En lille lidt anderledes nytårshilsen til alle brugerne!

af Steffen Dresler, 2/1 2014, 23:11 (4013 dage siden)

En lille muligvis anderledes nytårshistorie fra det virkelige liv.

Et meget tung og våd ortodoks nytårsmorgen 1997 var jeg på en patrulje fra Doboj og ned mod Tuzla for at se, om der i løbet af nytårsnatten var sket forandringer. Nytårsskyderiet på de kanter, var jo lidt anderledes end i Danmark, nemlig med alt fra småkalibrede håndvåben og til 40 mm luftværnsskyts mv. samt – selvfølgelig - de sædvanlige detonationer fra huse, kirker, minareter eller andet, der blev sprunget i luften. Da vi nærmede os det de kæmpestore industrikomplekser ved Lukavac kunne vi i horisonten se noget, der lignede damp, der blæste op imod de lave skyer. Vi nærmede os forsigtigt og pludselig lød det fra observatøren; ”det er sku da et kæmpestort damplokomotiv!!”. Alle så på mig spørgende og jeg måtte selv se efter.

Damplokomotiv, og så midt i ingenting og landminer højt og lavt og sporene var jo sprængte, der hvor vi kom fra? Det lignede en ”tysker”. Hvor i hel…. kom det fra og hvem havde stjålet et sådan og stillet det på en mark under damp? Lidt mere meget forsigtigt nærmede vi os og kunne efterhånden se, at der lå masser af spor ved siden af hinanden og at der var fodspor i sneen over mod nogle bygninger vi først kunne se nu. Og lidt bag lokomotivet holdt en lang række af store åben højsidede bogie godsvogne. Området blev afsøgt omkring lokomotivet og vi fandt intet mistænkeligt. Over radioen kom chefen ind og spurgte om lokomotivet kunne køre. Øhhh, et lokomotiv er et lokomotiv og op i førerhuset og undersøge for mærkelig tråde eller andet. Der var jo ikke nogen mennesker at se. Hvad hel…., manometeret viste ca. 10 kg, hev i fløjten. Og SÅ blev der liv. Tre ældre mand kom ud fra et hus længere væk, råbte og viftede med armene, åbenbart ejerne. Tolken oversatte at det var deres lokomotiv og at det havde stået der i en time, mens de spiste og at de senere skulle tilbage til omkring Tuzla med fyldte godsvogne, hvis alt var som det skulle være spormæssigt. Nytårsforbrødring, en slurk slivovits fra deres medbragte flasker, det er strengt på tom alkoholfri mave skal jeg hilse og sige! Ryge en cigaret, store smil, fik nu tilbudt at køre en tur. Vi var 7 i førerhuset, de andre passede på vores køretøjer. Det korte af det lange, var lokomotivfører på et i normal drift tidligere tysk BR 52 i fem minutter!!
[image]

[image]

[image]

Fandt senere ud af, at der faktisk var flere BR 52 og noget ranger et og andet og at banen var en stats industribane. Man transporterede kemiske produkter i tankvogne den ene vej og råmaterialer den anden vej.

Det er nu 16 år siden og et par år efter, da freden endelig havde sat sig, blev det hele gennemfotograferet af (u)tallige jernbanefans fra hele verden og deriblandt masser af tyskere, der skulle se den fædrene arv i aktion. Om man stadig anvender damp ved jeg ikke, men det var en kæmpeoplevelse se se og ikke mindst prøve.

Hvad lokomotivet blev kaldt og hvilket nummer fik jeg ikke, det var jo dengang fuldstændig ligemeget, og vi skulle videre. Men nogen hér på siden ved måske besked? Synes dog jeg på røgkammerdøren kan læse de tre sidste tal som 238?
Godt nytår til alle

Steffen Dresler

En lille lidt anderledes nytårshilsen til alle brugerne!

af Niels Munch, 3/1 2014, 11:27 (4013 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Niels Munch, 3/1 2014, 12:17

Hvad lokomotivet blev kaldt og hvilket nummer fik jeg ikke, det var jo dengang fuldstændig ligemeget, og vi skulle videre. Men nogen hér på siden ved måske besked? Synes dog jeg på røgkammerdøren kan læse de tre sidste tal som 238?

Kære Steff,

Med udgangspunkt i, at det var en BR 52, har jeg gravet følgende frem fra en liste "JZ Standard Gauge Steam Locomotives", jeg en gang downloadede fra nettet:

JZ Reihe 33 1'E >240 1942 S Steam --- ---
DRG 52. 40 built new for Serbia and Croatia during the war. Numbers 267-341 and 503-505 were transferred in the 50's from the Soviet Union, the rest are ex-DRG.

Andetsteds er denne komplette liste dukket op: http://www.pospichal.net/lokstatistik/20033-jdz33.htm . Her findes bl.a. en "JDZ 33-238".

Wikipedia kan bl.a. læses: "Die wahrscheinlich letzte 52 im kommerziellen Güterzugdienst war eine der in Jugoslawien als Reihe 33 bezeichneten Maschinen, die 1997 auf der Anschlussbahn eines kalorischen Kraftwerkes bei Tuzla in Bosnien und Herzegowina im Einsatz stand." Nummer nævnes ikke.

Dit lokomotiv kunne således (hvis nummeret "238" er korrekt) være dette:

52.1486
Hersteller: Maschinenfabrik Esslingen
Baujahr: 1943
Fabriknummer: 4710
Bauart: 1'E h2
Spurweite: 1435 mm
Lebenslauf:
DRB 52 1486
->'45 DRw/DB
+09.05.51
->11.07.51 JDZ 33-238
+

Kilde: http://www.beitraege.lokomotive.de/datenbank/d_datenbank.php .

I en rapport fra 2007 står at læse: "Nicht zuletzt seien die weltweit letzten planmäßigen Einsätze der DR-Baureihe 52 (JZ-Baureihe 33) erwähnt. Nur in Bosnien-Herzegowina kann man diese einst in Europa weit verbreitete Kriegslok noch im Plandienst erleben."

Men vi mangler at få verificeret, hvorvidt dit "33-238" vitterlig var i drift i 1997, og hvornår det er udrangeret.

Et antal Reihe 33 skulle muligvis stadig være at finde ved Bukinje Mine Depot i Bosnien, se: http://www.steamlocomotive.info/index.cfm (vælg "Bosnia" og "2-10-0" under menuen "search").


Bedste hilsener & godt nytår
Niels


PS: Ifølge http://www.internationalsteam.co.uk/trains/bosnia00.htm er bl.a. 33.236 at finde ved Tuzla i 1997.

En lille lidt anderledes nytårshilsen til alle brugerne!

af Lars Sørensen, 3/1 2014, 12:31 (4013 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej

Da jeg var forbi Tuzla i april 2011 på GM jagt, fik jeg disse to te-koger som bifangst:-D

[image]
33-248

[image]
33-504

Med venlig hilsen
Lars Sørensen

En lille lidt anderledes nytårshilsen til alle brugerne!

af A. Nissen, 3/1 2014, 15:03 (4013 dage siden) @ Lars Sørensen

Flotte billeder. Har du også nogle af GMére, som du vil vise, hvis du fandt nogen?

En lille lidt anderledes nytårshilsen til alle brugerne!

af Ty2 406, 3/1 2014, 15:17 (4013 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen.

Godt nytår.

Spændende histiorie.

I efteråret 2011 var jeg en tur i samme område, for at se på bl.a. JDZ33 (Br52). På turen kørte vi bl.a. med fotosærtog imellem Doboj og Tuzla. På denne del af strækningen var der stadig områder der var skildet med mine fare. Det var lidt tankevækkene.

[image]
Her skal man passe på. 10-12år efter borgerkrigen er der stadig områder med miner.

[image]
JDZ33 508 med tog fra Doboj til Tuzla.

[image]
Lukavac. JDZ33 508 passere indkørsels signalet til stationen

Hilsen Peter

En lille lidt anderledes nytårshilsen til alle brugerne!

af Steffen Dresler, 3/1 2014, 19:59 (4013 dage siden) @ Ty2 406

Go´aften Peter og alle andre læsere!

Det er egentligt meget morsomt, at man nu kan køre mellem DOBOJ og TUZLA og at I havde en ”safe and secure” tur. Netop lige nøjagtigt dette banestykke, var senere FN med verdensbanken meget, meget forhippede på at få åbnet, TRODS IFOR (NATO) advarsler og Republik Serpska (RS) temmelig mådeholdende (absolut negative) indstilling. RS troede ganske simpelt ikke på muslimerne i Bosnien Herzegovina (BiH). Tiden var simpelthen ikke til det, men det er jo svært at forstå for personer, der ikke er i området. Men, FN hyrede så et firma, vi skulle passe på, der kunne udføre noget minerydning og derefter istandsætning af banestykket fra lidt syd for DOBOJ (RS) gennem det gamle kampområde, Zone of Separation, populært kaldet ZOS´en og ned til 20 km nord for LUKAVAC i BiH, i alt ca. 5 km rydning og istandsættelse.
Nå, i løbet af et par måneder var FN og verdensbanken klar trods advarsler, selv fra US. En flagsmykket diesel (GM?) med et par personvogne og internationale gæster kørte så fra DOBOJ og i sneglefart gennem ZOS´en ned i BiH. Ved grænsen blev man modtaget af repræsentanter fra BiH og toget kørte nu under udkommanderet jubel til TUZLA.
Returløbet var lagt et par timer senere. Men BiH valgte at føre lokomotivet ned mod SARAJEVO og lod personvognene stå. Så velkomst komiteen fra FN måtte vente et par år eller to! Her kunne man så godt forstå, at RS måske ikke havde syntes det var en god ide. Derimod mente FN at det var et stykke ad vejen, men RS ønskede altså ikke at forsyne BiH med mere envejsmateriel!!!

[image]
Øverste billede viser en sprængning af en skinnestreng, overbygningen mineret med panserminer og personelminer i grøfterne, strækningen i ZOS´en syd for DOBOJ mod MAGLAJ
Nederste billede er fra enten Zepce eller Zavidovice, strækningen fra DOBOJ og ned til SARAJEVO, der blev udbygget i.f.m. vinterolympiaden i SAREJEVO. Dette er SARAJEVO EXPRESSEN, der kørte en gang om dagen. Har ingen ide om hvad det er for materiel.

Fortsat - forhåbentligt - god aften og kommende weekend!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

En lille lidt anderledes nytårshilsen til alle brugerne!

af Lars Sørensen, 3/1 2014, 20:50 (4013 dage siden) @ A. Nissen

Flotte billeder. Har du også nogle af GMére, som du vil vise, hvis du fandt nogen?

Jo, der er masser af GM dernede:-D
Her er en stribe fotos fra Tuzla og omegn taget i april 2011.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Med venlig hilsen
Lars Sørensen

Avatar

En lille lidt anderledes nytårshilsen til alle brugerne!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/1 2014, 22:59 (4012 dage siden) @ Niels Munch

Du er fandeme imponerende, Niels! :-D

En lille lidt anderledes nytårshilsen til alle brugerne!

af Niels Munch, 3/1 2014, 23:56 (4012 dage siden) @ Niels Munch

PS: Ifølge http://www.internationalsteam.co.uk/trains/bosnia00.htm er bl.a. 33.236 at finde ved Tuzla i 1997.

..... og en nærmere granskning af Steffs billeder får mig til at mene, at Steffs lokomotiv højst sandsynligt er 33.236.

52 817
Hersteller: Henschel und Sohn, Kassel
Baujahr: 1944
Fabriknummer: 28142
Bauart: 1'E h2
Spurweite: 1435 mm
Lebenslauf:
DRB 52 817
->'45 DRw/DB
+09.05.51
->11.07.51 JDZ 33-236
->'?? Kohleminengesellschaft Kreka 33-236
('10 i.E.)

Kilde: http://www.beitraege.lokomotive.de/datenbank/d_datenbank.php .

Det stemmer også med, at "238" ikke optræder i registreringer fra 1997 eller senere, f.eks denne:

"List of Surviving Steam Locomotives in Former Yugoslavia Updated 18-06-2002"

..... selv om vi stadig ikke kender udrangeringsår for "238".

Jeg fandt en fin Youtube med 38-236: http://www.youtube.com/watch?v=1VIZtLZRD5c .

Bemærk kultyvene, der opererer undervejs!


Bedste hilsener
Niels

En lille lidt anderledes nytårshilsen til alle brugerne!

af Niels Munch, 4/1 2014, 00:19 (4012 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]

Dieselen på nederste foto må være en Reihe 733, et 438 kW dieselhydraulisk rangerlokomotiv (30/60 km/t) bygget af Djuro Djakovic (Kroatien) i 1968 i 40 eksemplarer (kilde: http://www.railfaneurope.net ).

Fabrikken kendes også som producent af forsvarsmateriel.

Bedste hilsener
Niels

En lille lidt anderledes nytårshilsen til alle brugerne!

af Niels Munch, 4/1 2014, 14:05 (4012 dage siden) @ Steffen Dresler

Tilbage til diesellokomotivet:

[image]

Bemærk pladehjul, ingen blindaksel eller kobbelstænger. Lokomotivet kan derfor henføres til serie 733 nr. 101-103, der blev udført med kardandrev (og Jenbacher-motor), hvor de første 37 stk. nr. 001-037 blev udført som traditionelle kobbelstangslok (med MGO-motor).

Se mere om typen her: http://www.le-rail.ch/text/projekt42.htm#733 .

PS: På det site findes bl.a. også data for GM-lokomotiverne.


M.v.h.
Niels

En lille lidt anderledes nytårshilsen til alle brugerne!

af Steffen Dresler, 4/1 2014, 19:50 (4012 dage siden) @ Niels Munch

Go´aften til alle!

Fandt faktisk et bedre billede, kunne ikke huske jeg havde taget flere, men det havde jeg altså.

[image]
ZFBH 733-100

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Bemærk i øvrigt vinduesglassene i personvognen!!! Enten var der slået træ for, vinduet manglede helt eller det oprindelige sad i, dog så ofte med huller efter splinter eller beskydning.

I "fritiden" når man alligevel var ude på opgaver og kom gennem ZOS´en eller jernbanelinjer tæt derpå, blev godsvogne fra DSB, SJ og DB noteret ned efter aftale og sendt til København. Der stod jo i hundredevis af ødelagte, strandede eller "bare" hullede godsvogne og flød overalt.
Så kunne de forskellige forvaltninger få en vis form for vished over muligt tabtgået materiel. Men verificeringen sket ALTID på afstand og for det meste gennem en kikkert:-).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak