Avatar

OHJ 5 hvor?

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 15/2 2014, 20:23 (3999 dage siden)

Her er et billede af OHJ 5 med Museumsbanen Maribo-Bandholms stamme men hvor er det optaget. Året er sandsynligvis 1966.

[image]

OHJ 5 hvor?

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 15/2 2014, 21:30 (3999 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels-Erik Hansen, 15/2 2014, 22:23

Er det ikke på havnebanen i Næstved på vej mod stationen? - Antagelig lige før banen krydser Ringstedgade.

Huset, der ses gavlen af, eksisterer endnu!

OHJ 5 hvor?

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 15/2 2014, 22:35 (3999 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Det kunne ligne Havnebanen i Næstved. Jeg savner et langt rødmalet plankeværk til højre. Enten er det ikke opført endnu eller ligger nærmere mod havnen ? Bag træerne løber Susåen !

Avatar

OHJ 5 hvor?

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 16/2 2014, 15:38 (3998 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for svar. Her er to billeder til.

[image]
Hvor? Hvornår?

[image]
Kan det være KHB M 4 i Nøreebro L remisen? Årstal?

OHJ 5 hvor?

af UTJ, 16/2 2014, 15:47 (3998 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for svar. Her er to billeder til.

[image]

Hvor? Hvornår?

Høng HTJ's drejeskive med posthuset i baggrunden.

[image]

Kan det være KHB M 4 i Nøreebro L remisen? Årstal?

Vognkassen fra GDS C 34 på Nøl (GDS C 34 er tidligere KHB C 34, oprindelig M 4)

OHJ 5 hvor?

af Jens Vesterdahl ⌂, 30/12 2020, 17:20 (1489 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
Kan det være KHB M 4 i Nøreebro L remisen? Årstal?


Nøl, formentlig 1978.
Vi havde den oppe i denne tråd - hvor jeg dog huskede forkert, da jeg skrev 1977. Anders D har siden fortalt, at C33 brændte 3. februar 1977, så det kan næsten ikke have været samme vinter at C34/M4 blev efterlyst i avisen og derefter hjemtaget.

Mvh
Jens

OHJ 5 hvor?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/5 2018, 23:03 (2438 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er et billede af OHJ 5 med Museumsbanen Maribo-Bandholms stamme men hvor er det optaget. Året er sandsynligvis 1966.

[image]

.

-------------------

.
Samme maskine, men ikke samme tid og sted.
[image]
OHJ 5 / HTJ 5, September 1963 (anført på fotobagside). Foto: Et ikke kendt billedblad.
.

http://www.jernbanen.dk/pbane_main.php?s=156&g=d anfører:
"Udvendige cylindre med indvendige gliderkasser, indvendig Allan-styring, 2 Salter-sikkerhedsventiler, vakuumbremse på maskine og tender. Med i filmen " Vores lille by" i 1954. Solgt 1956 til HTJ 5. Solgt 1963 til DJK (MBJ) for 8.000,- kr. Kørte sep. 1963 for egen kraft fra Høng til Maribo. Maribo 1963-65. Kørte maj 1964 DJK særtog på havnen i Næstved. I drift 1976-78. Under restaurering i Aalborg 2011."

Kan det være et foto fra den med rødt markerede overflytning ??? Hvor: Næstved ???

Erik V.
www.evp.dk

OHJ 5 hvor?

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 26/5 2018, 23:41 (2438 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg kan ikke svare på det første spørgsmål (med rødt)

Til andet spørgsmål om det kunne være Næstved, må svaret være JA. Det ligner "Præstøbanens" perronspor.
Og de hvide huse bagved, findes den dag idag

OHJ 5 hvor?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 27/5 2018, 01:43 (2438 dage siden) @ Steen Nielsen

Jeg kan ikke svare på det første spørgsmål (med rødt)

Til andet spørgsmål om det kunne være Næstved, må svaret være JA. Det ligner "Præstøbanens" perronspor.
Og de hvide huse bagved, findes den dag idag

.
----------------------------
.

Hej Steen.

Tak for svaret.

Ja, --så snart Du nævnte det: NPMB-perronen, kom jeg til at tænke på mit foto fra DJK-NPMB-nedlæggelsesturen i 1961 (NPMB´s eksistens kendte jeg, --men tænkte ikke på netop dette foto:

[image]
NPMB 4. Næstved. -- 19. marts 1961 (banen nedlagdes 31. marts 1961).

Selv de to store træer i baggrunden ses på begge fotos. Et par andre fotos -tættere på stationsbygningen og fra 1973- gav et helt andet indtryk, og gjorde mig usikker.

Erik V.
www.evp.dk

OHJ 5 hvor?

af Steffen Dresler, 27/5 2018, 09:25 (2438 dage siden) @ Tommy Nilsson

Go´morn

Det er jo et herligt historisk billede og især for os der har boet i byen, jeg over 1/4 århundrede + det løse. Den viste vej var jo næsten en "Ringvej" før det blev moderne og man kunne/kan komme fra stationsområdet til Sorø, Slagelse, Enø, Vordingborg og nu mod motorvejen og mod København.


Området bag lokomotivet er imidlertid det interessante synes jeg, da det rummer/rummede Gl. Magle Mølle (se artikel her: http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=41 I).
Derfor er det måske lidt forkert at benævnte banestykket for udelukkende at være "havnebane", da det faktisk oprindeligt var jernbanen fra Gl. Maglemølle og til/fra jernbanen.
Afgreningen til højre er nemlig ind til det det oprindelige Gl. Maglemølle ret store område og længere ude til trælastfirmaet H. O. Birksted (i familie med Danmarks ENESTE og største jagerpilot og flyveres, Kaj Birksted).
Området blev gradvist ryddet og huser nu Rådhuset (som man kunne have fået helt gratis af Boje Nielsen og som berøringsangst ødelagde) og Rådhushaven + parkering.
Herunder et par billeder, der har været vist før, fotograferet på arealet, da skinnerne efterhånden blev fjernede i sommeren 1982.

[image]

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

OHJ 5 hvor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/5 2018, 11:40 (2437 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´morn

Det er jo et herligt historisk billede og især for os der har boet i byen, jeg over 1/4 århundrede + det løse. Den viste vej var jo næsten en "Ringvej" før det blev moderne og man kunne/kan komme fra stationsområdet til Sorø, Slagelse, Enø, Vordingborg og nu mod motorvejen og mod København.


Området bag lokomotivet er imidlertid det interessante synes jeg, da det rummer/rummede Gl. Magle Mølle (se artikel her: http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=41 I).
Derfor er det måske lidt forkert at benævnte banestykket for udelukkende at være "havnebane", da det faktisk oprindeligt var jernbanen fra Gl. Maglemølle og til/fra jernbanen.

Nemlig, Steff, havnebane blev det først, da byens havn blev anlagt. Den blev indviet, så vidt jeg husker, i 1938. Indtil da var "banen" privat sidespor fra stationen til fabrikken. Denne rådede ganske vist over en mindre pramhavn, men det gjorde ikke sidesporet til en "havnebane", for en sådan var indenfor jernbanen først og fremmest en tarifmæssig foreteelse med offentlig trafik, hvor der betaltes en særlig havnebanetakst for godsets befordring (rangering). I enkelte tilfælde som f.eks. Laven har der i Danmark eksisteret offentlige havnespor, som nok førte til et bolværk men hvor der på grund af de fysiske forhold ikke skulle betales havnebanefragt. Sporet i laven var et stikspor på stationens sporterræn, lige ved vandet, men der på nabostationen Alken var tale om et havnespor, der førte til et bolværk et stykke væk fra stationen, og hvor der derfor skulle betales ekstra for transporten. Rangeringen af vogne til og fra Alken havn blev i øvrigt udført med heste, hvilket i mange år var det almindeligste. Derfor blev havnebaner også kaldet for "hestebaner", selv om de to ting ikke er 100 % synonyme. Det private sidespor til Maglemølle (gl.) var også oprindeligt en "hestebane".

Avatar

OHJ 5

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 30/12 2020, 17:01 (1489 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er lidt flere billeder af OHJ 5 fra arkivet.

[image]

[image]

[image]

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak