D 803 i Viborg og S 731 i Helsingør

af Claus E. Hansen, 18/2 2014, 10:31 (3982 dage siden)

Ja den er virkelig en tidsrøver www.samlingsportalen.se

Men det lønner sig at kigge lidt derinde mht. danske fotos.

Første foto viser D 803 i Viborg ca. 1952.

Det andet foto viser S 731 i Helsingør ca. 1951. CLE-vognen er naturligvis nu forrest i stammen mens 1. klasses vognen er bagerst, så passagererne her ikke skal gå så langt til perronhallen, hverken her i Helsingør eller i København.

Mvh
Claus

[image]

[image]

E og R i Frederikshavn ( Fh ) og D i Helsingør ( Hg )

af henning h087 ⌂, Græsted, 18/2 2014, 11:06 (3982 dage siden) @ Claus E. Hansen
redigeret af henning h087, 18/2 2014, 11:26

:-)

hvis man på www.samlingsportalen.se skriver danska statsbanor i søgefeltet - kommer der 31 foto frem

blandt andet disse tre
E maskine i Frederikshavn ca 1952 ( tror der står 981!!?? ) [image]

og R 955 i Fh 1952
[image]

og så fra Hg ( min skoletidsstation :-D )
D 835 i spor I
[image]

mvh
henning h087

PS - det er ikke sikkert at der er en 1 kl vogn med i stammen med S 731
en hel del tog fra Hg havde kun 2 kl med - og så en pudsig detalje fra senere ( ca 1958 - 65 ) Kystbanetog der medførte 1 kl el 1/2 kl afgik som regel fra spor I og II og tog med kun 2 kl ( mindes ikke at have set 1 kl vogne i stammen ( normalt )) fra spor III i tidsrummet ca kl 8.00 til ca 14-15 tiden ( det var jo enhver toginteresseret drengs selvfølgelige pligt at overvåge at "man" nu også fik det gjort rigtigt :-D )
kan huske at ved 8 tiden på hverdage var det således omkring denne periode 1958-62
"lille nord" ( CRS/CLS=MO ) i spor I ankomst 7.50, afgang 8.05 ( ellers var det normalt med "lille nord" i spor II )
tog 420 ( stort svenskertog med 1 eller 2 S maskiner ) i spor II afgang 8.10 ( havde mange gange vogne "blaffende" udefor perron )
tog 424 ( kun 2 kl ) og som regel med S afgang spor III kl 8.16
så der skete noget på Hg !!

E og R i Frederikshavn ( Fh ) og D i Helsingør ( Hg )

af henrik nielsen, 19/2 2014, 10:53 (3981 dage siden) @ henning h087

Hej Henning, og evt. andre her i forummet. Er der nogen der har billeder med oprangering af en lang Svensker med 2 S mask.? Og andre spændene oprangeringer på Kystbanen og gerne andre steder.
Venlig hilsen
Henrik Bjerringbro

2 stk. svenske dampere på Gb i 1946

af Jens, 30 cm fra skærmen, 18/2 2014, 11:36 (3982 dage siden) @ Claus E. Hansen

Under søgning på "dansk" kommer der et par sider henne disse billeder frem:
[image]

[image]

[image]

Jeg kan ikke lige identificere maskintypen ud fra Svenska-lok da jeg ikke har mine LOK bøger ved hånden, men umiddelbart minder de meget om SJ's E11 i forhold til proportioner.
Hvad har anledningen været til dette? Det er desuden sjovt at se, en formentlig helt "ny" PR-maskine i 1. distrikt.

Med venlig hilsen
Jens

2 stk. svenske dampere på Gb i 1946

af Niels Munch, 18/2 2014, 13:25 (3982 dage siden) @ Jens
redigeret af Niels Munch, 18/2 2014, 13:40

Hej Jens,

Hvis du klikker på "visa blankett" ved det enkelte foto, får du de kendte billeddata, som f.eks til dit første billede: "Bildtext: Danske Stadsbanan. Pr 908 + NS 4723, 4722, DSB Hs 379. Bildnummer: Jvm.KBIA04224: Fotograf: H Bech. Fototid: 1946. Ort/Driftplats: Köpenhamn".

Der er åbenbart tale om NOHAB-leverance til Holland, via Danmark.

Edit har indsat link om svenskbyggede lok til NS: http://www.nicospilt.com/stoom4.htm (vælg "4000").

M.v.h.
Niels

2 stk. svenske dampere på Gb i 1946 (til NS)

af Niels Munch, 19/2 2014, 17:38 (3981 dage siden) @ Jens

Fire fotos fra NOHAB af lokomotiver til Holland kan findes på http://bildarkiv.innovatum.se/fotoweb/ - ét af dem er dette:

[image]
Bildnr.: TB-011-049.jpg - Bildtext: NOHAB. Lok som lastas för transport till Holland. Foto: Sune Kristensson år 1945. Kompletteringar till bildtext: Det första hollandsloket sändes från Trollhättan. Lastning vid "Rysskajen" vid Åkerssjö.

Jeg kan ikke sætte direkte link til billedsiderne; brug derfor "Holland" som søgebegreb.

Hollænderne bestilte under krigen 35 stk., der blev bygget 1944-46, men hvor levering først påbegyndtes efter krigsophør.

Om lokomotivtypen NS 4700 kan læses nærmere her: http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_4700 . Typen var en videreudvikling af OFWJ/TGOJs M3b.


M.v.h.
Niels

2 stk. svenske dampere på Gb i 1946 (til NS)

af UTJ, 19/2 2014, 18:26 (3981 dage siden) @ Niels Munch

Gode Niels, du har vel LOK's bog SJ:s ånglok, hvor der står således under afsnittet om SJ's A8'ere: "Typen har byggts även för de hollandska statsbanorna, NS, Den holländska exilregeringen i London insåg att det skulle behövas ny kraftiga lok i Holland när kriget en gång var över. Så man beställde femtio lok från Nohab att levereras efter landets befrielse. För att göra det enkelt beställde man lok efter svenska ritningar. För godstrafiken blev det 35 0D0-lok som byggde på en konstruktion för TGOJ, medan femton snälltågslok byggdes med BJ H3s som förebild. Alla loken fick boggitendrar av samma typ som BJ-loken. Godstågsloken fick nummer 4701-4735 och persontågsloken 4001-4015. När freden kom levererades loken och kom till god nytta[....]" Alle disse lokomotiver er i øvrigt ophuggede.

2 stk. svenske dampere på Gb i 1946 (til NS)

af Niels Munch, 19/2 2014, 19:17 (3981 dage siden) @ UTJ

Kære Ulrik,

Den bog findes desværre ikke i min - overlæssede - reol, så jeg må stave mig igennem de hollandske websites om lokomotiverne, for persontogstypens (Type 4000) vedkommende denne: http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_4000 .

Fotos af Type 4000 kan også findes i dette link: http://www.nicospilt.com/indexmlf3_indexmlf3_stoom.htm (vælg "4000").

Lidt sjovt, at "krig" hedder "oorlog" på hollandsk, hvor vores orlogs-begreb er begrænset til det sømilitære .....

Bedste hilsener
Niels

2 stk. svenske dampere på Gb i 1946 (til NS)

af UTJ, 19/2 2014, 19:45 (3981 dage siden) @ Niels Munch

Skulle vi ikke lige kigge nærmere på en NS 4000 ved det gule palæ:

[image]
Foto, bildnummer: Jvm.KBIA04221

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak