Billeder Vodskov Hørby Østervrå banen med Niels Peter Brun.
Jeg har nogle billeder med min morfars storebror Niels Peter Brun, der var lokomotivfører mellem Vodskov og Hørby.
af Allan, 25/12 2013, 21:20 (4035 dage siden)
Jeg har nogle billeder med min morfars storebror Niels Peter Brun, der var lokomotivfører mellem Vodskov og Hørby.
af Carsten, Valby, 26/12 2013, 12:05 (4034 dage siden) @ Allan
Hej Allan
Spændende billeder!
Ved du noget om billede 3 hvor man ser et smalsporet (entreprenør)lokomotiv?
Med venlig hilsen
Carsten
af Allan, 27/12 2013, 03:24 (4033 dage siden) @ Carsten
Ikke andet end at det er min morfars storebror lokomotivfører Niels Peter Brun, der sidder foran i midten.
af Peter Roland Hansen , 27/12 2013, 13:22 (4033 dage siden) @ Allan
Lokomotivet på det midterste billede kunne godt ligne et Ålborg loko
af Poul Erik Bjerre, 27/12 2013, 19:04 (4033 dage siden) @ Peter Roland Hansen
Hej.
Ja, det ligner i dén grad FFJ's Jung maskiner (samme type maskiner hos AHJ og OHJ) på forskellige detaljer som førerhusfacon, håndgreb, hjulstørrelse og placering, men nummeret generer mig.
For mig at se er der 2 cifre i nummeret (man kan svagt se noget, der ligner det øverste af et nummer lige over den højre persons kasket.
Det første ciffer ligner 3 eller 8.
Men ingen af FFJ's (eller for den sags skyld AHJ's eller OHJ's) Jung maskiner har 2 cifre i nummeret.
Men måske bliver jeg snydt, således at der kun er ét ciffer?
Det kan udmærket passe med FFJ 3 eller 8.
Fabriksskiltet generer mig også lidt. Jeg kan ikke se noget, der ligner "Jung" eller "Arnold Jung".
Er der nogen, der kan forstørre et udsnit lidt, så det evt. blev muligt at læse fabriksskiltet og lokomotivnummeret?
M.v.h. Poul Erik Bjerre.
af Triangel, 27/12 2013, 20:31 (4033 dage siden) @ Poul Erik Bjerre
Hej
Jeg synes helt bestemt at kunne se der står Henchel & Sohn på fabrikspladen, samt at det firkantede udseende passer ret godt med et Henchel lokomotiv.
Mvh Mikkel
af UTJ, 27/12 2013, 21:07 (4033 dage siden) @ Triangel
Hej
Jeg synes helt bestemt at kunne se der står Henchel & Sohn på fabrikspladen, samt at det firkantede udseende passer ret godt med et Henchel lokomotiv.
Fodpladens facon tyder på FFJ 3x, fx 30-36
af Poul Erik Bjerre, 27/12 2013, 23:41 (4032 dage siden) @ UTJ
Hej.
Ja, det passer perfekt. Jeg syntes førerhuset så alt for smalt ud - men ved nærmere eftersyn passer det fint med de store FFJ maskiner. Og de små maskiner har jo en fuldstændig lige fodplade.
M.v.h. Poul Erik Bjerre.
af Allan, 30/12 2013, 15:27 (4030 dage siden) @ Poul Erik Bjerre
Billedet 2 er VØ 21 22 eller 23. Det sidste er VØ 21 på Østervrå station. Det øverste billede må være Scandia M21, som Niels Peter Brun står i.
af Thyge, Rønnede, 30/12 2013, 16:02 (4030 dage siden) @ Allan
Hej!
Nej-Nej!
Billede 1 er fra førerrummet på en Frichs Diesel!
At VØ ikke havde et sådant, forhindrer ikke situationen,
der var meget tidligt samarbejde om fælles brug af trækkraften
ved privatbanerne i Hjørring!!!
Billede 2 er ikke et VØ lokomotiv, det er et af Ålborgbanernes
1-C-0 + t3 loko! billedet viser helt klart et loko med "løs" tender
og det typiske knæk under førerhuset! det havde ingen af Hjørring banernes!!
Sidste billede er jeg enig i!!
Med venlig hilsen
Thyge
af Bent Hansen, 6/1 2014, 18:02 (4023 dage siden) @ Carsten
Igen et nyt billede, jeg aldrig har set før. Spørgsmålet er så, om det også er taget et “nyt” sted - et sted jeg ikke kender? Det næste spørgsmål vil være hvor? Nyt spørgsmål: “Hvor stor auktionsradius havde manden på billedet? Sagt på en anden måde hvor langt fra VØ er vi?
For at komme mulige fotosteder nærmere, ville det også være rart at kende fototidspunktet? Hvis det ikke er muligt, så blot en nærmere tidsangivelse?
Billedet viser et ukendt, ret svært motorlokomotiv i smalspor. Ved siden af spor til en gravemaskine, der har kørt på kanten af en ret stor grav, der nu er vandfyldt. Vandet kan betyde, at graven er opgivet, eller vandet er trængt ind ved det uheld.
Den store grav tyder ikke på et tysk anlægsarbejde, der ellers var mange af i Vendsyssel under krigen. Det kan imidlertid være fra en råstofgrav til et tysk anlægsarbejde.
Billedet er ikke fra hverken tørvegravning i og omkring Store Vildmose. Det kunne dog være fra en af Vendsyssels mange mergelgrave, men herfra kendes et sådant lokomotiv ikke.
Graven ser næsten for stor ud til at have været en teglværksgrav.
Omkring Ålborg og Nr. Sundby var en del kalkgrave. Disse kunne være en mulighed.
Det store hul leder tanken hen på brunkulslejerne, men kun ganske få lejer brugte den type sporkørende gravemaskiner, som sporene langs graven antyder. Et af dem var Fiskbæk.
Skal vi holde os til Vendsyssel og VØ-egnen? Langs Skagensbanen graves martørv, men herfra har jeg aldrig set foto, så jeg ved ikke hvor stort jordarbejde, der fulgte denne produktion. Hvis jeg ser træer ovenikøbet løvtræer i baggrunden, er det næppe martørvsproduktion?
Jeg ville gerne vide lidt mere om sted og tid, hvis det er muligt.
I anledning af nytåret vil jeg da gerne ønske dig (læserne) et godt fotovejr i det nye år. Husk, at de billeder, du tager i morgen, en skønne dag bliver lige så historiske, som de her viste billeder. Derfor let fremtiden forskere ved at skrive bag på billederne med et samme eller omdøb filerne, så sted og tid også fremgår af filnavnet. Fotodatoen kan forsvinde fra fotoet med export!
Der er ikke meget af lokomotivet synligt. Større og ældre lokomotiver havde den viste type forsænkede førerhuse. Det havde speciallokomotiver også, nemlig de, der skulle kunne køre ind under en gravemaskine.
Rammen ser ud til at flugte med sporvidden. Det er ikke helt sædvanligt. Motorrumspladen har huller. Normalt brugte jalousi eller ribber. Undertiden en netplade indsat i en udskæring. Huller som her, har jeg set hos Deutz, men kun i den øverste femtedel af pladen. Den eneste fabrik, der mig bekendt havde huller i pladen fra øverst til nederst var O&K. Men hvor kørte der så store og ældre? O&K. Statens brunkulsleje, Søby II havde lige efter krigen et antal O&K hentes fra værnemagtsanlæg. Netop Søby II løb fuld af vand, fordi - sagdes der - andre entreprenører fik pumperne stoppet, hvorefter de overtog arbejdet. Denne sagsfremstilling er godt nok aldrig bevist, men der var nu afdøde arbejdere, der fuldt og fast troede på denne forklaring. I hvert fald den første entreprenør gik ned. Jeg har kun ét foto af disse O&K’ere, og de så ikke sådan ud.
Jeg ville være stærkt interesseret i en bestemmelse af netop dette foto, der vist nok har nr. 3.
Med venlig hilsen
Bent Hansen.
Industribaneklubbens Forskningsafdeling.
af Bent Hansen, 20/1 2014, 10:07 (4009 dage siden) @ Allan
Det tredje foto i indlægget interesserer mig stadig. Jeg ved stadig ikke, hvad det forestiller. Jeg tænker, at manden på billedet ikke er langt væk hjemmefra, hvilket vil sige i nærheden af Vodskov - Østervrå. Personerne er i arbejdstøj.
Jeg er ikke lokalkendt på de kanter, så jeg ved ikke, hvad det er for en grav, vi ser. Den forekommer mig stor, og der kører gravemaskine på spor langs kanten. Nær VØ lå teglværker, men ikke med så store grave. Det må lokalkendte kunne svare på. Om graven er vandfyldt på fotoet, ved jeg ikke. Det troede jeg først, men jeg er ikke helt sikker. Det må billedejeren kunne se? Når det betyder noget, er det fordi der nær Ålborg ligger kridtgrave i den størrelse med spor til gravemaskiner langs kanten. Hvis der er vand i graven, kan det forklare, hvorfor vi ikke ser hvidt kridt i bunden. I Ålborgområdet var der på den tid, vi i øvrigt heller ikke kender nøjagtigt, følgende store grave: Rørdal, Strøyberg, Norden, Danmark, Dansk Andels Cement (DAC) og ØK.
Nærmest Vodskov lå DACs grave. Her var gravemaskine på overjorden, og denne skulle jo køres væk. Kalken gik mest via en hængebane ind til værket på havnen i Nr. Sundby. I bunden af graven var der også spor til indkøring af kalk til hængebanen.
DAC havde fire akkumulatorlokomotiver fra Århus Maskinfabrik, men det er ikke nogen af dem, vi ser er. De kørte også mest på havnen til udskibning. Desuden havde DAC en normalsporet Deutz til rangering mellem Nr. Sundby og fabrikken. Endvidere kendes to ikke ens og formentlig Deutz i smalspor fra haven eller fra ubestemmelige lokaliteter. Lokomotivet, vi ser i indlægget her, er ikke en Deutz. De havde kobbelstænger og indvendig ramme, mens lokomotivet på billedet har en ramme, der flugter med hjulene. Lokomotivet på billedet har intet førerhus. Nok en førerplads, mens lokomotiverne på mine billeder fra DAC har førerhus, det der kaldes åbnet førerhus. Dette kan selvfølgelig i jernbanen.dks billede være faldet af, men stadig mangler kobbelstængerne. Hullerne i motordækket ses ikke mine billeder fra DAC, formentlig fordi de er for små og utydelige.
Det generer mig dog voldsomt, at der ikke ses kalk på billedet. På gamle billeder af graven ses dog også jord og skov i baggrunden ved DACs grav.
Ud fra en betragtning af, at jeg ikke behøver at have foto af alt i min samling, vil jeg forsigtigt spørge lokalkendte, om der så sådan ud omkring DACs grav på et tidspunkt. I dag er graven sø, og området er bebygget med parcelhuse, mener jeg.
Bent Hansen.
af Gert, Aalborg, 20/1 2014, 10:31 (4009 dage siden) @ Bent Hansen
Portland cement havde de store lergrave nord for Hvorup mod Vodskov. Om der nogen sinde har været jernbane der,ved jeg ikke. Leret blev de sidste mange år pumpet til Rørdal via en rørforbindelse under Limfjorden.
Der var også lergrave ved de øvrige cementfabrikker - "Danmark" i Øster Ådal, DAC ude ved flyvestationen osv. Disse lergrave var mig bekendt alle vandfyldte.
Gert
af Particulier, 23/11 2019, 20:49 (1876 dage siden) @ Gert
Hej, Jeg er ny på dette område, men hvis billed 3 er fra banen Vodskov-Østervrå var der et tipvognsspor på Uggerhalne station til en nærliggende mergelgrav øst for stationen. Måske er det her billedet hører til.
af Bent Hansen, 24/11 2019, 09:16 (1875 dage siden) @ Particulier
Hej.
Velkommen i klubben.
En mergelbane er da en mulighed. Desværre mangler jeg i øjeblikket min mergelbanekortbog, så jeg kan ikke se mergelgravene nær den aktuelle bane og således heller ikke mergelselskabernes navne. Noget tredje er, at der ikke kendes ret mange mergelentreprenører med motorlokomotiver, og slet ikke akkumaskiner. Men sig aldrig aldrig!
Enten får jeg navn på mergelselskaberne langs banen og navn også deres lejer. Der er ikke et Uggerhalne mergelleje. Eller også venter vi til jul, når kortbogen igen er tilbage på sin plads. Glemmer jeg det, så please Niels mind mig om det til den tid igen.
Men som sagt, jeg tror ikke på en mergelbane.
Mvh BH.
af Bent Hansen, 24/11 2019, 10:13 (1875 dage siden) @ Bent Hansen
Hej igen.
Rart med medarbejdere, der kan og vil hjælpe. Tak.
Uggerhalne ser ud til at have været Hjallerup og Omegns Mergelsekskab med leje i Kinnerup og driftstid 1930-36. Selskabet kørte med Hedeselskabets materiel, og intet motormateriel er kendt fra den tid. Hedeselskabet havde trekoblede O&K-maskiner. Graven kunne ellers godt ligne. Selskabet kørte mere end en halv million kubikmeter mergel ud, men på Hedeselskabets foto ser graven smal, men lang ud. På billedet på jernbanen.dk ser graven usædvalig bred ud.
Derfor nej. Desværre. Jeg holder stadig på en af cementfabrikkerne, selv om jeg ikke der kan genfinde et lok med det udseende.
Mvh. BH.
af Niels Munch, 24/11 2019, 11:04 (1875 dage siden) @ Bent Hansen
Hej Bent,
På denne side http://jernbaner-nordjylland.dk/?page_id=2940 findes bl.a. følgende tekst:
"Kinnerup mergelleje
Hjallerup og omegns Mergelselskab anlagde denne bane med støtte fra Hedeselskabet.
Lokomotivet var leveret af Hedeselskabet og var en ombygget Ford bil brugt før og efter ved andre mergellejer.
Banen anlagt i 1930 og nedlagt i 1936. Banen gik fra Kinneruplejet op til Uggerhalne station hvor merglen kunne læsse i jernbanevogne på Vodskov – Østervraa jernbane."
Her hævdes der således at have været et motorlok, og efter beskrivelsen kan det være et HSL (tidligt Pedershaab). Loket på billede 3 er ikke et sådant, snarere (jf. hulmønstret i motorhjelmen) et O&K Montania.
Et kort over området, hvor Hjallerup-selskabet udkørte mergel, kan i øvrigt ses i denne artikel: https://www.skovbrugsviden.dk/wp-content/uploads/2019/04/DDH-4-1937.pdf - side 75-77 (pdf side 7-9).
M.v.h.
Niels
af Carsten, Valby, 24/11 2019, 12:08 (1875 dage siden) @ Niels Munch
Kinnerup lejet må være dette:
https://historiskatlas.dk/@57.1210177,10.0746989,16z?m!85
Passer OK med billedet, og at lokomotivet skulle være et med akkumulator kan jeg ikke lige se belæg for.
Jeg har lige været til et træf i Ilmenau, hvor man havde samlet 50 stk Montania, der havde lokomotivet på billedet passet fint ind.
Mvh
Carsten
af Particulier, 24/11 2019, 19:14 (1875 dage siden) @ Bent Hansen
Jeg har lige fuindet dette.
Kig lige på denne artikel
Mergelgraven lå ved Kinnderup, søerne kan ses endnu.
jeg har sakset dette fra arkiv.dk 5 1930-1936 A Hjallerup og Omegns Mergelselskab
Sporplan for stationen omkring 1936. I årene 1934 til 1937 var der betydelige mergeltrafik til de magre jorder fra Kinnerup mergelleje der lå et stykke øst for stationen. Der var i disse år anlagt en smalsporet mergelbane, der havde omlæsning ved læsserampe øst for stationen, hvor smalsporbanen løb langs læssesporet.
Der er meget få synlige spor efter banen i Uggerhalne ud over stationen og vejnavnet Ledvej der ligger på stationsforpladsen.
Ok jeg leder videre
mvh