Overfarten Faaborg-Mommark
Overfarten Faaborg-Mommark blev etableret i 1922 med en jernbanefærge (normalspor).
Hvor meget blev den egentlig brugt som sådan?
Overfarten Faaborg-Mommark blev etableret i 1922 med en jernbanefærge (normalspor).
Hvor meget blev den egentlig brugt som sådan?
Overfarten Faaborg-Mommark blev etableret i 1922 med en jernbanefærge (normalspor).
Hvor meget blev den egentlig brugt som sådan?
Jeg mener ikke der var tale om overførsel af personvogne i ordinær trafik. Der overførtes normalsporede godsvogne i amtsbanetiden - disse videreførtes på Als af transportører på metersporet. Efter omlægningen af sporet Mommark - Sønderborg til 1435 mm førtes godsvogne selvfølgelig direkte igennem. Der findes steder på nettet med billeder, hvor f.eks. litra MP medfører godsvogne, mærket "FAF" fra Sønderborg H til Als - og under besættelsen blev modstandsbevægelsen af SOE i Storbrittanien anmodet om at finde ud af hvad tyskerne fik transporteret til Hørup - og ad landevejen videre til deres forsøgsstation (torpedoprøvestation) ved Hørup Klint (det viste sig at være el-kabler i store mængder og andet elektrisk udstyr)- også det kom fra Jyllandssiden. Ligeledes under krigen har der været overført vigtige godsvogne under nedbrud af det øvrige jernbanenet. Men der blev altså overført godsvogne både i amtsbanetiden, under besættelsen og efter besættelsen. Men m.h.t. mængden har jeg ingen data for hånden.
mvh
Chr
Det kan anbefales at læse Lars Viinholt-Nielsen's bog "Nyborg - Ringe - Fåborg Banen" med et afsnit om færgeoverfarten Fåpborg - Mommark.
Heraf fremgår at godvognsoverførslen ikke var så ringe endda undtagen i færgens/banens sidste år.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Overfarten Faaborg-Mommark blev etableret i 1922 med en jernbanefærge (normalspor).
Hvor meget blev den egentlig brugt som sådan?
Vi havde fat i emnet for ikke så længe siden her (overførsel af styk- og ilgodsvogne)
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=76365
Som omtalt i tidlige tråde, og bl.a. i Niels jensens bog p. 29 om banerne på Fyn, den "vilde" plan for lyntogenes barndom om at føre lyntoget Sønderjyden uden om Odense og Fredericia, men direkte via Nyborg F-Ringe-Fåborg- og så med færgen og videre til Sønderborg.
Hilsen Ole
Så fik vi også et bud på, hvad overfarten ikke blev brugt til
Som omtalt i tidlige tråde, og bl.a. i Niels jensens bog p. 29 om banerne på Fyn, den "vilde" plan for lyntogenes barndom om at føre lyntoget Sønderjyden uden om Odense og Fredericia, men direkte via Nyborg F-Ringe-Fåborg- og så med færgen og videre til Sønderborg.
Hilsen Ole
Det må være nogel verdensfjerne drømmere der havde den ide:
M/F mommark havde ca 41 meter effektiv sporlængde.
Dvs lyntoget skulle bestå af MO+CPS?
Så havde man vel forlænget skibet eller fundet et andet til opgaven ?
Jeg mener, at det var et 'sort' lyntog, hvor kun en Mo + 1 vogn kørte til Sønderborg. Den anden halvdel fortsatte til Tønder, så Sønderborg-delen ku' altså godt være på færgen i længden
MVH
Henrik
Jeg mener, at det var et 'sort' lyntog, hvor kun en Mo + 1 vogn kørte til Sønderborg. Den anden halvdel fortsatte til Tønder, så Sønderborg-delen ku' altså godt være på færgen i længden
MVH
Henrik
Jae, måske.
Men Sønderborg delen var vist oftere Mo + 2 vogne, og kun Mo til Tønder?
Desuden var det ikke alle vogne, der ville kunne være plads til sammen med Mo.
Som omtalt i tidlige tråde, og bl.a. i Niels jensens bog p. 29 om banerne på Fyn, den "vilde" plan for lyntogenes barndom om at føre lyntoget Sønderjyden uden om Odense og Fredericia, men direkte via Nyborg F-Ringe-Fåborg- og så med færgen og videre til Sønderborg.
Hilsen Ole
Dette fantastiske rygte må jo stamme et sted fra. Og tanken er selvfølgelig fascinerende, men der er vel aldrig blevet sat tal på?
Ja det er et sært fænomen. Jeg har aldrig set det andre steder en den nævnte kilde.
I øvrigt må man vel antage at banestrækningerne der skulle benyttes nok måske sku ha en "opdatering".
Ole
Var et "sort" lyntog ikke et damplok.-trukket lyntog?
Så havde man vel forlænget skibet eller fundet et andet til opgaven ?
Man kan hurtigt overbevise sig selv om, at en større færge til besejling af Mommark havn ville have afstedkommet en ombygning og udvidelse af samme havn - ved at besøge - ja Mommark Havn. Tilligemed: Grundet dybdeforholdende og især strømforholdende ved Mommark, gjorde at selv de små færger - der indtil få år siden besejlede havnen - under visse meteorologiske forhold havde vanskeligheder og ofte indstilledes sejladsen helt. Fynshav er noget bedre anlagt - og færgen til Søby (Ærø) er da også blevet forlagt hertil.
mvh
Chr
Dette billede er fra Juli 2013 på Mommark Havn. Og pladsen er minimal. Det er også svært at se noget som helst der minder om jernbane idag. Det skulle da lige være, at gelænder rundt om begge Fyr ved indsejlingen, er opsat af 17 kg's skinner. Det samme gør sig gældende i Faaborg, hvor Fyrene heller ikke overlevede.
Som supplement til Mommark Havn findes i BaneBøger's bog "Til vejrs over banerne - Luftfotos 1919-1939" et fint havnebillede på side 24-25. Her ses det, at det nuværende færgeleje er forflyttet. Det gjorde man vel da færgeforbindelse til Søby på Ærø begyndte ?
Fandt dette papir på Landsarkivet for Nørrejylland hvor man ser benyttelsen af de små traktorer i 2. distrikt. Det ser ud til, at der kunne være hårdt arbejde på klappen i Fåborg.
Mvh
Georg
Sjovt aagt man foreslår klædeskab med 78 hk diesel skiftet til 60 hk Frichs traktor?
Sjovt aagt man foreslår klædeskab med 78 hk diesel skiftet til 60 hk Frichs traktor?
Frichs-traktoren var tungere og stod bedre fast.
Det er et fint billede du der har vist - men det viste billede er den "nye" færgeklap (ikke i brug mere) og den er flyttet, så man dengang den blev benyttet- kørte ØST om den nuværende kioskbygning og ned på færgen med bilerne. I "DSB"-tiden var færgelejet helt inde i bunden af havnebasin'et - der hvor der nu er slæbested for både. (Hvis da ikke også det er fjernet) Da kørte biler og/eller godsvogne VEST om det sted hvor kioskbygningen er. Men færgelejet var ikke meget større end det viste. Jeg sætter DSB i gåseøjne ovenfor, idet den før DSB blev drevet af ØK.
mvh
Chr
Ved flere lejligheder har jeg henvist til Museum Sønderjyllands billedsamling, og den henvisning kan også være relevant i f.m. denne tråd, idet der i arkivet findes en del fotos fra Mommark med færge og færgehavn.
Samlingen er nok et selvstudium værd; men som appetitvækker har jeg valgt disse:
Mommark færgeleje med færgen "Mommark" i baggrunden, som er ved at lægge til kaj. Fotograf: Biehl, C.C. Datering: u.år. Filnavn: 2383.TIF .
Forrest i billedet meterspor, derefter transportørgraven med metersporede transportører og en normalsporet godsvogn (SFJ QB 342).
Mommark, færgelejet. Fotograf: Biehl, C.C. Datering: u.år. Filnavn: 2379.TIF .
Fra venstre smalsporede godsvogne, så en normalsporet (kan tydes til SFJ JA 186) på transportørsporet; dernæst 2 spor med 2 sporvidder, hvor det til højre fører ud på færgeklappen.
Fotografi fra færgelejet i Mommark. Færgen "Fynshav" er i havn. Filnavn: 00020X02645.tif .
"Fynshav" var netop sat i drift på Mommark-Fåborg, da JB-P og jeg cyklede den vej hjem fra vores Jyllandstur 1964. Forinden havde vi mødt "Mommark" oplagt i Nyborg:
"Mommark" oplagt i Nyborg 26.06.1964 (nm).
M.v.h.
Niels
Da Faaborg-Mommark blev til Bøjden-Fynshav i 1967 , sejlede man vel ikke til Søby på Ærø ? Men ellers har du helt ret mht. øst og vest om bygningen !
Der ligger forøvrigt en større campingplads nu, på stationsarealet i Mommark
Spændende billeder. Det er ikke hver dag man ser "transportører" på danske billeder
sporplan Mommark færge 1948 rev 1950
vil også blive lagt på www.rundremisen.dk ( betinger log-in) i 2000pixel og PDF/tiff i løbet af ugen sammen med stationsplaner + foto på strækningen Sønderborg H - Mommark
og Holger B D Sørensen var i Mommark 1962 og fotograferede blandt andet disse 2 foto ( tak Holger for at du tog disse og mange mange andre foto - mens tid var og tak for at vi må se dem og vise dem )
mvh
henning h87
Remisen og ladekran-platform i Mommark står der stadig endnu ... rettere sagt dengang i sommers 2009
Remise
Platform uden ladekran
Mommark, 14-07-2009 ( foto: Baumann )
Remisen og ladekran-platform i Mommark står der stadig endnu ... rettere sagt dengang i sommers 2009
Remise
Platform uden ladekran
Mommark, 14-07-2009 ( foto: Baumann )
BRAVO! Jeg var ikke klar over, at det var den gamle remise / ladekransplatform! Tak for kigget og info!
mvh
Chr
Så er det i disse dage at det er 50 år siden at Faaborg-Mommark ophørte og blev til Bøjden-Fynshav.
I bogen Nyborg-Ringe-Fåborg Banen af Lars Viinholt-Nielsen findes et fint afsnit om Faaborg-Mommark og dens
videre skæbne. Idag skulle det være 55 år siden den sidste vogn overførtes med MOMMARK-færgen.
D. 27. maj 1967 afsejlede FYNSHAV med folk med "kors og bånd og stjerner" = indbudte gæster.
Fra Bøjden til Fynshav.
I Faaborg sejlede DAN (fra Helsingør-Helsingborg) d. 27. maj 1967 med de sidste rejsende + biler.
D. 28. maj 1967 var dagen hvor ruten Bøjden-Fynshav var for alle folk.
Og nu har man i ca. 1 år luftet tanken om en fast forbindelse mellem Bøjden-Fynshav og nedsat et "udvalg"
med kendte personer på Fyn og Sønderjylland, der skal promoverer en fast forbindelse.
Jeg fandt lidt i mine arkiver, bla. 2 færger som overflyttedes fra Spodsbjerg-Taars til Bøjden :
Der var 3 færger fra Spodsbjerg-Taars som kom til Bøjden-Fynshav; THOR - ODIN og FRIGG.
FRIGG overvintrer i Faaborg tæt på hvor Mommarkfærgelejet lå. Og den udlejes til "afløserfærge" lokalt for
at indgå i "timedrift" fra 1. Juni - 31. August på Bøjden-Fynshav sammen med FYNSHAV II.
Jeg ved det godt, der er ikke meget tog tilbage nu, men det var dog jernbaner, som gjorde at ruten så dagens
i 1922. Og minderne kan ingen tage fra os.
Der har været vist nogle forslag til en fast forbindelse over Lillebælt mellem Bøjden og Fynshav. Et af disse,
havde forslag til en jernbane Hurtig forbindelse mellem Odense-Sønderborg eller omvendt
Nå men TV2-Fyn havde valgt at kigge forbi på Jubilæumsdagen
Fynshav i Kalundborg 1988.
Foto: Georg Schmidt
M V H
Georg
Så er det i disse dage at det er 50 år siden at Faaborg-Mommark ophørte og blev til Bøjden-Fynshav.
Så er det måske derfor - eller på grund af det fine sommervej - at Danmarks Jernbanemuseum netop har lagt en lille portion billeder fra overfarten op på billedportalen (søgeord: Mommark).