Avatar

Joen Jensen stationsbilleder

af Ove Nygaard, 7/1 2014, 14:50 (4023 dage siden) @ Per Hauberg

Billede 7 helt sikkert privatbaneperronen i Silkeborg (HBS)

vh

Per

Enig, ærede biografdirektør. Jeg afløste i "min pure ungdom" en smuk sommersøndag i 1958 i Silkeborg, som den gang var en stor knudestation med DSB-tog i 4 retninger (dog enkeltspor bærende to banelinier til Funder, hvor banerne deltes via den tidligere så omtalte og fotograferede udfletning) og privatbane til Kjellerup - Rødkærsbro, som "ankom til og afgik fra gaden foran stationsbygningen" og togene til Horsens via Bryrup, som ankom til/afgik fra den afbillede perron ved spor 6. Jeg overtog vagten fra stationsforstanderen (Gørgens), som på under 5 minutter "satte mig ind i" trafikafviklingen og ellers beroligede mig med, at hvis jeg blev i tvivl om noget, kunne jeg bare spørge "frk Agerbo i billetkontoret". Det blev en travl eftermiddag/aften, for hver anden time var der toggruppe med tog i alle 4 DSB-spor og privatbanesporene. Alene frigivningen til de to signalposter for DSB-togene krævede "overblik", så man f. eks. i østenden ikke spærrede den store overkørsel for længe. Det var klogt at lytte til signalhuspasseren, disse ædle banefolk som havde enorm erfaring i både signalhusbetjening, bagegageekspedion og rangering o. m. a., når han sagde:" Skal vi ikke tage dem for samme nedrulning?" når der kom tog fra Laurbjerg og Skanderborg næsten samtidigt. Under en lille konsultation hos frk Agerbo i billetkontoret, hvor hun havde hænderne fulde med at sælge billetter, bemærkede jeg en skinnebus holde på forpladsen uden for stationsbygningen. Hvad er det for noget, spurgte jeg frøkenen? "Det er da toget fra Kjellerup, som De formentligt selv har givet signalpasseren ved privatbanen lov til at køre ind på sporet med, da han telefonerede retmelding ind." "Ja, sagde jeg med et stort smil, som om jeg blot spøgte med mit (dumme) spørgsmål", og så var den reddet, mente jeg. Lidt efter, da der var et ophold i billetsalget, inviterede jeg frk Agerbo ind på stationskontoret, idet jeg havde et lille uddybende spørgsmål:" Kan De ikke lige give mig et praj om, hvorledes man kan se, at der er stillet udkørselssignal til Bryrup fra spor 6. Det er rart at kunne se det, inden man tænder afgangslyset (som ikke var afhængig af stillet udskørsel)." "Jo", sagde hun og gik foran ud på perronen, "hvis De bøjer Dem lidt ned og kikker over mod sporet derovre, vil De kunne ane, at der er stillet udkørselssignal - i mørke skal De være særligt opmærksom, for lyset er svært at få øje på." Og således gik den søndag eftermiddag/aften, og der opstod ingen forsinkelser eller fejlbetjeninger, som skulle rapporteres til "højere myndigheder" - ikke mindst takket være frk Agerbo. Kort tid efter blev jeg sendt på sommerferieafløsning i en 3 ugers tid på Silkeborg station, for nu anså "Store Søren" (tjenestefordeleren for afløsere i 2. distrikt)mig for at være "en af de rutinerede afløsere", som kunne betjene en stor bystaion. Og frk Agerbo? Jo, hun passede sit job i billetkontoret sammen med sine også kompetente kolleger. Jo, der var banepiger til den gang - det er der sikkert også i dag.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø - på 56. år gift med en fhv. banepige


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak