Der kan, efter hvad jeg ved, kun være tale om overkørsel 477 i den nordlige del af Ellidshøj. Overkørslen lå indenfor indkørselssignalerne og var sammen med overkørsel 476, der stadig er beliggende ved stationsbygningen, betjent derfra og var således fjernbetjent.
Det oprindelige vogterhus ved overkørsel 477, vogterhus nr. 142, eksisterer stadig. Vogterhuset er et af strækningens oprindelige og opført i 1869 og således snart 150 år gammelt.
Når vi nu er ved nummerering af overkørsler:
Overkørslen med det højeste nummer i Danmark var overkørsel 516 for Kastetvej beliggende i Aalborg umiddelbart syd for Limfjordsbroen på strækningen Fredericia-(jernbanebroen over) Limfjorden. Overkørslerne på denne strækning er nummereret 1-516. (Der er kun 9 tilbage: Nr. 300 mellem Hinnerup og Hadsten (har indtil fornylig i en kortere periode været "midlertidig nedlagt" pga. hærværk, men figurerer p.t. ikke i La. Er den blevet "genåbnet?"), nr. 313 og 318 mellem Hadsten og Langå, nr. 333 syd for Stevnstrup, nr. 335 i Stevnstrup, nr. 360 i Bjerregrav (fri bane), nr. 453 i Skørping, nr. 476 i Ellidshøj og nr. 476 i Svenstrup (fri bane).)
Overkørslerne med de "næsthøjeste numre" må være overkørslerne på strækningen Lunderskov-Esbjerg-Struer, der er nummereret i nævnte rækkefølge. Overkørslen, der i dag på denne strækning bærer det højeste nummer, er overkørsel nr. 379 i km 195,8 umiddelbart nord for Hjerm mellem Hjerm og Struer. Der har sandsynligvis eksisteret overkørsler med et højere nummer end 379 mellem Hjerm og Struer, der ligger i km 202,1. Måske "vores mand på stedet" kan gøre os (mere) vidende?
Jeg lader mig gerne belære, hvis ovenstående ikke står til troende. Det foresvæver mig, at der har eksisteret overkørsler med numre større end 1.000(?); men det må have været overkørsler med en helt særlig "teknisk nummerering". Men mon jeg husker rigtigt? Findes der/har der fandtes overkørsler med højere numre end 516?
Til Steen: Må jeg vise dit billede på www.randers-aalborg.dk?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort