Joen Jensen stationsbilleder
Her er 7 Joen Jensen stationsbilleder med sparsomme oplysninger - Hvor er vi henne?
Billede 1. Bramming?
Billede 2.
Billede 3.
Billede 4. Slagelse?
Billede 5.
Billede 6.
Billede 7.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 6/1 2014, 19:58 (4039 dage siden)
Her er 7 Joen Jensen stationsbilleder med sparsomme oplysninger - Hvor er vi henne?
Billede 1. Bramming?
Billede 2.
Billede 3.
Billede 4. Slagelse?
Billede 5.
Billede 6.
Billede 7.
af UTJ, 6/1 2014, 20:20 (4039 dage siden) @ Tommy Nilsson
6 Holbæk?
7 Silkeborg?
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/1 2014, 20:33 (4039 dage siden) @ Tommy Nilsson
Billede 1. Bramming?
Jeg er enig - det må være Bramming jf. nedenfor.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Bramming, tidligere perron 3, 15. oktober 2013. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
af H.W.Stückler , Randers, 6/1 2014, 21:03 (4039 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej.
Billede fem er jeg næsten 100% sikker på er Trustrup hvor toget er på vej mod Grenå.
HWS.
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 6/1 2014, 21:06 (4039 dage siden) @ Tommy Nilsson
Billede 3.
------------
Billede 3.
Kastrup.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=syrevej---kastrup
.
af Georg Schmidt, 6/1 2014, 21:34 (4039 dage siden) @ Tommy Nilsson
Billede 2 Korsør post 1.
Mvh
Georg
af Per Hauberg, 6/1 2014, 22:04 (4039 dage siden) @ Tommy Nilsson
Billede 7 helt sikkert privatbaneperronen i Silkeborg (HBS)
vh
Per
af Ove Nygaard, 7/1 2014, 14:50 (4038 dage siden) @ Per Hauberg
Billede 7 helt sikkert privatbaneperronen i Silkeborg (HBS)
vh
Per
Enig, ærede biografdirektør. Jeg afløste i "min pure ungdom" en smuk sommersøndag i 1958 i Silkeborg, som den gang var en stor knudestation med DSB-tog i 4 retninger (dog enkeltspor bærende to banelinier til Funder, hvor banerne deltes via den tidligere så omtalte og fotograferede udfletning) og privatbane til Kjellerup - Rødkærsbro, som "ankom til og afgik fra gaden foran stationsbygningen" og togene til Horsens via Bryrup, som ankom til/afgik fra den afbillede perron ved spor 6. Jeg overtog vagten fra stationsforstanderen (Gørgens), som på under 5 minutter "satte mig ind i" trafikafviklingen og ellers beroligede mig med, at hvis jeg blev i tvivl om noget, kunne jeg bare spørge "frk Agerbo i billetkontoret". Det blev en travl eftermiddag/aften, for hver anden time var der toggruppe med tog i alle 4 DSB-spor og privatbanesporene. Alene frigivningen til de to signalposter for DSB-togene krævede "overblik", så man f. eks. i østenden ikke spærrede den store overkørsel for længe. Det var klogt at lytte til signalhuspasseren, disse ædle banefolk som havde enorm erfaring i både signalhusbetjening, bagegageekspedion og rangering o. m. a., når han sagde:" Skal vi ikke tage dem for samme nedrulning?" når der kom tog fra Laurbjerg og Skanderborg næsten samtidigt. Under en lille konsultation hos frk Agerbo i billetkontoret, hvor hun havde hænderne fulde med at sælge billetter, bemærkede jeg en skinnebus holde på forpladsen uden for stationsbygningen. Hvad er det for noget, spurgte jeg frøkenen? "Det er da toget fra Kjellerup, som De formentligt selv har givet signalpasseren ved privatbanen lov til at køre ind på sporet med, da han telefonerede retmelding ind." "Ja, sagde jeg med et stort smil, som om jeg blot spøgte med mit (dumme) spørgsmål", og så var den reddet, mente jeg. Lidt efter, da der var et ophold i billetsalget, inviterede jeg frk Agerbo ind på stationskontoret, idet jeg havde et lille uddybende spørgsmål:" Kan De ikke lige give mig et praj om, hvorledes man kan se, at der er stillet udkørselssignal til Bryrup fra spor 6. Det er rart at kunne se det, inden man tænder afgangslyset (som ikke var afhængig af stillet udskørsel)." "Jo", sagde hun og gik foran ud på perronen, "hvis De bøjer Dem lidt ned og kikker over mod sporet derovre, vil De kunne ane, at der er stillet udkørselssignal - i mørke skal De være særligt opmærksom, for lyset er svært at få øje på." Og således gik den søndag eftermiddag/aften, og der opstod ingen forsinkelser eller fejlbetjeninger, som skulle rapporteres til "højere myndigheder" - ikke mindst takket være frk Agerbo. Kort tid efter blev jeg sendt på sommerferieafløsning i en 3 ugers tid på Silkeborg station, for nu anså "Store Søren" (tjenestefordeleren for afløsere i 2. distrikt)mig for at være "en af de rutinerede afløsere", som kunne betjene en stor bystaion. Og frk Agerbo? Jo, hun passede sit job i billetkontoret sammen med sine også kompetente kolleger. Jo, der var banepiger til den gang - det er der sikkert også i dag.
Bedste hilsener
Ove af Erritsø - på 56. år gift med en fhv. banepige
af Allan Testrup, 7/1 2014, 17:09 (4038 dage siden) @ Ove Nygaard
hej Ove.
Herlig beretning om afløsernes "tilværelse" og deres afhængighed af de lokale medarbejdere, der var uundværlige og som man skulle være "gode venner med".
Hilsen Allan
af Tommy Nilsson , Ringsted, 7/1 2014, 21:07 (4038 dage siden) @ Tommy Nilsson
Tak for svar - her en opsummering:
1. Bramming
2. Korsør
3. Kastrup
4. Slagelse
5. Trustrup
6. Holbæk
7. Silkeborg
Hvis ingen protesterer, så er ovenstående enstemmigt vedtaget.
af Thyge, Rønnede, 8/1 2014, 09:30 (4037 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej!
Er enig i næsten alt!!§!§ men ikke billede nr 6!
Jeg tror ikke det er den gamle remise i Holbæk!
1 Muren helt til højre i billedet!!
2 Vinduer i port nr 6 var erstattet i 1963 med brædder!
3 Remisen nedrevet 1966!
Jeg vedhæfter 2 billeder hvoraf det ene aldrig burde have offentliggjort
men bær over med mig!
G625 1963 på næstsidste spor i remisen, bemærk sidste port (th)
OHJ 21 ved remisen i Holbæk 1963
Remisen på billede nr 6, er bygget efter samme tegninger som Holbæks, men spørgsmålet er stadig hvor?
Skal nok gå mine billeder igennem og vende tilbage.
med venlig hilsen
Thyge
af UTJ, 8/1 2014, 18:26 (4037 dage siden) @ Thyge
Du har nok ret og der er seks spor i den remise vi ser på Tommys billede. Der er dog også en væg der tyder på en ekstra remise, påbygget. Om det er endnu en rundremisesektion eller blot en motorremise e.l. er ikke til at sige.
af Ole Gold , 9/1 2014, 07:09 (4036 dage siden) @ UTJ
Sædvanligvis velunderrettede lokale kilder har hvisket mig i øret, at remisen på billede 6 er remisen i Slagelse.
Med venlig hilsen
Ole Gold
I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.
Læs mere