Avatar

4 jysk-fynske stationsbygninger med bindingsværk 1862-1873

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/1 2014, 21:32 (4026 dage siden)

Når jeg graver lidt i min hukommelse, kan jeg huske, at Østerport, Klampenborg, Ry med flere stationsbygninger havde/har bindingsværk.

Men det trigger mig lidt, at der på de første jysk-fynske jernbanestrækninger har eksisteret stationsbygninger med bindingsværk.

Jeg er ikke i nærheden af mit arkiv og kan således ikke konsultere Asger Christiansens glimrende artikler i diverse udgaver af Jernbanehistorisk årbog om de første jyske jernbanestrækninger.

Kan Herreværelset eventuel kaste lys over, hvilke 4 stationsbygninger der nævnes nedenfor?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Uddrag af "Beretning om de jydsk-fyenske Jernbaners Drift i Aaret 1ste April 1872 til 31te Marts 1873, Bilag Litra Y". Arkiv: Statsbiblioteket/Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

4 jysk-fynske stationsbygninger med bindingsværk 1862-1873

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/1 2014, 22:44 (4026 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas,

Mulige bud på tidlige JFJ-ekspeditionsbygninger i udmuret bindingsværk er:

Bred (1865), ny bygning i 1908. Udseende som i Gelsted.
Gelsted (1865), ny bygning ca. 1911. Udseende som i Bred.
Ejby (1865), ny bygning ca. 1884.
Lerbjerg (1868), ny bygning i 1876.
Ulstrup* (1868), ny bygning i 1870. Genopført i Tvingstrup i 1871.
Hjerm* (1868), ny bygning i 1893.
Hasselager (1869), brændt i 1945, ny bygning i 1946.

*Fremstod udadtil som træbygninger, så der har her muligvis været tale om den i din tekst nævnte træbeklædning på udmuret bindingsværk.

Vh
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

4 jysk-fynske stationsbygninger med bindingsværk 1862-1873

af UTJ, 4/1 2014, 23:03 (4026 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

*Fremstod udadtil som træbygninger, så der har her muligvis været tale om den i din tekst nævnte træbeklædning på udmuret bindingsværk.

Ganske almindelig fremgangsmåde i Skåne og sikkert også mere udbredt i resten af DK end vi går og tror, særlig efter at relativt billige savværksbrædder blev tilgængelige med nye dampsave og jernbaner. Udmuret bindingsværk kan nemlig godt blive utæt i fugerne.

4 jysk-fynske stationsbygninger med bindingsværk 1862-1873

af Asger Christiansen, 5/1 2014, 19:41 (4025 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg kan ikke lige på stående fod huske, hvilke tidlige stationer der var bygget med bindingsværk.
Det har nok ikke været Hasselager, som det ses af vedhæftede foto fra 1935 - altså 10 år før bygningen brændte

[image]

Avatar

4 jysk-fynske stationsbygninger med bindingsværk 1862-1873

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/1 2014, 20:03 (4025 dage siden) @ Asger Christiansen

Hej Asger, :-) :-) :-)

Den murede bygning ligner en tjenestebolig (vogterhus), mens de træklædte tilbygninger til venstre (billetkontor og ventsal?) og måske til højre (retirader og pakhus?) vel godt kan have været udmuret bindningsværk inden under beklædningen?

/M

P.S.
Dejligt foto, i øvrigt! :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

5 jysk-fynske stationsbygninger med bindingsværk 1862-1874

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/1 2014, 00:45 (4026 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Når jeg graver lidt i min hukommelse, kan jeg huske, at Østerport, Klampenborg, Ry med flere stationsbygninger havde/har bindingsværk.

Men det trigger mig lidt, at der på de første jysk-fynske jernbanestrækninger har eksisteret stationsbygninger med bindingsværk.

Jeg er ikke i nærheden af mit arkiv og kan således ikke konsultere Asger Christiansens glimrende artikler i diverse udgaver af Jernbanehistorisk årbog om de første jyske jernbanestrækninger.

Kan Herreværelset eventuel kaste lys over, hvilke 4 stationsbygninger der nævnes nedenfor?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Uddrag af "Beretning om de jydsk-fyenske Jernbaners Drift i Aaret 1ste April 1872 til 31te Marts 1873, Bilag Litra Y". Arkiv: Statsbiblioteket/Thomas Boberg Nielsen.

Året efter:

"Kvissel Expeditionshuus er bleven forsynet med udvendig Bræddebeklædning".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

5 jysk-fynske stationsbygninger med bindingsværk 1862-1874

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/1 2014, 01:03 (4026 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja, Kvissel, men det er jo ikke en af de 'ældre Stoppepladse', men åbnede først i 1871. Den oprindelige bygning erstattedes af en ny i 1877, så bræddebeklædningen har næppe været megen nytte til.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

4 jysk-fynske stationsbygninger med bindingsværk 1862-1873

af tjesp02, 5/1 2014, 09:58 (4026 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg ved den oprindelige Brejning station har været af samme type med udmuret bindingsværk. Jeg mener det er i forsvundne stationer af Peer Thomassen, der er billede af den.

mvh
Thomas Jespersen

Avatar

4 jysk-fynske stationsbygninger med bindingsværk 1862-1873

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/1 2014, 11:17 (4026 dage siden) @ tjesp02

Næh, det er nu såmænd i "Flere forsvunde stationer" af undertegnede, du har set Brejning, men bygningen her er først fra 1899 og ikke en JFJ-bygning. Den er tegnet på Heinrich Wencks DSB-tegnestue og er samtidig med bl.a. Kystbanens bindingsværksbygninger.

Vh
Morten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak