Nostalgi fra Hovedbanegården - billede nr. 2.

af Steffen Dresler, 15/1 2014, 20:46 (4015 dage siden) @ XAL Olesen

Godaften.

Billede nr. 2 er ganske interessant i og med det viser den første direkte sovevogn fra København og til Paris i juli 1932. Det var en gren af NORDEXPRESS, der før krigen ellers ikke kørte til Skandinavien, men mod øst.
Vognen er en rigtig luksusvogn, nemlig en type S, der dog senere blev udskiftet med en "almindelig" type Y vogn.
På billedet ses en smilende DSB generaldirektør Peter Knutzen og til lidt mere til højre en fransk repræsentant.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Nostalgi fra Hovedbanegården - billede nr. 2.

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/1 2014, 08:13 (4015 dage siden) @ Steffen Dresler

Det snakker du og Poul med John om, Steffen, jeg har tipset John med henblik på yderligere tiltag omkring dette. :-D

Vh
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Nostalgi fra Hovedbanegården - Togfonden

af Lars, 16/1 2014, 21:05 (4014 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]


Da de nye superlyn ikke skal standse ret mange steder, overvejer DSB at genindføre trillevognene :-D

Nostalgi fra Hovedbanegården - Skiltet i forgrunden

af esni, Frederikssund, 16/1 2014, 21:41 (4014 dage siden) @ Lars

[image]

I forgrunden på billedet et skilt med bynavne.

...umsø må være Glumsø

men hvad er så ...g og ...lev, hvis de meningsfyldt skal stå på samme skilt?

Kan de i øvrigt passe at billedet er fra ca 1955?

Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak