Sidesporet ved Alslev skov
Nogen der kender datoen for nedlæggelsen af "Sidesporet ved Alslev skov" (sporet ind til gamle Orehoved), var det inden udgangen af 1937?
Mvh
Georg
af Georg Schmidt, 26/1 2014, 12:23 (4005 dage siden)
Nogen der kender datoen for nedlæggelsen af "Sidesporet ved Alslev skov" (sporet ind til gamle Orehoved), var det inden udgangen af 1937?
Mvh
Georg
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/1 2014, 14:05 (4005 dage siden) @ Georg Schmidt
Nogen der kender datoen for nedlæggelsen af "Sidesporet ved Alslev skov" (sporet ind til gamle Orehoved), var det inden udgangen af 1937?
Kære Georg
Jeg har ikke en rygende pistol. Men når man læser nedenstående, må man gå ud fra, at der i hvert fald 9. maj 1938 stadig var sporforbindelse til Orehoved.
Klik på billederne for højere opløsning.
Bedste hilsner
Thomas
Meddelelser fra Generaldirektoratet, M. 145., 9. maj 1938. Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.
af esni, Frederikssund, 26/1 2014, 15:08 (4005 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
På Thomas' fine opslag er der lidt nede af siden en meddelelese M.146 om fredning af Regnspover.
Hvorfor findes denne meddelelse i Meddelelser fra Generaldirektoratet?
af Holger Sørensen, Hedehusene, 26/1 2014, 15:27 (4005 dage siden) @ esni
Hvad har det egentlig med afgreningen til gammel Orehoved st. at gøre, selv om det bemærkes OT? Så kan der jo tages 100vis af sider med fra ordreserie M, der ikke har noget direkte med indlægget at gøre.
Men bortset fra det kan som en ringe indskrænkning af tidspunket bemærkes, at omkring 1960 var sporet væk i alt fald væk. Men tracéen og afgreningen kunne stadig ses i skovbunden. Ved afgreningen stod en gammel godsvognskasse til brug for banearbejderne.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af Georg Schmidt, 26/1 2014, 17:12 (4005 dage siden) @ Holger Sørensen
Tak til Thomas og Holger for oplysninger, jeg forsker videre i emnet der også berøres i Signalposten 1983-2.
Kvitterer med et sidespor lidt længere nordpå øst for Svebølle 1969.
Mvh
Georg
af Henrik Tolderlund, 26/1 2014, 17:44 (4005 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Henrik Tolderlund, 26/1 2014, 18:04
Kvitterer med et sidespor lidt længere nordpå øst for Svebølle 1969.
Hyggeligt billede ved Avnsøgård Sidespor. To småskure og en gammel godsvognskasse fuldender stemningen. Gad vide hvilken MY/MX, du befandt dig i?
Alle sidespor og hvad dertil hører har været fjernet i vel omkring 10 år. Jeg optog en video i 1996 på Avnsøgård sidesporene med MY 1153:
http://www.youtube.com/watch?v=rKVYf5_zk0c
Venlig hilsen
Henrik
Mvh
Georg
af Holger Sørensen, Hedehusene, 26/1 2014, 18:05 (4005 dage siden) @ Henrik Tolderlund
Som en lille konstatering om Avnsøgaard. Der er i dag stort set intet tilbage af fordums jernbanespor m.m. undtagen en rest af en siderampe e.l. Vi var forbi i 2013.
Heldigvis er det oplevet i sin glans med MY-rangering.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af henning h087 , Græsted, 26/1 2014, 20:04 (4005 dage siden) @ Holger Sørensen
hvor stor har Avnsøgård egentligt været
jeg har en sporplan fra 1999 -og har der været flere spor.
mvh
henning h087
af Morten Flindt Larsen, København K, 26/1 2014, 23:08 (4005 dage siden) @ henning h087
Hej Henning,
Der har været to sidespor ved Avnsøgård; det ene var Avnsøgård private sidespor, der afgrende i km 63,3 fra Ro og etableredes i 1886.
Det andet spor lå mellem Avnsøgård og Svebølle og førte til en grusgrav tilhørende DSB. Det eksisterede kun 1900-1903 og hed Avnsøgaard Grusgrav (forsynet med sikringsanlæg 6.9.1900). Ret for SJS til grusgravning ved "Aunsøgaard" var blevet tinglæst og formentlig påbegyndt allerede i 1873-74, men så vidt vides anlagdes der ikke da sidespor til graven.
Vh
Morten
af Morten Flindt Larsen, København K, 26/1 2014, 22:57 (4005 dage siden) @ esni
Meget relevant spørgsmål, esni. Det var - så vidt jeg er orienteret - i gamle dage således, at jægere ofte sendte deres jagtbytte med toget som fragtgods. Hvis byttet var skudt udenfor jagtsæsonen, skulle stationsperonalet anmelde det til den lokale politimyndighed.
Vh
Morten
af esni, Frederikssund, 27/1 2014, 15:29 (4004 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Meget relevant spørgsmål, esni. Det var - så vidt jeg er orienteret - i gamle dage således, at jægere ofte sendte deres jagtbytte med toget som fragtgods. Hvis byttet var skudt udenfor jagtsæsonen, skulle stationsperonalet anmelde det til den lokale politimyndighed.
Vh
Morten
Mange tak for svar på et spørgsmål, der var så OT at det generede andre på dette forum.
Og den eneste grund til at stille spørgsmålet var at jeg på det fotografisk gengivne opslag i meddelelser fra gen.dir. så en meddelelse, vis jernbanemæssige relevans jeg i min uforstand ikke kunne se
af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2014, 16:58 (4004 dage siden) @ esni
Njaa, jeg synes jo ikke, at emnet er specielt OT; det er jernbanehistorie fsv. at det drejer sig om dagligdagen på stationerne. På samme måde informeredes stationerne om udbrud af mund- og klovesyge, svinepest og andre forhold, der havde betydning for f.eks. godstransporterne. I gamle dage havde jernbanen med næstne alt at gøre, og næsten alt havde med jernbanen at gøre.
Venlig hilsen
Morten
af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2014, 08:53 (4004 dage siden) @ esni
Desuden var stationen vel også af og til det sted, hvor man lokalt søgte oplysninger om dette og hint.
af Morten Flindt Larsen, København K, 26/1 2014, 22:52 (4005 dage siden) @ Georg Schmidt
Sporskift ilagt 1.2.1936, forgreningsstation (togfølgestation) fra ??.??.1937, atter sidespor fra ??.??.193?, sporskifte taget op 18.8.1938.
Vh
Morten
af Georg Schmidt, 26/1 2014, 23:39 (4005 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hej Morten
Tak for oplysning ved Alslev Skov. Efter at 20 meter skiven kom i brug i Gedser må trafikken på sporet til gl Orehoved have været minimal. Turen fra Gedser op til Orehoved for at få maskinerne drejet har sikkert ikke været populær og så med tender forrest begge veje.
Mvh
Georg
af Anders Madsen, 29/1 2014, 16:41 (4002 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej Morten
Tak for oplysning ved Alslev Skov. Efter at 20 meter skiven kom i brug i Gedser må trafikken på sporet til gl Orehoved have været minimal. Turen fra Gedser op til Orehoved for at få maskinerne drejet har sikkert ikke været populær og så med tender forrest begge veje.
Mvh
Georg
Her er det nærliggende at indsætte et notat om drejeskiven i Gedser.
Nykøbing Social-demokrat 30. juli 1937 (arkiv: AM)
af Georg Schmidt, 1/5 2014, 12:48 (3910 dage siden) @ Anders Madsen
Efter indvielsen af Storstrømsbroen kom der store maskiner til Gedser, desværre var man ikke færdig med den nye 20 meter skive, så i en kort periode måtte man køre til gl. Orehoved for at få maskinerne drejet.
Skrivelse fra banetjenesten af 9/9 1937.
Særtogsanmeldelse vedr. drejning af E- og P-maskiner i gl. Orehoved.
Mvh
Georg
af esni, Frederikssund, 3/5 2014, 16:15 (3908 dage siden) @ Georg Schmidt
Hvorfor havde gl Orehoved 20 m skive?
Før Storestrømsbroen åbnede, så var Orehoved - Gedser jo et isoleret stykke jernbane - hvorfor behov i Orehoved uden at der var tilsvarende i Gedser?
af Georg Schmidt, 3/5 2014, 22:06 (3908 dage siden) @ esni
Ja, man kan spørge hvad de skulle med en 20 meter drejeskive i Orehoved, det var jo mest K-maskiner der skulle drejes. Den oprindelige 12,8 meter skive blev i 1915 udskiftet med en 20 meter, og der blev så først behov for den længde 22 år senere et par måneder. Skiven kom dog til at gøre god nytte i Nykøbing (Signalposten 1983 2).
Mvh
Georg
af Svend, Storkøbenhavn, 27/1 2014, 01:38 (4005 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
(togfølgestation)
Interessant oplysning. Findes der yderligere information/oplysning/dokumentation fra tjenestekøreplaner, TIB, cirkulærer eller andet?
af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2014, 07:43 (4004 dage siden) @ Svend
Optagningsdatoen 8.8.1938 er hentet i La. Ilægningsdatoen må jeg med skam melde, jeg ikke har kilden på, men det kan også være La, hvis DSB eller havde påbegyndt udgivelsen på dette tidspunkt.
Vh
Morten
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/1 2014, 14:58 (4004 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Og så er Morten i øvrigt så beskeden, at han ikke nævner, at der i hans bog "Flere forsvundne stationer" på side 75 er et billede af Alslev Skov sidespor. Måske vi kan lokke ham til at vise billedet her?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Morten Flindt Larsen, København K, 29/1 2014, 23:23 (4002 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Desværre nej, for billedet beror sammen med andet materiale fra bogen godt gemt af vejen i Banebøgers arkiv og kan ikke umiddelbart fremdrages.
af Holger Sørensen, Hedehusene, 30/1 2014, 17:30 (4001 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Så vi der har bogen er heldige! Men kunne Du ikke scanne billedet i bogen, så så mange får glæde af det og samtidig fuldstændiggør tråden? Ellers vil jeg da godt prøve.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af Morten Flindt Larsen, København K, 30/1 2014, 18:27 (4001 dage siden) @ Holger Sørensen
Jeg har pt. ikke adgang til en scanner på grund af flytning, så det vil være fint, hvis du gør det, Holger.
Vh
M rten
af Holger Sørensen, Hedehusene, 30/1 2014, 20:29 (4001 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Super, sker i morgen.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af Holger Sørensen, Hedehusene, 31/1 2014, 15:03 (4000 dage siden) @ Holger Sørensen
Her efter aftale med Morten Flindt Larsen fra bogen "Flere forsvundne stationer".
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2014, 16:47 (4000 dage siden) @ Holger Sørensen
Glimrende, Holger! Så har vi fået "syn for sagn", hvilket er relevant for denne forgreningsstation, som jo ellers nok kommer til at fremstå lidt "abstrakt" for de fleste læsere.
Jeg kan tilføje, at bogen "Flere forsvunde stationer" indeholder mange lignende godbidder. Den kan købes/fås/lånes hos jeres lokale bogpusher/bibliotek.
På et tidspunkt havde jeg planer om et follow-up kaldet "Glemte stationer", som skulle indeholde de stationer, der var forsvundet siden "Flere forsvundne stationer" - samt dem, som jeg havde glemt at få med. Konceptet med "Forsvundne stationer" er jo salig Peer Thomassens, og jeg vil tro, at han sidder og glæder sig i sin himmel over al den debat, der er om dette og hint jernbanehistorisk både på jernbanen.dk og i andre fora på nettet. Han nåede desværre ikke at opleve den digitale tidsalder med de muligheder, den giver for udveksling af både oplysninger og billeder.
Vh
Morten
af Holger Sørensen, Hedehusene, 31/1 2014, 16:52 (4000 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Kære Morten - se at komme i gang, der er efterhånden nok at tage fat på med den destruktionsbølge der er gang, ikke alene med stationsbygninger, men også alle tilbehørsbygninger. Kan jeg være til nogen hjælp med specifikke billeder så spørg endelig.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2014, 19:36 (4000 dage siden) @ Holger Sørensen
Kære Holger,
Tak for tilbuddet, men en ny stationsbog bliver ikke til virkelighed fra min hånd de første 3-4 år, for jeg og en medforfatter har lige et andet og lidt større bogprojekt at afslutte forinden; i tre bind + et vognbind og på i alt 1.000-1.200 sider. Men som du vistnok har talt med PCJ om, vil vi nok "rende dig på dørene" alligevel, og så får vi se.
De bedste hilsner
Morten
af Anders Madsen, 7/2 2014, 13:48 (3993 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Sporskift ilagt 1.2.1936, forgreningsstation (togfølgestation) fra ??.??.1937, atter sidespor fra ??.??.193?, sporskifte taget op 18.8.1938.
Vh
Morten
Jeg har prøvet at finde information, der kunne belyse de manglende datoer (spørgsmålstegn), men i relation til ovenstående datoer vedr. sidesporet ved Alslev skov bragte Nykøbing Social-demokrat denne besked. Det giver et godt billede af de jernbanemæssige forberedelser op til Storstrømsbroens åbning.
Nykøbing Social-demokrat 15. september 1937 (arkiv: AM)
af Morten Flindt Larsen, København K, 7/2 2014, 14:44 (3993 dage siden) @ Anders Madsen
Pudsig lokalkolorit at roekampagnen bringes ind i forberedelserne til Storstrømsbroens åbning, men sådan VAR forholdene jo dengang. Roerne betød i det daglige mere for mange mennesker på Falster og Lolland end Storstrømsbroen.
af Georg Schmidt, 1/2 2014, 09:58 (3999 dage siden) @ Georg Schmidt
Med tak til Henning Petersen er der modtaget mere materiale om Alslev Skov.
Mvh
Georg
af Georg Schmidt, 9/2 2014, 00:03 (3992 dage siden) @ Georg Schmidt
Henning Petersen har tilført mere materiale vedr. Alslev Skov.
Spor- og signalplan.
Mere følger.
Mvh
Georg
Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.
Læs mereSpørg Fagfolket: Hvad er formålet med de V-formede skinner på den gamle lillebæltsbro?
Se billederne af utætheder og rust: Knippelsbro mistænkt for skjulte skader
Overvågning afslører: Skandaletog har kørt med løs container over det halve Fyn
Trods flere tilsyn og skærpede regler: Løse containere skøjter stadig rundt ved Storebælt
Spørg Fagfolket: Hvorfor er gelænder og lamper jordet på togstationerne?