Nordexpress sommer 1953

af Georg Schmidt, 23/8 2012, 00:35 (4477 dage siden)

Her nogle uddrag fra " Fahranweisung für die Züge" for F 11 og 12 "Nord-Express" sommer 1953.
[image]
[image]
Udsnit af tjenestekøreplanen, de 90 mellem Padborg og Flensburg blev det nok ikke til med 50'eren.:-D Hastighederne var fra Flensburg til Hamburg 100, dog 105 for at indvinde tid og hvis bremsen var mindst 102. Hamburg-Marl-Sinsen 120 og resten af vejen til Aachen 90-100. Der var sikkert mange "stumper" der stadig skulle repareres på det tidspunkt.
[image]
[image]
[image]
[image]
Mange år senere i 1977 kunne nøjagtig samme lokomotivtype som fremførte F 12 Hamburg-Aachen iagttages i daglig drift på Dresden Hbf.
[image]
Der var altid en særlig stemning omkring de gamle 01'ere, duft af damp olie og stenkul.:-P
[image]
La studeres.
[image]

Mvh
Georg

Avatar

Nordexpress sommer 1953

af ove, Struer, 23/8 2012, 07:39 (4477 dage siden) @ Georg Schmidt

Meget stemningsfulde billeder, man kan næsten lugte røgen og høre alle de lyde der kommer fra sådan et holdende damplokomotiv. :-)

Nordexpress sommer 1953

af Georg Schmidt, 31/8 2012, 22:34 (4468 dage siden) @ Georg Schmidt

Det var dette billede der skulle have været nederst i indslaget om Nordexpress. Her ser man hele det lille posttog holde i "stueetagen" på Dresden Hbf, som en 01 hver aften fremførte til Berlin. Hos DB begyndte man allerede i 1951 at udskifte de store røgskærme (elefantører, skyklapper) med den velkendte lille udgave på alle DB's 01. Jeg tror nu, at Bw Osnabrück i 1953 sikkert stadig blandt sine 01 havde et par stykker med de store skærme tilbage. DR bevarede heldigvis nogle 01 i originaludgave lige til det sidste.:-P

[image]

På turen fra Paris til København kunne jeg forestille mig man kunne opleve en del forskellige damplokomotiver. Det første stykke måske en 231 fra SNCF, dernest en belgisk større end P 8, så 01 fra Aachen til Hamburg. Fra Hamburg til Flensburg en 03, en 50'er over til Padborg, en E-maskine til Fredericia, ny E videre til Nyborg og ny E på Sjælland i alt 8 forskellige. Den franske og belgiske maskinbenyttelse kender jeg ikke.

Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak