Avatar

Kratbjerg sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/1 2014, 19:58 (4002 dage siden)

Jeg har arvet en sporplan, der vedrører 2. spor Vanløse-Ballerup og som er dateret 23. februar 1968. Herpå er indtegnet et eventuelt sidespor benævnt "Kratbjerg".

Mig bekendt blev sidesporet aldrig etableret.

Er der nogen, der ved mere?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Udsnit. Sidesporet slutter som indtegnet. Klik på billedet for højere opløsning.

[image]
Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Kratbjerg sidespor

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/1 2014, 23:12 (4002 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sidesporet blev ikke etablereret (sporskifte aldrig ilagt, det ville være fremgået af La), men der blev udført en del jordarbejder til sporet. Traceens kurve følger vejen "Glødelampen" og træerne: http://map.krak.dk/m/nkghQ

Se nærmere omtale i: "S-banen 1934-2009".

Vh
Morten

Avatar

Kratbjerg sidespor

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/1 2014, 23:19 (4001 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej alle,

En lokalkendt jernbanehistoriker har gjort mig opmærksom på, at Kratbjerg sidespor ligger længere ude mod Skovlunde, end jeg skammeligen har hævdet ovenfor. Dette synes også at stemme med Thomas' strækningsplan.

På strækningsplanen krydser en dobbelt-stiplet linjeføring S-banen mellem km 12,9 og km 13,0. Det er Sømose Å, som er rørlagt. Denne å kan genfindes på et Krak-kort.

Traceen på stedet er den dag i dag ca. 75 - 80 cm over det omkringliggende areal og meget tydelig her om vinteren, hvor der ikke er blade på træerne.

Kratbjerg-traceen er tydelig at se fra S-toget. Den krydser Meterbuen ud for nr. 39 og har tilsyneladende været tiltænkt virksomheden på Meterbuen 24-28.

Virksomheden på Meterbuen 24-28 havde i sin tid vognbjørnsspor og blev betjent fra Herlev godsplads.

Kratbjerg-traceen ligger altså ikke nede ved "Glødelampen", som jeg har hævdet og som vi også har skrevet i S-banebogen, men ikke desto mindre danner skellet mellem grundene umiddelbart syd for Glødelampen en påfaldende kurve fra Frederikssundsbanens hovedspor mod syd. En samkøring af et 1954-luftfoto med et 1995-luftfoto på http://www.kortal.dk/privat/index.asp viser, at kurven fører fra vestenden af Herlev station ned over Hørkær, Mileparken og halvvejs ned til Lyskjær. Syd for Mileparken ses der lyse aftegninger i terrænet af noget, der ligner et nedlagt sporanlæg. Undervejs passeres hvad der kunne ligne en cementvarefabrik eller måske et betonstøberi eller noget helt tredje.

Hvad er det for noget? Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om normalsporede firmaspor udgående fra Herlev station overhovedet. Er der måske tale om en smalsporsbane?

Vh
"Kratbjergluskeren"

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kratbjerg sidespor

af Holger Sørensen, Hedehusene, 30/1 2014, 17:49 (4001 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der var i realiteten planer om 2 sidespor. Ét ved Herlev og ét lidt længere ude mod Skovlunde. Tiden overhalede imidlertid projekteterne, men der var vognbjørnsspor på en
virksomheds grund (det er det der i en anden tråd med foto (se denne) har afstedkommet div. indlæg, da det ved omhyggelig læsning af lagerhaller/fabrikkker til salg dukkede op). Begge kan i dag i et aller andet omfang følges "i marken" og ses på google maps.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

Kratbjerg sidespor

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/1 2014, 18:26 (4000 dage siden) @ Holger Sørensen

Sporet ved Herlev station ("Glødelampen") synes at være en del ældre end sporet til Meterbuen (Kratbjergsporet). På luftfoto fra 1954 ses Kratbjergsporet ikke, mens traceen ved Glødelampen tydeligt ses i terrænet og på dette tidspunkt må være af noget ældre dato, da der er bevoksning på en del af traceen, ligesom den sydligste ende ser ud til at være oppløjet og kun fremstår som en lys streg i marken.

Vh
Morten

Svenska-lok

Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak