Hvad er dette ???

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/1 2014, 14:12 (4027 dage siden)

Det er nævnt tidligere - jeg er ikke vild med gættekonkurrencer (det må næsten lyde hult), men jeg kan lidt bedre acceptere dem, når de har et skær af opklaring over sig. Det mener jeg egentlig, at denne har.

Hvad er dette ???
[image]
Jernbanebroen - Lemvig, --det fremgår af foto, men ...

Hvilket VLTJ-loko (jeg har selv en antagelse - men hører gerne andres), ca. hvornår og --ikke mindst-- hvad er billedet "monteret på" og hvorfor.
(En 7 mm tyk, facetsleben glasplade, 57 x 80 mm (højde/bredde) med hvid mat bagside.

(Jeg fik engang en forklaring - men holder den ???) Det er bl. a. dette sidste jeg gerne hører om.)

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=januar-2014 (Hvor foto kommer på i aften (nat) med den forklaring jeg indtil nu har -- eller måske en bedre! ! !??? ;-) )

[image]

Avatar

Hvad er dette ???

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/1 2014, 17:25 (4027 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik,

Min idé om, hvad den slags remedier har været tænkt anvendt til (ud over at kyle i nakken på dem der kommer med forkerte svar på gådefulde spørgsmål), er, at de skulle bruges i kontorerne til at holde sammen på bunker af løse papirark, der ellers har en kedelig tilbøjelighed til at blæse væk, når der opstår gennemtræk i lokalet.

DSB fik vist i sin tid fremstillet tilsvarende 'papirholdere' af overskårne og derefter forkromede skinneprofiler.

Men måske tager jeg fejl.

Selve billedet, som i øvrigt er produceret som postkort omkring 1905, viser den 1. jernbanebro på havnebanen i Lemvig åbnet 1.9.1892. Den nuværende viadukt på stedet er fra 1920.

[image]

Glædelig bagjul og godt nytår

Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvad er dette ???

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/1 2014, 19:06 (4026 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Erik,

Min idé om, hvad den slags remedier har været tænkt anvendt til (ud over at kyle i nakken på dem der kommer med forkerte svar på gådefulde spørgsmål), er, at de skulle bruges i kontorerne til at holde sammen på bunker af løse papirark, der ellers har en kedelig tilbøjelighed til at blæse væk, når der opstår gennemtræk i lokalet.

DSB fik vist i sin tid fremstillet tilsvarende 'papirholdere' af overskårne og derefter forkromede skinneprofiler.

Men måske tager jeg fejl.

Selve billedet, som i øvrigt er produceret som postkort omkring 1905, viser den 1. jernbanebro på havnebanen i Lemvig åbnet 1.9.1892. Den nuværende viadukt på stedet er fra 1920.

[image]

Glædelig bagjul og godt nytår

Morten

-----------------

Hej Morten.

Se, --nu er jeg jo normalt ikke een af dem, der går og kyler facetslebne glasstykker -med påklæbede fotografier- i nakken på "vennerne", men -bevar os- der kan vel tænkes undtagelser, når og hvis de indsender -om ikke forkerte- så gådefulde svar. ;-) Det er dog et nydeligt postkort, --den slags formilder.

DSB fik vist i sin tid fremstillet tilsvarende 'papirholdere' af overskårne og derefter forkromede skinneprofiler.

Men måske tager jeg fejl.

?????????

Det er i det mindste rigtigt, at man (DSB) fik lavet sådanne, forkromede eller måske som et (skinnestykke) jeg selv har arvet - rødmalet.

----------

Det er dog ikke lige den forklaring jeg selv har fået, men nogle ark papir kan den nok klare med sine 106 gr.

Også godt nytår til Morten.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=januar-2014

[image]

.

Hvad er dette ???

af Thyge, Rønnede, 4/1 2014, 19:27 (4026 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej!
Jeg mener at det er Orenstein lokomotiv 583 = VLJ 2 Lemvig
Billedet er taget på den gamle havnebane viadukt omkring 1900 da lokomotivet var nyt! normalt kørte Ramme VLJ 3 her!
Og nu til glaspladen!
Husk på ,det var før biografernes tidsalder!
Enkelte steder, var der lavet såkaldte kinograf teatere, hvor man imod betaling
kunne se billeder; nogle blev flyttet i hurtigt tempo ,så de blev levende!!:-D
andre var en slags lysbilleder, men fælles for dem var ,at det var billeder på
glasplader, med lys bagved!jeg tror at det er sådan en plade!!!;-)

Med venlig hilsen
Thyge

Avatar

Hvad er dette ???

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/1 2014, 19:28 (4026 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hm! Ja, den kan jo også bruges til at stille sjusser på, så der ikke kommer grimme rande efter glas (eller sågar flasker) på éns fine mahognibordplade. :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvad er dette ???

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/1 2014, 20:31 (4026 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hm! Ja, den kan jo også bruges til at stille sjusser på, så der ikke kommer grimme rande efter glas (eller sågar flasker) på éns fine mahognibordplade. :-D

-----------

Du nærmer dig Morten, --tidspunktet hvor der kommer en glasplade flyvende gennem luften. :-)

-------------------------------
-------------------------------

Næhh, --så er der dog bedre tanker bag Thyges svar. Jeg mener dog ikke vi skal i den retning, med hensyn til anvendelsen/formålet.

-------

Hej!
Jeg mener at det er Orenstein lokomotiv 583 = VLJ 2 Lemvig
Billedet er taget på den gamle havnebane viadukt omkring 1900 da lokomotivet var nyt!

normalt kørte Ramme VLJ 3 her!
Og nu til glaspladen!
Husk på ,det var før biografernes tidsalder!
Enkelte steder, var der lavet såkaldte kinograf teatere, hvor man imod betaling
kunne se billeder; nogle blev flyttet i hurtigt tempo ,så de blev levende!!:-D
andre var en slags lysbilleder, men fælles for dem var ,at det var billeder på
glasplader, med lys bagved!jeg tror at det er sådan en plade!!!;-)

Med venlig hilsen
Thyge

-----------

Nu har jeg jo "bedre kort på hånden" (original-glaspladen), så det(den) får I her. Her mener jeg at kunne, se at det ganske rigtigt drejer sig om en maskine med med to drivende aksler, men også med en lille forløber:

[image]
Derfor er mit gæt: LTJ nr 4, "Thyborøn" eller nr. 5, "Harboøre".


Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=januar-2014

[image]

.

Hvad er dette ???

af Thyge, Rønnede, 4/1 2014, 21:04 (4026 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej!
Lemvig var næsten mage til de 2 nævnte maskiner, syntes at navnepladen
er for kort til de 2 forholdsmæssige lange navne( det er den nederste plade
på førerhuset)
mvh
Thyge

Hvad er dette ???

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/1 2014, 21:27 (4026 dage siden) @ Thyge

Hej!
Lemvig var næsten mage til de 2 nævnte maskiner, syntes at navnepladen
er for kort til de 2 forholdsmæssige lange navne( det er den nederste plade
på førerhuset)
mvh
Thyge

-------------

Ja - det kunne Du godt have ret i - det synes rigtigt, at "THYBORØN" nok havde gjort navnepladen længere i forhold til højden, -- så det holder "vi" på indtil andet et bevist :-) , så det anfører jeg på hj.siden.

Tak for vejledningen.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=januar-2014

[image]

.

Avatar

Hvad er dette ???

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/1 2014, 23:37 (4026 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg vil altså godt bakke op om Mortens forslag som brevpresser.

Avatar

Hvad er dette ???

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/1 2014, 23:53 (4026 dage siden) @ Michael Deichmann

Pas på, Michael, du risikerer, at Erik også kyler én efter dig. Han er kun fredsommelig på overfladen... ;-) :-P :-D :-D :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvad er dette ???

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/1 2014, 00:08 (4026 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Pas på, Michael, du risikerer, at Erik også kyler én efter dig. Han er kun fredsommelig på overfladen... ;-) :-P :-D :-D :-D

-----------

Næhhh, Morten. Man smider jo ikke "guld" på gaden, -så vær rolig.

Har Du så set svaret nu ?

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=januar-2014

[image]

.

Avatar

Hvad er dette ???

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/1 2014, 00:25 (4026 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ja, se det havde jeg set/læst/hørt om før, Erik. Man forbavses! Dog fantes der jo sådan set også notesbøger på den tid, men de har måske været for dyre i brug. Og hvorfor lige ofre en dyr glasplade og et dyrt fotografi på sådan en indretning, som vel også har haft begrænset levetid, da man næppe har kunne viske tekst ud i en uendelighed. Et sælsomt påfund, men okay, papir var dyrt, og den sparsommelig medarbejder skrev på begge sider af notatpapiret, inden det blev smidt ud. Jeg husker også, at jeg en gang har set en tjenstlig meddelelse om, at DSB's stationer ikke måtte anvende gamle brugte fragtbreve og andet makulatur som toiletpapir på publikumstoiletterne, da kundernes navne og andre oplysninger stod på det. Dér trak man alligevel grænsen for sparsommeligheden i etaten.

Vh
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvad er dette ???

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/1 2014, 00:53 (4026 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, se det havde jeg set/læst/hørt om før, Erik. Man forbavses! Dog fantes der jo sådan set også notesbøger på den tid, men de har måske været for dyre i brug. Og hvorfor lige ofre en dyr glasplade og et dyrt fotografi på sådan en indretning, som vel også har haft begrænset levetid, da man næppe har kunne viske tekst ud i en uendelighed. Et sælsomt påfund, men okay, papir var dyrt, og den sparsommelig medarbejder skrev på begge sider af notatpapiret, inden det blev smidt ud. Jeg husker også, at jeg en gang har set en tjenstlig meddelelse om, at DSB's stationer ikke måtte anvende gamle brugte fragtbreve og andet makulatur som toiletpapir på publikumstoiletterne, da kundernes navne og andre oplysninger stod på det. Dér trak man alligevel grænsen for sparsommeligheden i etaten.

Vh
Morten

------------

Åhh ja, --måske ikke efter at have været ansat dér i 45 år.

Da jeg begyndte i 1956, hang der ved alle el-kontakter en lille trykt seddel med tegning af en "spar-formet" stearinlysflamme og med ordene "Spar på lyset". Der var også besked om, at alle gamle / udgåede blanketter skulle returneres til "Billet- og Blanketforvaltningen". Her blev diverse "større" formularer med "hvid" bagside og i blokke, ofte delt så der blev nogle mindre blokke ud af dem i "lommeformat. Større formularer så som fragtbreve -der indtil et par år før havde været næsten A3-størrelse (men stadig med hvid bagside)-, blev samlet og limet til blokke, der så igen blev delt til mindre af slagsen.

Din historie om toiletpapiret har jeg ikke hørt tidligere, men på min "side" om København Gb, Togekspeditionen ( http://evp.dk/index.php?page=togekspeditionen ) har jeg selv refereret en noget tilsvarende situation:

Dengang -i 1960´erne- benyttede man endnu togførervogne af Cu-typen ("Rystevogne") med et lille toilet i midten af vognen, en lille hylde med en karaffel vand samt to glas på væggen ud for toilettet, og så den ene kupé indrettet som tjenestekupé, dvs. at der var stillet en lille brændeovn ind på gulvet, midt i kupéen. På denne måde måtte togpersonalet forsøge at holde varmen i den kolde vintertid.

Nej, --ikke med ovnen alene. Der var også en lille trækasse med noget brænde samt et mindre antal "fidibusser".

"Fidibusser", --hvad er det ??? Fidibusser (herligt navn) er(var) et lille bundt ("ring") af fine høvlspåner, vundet op om tre-fire fingre, trykket sammen på midten, omvundet med sejlgarn og sluttelig dyppet i flydende harpiks eller klar lak ? ! De brændte utrolig godt, og var virkelig fine til at tænde op med. Måske var de så fine, at man enten benyttede for mange af gangen, eller "smuttede" der nogle med hjem til brug kakkelovnen derhjemme eller i sommerhuset ???

Under alle omstændigheder kom der en dag en meddelelse om, at fra den og den dag, ville disse fidibusser være sparet væk, og der lille være lagt et kvantum papir til optændingen i stedet for.

Her havde en eller anden så fundet ud af, at man i arkiverne havde massevis af gamle papirer(arkivalier), der skulle smides væk alligevel, når den lovbefalede opbevaringstid var udløbet, så hvorfor ikke bruge disse papirer ! Da dagen indløb, lå der i stedet for fidibusser, en stak gamle tograpporter på sædet i kupéen, lige til at putte i brændeovnen, --eller måske fornøje sig med at læse lidt i, inden . . . !

Der har nok været mange "muntre episoder", mens togførerne læste hinandens tograpporter med bemærkninger, --måske lige indtil en af dem fik een af sine egne.

Pludselig kom der besked om, at der fremover skulle benyttes gamle aviser/ugeblade i stedet for ! ! !

Ak ja, --sparsommelighed kan være en god ting, måske af og til lidt besværlig.


Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=januar-2014

[image]

.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak