Dagens Nordbanen-foto 13. maj 1980 - billede 4
Kære Thomas,
Det, dit billede viser, er et rent lokalt fænomen, jf. eksempelvis dette matrikulære oversigtskort fra 1978, jeg har vristet ud af www.kms.dk .
Da Kystbanen i 1897 skabte en ny indføring til Helsingør, og Snekkersten blev tilslutningsstation for Nordbanen, "trak" man Nordbanen en bid mod syd for at etablere denne tilslutning. Og da var der sikkert plads til at være "rundhåndet" med de matrikulære justeringer. En del af den gamle Nordbanetracé i Snekkersten er i øvrigt udlagt som sti.
Såfremt man vitterlig havde foretaget matrikulære forberedelser e.lign. konkrete tiltag til dobbeltspor ad Lille Nord, burde det vel have været nævnt i det dokument, hvormed Staten overdrog Lille Nords infrastruktur incl. stationsbygningerne i Fredensborg og Kvistgård samt alle faste anlæg i øvrigt til Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) pr. 01.01.2001.
Det er det ikke.
Staten havde ladet Lille Nord værdisætte, og denne værdi anvendte HUR som apportindskud i f.m. stiftelsen pr. 01.07.2001 af ejer- og infrastrukturselskabet Hovedstadens Lokalbaner A/S (HL), som den dag i dag ejer Lille Nord.
Bedste hilsener
Niels