Avatar

Dagens postkort - Randers - hovedbygningen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/1 2014, 21:44 (4023 dage siden)

Min DSB-karriere sluttede på 1. salen af Randers station 31. december 1999 kl. 23.59½.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
http://www.randers-aalborg.dk/home/km-167-7-randers/hovedbygning

[image]
Randers station, hovedbygningen. Årstal ukendt. Så vidt jeg kan se ude i horisonten, er banen mellem Stevnstrup og Randers endnu ikke omlagt, så umiddelbart må vi være før 4. oktober 1936. Men det er altså svært at se, om der løber en jernbane ude i horisonten. Postkortet er postgået, men frimærke og stempel er fjernet. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens postkort - Randers - hovedbygningen

af Lars, 22/1 2014, 23:03 (4023 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg synes, at biler og personvogne tyder på en noget tidligere dato end oktober 1936, det er vel snarere 1915-20?

Dagens postkort - Randers - hovedbygningen

af Peter Sloots, 23/1 2014, 13:19 (4022 dage siden) @ Lars

Jeg synes, at biler og personvogne tyder på en noget tidligere dato end oktober 1936, det er vel snarere 1915-20?

Mon ikke man skal frem til først i 1930'erne? Der er nemlig. så vidt jeg kan se. flere Ford-A-lignende biler på forpladsen.

PS

Dagens postkort - Randers - hovedbygningen

af H.W.Stückler ⌂, Randers, 23/1 2014, 07:17 (4023 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej derude.

Billedet er før 1934/35 hvor man påbegyndte etableringen af "Gudenåbadet", en friluftsbad der blev lavet på de lave arealer ned til Gudenåen ca. der hvor trærækken nede ved Gudenåen er. Det ble indviet i juni 1936. Badet blev lukket i 1961, eller rettere sagt, det blev forbudt at bade i det, og senere er området omdannet til det der i dag er Randers Naturskole.

Hans S.

Dagens postkort - Randers - hovedbygningen

af Asger Christiansen, 23/1 2014, 10:53 (4022 dage siden) @ H.W.Stückler

Hvis man på billedet trækker en linie fra midten af stationsbygningen ned til Gudenåen, kan man ved åen se et stort, lyst område. Lige præcis dér kom Gudenåbadet til at ligge, og jeg tror det lyse område er starten på udgravningen til badet.
Tidsperioden passer også med bilerne på stationspladsen.
Jeg kom der en del i min barndom i 1950'erne. Vandet i de fire bassiner kom fra Gudenåen, der dengang var temmelig forurenet. Men - så hældte man blot uhyrlige mængder klor i vandet. Til sidst blev badet lukket - bl.a. på grund af for mange vandrotter.

Kan man få hjerneskader af klor ?

Dagens postkort - Randers - nu med klor

af XAL Olesen, 23/1 2014, 12:43 (4022 dage siden) @ Asger Christiansen

Jeg kom der en del i min barndom i 1950'erne. Vandet i de fire bassiner kom fra Gudenåen, der dengang var temmelig forurenet. Men - så hældte man blot uhyrlige mængder klor i vandet. Til sidst blev badet lukket - bl.a. på grund af for mange vandrotter.

Kan man få hjerneskader af klor ?

Klor er en særdeles giftig væske/luftart som man kan tage varig skade af. Det er i første omgang øjne og lunder der tager skade af klordampene. Se evt. på Google.

Som tidl. svømmer, svømmetræner og livredder tror jeg ikke på at man har hældt ren klor i bassinerne. Nok nærmere natriumhypoklorit (=klorin), der ikke er farlig på samme måde som klor. Dog skal natriumhypoklorit ikke blandes med andre rengøringsmidler da der kan opstå klordampe.

Avatar

Dagens postkort - Randers - nu med klor

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2014, 00:54 (4007 dage siden) @ XAL Olesen

Men Asgers bekymring for vandrotternes ve og vel er da sympatisk og hjertevarmende. :-D :-D ;-)

Dagens postkort - Randers - hovedbygningen

af Lars Henning Jensen, 23/1 2014, 12:53 (4022 dage siden) @ Asger Christiansen

Hvis man på billedet trækker en linie fra midten af stationsbygningen ned til Gudenåen, kan man ved åen se et stort, lyst område. Lige præcis dér kom Gudenåbadet til at ligge, og jeg tror det lyse område er starten på udgravningen til badet.
Tidsperioden passer også med bilerne på stationspladsen.
Jeg kom der en del i min barndom i 1950'erne. Vandet i de fire bassiner kom fra Gudenåen, der dengang var temmelig forurenet. Men - så hældte man blot uhyrlige mængder klor i vandet. Til sidst blev badet lukket - bl.a. på grund af for mange vandrotter.

Kan man få hjerneskader af klor ?

Det ku' i givet fald forklare en del ...:-D

vh
LH (i dyb respekt!)

Dagens postkort - Randers - hovedbygningen

af Søren fra KM ⌂, 23/1 2014, 13:35 (4022 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Bemærk de hvidmalede Q-vogne i baggrunden, dem ser man ikke så ofte billeder af.
-S

Avatar

Dagens postkort - Randers - hovedbygningen II

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/2 2014, 23:13 (4007 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
http://www.randers-aalborg.dk/home/km-167-7-randers/hovedbygning

[image]
Randers station. Postkort. "Stenders Forlag Eneberettiget. Randers 311." Ikke postgået. Årstal: Ukendt. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

View over Randerst station mod vest

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/2 2014, 16:08 (4005 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Børge Sundahl har bedt mig uploade dette fine billede. Årstal er ikke anført.

Klik på billedet for lidt højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Klik på billedet for lidt højere opløsning.

View over Randerst station mod vest

af UTJ, 9/2 2014, 16:21 (4005 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Børge Sundahl har bedt mig uploade dette fine billede. Årstal er ikke anført.

Det ville være dejligt med en stor udsnitsforstørrelse af den vidunderlige benzintank.

View over Randerst station mod vest

af Gert, Aalborg, 9/2 2014, 16:53 (4005 dage siden) @ UTJ

NAFTA benzin er så vidt jeg ved, russisk benzin der kom til landet før krigen (1940)
Tankstationen ser ud til at være væk på luftfoto fra 1954.

Gert

Avatar

View over Randers station - NAFTA - udsnitsforstørrelse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/2 2014, 17:27 (4005 dage siden) @ UTJ

Det ville være dejligt med en stor udsnitsforstørrelse af den vidunderlige benzintank.

Og det kommer her leveret af Børge Sundahl.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

Avatar

View over Randers station - NAFTA - udsnitsforstørrelse

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/2 2014, 06:08 (4005 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

A/S Randers Nafta Benzin Kompagni aftog sin benzin (nafta) fra den store sovjetrussiske benzintrust "Sojusneft". Selskabet blev stiftet 25. september 1931 og havde sit lager ved Strømmen Station. Benzinen leveredes med jernbanetankvogne fra AB Naftasyndikats oceanlager i Helsingborg, muligvis også enkelte gange fra Derunapht i Hamburg (benzinmærket "DEROP"). Derunapht handlede normalt ikke med benzin i Danmark, kun med med olie m.m., men AB Naftasyndikat løb på et tidspunkt tør for varer. Naftasalget skete til dumpingpriser, altid 1 øre under de konkurrende store engelske og amerikanske selskabers priser, og det påbegyndtes i Danmark i efteråret 1930. Dumpingsalget kom med tiden til at svie fælt til russerne, der ikke kunne få deres omkostninger dækket af de lave priser. Det var Sovjetunionens hensigt, at naftasalget i Danmark skulle være af varig karakter, og man sluttede direkte leveringskontrakter med forskellige grossister overalt i Danmark, men dog således, at de hver især varetog et regionalt område og altså her Randers. Organiseringen af salget blev varetaget af Handelsrepræsentationen for U.S.S.R. i København. Frem til 1934 lykkedes det russerne at erobre ca. 20 % af det danske benzinmarked, men i 1935 trak de sig meget pludseligt tilbage fra Vesteuropa, da de selv skulle bruge benzinen til opfyldelsen af Stalins 5-årsplaner. Den russiske markedsandel i Danmark og Sverige blev derefter overtaget af dels af Alfred Olsen & Co, dvs. Gulf Oil Corp., dels af nogle mindre tyske benzinselskaber og endelig af en amerikansk olieoutsider, som var nazisympatisør og forsynede Tyskland med mexikansk råolie helt frem til 1941. Ham købte den danske regering efter alt at dømme også benzin af umiddelbart efter krigsudbruddet i 1939. Regeringen havde nemlig "glemt" at opbygge beredskabslagre til blandt andet forsvaret, som man åbenbart påregnede i en krigssituation skulle køre ind på de almindelige tankstationer og få påfyldt benzin dér. Nå, men det var lidt OT. I 1948 skiftede A/S Randers Nafta Benzin Kompagni navn til: Aktieselskabet Randers Benzin Kompagni, og man overgik kort efter til at forhandle Gulf Oil's benzin, efter at man under og umiddelbart efter Besættelsen var blevet forsynet via Indkøbscentralen for Benzin, Petroleum og Brændelsolie.

Vh
Morten

NAFTA - lidt OT

af Steffen Dresler, 11/2 2014, 10:06 (4003 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´formiddag!

Når jeg læser din benzinhistorie igennem vedr. NAFTA, altså benzin og olier importeret fra det daværende Sovjetunionen, kommer jeg til at tænke på en bemærkning, en tidligere Lokomotivfabrik i Aarhus skrev til DSB Maskinafdeling.
Det var jo midt i den tid, hvor man for alvor begyndte en motorisering og det var ikke helt ligemeget, hvad der anvendtes som brændstof. De forskellige olieproducerende landes olier indeholdt jo et væld af forskellige kemikalier, noget mere eller mindre egnet for anvendelse i motorer, det være sig benzin eller brændolier. Og især produkter fra Sovjetunionen indeholdt store mængder af ikke ønskede stoffer, der dels forurenede (ordet dog ikke kendt på daværende tidspunkt) og også gav et lavt flammepunkt mv. Altså en dårligere kvalitet.
Men sådan nogen lunde husket, "At det er kommet os for øre, at Statsbanerne i fremtiden muligvis påtænker at overgå til anvendelsen af russisk olie, skal vi herved meddele, at vi kan bygge en motor, der kan anvende dette";-)!!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

NAFTA - lidt OT

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/2 2014, 13:18 (4002 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen,

Ja, der var kvalitetsforskkel på olieprodukter den gang. I årene efetr 2. Verdenskrig indgik Danmark adskillige handelseaftaler med USSR, blandt andet omfattende levering af dieselolie til staten (DSB). Det gav visse problemer i relation til de daværende olieselskaber, som nødvendigvis måtte forhandle olien, da staten ikke havde hverken lagerkapacitet eller distributionsnet. Olieselskaberne var ikke indstillet på at få deres leverandører dikteret af staten, og sådan set med god grund. PCJ har fortalt, at DSB fik problemer med sand, der bundfældede sig i cylindrerne på diesellokomotiverne, bla. MY'erne. Siden bedrede kvaliteten sig, og bla. Caltex (sen. Texaco) solgte ifølge en tidligere Texaco-medarbejder i en årrække sovjetrussisk benzin.

Vh
Morten

NAFTA - lidt OT

af ojk37, 12/2 2014, 14:40 (4002 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvis der har været sand i olien fra Rusland har det næppe bundfældet sig i cylindrene men meget tænkeligt i tankene.
Ole-Jørn

Avatar

NAFTA - lidt OT

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/2 2014, 19:34 (4002 dage siden) @ ojk37

Har tjekekt oplysningen hos PCJ. Den er god nok. Der var tale om meget fine bestanddele af sand, der kom i motorerne (nok ikke det, vi forstår ved sandskorn), og de resulterede i forøget motorslitage.

Vh
Morten

NAFTA - lidt OT

af UTJ, 12/2 2014, 19:40 (4002 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Har tjekekt oplysningen hos PCJ. Den er god nok. Der var tale om meget fine bestanddele af sand, der kom i motorerne (nok ikke det, vi forstår ved sandskorn), og de resulterede i forøget motorslitage.

Ørkensand behøver ikke at være kvartssand som vi er vant til her i Danmark. Ofte er der i ørkenområder fint støv som trænger ind overalt og i alle sprækker.

Avatar

NAFTA - lidt OT

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/2 2014, 21:57 (4002 dage siden) @ UTJ

Ja, det er sand(t). ;-) :-P :-D

NAFTA - lidt OT

af Holger Sørensen, Hedehusene, 13/2 2014, 09:30 (4001 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der var for en del år siden problemer med OHJ's MX med forøget motor-slitage pga urenheder i olien.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-)

NAFTA - lidt OT

af ojk37, 13/2 2014, 10:36 (4001 dage siden) @ Holger Sørensen

Mener det var smøreolien, der gav problemer.
Ole-Jørn

NAFTA - lidt OT

af Steffen Dresler, 13/2 2014, 12:09 (4001 dage siden) @ ojk37

Go´middag!

Selvfølgelig kunne/kan der være urenheder i drivmidlet, hvad enten benzin eller diesel. Bl.a. kan/kunne der været rust, hvis drivmidlet havde været opbevaret i metal/jernbeholderen inden brug.
MEN netop derfor blev motorerne jo udstyrede med såkaldte "Brændstoffiltre", der skulle optage disse urenheder. Og m.h.t. motorolien er motorerne jo udstyrede med "Oliefiltre". Sluttelig er der jo også "indsugningsfiltre", der skal sørge for at indsugningsluften i forbindelse med forbrændingen er REN.

NU ved jeg godt, at lokomotiverne ikke kørte i ørkenområder, men som UTJ nævnte er netop dette et problem p.g.a. den finhed der kan findes i partiklerne. F. eks. i Afghanistan er det ikke en sten/sand ørken, men MEGET, MEGET fint jordstøv, finere end pudder. Så hér er kontrol og udskiftning af filtre en DYD og nødvendighed. Om dagen blødt, om natten hårdere og i regn/uvejr næsten bundløst fint pløre.

Fortsat god dag til alle!

Steffen Dresler

NB: Jeg tror at OJK har helt ret i sin antagelse og at informationerne muligvis bygger på misforståelser i udtryksform.

View over Randerst station mod vest

af H.W.Stückler ⌂, Randers, 13/2 2014, 08:21 (4001 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej derude.

Billedet må være fra før 1935, da ejendommen beliggende på Viborgvej, med adressen Vilhelm Thomsens plads, nummer 1, 8900 Randers C, er opført i 1935.

Hans S.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak