Billetsalg 1976
Billetsalget på en banegård d. 13. juni 1976:
Heldigvis kunne man stadig købe billetter til privatbanerne 7 år efter at de var lukket (ja så er den jo ikke svær at gætte)
Med venlig hilsen
Carsten
Billetsalget på en banegård d. 13. juni 1976:
Heldigvis kunne man stadig købe billetter til privatbanerne 7 år efter at de var lukket (ja så er den jo ikke svær at gætte)
Med venlig hilsen
Carsten
Fin plakat, der reklamerer for det helt nye (4 år gamle) InterRail.
Billetsalget på en banegård d. 13. juni 1976:
Heldigvis kunne man stadig købe billetter til privatbanerne 7 år efter at de var lukket (ja så er den jo ikke svær at gætte)
Kære Carsten
Herligt billede, som jeg meget gerne vil have lov til at vise på en af mine hjemmesider, når billedet er gættet. Og så har jeg vist ikke sagt for meget.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Det ligner et sted jeg har været.
Det skulle vel ikke være en banegård i Østjylland?
Hej Erik
Jeg kan bekræfte Jylland men øst er det ikke!
Med venlig hilsen
Carsten
Kære Thomas
Du har hermed uindskrænket anvendelsesret til billedet!
Med venlig hilsen
Carsten
Er vi ikke tæt på Limfjorden.
Hilsner Keld
Til tre af privatbanernes destinationer kørte man det første stykke på statsbanestrækning fra denne station (to i samme retning, den tredje i stik modsatte retning).
/Jan
Du har hermed uindskrænket anvendelsesret til billedet!
Kære Carsten
Jeg siger mange tak!
Bedste hilsner
Thomas
Hej Keld
Jo ret tæt, men efter 1976 er der godt nok kommet et standsningssted endnu tættere på vandet...
Med venlig hilsen
Carsten
Hej Jan
Du har ret!
Med venlig hilsen
Carsten
tog jeg disse billeder i nabolaget:
Klimaplov 99.
Mx 1044 med særgodstog kl. 17.25 (nogen der har tognummeret?)
F 663
Med venlig hilsen
Carsten
ja så er jeg vist på noget nær hjemmebane.
Gert
og byens navn indgår vel højst sansynlig i forbindelse med rød på diverse frokostborde i denne tid.
mvh
henning h087
der var også en gang en rød borgmester der fik for meget sort!
Gert
Ja, tænk at sætte sorte fliser op på badeværelset - det må da være upraktisk
MVH
Henrik
Og mange busser kom til køre til og fra omegnen.
Mvh
Georg
og byens privatbaner havde 4 endepunkter ( 5 hvis vi regner med den lille "royale" by, hvor der var en lille gren ) hvoraf 2 af dem også var endepunkter for 2 andre privatbaner - og en af dem ( ikke nogen af de ovennævnte ) krydsede en statsbane og havde færgeforbindelse - og ialt havde byens privatbaner i deres storhedstid jernbaneknyttede forbindelse med 5 andre privatbaner ( også ders storhedstid )
så det kan vel cementeres at når TBN og Gert er på banen - ja så er byens navn ......g, idet jeg bedre kan lide at skrive byens navn med dobbeltbogstavet istedet for enkeltbogstavet - og så er der vist også noget med en bro et par gange
mvh
henning h087
Jeg har ikke så langt til dette sted, men Thomas har meget kortere.........han er næsten allerede på sporet, hvis det ikke lige var fordi, at det er pillet op.
Gert
jo - men han ( thomas ) skulle jo have en ny lejlighed - så .....
mvh
henning h087
og så er det bare at dukke - eller skal der graves
mærkværdigvis var der også en triumfbue ganske tæt ved - ikke noget udbredt fænomen i DK
Gert
Hej Keld
Jo ret tæt, men efter 1976 er der godt nok kommet et standsningssted endnu tættere på vandet...
Med venlig hilsen
Carsten
Og bemeldte billetsalgssted blev i efteråret i år lukket og slukket, så nu henvises der (som på mange betydeligt mindre provinsstationer) i stedet til den overfor liggende kiosk, der reklamerer med en åbningstid fra kl. 7 til kl. 23 - og som af gode grunde ikke sælger billetter til byens privatbaner
Hej det famøse badeværelse var grønt selv om det var sort !
Venlig hilsen og godt nytår fra lolliken
Ja, og en klisterkanal også, så vidt jeg er orienteret.....
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Billetsalget på en banegård d. 13. juni 1976:
Heldigvis kunne man stadig købe billetter til privatbanerne 7 år efter at de var lukket (ja så er den jo ikke svær at gætte)
Billedet er fra Aalborg - skal vi så se at komme videre...
Dog er der stadig et såkaldt DSB servicecenter, hvor man kan gå ind og snakke med rigtig DSB personale. Servicen rækker dog ikke til at de kan sælge en billet, hvis man ønsker det, men de kan hjælpe med hvordan man selv køber en billet, på de opstillede PCer. Det er da service anno 2013!!
Nååååh, ja, der ka' man bare se....
Billedet er fra Aalborg - skal vi så se at komme videre...
Det havde jeg aldrig gættet. Tak for opklaringen, Tommy.
og byens privatbaner havde 4 endepunkter ( 5 hvis vi regner med den lille "royale" by, hvor der var en lille gren ) hvoraf 2 af dem også var endepunkter for 2 andre privatbaner - og en af dem ( ikke nogen af de ovennævnte ) krydsede en statsbane og havde færgeforbindelse - og ialt havde byens privatbaner i deres storhedstid jernbaneknyttede forbindelse med 5 andre privatbaner ( også ders storhedstid )
Hmm, Henning. Du underdriver vist:
I privatbanernes storhedstid havde de endepunkter fælles med 3 andre privatbaner i hver sin by (medmindre du gør gældende, at man i den ene by var nødt til at passere DSBs banegård), samt i andre byer direkte forbindelse med yderligere 3 pivatbaner.
Hej Jens
ja, der har du nok lidt ret - men som jeg så på det.
de 4 endepunkter i første omgang
Ferritslev, Frederikshavn, Hadsund og Hvalpsund og 5 hvis den "royale" gren Dronninglund - Åså tæller med. det vil så være 6 hvis den du tænker på er Frederikshavn med SB - men den fravalgte jeg idet jeg ( måske forkert ) mener at SB har egne spor der ikke er i forbindelse med FFJ spor - men rigtig hvis statsbanernes spor indgår.
tager vi de andres endestationer - så er der her regnet med Hadsund RHJ forbindelsen og Ferritslev TFJ forbindelse, ved så godt at HLA ender i Åbybro - men det gør FFJ ikke - men er så forbindelsen med HLA. Hørby er forbindelsen med HH og Vodskov er forbindelsen med VØ
så det gav efter min regnemetode de 5 andre baner TFJ, RHJ, HLA, HH og VØ - men tager vi SB med så det 6 stk.
færgeforbindelsen er Hvalpsundbanen og statsbanen er Løgstørbanen den krydser i Års
mvh
henning h087
Hold da kæft hvor I hygger jer! Dejligt!
F 663
Efter at vi således fik fastslået, at Carstens billede fra 13. juni 1976 viste Aalborg billetkontor, synes jeg, at vi skal dvæle lidt ved et af de tre billeder, som Carsten tog dagen før.
Hvis ikke jeg tager meget fejl, er vi på havnebanen til Aalborg Øst og hvis ikke jeg tager endnu mere fejl, er sporet i forgrunden sidesporet til Aalborg Eksportslagteri. Det er et meget interessant billede, i hvert fald for mig, for det er det eneste billede, jeg kender til, hvor sidesporet er fotograferet i sin driftsperiode. Jeg har et eller andet sted i den usorterede del af mit arkiv et luftfotopostkort af sidesporet(!), som vil blive vist ved en senere lejlighed.
Til Carsten: Må jeg have lov til at vise de tre billeder på randers-aalborg.dk hhv havnebaner.dk med behørig kreditering?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Sidespor til Aalborg Eksportslagteri (rød cirkel). Fotografvinkel: Grøn. Kilde: Geodatastyrelsen 1977-1997.
Jeg prøvede lige at lysne billedet lidt, men det gav nok ikke så meget.
Var det normalt med skærver i private sidespor?
Hej Henning,
Enig - jeg var jo godt klar over at Frederikshavn og SB stod til diskussion.
Blot for fuldstændighedens skyld: Sidebanen til Aså blev drevet med udgangspunkt i Dronninglund (ellers havde den vel ingen berettigelse overhovedet?), men forgreningsstationen var Ørsø.
Var det normalt med skærver i private sidespor?
Det ser ikke ud til at være skærver, men ral.
Hej Thomas
Sidesporet til slagteriet ses også her:
Kurve udført med rilleskinner. Muligvis der hvor banen nord for Gistrup svinger skarpt mod nord.
Ved Lundergårde mellem Gug og Gistrup sås denne siderampe hvor Hadsundbanen havde et sidespor på fri bane. Rampen var anlagt til læsning af kalk fra Gug Kalkværk der lå nord for Sønder Trandersvej (i dag nr. 99):
Prøv at se det samme område på Kortal 1954. Der ses tydeligt sidesporet på AHJ og kalkværkets sporanlæg (600 mm ?).
Med venlig hilsen
Carsten
Billetsalget på en banegård d. 13. juni 1976:
Samme sted 5. november 2013. Klik på billedet for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Forhallen Aalborg station 5. november 2013 kl. 15.38. Billetkontoret fra 1976 lå i det fjerneste hjørne. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
(...)
Samme sted 5. november 2013. Klik på billedet for højere opløsning.Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Forhallen Aalborg station 5. november 2013 kl. 15.38. Billetkontoret fra 1976 lå i det fjerneste hjørne. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
--------------
Hej.
"Forhallen Aalborg station 5. november 2013 kl. 15.38."
15.38 -- Det må man da ikke håbe, for så er (var) forhallens ur to minutter bagefter.
For øvrigt så modeljernbanen således ud d. 26. august 1965 (kl. et eller andet. ):
Michael.
.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=januar-2014
.