester på Holstebro Godsekspedition i 1964)udløste åbenbart den "venlighed", som blev mig til del, og som ufortjent gav mine omgivelser på Løsning Station det indtryk, at jeg havde "særlige forbindelser til toppen." :-)
Det var "en anden tid" den gang, og "management by fear" var desværre fremherskende mange steder. I dag dukker denne ledelsesform vel også op af og til.:-(

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Rester efter sten- og grussidesporene i Løsning og Hedensted

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 21/2 2014, 16:16 (3979 dage siden) @ Ove Nygaard

Det var "en anden tid" den gang, og "management by fear" var desværre fremherskende mange steder.

Det kan du sige, men problemet ligger nok så meget hos den der frygter.

I dag dukker denne ledelsesform vel også op af og til.

Åh ja, jeg har oplevet nogle overordnede som forsøgte sig med den slags, men hvis man bærer sig fornuftigt ad og ikke lader sig kue, er der sjældent de store problemer. Jeg har dog i et par tilfælde valgt at søge nyt job fordi "kemien ikke passede" som man siger i dag. Det sker nok mest i nedgangstider hvor nogle mellemledere reagerer uhensigtsmæssigt på pres oppefra.

Mine joberfaringer er de seneste knap 25 år fra det private erhvervsliv. Jeg har før da først været selvstændig (hvor jeg i nogle få tilfælde har oplevet uheldige samarbejdsformer), og siden i nogle år som ansat i DSB oplevede jeg såvel dygtige medarbejdere som nogle der aldrig burde have været ansat.

Avatar

Rester efter sidsporet til Løsning stengrav (+9 fotos)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/2 2014, 15:13 (3980 dage siden) @ T. Rithmester

32.641 m2 af stengraven blev afstået i finansåret 1. april 1943-31. marts 1944.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
8. banesektions input til DSBs årsberetning 1. april 1943-31. marts 1944. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-746/Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Rester efter sidsporet til Løsning stengrav (+9 fotos)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/2 2014, 15:28 (3980 dage siden) @ T. Rithmester

Der er en omtale af grusgravsporet i Guldvang: "Danmarks smalsporede industribaner", side 91. Ingen billeder men en kortskitse og sporet indtegnet på et geodætisk kort. Smalsporet var flere kilometer langt og rakte næsten op til Rask Mølle på Horsens Vestbaner.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Rester efter sidsporet til Løsning stengrav - edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/2 2014, 15:36 (3980 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Stengraven nord/nordvest for Løsning og grusgraven syd/sydvest for Løsning har kastet to kasser arkivalier af sig. Jeg har ikke affotograferet nogle af akterne; men de befinder sig her:

Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-69 og TTDSB-100A BB-70.

Edit: Jeg har ikke noteret, om den ene kasse dækker den ene grav og den anden kasse den anden grav. Men jeg tror, at arkivalierne er blandet i de to kasser. Så hvis man vil kende kun den ene gravs historie, bør man alligevel bestille begge kasser.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Rester efter sidsporet til Løsning stengrav (+9 fotos)

af Georg Schmidt, 22/2 2014, 23:46 (3977 dage siden) @ T. Rithmester

Tak for billeder fra Løsning hvor der engang må have været stor aktivitet.
Et notat fra togkontoret af 19/6 1942 fortæller, at i 2. distrikt ud over orlovstogene præsterede DSB også en del stentransporter udelukkende for værnemagten. En del af disse transporter gik fra Løsning til Nørresundby via Århus rangerbanegård med 6 ugentlige løbedage. Foruden Lø-Ns transporterne var der på samme tid også stentransporter Vejle-Karup via Skanderborg samt mellem Karup og Brande.

Mvh
Georg

Avatar

Rester efter sidsporet til Løsning stengrav (+9 fotos)

af T. Rithmester @, Struer, 22/2 2014, 23:50 (3977 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for billeder fra Løsning hvor der engang må have været stor aktivitet.
Et notat fra togkontoret af 19/6 1942 fortæller, at i 2. distrikt ud over orlovstogene præsterede DSB også en del stentransporter udelukkende for værnemagten. En del af disse transporter gik fra Løsning til Nørresundby via Århus rangerbanegård med 6 ugentlige løbedage. Foruden Lø-Ns transporterne var der på samme tid også stentransporter Vejle-Karup via Skanderborg samt mellem Karup og Brande.

Tak for supplerende informationer, Georg :-)
Der har da i de år virkelig været gang i stengraven.
Vi skulle vel ikke være så heldig, at du har været forbi med kameraet på et tidspunkt ?

Rester efter sidsporet til Løsning stengrav (+9 fotos)

af Georg Schmidt, 23/2 2014, 00:09 (3977 dage siden) @ T. Rithmester

Desværre Thomas det blev kun til standeren med den lille sportavle jeg tidligere viste, heller ikke sporet ind til "Klud og Gulvspand" (:-D ) fik jeg fotograferet.

Hilsen Georg

Avatar

Rester efter sidsporet til Løsning stengrav (+9 fotos)

af T. Rithmester @, Struer, 23/2 2014, 00:30 (3977 dage siden) @ Georg Schmidt

Desværre Thomas det blev kun til standeren med den lille sportavle jeg tidligere viste

En havde jo lov at håbe ;-)
For du har heldigvis fået taget billeder af mange sjove/skønne ydmyge steder.

Avatar

Rester efter sidsporet til Løsning stengrav (+9 fotos)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/2 2014, 00:17 (3977 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for billeder fra Løsning hvor der engang må have været stor aktivitet.
Et notat fra togkontoret af 19/6 1942 fortæller, at i 2. distrikt ud over orlovstogene præsterede DSB også en del stentransporter udelukkende for værnemagten. En del af disse transporter gik fra Løsning til Nørresundby via Århus rangerbanegård med 6 ugentlige løbedage. Foruden Lø-Ns transporterne var der på samme tid også stentransporter Vejle-Karup via Skanderborg samt mellem Karup og Brande.

Supplerende: Gruset/stenene/sandet til 2. sporet Randers-Aalborg - tracéen bygget i 1930'erne-1950'erne - kom fra den nordlige grav i Løsning. Sådan læser jeg kortet gengivet i Guldvang: "Danmarks smalsporede industribaner, side 91.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Rester efter sidsporet til Løsning stengrav (+9 fotos)

af T. Rithmester @, Struer, 23/2 2014, 00:28 (3977 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for billeder fra Løsning hvor der engang må have været stor aktivitet.
Et notat fra togkontoret af 19/6 1942 fortæller, at i 2. distrikt ud over orlovstogene præsterede DSB også en del stentransporter udelukkende for værnemagten. En del af disse transporter gik fra Løsning til Nørresundby via Århus rangerbanegård med 6 ugentlige løbedage. Foruden Lø-Ns transporterne var der på samme tid også stentransporter Vejle-Karup via Skanderborg samt mellem Karup og Brande.


Supplerende: Gruset/stenene/sandet til 2. sporet Randers-Aalborg - tracéen bygget i 1930'erne-1950'erne - kom fra den nordlige grav i Løsning. Sådan læser jeg kortet gengivet i Guldvang: "Danmarks smalsporede industribaner, side 91.

Der har da rigtig været gang i den i Løsning.

Rester efter sidsporet til Løsning stengrav (+9 fotos)

af Georg Schmidt, 1/1 2016, 22:28 (3299 dage siden) @ T. Rithmester

[image]
I-signalet foran Løsning fra nord set fra tog 95 en tidlig morgen 1971. Til højre for signalet ses sporet til stengraven.
Foto: Georg Schmidt

Mvh
Georg


DSB S732Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak