'Lyntoget' Sønderjyden

af UTJ, 29/1 2014, 14:43 (3957 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´eftermiddag!

I tilknytning til Holgers (som sædvanlige og misundelsesværdige flotte og dejlige fotografier:-) ) synes jeg, at der lige bør knyttes den kommentar, at de benyttede MO´er jo var de 4-akslede a.h.t. knækvinklen på færgernes broklapper, samt at mellemvognene havde egenvarme p.g.a. manglende dampvarmekedel i MO´erne.

Det er vist ikke helt korrekt. Vi ser jo at oprangeringen MO-AC/AV-BL_MO også er forekommet (med 1800-MO). Faktisk ved vi ikke andet end at de 4-akslede kom som første svejste MO-vogne og at de kunne bruges til reserve for de røde lyn. Om det med klapperne gjaldt efter 1950 er mere tvivlsomt, udover at de 5-akslede jo var mere anvendelige til sidebaner og af de 4-akslede vist var mest hjemmehørende på Helgoland til brune lyn.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak