Avatar

Fredericia Mdt 1968

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 18/1 2014, 17:40 (4027 dage siden)

Her er 5 billeder fra maskindepotet i Fredericia optaget af Joen Jensen i november 1968. Nu må jeg snart se at få opfundet den tidsmaskine....

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Fredericia Mdt 1968

af thomash ⌂, 18/1 2014, 22:37 (4027 dage siden) @ Tommy Nilsson

Nu må jeg snart se at få opfundet den tidsmaskine....


Så vil jeg godt låne den når du er færdig. :)

Fredericia Mdt 1968

af Lars, 19/1 2014, 00:15 (4027 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det kunne ligne en DJK-udflugt eller sådan noget.

Fredericia Mdt 1968

af Børge Sundahl, 19/1 2014, 11:21 (4026 dage siden) @ Lars

Det var en DJK udflugt, som vi i MHVJ havde arrangeret, bl a med tog Fredericia-Odense og retur med N 208-3 B-BD

Mvh Børge

Avatar

Fredericia Mdt 1968

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 19/1 2014, 12:24 (4026 dage siden) @ Børge Sundahl

Det var en DJK udflugt, som vi i MHVJ havde arrangeret, bl a med tog Fredericia-Odense og retur med N 208-3 B-BD

[image]

Fredericia Mdt 1968

af Poul Andersen, 19/1 2014, 12:43 (4026 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det var en DJK udflugt, som vi i MHVJ havde arrangeret, bl a med tog Fredericia-Odense og retur med N 208-3 B-BD


[image]

... og hvor et længere ophold i Tommerup blev brugt på fotokørsel nogle hundrede meter ud af Assensbanen.

Mvh.
Poul.

Fredericia Mdt 1968

af Georg Schmidt, 19/1 2014, 14:22 (4026 dage siden) @ Poul Andersen

Særtogsanmeldelsen.

[image]

Mvh
Georg

Fredericia Mdt 1968

af zumbach, Malling, 19/1 2014, 20:48 (4026 dage siden) @ Ole Dinesen

Det var en dejlig udflugt! Her er lidt flere billeder fra denne tur.

[image]
Fa 17/11 1968, H 798

[image]
Fa 17/11 1968, MP

[image]
Fa 17/11 1968, MT 160

[image]
Fa 17/11.1968, N 208

[image]
Fa 17/11.1968, N 208

[image]
Fa 17/11.1968, N 208

Mvh
Keld Zumbach

Fredericia Mdt 1968

af Georg Schmidt, 19/1 2014, 22:12 (4026 dage siden) @ zumbach

Hej Keld

Dejligt med farvebilleder, man havde kun sort/hvid i kassen i det grå novembervejr.:-D

[image]
Ved omladehallen.

[image]
Stop ved depotet.

[image]

[image]

[image]

[image]
Kavslunde.

[image]
Kavslunde.

[image]

Mvh
Georg

Fredericia Mdt 1968

af Lars, 19/1 2014, 22:46 (4026 dage siden) @ zumbach

[image]
Fa 17/11 1968, MT 160

Var alle de damplokomotiver i ordinær drift? Der er kul på de fleste, så de kunne vel bruges?

Fredericia Mdt 1968

af Georg Schmidt, 20/1 2014, 21:38 (4025 dage siden) @ Lars

[image]
Fa 17/11 1968, MT 160


Var alle de damplokomotiver i ordinær drift? Der er kul på de fleste, så de kunne vel bruges?

Ja de fleste kunne bruges, to af dem var hensat ureparerede (H 796 og N 210). Dampen var jo på vej ud og Fredericia havde på tidspunktet for udflugten to N-maskiner i fast brug (N 205 og 207) samt yderligere to (N 201 og 208) og en R-maskine (959) i reserve. Q-maskinen (350) på billedet blev også jævnligt brugt til rangering. E-maskinerne (976, 979, 980 og 985) samt de to H-maskiner 798 og 800 var alle reserve for særtog.

Mvh
Georg

Fredericia Mdt 1968, kulkassen på N

af Steffen Dresler, 20/1 2014, 22:07 (4025 dage siden) @ Georg Schmidt

Go´aften til alle!

Bemærk venligst her ganske tydeligt, at kulkassen på N-maskinen er ændret i forhold til BR 50/BR 50ÜK. Det er sjældent det ses på foto. Men hér havde Georg jo øje for det, da han sikkert vidste, at jeg ville bruge billedet i 2014;-)
Ved hjælp af i bogstaveligste forstand de forhånden værende søms principper, blev kulkassens indhold for kul formindsket. Dels havde man ikke brug for så meget kul i de daglige kørsler og ikke mindst, formindskede det tenderens metervægt.
Man nittede/svejsede indvendigt nogle metallister (brugte) og fæstede på dem (brugte) brædder fra godsvogne således at de dannede en skrå væg. Den skrå bræddevæg blev beklædt (sømmet) med tynd (brugt) jernplade. Øverst i tenderen blev "loftet" hen til den forhøjede kulkasses bagkant beklædt med træpap, senere tjærepap. Den lille "firkant" der anes på loftet, var dannet som en lille "stol" og her lagdes bl.a ekstra kulskovlen og noget af ildværktøjet.

Med venlig hilsen og forsat god - forhåbentligt - aften

Steffen Dresler

Fredericia Mdt 1968, kulkassen på N

af Georg Schmidt, 20/1 2014, 23:33 (4025 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff

Mon ikke det er Kelds billede du mener?

Jeg har i øvrigt et meget fint billede af en N-tender ovenfra når jeg får det fundet.
Mvh
Georg

Fredericia Mdt 1968

af Jens MO-Møller, 19/1 2014, 14:25 (4026 dage siden) @ Børge Sundahl

Jeg kan på billederne se, at der på depotet i Fredericia også befandt sig en MP-vogn. Mon nogle af deltagerne i udflugten også fotograferede denne motorvogn; jeg har aldrig set førerrums- og maskinrumsbilleder fra MP-vogne, så hvis en eller flere af deltagerne har nogle sådanne, vil jeg meget gerne købe kopier.

Venlig hilsen
Jens Møller

Danske privatbaner

Læs historien om:
Helsingør - Hornbæk Banen
DSB K599

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak