Avatar

Blokafhængighed mellem Perronkioskerne og Kommandopost

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/12 2013, 21:36 (4041 dage siden)

Jeg sidder og kigger lidt i "De danske Statsbaner, Oversigt over Statsbanestrækningernes Udstyrelse m. v. samt over Baneafdelingens Virksomhed i Driftsaaret 1913-14."

Heri står der, at følgende arbejde er under udførelse:

"Kjøbenhavns Personbanegaard, Tilvejebringelse af Blokafhængighed mellem Perronkioskerne og Kommandopost (uf)."

"Uf" betyder, at arbejdet er under udførelse; det vil sige at det strækker sig ud over finansåret 1913-14.

Jeg går ud fra, at stationsbestyreren ("den fungerende") på dette tidspunkt befinder sig på perronen? (Jeg er ikke stiv i København H's sikringsanlæg).

Er der nogen der kan forklare, hvad nævnte "blokafhængighed" går ud på?

Jeg er ikke i nærheden af mit arkiv og har derfor ikke mulighed for at slå op i den trykte litteratur.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Blokafhængighed mellem Perronkioskerne og Kommandopost

af Holger Sørensen, Hedehusene, 21/12 2013, 14:53 (4040 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det du tænker på er vel bl.a. bogen:

"Vejledning til Forstaaelse af Stations- og Strækningssikringsanlæggene"

279 sider + et par bilag udgivet af De Danske Statsbaner, Jernbaneskolen 1919.

(Man skal godt nok holde tungen lige i munden).

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Blokafhængighed mellem Perronkioskerne og Kommandopost

af Holger Sørensen, Hedehusene, 21/12 2013, 15:16 (4040 dage siden) @ Holger Sørensen

Lidt mere. Post 6 (Nærtrafikposten) på Kh i 1952. Jeg ved ikke om det er frigivning eller den manuelle linieblok til Østerport hhv. Valby.
Den ansatte er trafikkontrollør A.E.H. Wancher, der senere kom til Hellerup.


[image]


Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

Blokafhængighed mellem Perronkioskerne og Kommandopost

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/12 2013, 23:02 (4040 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fra 1901 var der manuel linjeblok på godsbanen Kjøbenhavn H (Godsbanegaarden)-Vigerslev med en mellemblokpost ved Carlsbergbroen (i en lille murstenshytte lige nedenfor broen). Dette blokanlæg nedlagdes i 1909, da godsbanen til Vigerslev syd om Valby åbnede.

Fra den nye København H's ibrugtagning for persontrafik 1.12.1911 har der - så vidt jeg ved - været linjeblok København H-Valby, men indledningsvis kun med ét blokafsnit, da blokposten på Vester Fælledvej B først ibrugtages 18.4.1912.

En ny manuel linjeblok København, Post K-Vigerslev ibrugtages (vistnok) 29.04.1916. I hvertfald ibrugtages et bloksignal ved København, Post K umiddelbart øst for Dybbølsbroen (på København H) denne dato. Signalet - der kun var for tog mod Valby - betjentes fra Post 1, og delte linjeblokstrækningen Post 3 (kommandoposten)-Enghave i to blokintervaller. Samtidig etableredes blokafhængighed mellem perronkioskerne på København H og København, Post K. Sidstnævnte blok, gætter jeg på, har været beregnet på, at inspektionshavende på perronen her kunnet "signalere" med Post K og vice versa. Hvordan proceduren har været, ved jeg ikke. Anlægget har formentlig været i brug helt frem til ibrugtagningen af automatisk linjeblok Kh-Val i april 1958.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Blokafhængighed mellem Perronkioskerne og Kommandopost

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/1 2014, 03:17 (4014 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

En ny manuel linjeblok København, Post K-Vigerslev ibrugtages (vistnok) 29.04.1916. I hvertfald ibrugtages et bloksignal ved København, Post K umiddelbart øst for Dybbølsbroen (på København H) denne dato. Signalet - der kun var for tog mod Valby - betjentes fra Post 1, og delte linjeblokstrækningen Post 3 (kommandoposten)-Enghave i to blokintervaller. Samtidig etableredes blokafhængighed mellem perronkioskerne på København H og København, Post K. Sidstnævnte blok, gætter jeg på, har været beregnet på, at inspektionshavende på perronen her kunnet "signalere" med Post K og vice versa. Hvordan proceduren har været, ved jeg ikke. Anlægget har formentlig været i brug helt frem til ibrugtagningen af automatisk linjeblok Kh-Val i april 1958.

[image]
De Danske Statsbaner, Trafikafdelingen, 3. Optryk af Samling af Ordrer og Bestemmelser m.v. vedrørende Portører, Bude og Stationsarbejdere, 1916. Arkiv: Statsbiblioteket/Thomas Boberg Nielsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Blokafhængighed mellem Perronkioskerne og Kommandopost

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/1 2014, 05:51 (4014 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En gennemgribende beskrivelse af sikringsanlæggene på København kræver en bog eller en større tidsskriftsartikel, men kort fortalt, så dukker "København, Post K" op i tjenestekøreplanen i 1916 (29.4.1916) som togfølgestation beliggende mellem København og Valby, 1,3 km fra København H og med stationsforkortelsen: Khm. Den forbliver i tjenestekøreplanen indtil 24.4.1958. Jeg har noteret mellemblokpost i Post III (kun for udkørsel) og i Post 1.

Og nu vi er på de kanter:
Belvedere (Blv) forgreningsstation beliggende i km 1,5 kun for tog mod København H optaget i tjenestekøreplanen 15.5.1939 og nedlagt som selvstændig togfølgestation 24.4.1958. Endvidere benævnes sporområdet vest for maskinbakken - bl.a. med personvognsdepot - også den dag i dag Belvedere.

Vh
M:o)rten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Blokafhængighed mellem perronkioskerne og kommandopost

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/1 2020, 18:11 (1809 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Fra 1901 var der manuel linjeblok på godsbanen Kjøbenhavn H (Godsbanegaarden)-Vigerslev med en mellemblokpost ved Carlsbergbroen (i en lille murstenshytte lige nedenfor broen). Dette blokanlæg nedlagdes i 1909, da godsbanen til Vigerslev syd om Valby åbnede.

Fra den nye København H's ibrugtagning for persontrafik 1.12.1911 har der - så vidt jeg ved - været linjeblok København H-Valby, men indledningsvis kun med ét blokafsnit, da blokposten på Vester Fælledvej B først ibrugtages 18.4.1912.

En ny manuel linjeblok København, Post K-Vigerslev ibrugtages (vistnok) 29.04.1916. I hvertfald ibrugtages et bloksignal ved København, Post K umiddelbart øst for Dybbølsbroen (på København H) denne dato. Signalet - der kun var for tog mod Valby - betjentes fra Post 1, og delte linjeblokstrækningen Post 3 (kommandoposten)-Enghave i to blokintervaller. Samtidig etableredes blokafhængighed mellem perronkioskerne på København H og København, Post K. Sidstnævnte blok, gætter jeg på, har været beregnet på, at inspektionshavende på perronen her kunnet "signalere" med Post K og vice versa. Hvordan proceduren har været, ved jeg ikke. Anlægget har formentlig været i brug helt frem til ibrugtagningen af automatisk linjeblok Kh-Val i april 1958.


[image]


Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak