Sidesporet ved Alslev skov

af Georg Schmidt, 26/1 2014, 12:23 (4005 dage siden)

Nogen der kender datoen for nedlæggelsen af "Sidesporet ved Alslev skov" (sporet ind til gamle Orehoved), var det inden udgangen af 1937?

Mvh
Georg

Avatar

Sidesporet ved Alslev skov

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/1 2014, 14:05 (4005 dage siden) @ Georg Schmidt

Nogen der kender datoen for nedlæggelsen af "Sidesporet ved Alslev skov" (sporet ind til gamle Orehoved), var det inden udgangen af 1937?

Kære Georg

Jeg har ikke en rygende pistol. Men når man læser nedenstående, må man gå ud fra, at der i hvert fald 9. maj 1938 stadig var sporforbindelse til Orehoved.

Klik på billederne for højere opløsning.

Bedste hilsner

Thomas

[image]

[image]
Meddelelser fra Generaldirektoratet, M. 145., 9. maj 1938. Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

Sidesporet ved Alslev skov - OT: Fredning af Regnspover?

af esni, Frederikssund, 26/1 2014, 15:08 (4005 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

På Thomas' fine opslag er der lidt nede af siden en meddelelese M.146 om fredning af Regnspover.

Hvorfor findes denne meddelelse i Meddelelser fra Generaldirektoratet?

Sidesporet ved Alslev skov - OT: Fredning af Regnspover?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 26/1 2014, 15:27 (4005 dage siden) @ esni

Hvad har det egentlig med afgreningen til gammel Orehoved st. at gøre, selv om det bemærkes OT? Så kan der jo tages 100vis af sider med fra ordreserie M, der ikke har noget direkte med indlægget at gøre.

Men bortset fra det kan som en ringe indskrænkning af tidspunket bemærkes, at omkring 1960 var sporet væk i alt fald væk. Men tracéen og afgreningen kunne stadig ses i skovbunden. Ved afgreningen stod en gammel godsvognskasse til brug for banearbejderne.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Sidesporet ved Alslev skov - OT: Fredning af Regnspover?

af Georg Schmidt, 26/1 2014, 17:12 (4005 dage siden) @ Holger Sørensen

Tak til Thomas og Holger for oplysninger, jeg forsker videre i emnet der også berøres i Signalposten 1983-2.
Kvitterer med et sidespor lidt længere nordpå øst for Svebølle 1969.:-)

[image]

Mvh
Georg

Avnsøgård Sidespor

af Henrik Tolderlund, 26/1 2014, 17:44 (4005 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Henrik Tolderlund, 26/1 2014, 18:04

Kvitterer med et sidespor lidt længere nordpå øst for Svebølle 1969.:-)

Hyggeligt billede ved Avnsøgård Sidespor. To småskure og en gammel godsvognskasse fuldender stemningen. Gad vide hvilken MY/MX, du befandt dig i?

Alle sidespor og hvad dertil hører har været fjernet i vel omkring 10 år. Jeg optog en video i 1996 på Avnsøgård sidesporene med MY 1153:

http://www.youtube.com/watch?v=rKVYf5_zk0c

Venlig hilsen
Henrik


[image]

Mvh
Georg

Avnsøgård sidespor

af Holger Sørensen, Hedehusene, 26/1 2014, 18:05 (4005 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Som en lille konstatering om Avnsøgaard. Der er i dag stort set intet tilbage af fordums jernbanespor m.m. undtagen en rest af en siderampe e.l. Vi var forbi i 2013.
Heldigvis er det oplevet i sin glans med MY-rangering.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avnsøgård sidespor ( sporplan 1999

af henning h087 ⌂, Græsted, 26/1 2014, 20:04 (4005 dage siden) @ Holger Sørensen

:-)

hvor stor har Avnsøgård egentligt været
jeg har en sporplan fra 1999 -og har der været flere spor.

[image]

mvh
henning h087

Avatar

Sidesporet ved Alslev skov

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/1 2014, 22:52 (4004 dage siden) @ Georg Schmidt

Sporskift ilagt 1.2.1936, forgreningsstation (togfølgestation) fra ??.??.1937, atter sidespor fra ??.??.193?, sporskifte taget op 18.8.1938.

Vh
Morten

Avatar

Sidesporet ved Alslev skov - OT: Fredning af Regnspover?

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/1 2014, 22:57 (4004 dage siden) @ esni

Meget relevant spørgsmål, esni. Det var - så vidt jeg er orienteret - i gamle dage således, at jægere ofte sendte deres jagtbytte med toget som fragtgods. Hvis byttet var skudt udenfor jagtsæsonen, skulle stationsperonalet anmelde det til den lokale politimyndighed.

Vh
Morten

Avatar

Avnsøgård sidespor ( sporplan 1999

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/1 2014, 23:08 (4004 dage siden) @ henning h087

Hej Henning,

Der har været to sidespor ved Avnsøgård; det ene var Avnsøgård private sidespor, der afgrende i km 63,3 fra Ro og etableredes i 1886.

Det andet spor lå mellem Avnsøgård og Svebølle og førte til en grusgrav tilhørende DSB. Det eksisterede kun 1900-1903 og hed Avnsøgaard Grusgrav (forsynet med sikringsanlæg 6.9.1900). Ret for SJS til grusgravning ved "Aunsøgaard" var blevet tinglæst og formentlig påbegyndt allerede i 1873-74, men så vidt vides anlagdes der ikke da sidespor til graven.

Vh
Morten

Sidesporet ved Alslev skov

af Georg Schmidt, 26/1 2014, 23:39 (4004 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Tak for oplysning ved Alslev Skov. Efter at 20 meter skiven kom i brug i Gedser må trafikken på sporet til gl Orehoved have været minimal. Turen fra Gedser op til Orehoved for at få maskinerne drejet har sikkert ikke været populær og så med tender forrest begge veje.:-D

Mvh
Georg

Sidesporet ved Alslev skov

af Svend, Storkøbenhavn, 27/1 2014, 01:38 (4004 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

(togfølgestation)

Interessant oplysning. Findes der yderligere information/oplysning/dokumentation fra tjenestekøreplaner, TIB, cirkulærer eller andet?

Avatar

Sidesporet ved Alslev skov

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2014, 07:43 (4004 dage siden) @ Svend

Optagningsdatoen 8.8.1938 er hentet i La. Ilægningsdatoen må jeg med skam melde, jeg ikke har kilden på, men det kan også være La, hvis DSB eller havde påbegyndt udgivelsen på dette tidspunkt.

Vh
Morten

Avatar

Sidesporet ved Alslev skov - OT: Fredning af Regnspover?

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2014, 08:53 (4004 dage siden) @ esni

Desuden var stationen vel også af og til det sted, hvor man lokalt søgte oplysninger om dette og hint. :-)

Avatar

Sidesporet ved Alslev skov

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/1 2014, 14:58 (4004 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Og så er Morten i øvrigt så beskeden, at han ikke nævner, at der i hans bog "Flere forsvundne stationer" på side 75 er et billede af Alslev Skov sidespor. Måske vi kan lokke ham til at vise billedet her?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sidesporet ved Alslev skov - OT: Fredning af Regnspover?

af esni, Frederikssund, 27/1 2014, 15:29 (4004 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Meget relevant spørgsmål, esni. Det var - så vidt jeg er orienteret - i gamle dage således, at jægere ofte sendte deres jagtbytte med toget som fragtgods. Hvis byttet var skudt udenfor jagtsæsonen, skulle stationsperonalet anmelde det til den lokale politimyndighed.

Vh
Morten

Mange tak for svar på et spørgsmål, der var så OT at det generede andre på dette forum.

Og den eneste grund til at stille spørgsmålet var at jeg på det fotografisk gengivne opslag i meddelelser fra gen.dir. så en meddelelse, vis jernbanemæssige relevans jeg i min uforstand ikke kunne se

Avatar

Sidesporet ved Alslev skov - OT: Fredning af Regnspover?

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2014, 16:58 (4004 dage siden) @ esni

Njaa, jeg synes jo ikke, at emnet er specielt OT; det er jernbanehistorie fsv. at det drejer sig om dagligdagen på stationerne. :-) På samme måde informeredes stationerne om udbrud af mund- og klovesyge, svinepest og andre forhold, der havde betydning for f.eks. godstransporterne. I gamle dage havde jernbanen med næstne alt at gøre, og næsten alt havde med jernbanen at gøre. ;-)

Venlig hilsen
Morten

Sidesporet ved Alslev skov

af Anders Madsen, 29/1 2014, 16:41 (4002 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Morten

Tak for oplysning ved Alslev Skov. Efter at 20 meter skiven kom i brug i Gedser må trafikken på sporet til gl Orehoved have været minimal. Turen fra Gedser op til Orehoved for at få maskinerne drejet har sikkert ikke været populær og så med tender forrest begge veje.:-D

Mvh
Georg

Her er det nærliggende at indsætte et notat om drejeskiven i Gedser.

[image]
Nykøbing Social-demokrat 30. juli 1937 (arkiv: AM)

Avatar

Sidesporet ved Alslev skov

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/1 2014, 23:23 (4001 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Desværre nej, for billedet beror sammen med andet materiale fra bogen godt gemt af vejen i Banebøgers arkiv og kan ikke umiddelbart fremdrages. :-(

Sidesporet ved Alslev skov

af Holger Sørensen, Hedehusene, 30/1 2014, 17:30 (4001 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så vi der har bogen er heldige! Men kunne Du ikke scanne billedet i bogen, så så mange får glæde af det og samtidig fuldstændiggør tråden? Ellers vil jeg da godt prøve.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

Sidesporet ved Alslev skov

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/1 2014, 18:27 (4001 dage siden) @ Holger Sørensen

Jeg har pt. ikke adgang til en scanner på grund af flytning, så det vil være fint, hvis du gør det, Holger.

Vh
M:-) rten

Sidesporet ved Alslev skov

af Holger Sørensen, Hedehusene, 30/1 2014, 20:29 (4001 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Super, sker i morgen.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Sidesporet ved Alslev skov

af Holger Sørensen, Hedehusene, 31/1 2014, 15:03 (4000 dage siden) @ Holger Sørensen

Her efter aftale med Morten Flindt Larsen fra bogen "Flere forsvundne stationer".

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)


[image]

Avatar

Sidesporet ved Alslev skov

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2014, 16:47 (4000 dage siden) @ Holger Sørensen

Glimrende, Holger! Så har vi fået "syn for sagn", hvilket er relevant for denne forgreningsstation, som jo ellers nok kommer til at fremstå lidt "abstrakt" for de fleste læsere.

Jeg kan tilføje, at bogen "Flere forsvunde stationer" indeholder mange lignende godbidder. Den kan købes/fås/lånes hos jeres lokale bogpusher/bibliotek.

På et tidspunkt havde jeg planer om et follow-up kaldet "Glemte stationer", som skulle indeholde de stationer, der var forsvundet siden "Flere forsvundne stationer" - samt dem, som jeg havde glemt at få med. Konceptet med "Forsvundne stationer" er jo salig Peer Thomassens, og jeg vil tro, at han sidder og glæder sig i sin himmel over al den debat, der er om dette og hint jernbanehistorisk både på jernbanen.dk og i andre fora på nettet. Han nåede desværre ikke at opleve den digitale tidsalder med de muligheder, den giver for udveksling af både oplysninger og billeder.

Vh
Morten

Sidesporet ved Alslev skov

af Holger Sørensen, Hedehusene, 31/1 2014, 16:52 (4000 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære Morten - se at komme i gang, der er efterhånden nok at tage fat på med den destruktionsbølge der er gang, ikke alene med stationsbygninger, men også alle tilbehørsbygninger. Kan jeg være til nogen hjælp med specifikke billeder så spørg endelig.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

Sidesporet ved Alslev skov

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2014, 19:36 (4000 dage siden) @ Holger Sørensen

Kære Holger,

Tak for tilbuddet, men en ny stationsbog bliver ikke til virkelighed fra min hånd de første 3-4 år, for jeg og en medforfatter har lige et andet og lidt større bogprojekt at afslutte forinden; i tre bind + et vognbind og på i alt 1.000-1.200 sider. Men som du vistnok har talt med PCJ om, vil vi nok "rende dig på dørene" alligevel, og så får vi se. ;-)

De bedste hilsner
Morten

Sidesporet ved Alslev skov

af Georg Schmidt, 1/2 2014, 09:58 (3999 dage siden) @ Georg Schmidt

Med tak til Henning Petersen er der modtaget mere materiale om Alslev Skov.:-)

[image]
[image]

Mvh
Georg

Sidesporet ved Alslev skov

af Anders Madsen, 7/2 2014, 13:48 (3993 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Sporskift ilagt 1.2.1936, forgreningsstation (togfølgestation) fra ??.??.1937, atter sidespor fra ??.??.193?, sporskifte taget op 18.8.1938.

Vh
Morten

Jeg har prøvet at finde information, der kunne belyse de manglende datoer (spørgsmålstegn), men i relation til ovenstående datoer vedr. sidesporet ved Alslev skov bragte Nykøbing Social-demokrat denne besked. Det giver et godt billede af de jernbanemæssige forberedelser op til Storstrømsbroens åbning.

[image]
Nykøbing Social-demokrat 15. september 1937 (arkiv: AM)

Avatar

Sidesporet ved Alslev skov

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/2 2014, 14:44 (3993 dage siden) @ Anders Madsen

Pudsig lokalkolorit at roekampagnen bringes ind i forberedelserne til Storstrømsbroens åbning, men sådan VAR forholdene jo dengang. Roerne betød i det daglige mere for mange mennesker på Falster og Lolland end Storstrømsbroen. :-)

Sidesporet ved Alslev skov

af Georg Schmidt, 9/2 2014, 00:03 (3991 dage siden) @ Georg Schmidt

Henning Petersen har tilført mere materiale vedr. Alslev Skov.

Spor- og signalplan.

[image]
[image]
[image]

Mere følger.

Mvh
Georg

Sidesporet ved Alslev skov

af Georg Schmidt, 1/5 2014, 12:48 (3910 dage siden) @ Anders Madsen

Efter indvielsen af Storstrømsbroen kom der store maskiner til Gedser, desværre var man ikke færdig med den nye 20 meter skive, så i en kort periode måtte man køre til gl. Orehoved for at få maskinerne drejet.

Skrivelse fra banetjenesten af 9/9 1937.

[image]

Særtogsanmeldelse vedr. drejning af E- og P-maskiner i gl. Orehoved.

[image]
[image]

[image]
[image]

Mvh
Georg

Sidesporet ved Alslev skov

af esni, Frederikssund, 3/5 2014, 16:15 (3908 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvorfor havde gl Orehoved 20 m skive?

Før Storestrømsbroen åbnede, så var Orehoved - Gedser jo et isoleret stykke jernbane - hvorfor behov i Orehoved uden at der var tilsvarende i Gedser?

Sidesporet ved Alslev skov

af Georg Schmidt, 3/5 2014, 22:06 (3908 dage siden) @ esni

Ja, man kan spørge hvad de skulle med en 20 meter drejeskive i Orehoved, det var jo mest K-maskiner der skulle drejes. Den oprindelige 12,8 meter skive blev i 1915 udskiftet med en 20 meter, og der blev så først behov for den længde 22 år senere et par måneder. Skiven kom dog til at gøre god nytte i Nykøbing (Signalposten 1983 2).

Mvh
Georg

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak