Fredericia Mdt 1968
Her er 5 billeder fra maskindepotet i Fredericia optaget af Joen Jensen i november 1968. Nu må jeg snart se at få opfundet den tidsmaskine....
Her er 5 billeder fra maskindepotet i Fredericia optaget af Joen Jensen i november 1968. Nu må jeg snart se at få opfundet den tidsmaskine....
Nu må jeg snart se at få opfundet den tidsmaskine....
Så vil jeg godt låne den når du er færdig. :)
Det kunne ligne en DJK-udflugt eller sådan noget.
Det var en DJK udflugt, som vi i MHVJ havde arrangeret, bl a med tog Fredericia-Odense og retur med N 208-3 B-BD
Mvh Børge
Det var en DJK udflugt, som vi i MHVJ havde arrangeret, bl a med tog Fredericia-Odense og retur med N 208-3 B-BD
Det var en DJK udflugt, som vi i MHVJ havde arrangeret, bl a med tog Fredericia-Odense og retur med N 208-3 B-BD
... og hvor et længere ophold i Tommerup blev brugt på fotokørsel nogle hundrede meter ud af Assensbanen.
Mvh.
Poul.
Særtogsanmeldelsen.
Mvh
Georg
Jeg kan på billederne se, at der på depotet i Fredericia også befandt sig en MP-vogn. Mon nogle af deltagerne i udflugten også fotograferede denne motorvogn; jeg har aldrig set førerrums- og maskinrumsbilleder fra MP-vogne, så hvis en eller flere af deltagerne har nogle sådanne, vil jeg meget gerne købe kopier.
Venlig hilsen
Jens Møller
Det var en dejlig udflugt! Her er lidt flere billeder fra denne tur.
Fa 17/11 1968, H 798
Fa 17/11 1968, MP
Fa 17/11 1968, MT 160
Fa 17/11.1968, N 208
Fa 17/11.1968, N 208
Fa 17/11.1968, N 208
Mvh
Keld Zumbach
Hej Keld
Dejligt med farvebilleder, man havde kun sort/hvid i kassen i det grå novembervejr.
Ved omladehallen.
Stop ved depotet.
Kavslunde.
Kavslunde.
Mvh
Georg
Fa 17/11 1968, MT 160
Var alle de damplokomotiver i ordinær drift? Der er kul på de fleste, så de kunne vel bruges?
Fa 17/11 1968, MT 160
Var alle de damplokomotiver i ordinær drift? Der er kul på de fleste, så de kunne vel bruges?
Ja de fleste kunne bruges, to af dem var hensat ureparerede (H 796 og N 210). Dampen var jo på vej ud og Fredericia havde på tidspunktet for udflugten to N-maskiner i fast brug (N 205 og 207) samt yderligere to (N 201 og 208) og en R-maskine (959) i reserve. Q-maskinen (350) på billedet blev også jævnligt brugt til rangering. E-maskinerne (976, 979, 980 og 985) samt de to H-maskiner 798 og 800 var alle reserve for særtog.
Mvh
Georg
Go´aften til alle!
Bemærk venligst her ganske tydeligt, at kulkassen på N-maskinen er ændret i forhold til BR 50/BR 50ÜK. Det er sjældent det ses på foto. Men hér havde Georg jo øje for det, da han sikkert vidste, at jeg ville bruge billedet i 2014
Ved hjælp af i bogstaveligste forstand de forhånden værende søms principper, blev kulkassens indhold for kul formindsket. Dels havde man ikke brug for så meget kul i de daglige kørsler og ikke mindst, formindskede det tenderens metervægt.
Man nittede/svejsede indvendigt nogle metallister (brugte) og fæstede på dem (brugte) brædder fra godsvogne således at de dannede en skrå væg. Den skrå bræddevæg blev beklædt (sømmet) med tynd (brugt) jernplade. Øverst i tenderen blev "loftet" hen til den forhøjede kulkasses bagkant beklædt med træpap, senere tjærepap. Den lille "firkant" der anes på loftet, var dannet som en lille "stol" og her lagdes bl.a ekstra kulskovlen og noget af ildværktøjet.
Med venlig hilsen og forsat god - forhåbentligt - aften
Steffen Dresler
Hej Steff
Mon ikke det er Kelds billede du mener?
Jeg har i øvrigt et meget fint billede af en N-tender ovenfra når jeg får det fundet.
Mvh
Georg