Hvem har sidst kørt med 416?
Ovenstående 3 billeder er modtaget pr. mail - mon vi kan indkredse et sted og et årstal?
af Tommy Nilsson , Ringsted, 22/12 2013, 22:31 (4039 dage siden)
Ovenstående 3 billeder er modtaget pr. mail - mon vi kan indkredse et sted og et årstal?
af LBC, 22/12 2013, 22:49 (4039 dage siden) @ Tommy Nilsson
"Mester, drejeskiven kan ikke bruges lige nu!".
Det har ikke været sjov at skulle fortælle mester om det.
Måske har 416 endda kørt uden fører. Jeg har en gang hørt en historie om ØSJS 6 mens den var på Stålvalseværket. Natholdet havde fyret den op men åbenbart ikke afbremset den. Morgenholdet måtte så hente den på Frederiksværk station hvor den selv var tøffet ned.
Desværre har jeg ikke noget bud på tid og sted.
af henning h087 , Græsted, 22/12 2013, 23:22 (4039 dage siden) @ Tommy Nilsson
hej
det kunne være Herning
Skjern ligner det ikke - men søger videre i sporplanerne
men både Herning og Skjern havde 5 sporet remise - og sådan en ser det ud for mig at se !
mvh
henning h087
af T. Rithmester , Struer, 23/12 2013, 00:27 (4039 dage siden) @ henning h087
hej
det kunne være Herning
Det er jeg også tilbøjelig til at skyde på. Skjern er det i hvert fald ikke.
Ser vi bag æ' knejt på billedet så ligner det (uden at jeg har forstand på det) den sneskærm som er vist på sporplanen.
Ligeledes er der et "hak" (tildækket trappe?) i siden af graven til drejeskiven.
Brændehus og fyrgrav (ses på billedet) passer også.
Skal jeg komme med et bud på årstal, så må det blive 1941.
På luftfoto fra 1945 ser det ud som om vegetationen som ses til venstre på billede 2 er fjernet.
af Georg Schmidt, 23/12 2013, 00:46 (4039 dage siden) @ T. Rithmester
Jeg mener også Henning har ret med Herning. Hs 416 tilhørte 4. maskinsektion Struer, så vi skal til et depot i det Midt-Nordvestjyske. 416 har fra 1920 og frem til udrangeringen i 1961 mest gjort tjeneste på depoterne på strækningen Brande-Struer og mange gange i Herning. Af længere værkstedophold har jeg fundet to, et i 1923 med det begyndte om vinteren og et i 1948 som strakte sig hen over sommeren. Nu behøver et sådant uheld ikke altid at medføre et længere værkstedophold, så udfra dette kan man ikke slutte noget årstal men måske 1930-40'erne. 416 sluttede den aktive tid 15/6 1960 i Struer.
Mvh
Georg
af disavelo, 23/12 2013, 07:57 (4039 dage siden) @ henning h087
Hej Henning
Fra hvilket år er dit sporplansudsnit?
Det undrer mig at der ikke er nogen kulkran ved kulgården. Herning havde kulkran (uden elektromotor) øst for kulbænken - i alt fald de sidste par årtier inden nedrivningen i start/midt halvfjerdserne.
Ellers er der en del lighed med Herning. Den kraftige bevoksning til venstre for remisen på billede 2 overrasker mig dog.
Venlige hilsner
Søren
af henning h087 , Græsted, 23/12 2013, 10:20 (4039 dage siden) @ disavelo
Hej Søren og selvfølgelig osse andre i herreværelset
maskindepotudsnittet er fra en sporplan der står 1933 på
og der er ingen kran - men bænk - det samme ses på billedet
men på en sporplan fra 1952 har Herning fået kran og en 20m drejeskive
mvh
henning h087
af Steffen Vester, 24/12 2013, 07:25 (4038 dage siden) @ disavelo
Hej Henning
Fra hvilket år er dit sporplansudsnit?
Det undrer mig at der ikke er nogen kulkran ved kulgården. Herning havde kulkran (uden elektromotor) øst for kulbænken - i alt fald de sidste par årtier inden nedrivningen i start/midt halvfjerdserne.
Ellers er der en del lighed med Herning. Den kraftige bevoksning til venstre for remisen på billede 2 overrasker mig dog.Venlige hilsner
Søren
Hej Søren
Og tak for sidst - rigtig hyggeligt
Jeg har også visse tvivl om Herning, men måske..... Bevoksningen forvirrer også mig, da maskindepotområdet ligger lige op ad Viborg sporet og det ser ikke ud sådan her. Jeg savner også ydermuren til kulgården mod syd.
Men hvis det skulle være Herning:
Vi kom jo frem til, at 20 meter skiven er monteret i 1952 eller 1-2 år før. Det kunne måske være fremprioriteret pga uheldet på broen med HS maskinen. Og Georg's oplysning om værkstedsophold for denne kunne jo være pga netop denne skade.
Stationering i Brande kan meget vel have bragt den til Herning, da risten i østenden af stationen ud mod mosen netop var til overflødige kulvogne fra Brande.
Ud fra det resonerer jeg, at det må være 1948 - alternativt 1944 - ikke tidligere - hvis det er Herning.
V/H og glædelig jul til alle i forummet
Steffen Vester, Herning
www.hmjk.dk
af T. Rithmester , Struer, 24/12 2013, 13:16 (4037 dage siden) @ Steffen Vester
Ud fra det resonerer jeg, at det må være 1948 - alternativt 1944 - ikke tidligere - hvis det er Herning.
I 1945 er bevoksningen mellem Viborg-sporet og remisen fjernet, så det må nødvendigvis være før 1945.
af A. Nissen, 23/12 2013, 00:20 (4039 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jeg kan ikke bidrage med tid eller sted, desværre.
Men hvad kan årsagen være? På billede 3 ser der ud til at være en solkurve på den ene skinne og alle personerne har sommertøj på. På samme billede ses et tov bag på loko. Kan det have været overset ved kørsel og på den måde trukket loko. omkuld? Det ser jo ikke ud til, at det er kørt lige direkte i graven.
af Carsten, Valby, 23/12 2013, 01:32 (4039 dage siden) @ A. Nissen
Jeg tror maskinen er kommet fra kulgården og da drejeskiven står forkert rammer det forreste venstre hjul i køreretningen skinnen på skiven (derved opstår bulen i skinnen), maskinen fortsætter ud på skivens plankebro som brækker af, da den ikke kan bære vægten og maskinen vælter om på siden i drejeskivegraven.
Med venlig hilsen
Carsten
PS:"Hakket" i kanten af drejeskivegraven er en inspektions/reparations-adgang til rummet mellem drejeskivens vanger.
af Lars, 23/12 2013, 10:18 (4039 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hvis man ikke vidste bedre, kunne det se ud til, at der var gang i mobiltelefonerne
af henho, Ringkøbing, 23/12 2013, 10:26 (4039 dage siden) @ Lars
Billederne må være fra før 1940.
Lanternerne er ikke afblændede, så ergo kan det ikke være under besættelsen.
God jul til alle
Henrik
af henning h087 , Græsted, 23/12 2013, 10:33 (4039 dage siden) @ henho
hej
hvis vi kigger i databasen for HS 416
HS 416
Henschel 1902 Leveret 13/5-02.
2 distrikt 1905-08.
Fredericiakredsen 1908.
2 kreds 1910-13.
4 kreds 1915.
Vejle N 1916.
3 distrikt 1918-29.
Viborg/Herning 1920.
Herning 1923.
Skanderborg 1927.
Skjern 1930.
2 distrikt 1932-40.
S-Rep. 31/10-32 og hensat.
I drift 9/8-33 i 2 distrikt.
S-rep 11/2-22/3 1941 på Cvk Ar.
Herning 1941.
Viborg 1942.
Udlejet juni 1942 til Værnemagten.
Silkeborg 1943.
Herning 1944.
Skjern 1945.
Langå 1946.
Skive 1947.
Struer 1948-49.
Thisted 1950.
Skive 1951.
Brande 1952.
Silkeborg 1953.
Struer 1954.
Thisted 1955.
Viborg 1956.
Skjern 1956.
Struer 1957-59.
Struer 1961 (hensat).
Udr. 1961.
- See more at: http://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=HS&typenr=2#sthash.7kjdrcYc.dpuf
hvis vi se på 1932 og 1941 er der 2 S-rep !!
det er vist da temmeligt tæt på hinanden
hvad siger damplokomotiveksperterne !!
mvh
henning h087
af henho, Ringkøbing, 24/12 2013, 00:42 (4038 dage siden) @ henning h087
Hej
Fin oplysning Henning
Så må tidshorisonten være strammet op til, at være før 31/10-32.
Glædelig jul
Henrik