Avatar

Sidespor på fri bane Esbjerg-Guldager

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/12 2013, 21:50 (4057 dage siden)

Hvis man vil beskrive de sidespor på fri bane, der har eksisteret på nævnte strækning, skal man holde tungen lige i munden, for der har faktisk eksisteret 5, hvoraf de to senest nedlagte - Spangsbjerg og Kjersing - sikkert er en del bekendte.

Men der har faktisk eksisteret yderligere tre, som jeg på et senere tidspunkt vil skrive lidt mere om enten her eller på www.sidesporpaafribane.dk. Det drejer sig alle om sidespor etableret efter ordre fra værnemagten.

Nu er det sjældent, at man fyldes med skadefryd, når man beskæftiger sig med så nørdet et emne som sidespor på fri bane. Men den dag jeg første gang stødte på nedenstående, fyldtes jeg med skadefryd, hvilket normalt er en "grim" følelse. Men læs og mærk selv efter. 8 dage!

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Uddrag af notat af 12. marts 1946 udarbejdet af 2. distrikt til brug for den konstituerede generaldirektør. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-468/Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Sidespor på fri bane Esbjerg-Guldager

af T. Rithmester @, Struer, 18/12 2013, 23:34 (4057 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Du er sikkert bekendt med denne herlige side med luftfotos:
Danmarks Miljøportal
Men de har heldigvis rigtig gode luftfotos fra 1945 for området, dog ikke så gode som 1954, et sandt skattekammer for ferroviale arkæologer ;-)

Sidespor på fri bane Esbjerg-Guldager

af C. F. Andersen, 19/12 2013, 07:27 (4056 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er det banen der tidligere har været omtalt her på siden.
Jeg tænker på banen til den gl flyveplads i kjersing.

Avatar

Sidespor på fri bane Esbjerg-Guldager

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/12 2013, 07:46 (4056 dage siden) @ C. F. Andersen

Der har eksisteret to sidespor til Fliegerhorst Esbjerg; dels det her viste unavngivne spor i km 59,5, hvortil sporskiftet indlagdes 20.8.1944 og atter blev optaget 23.11.1945 (spigret 16.11.1945), dels Gjesing PrS (fork. Gje fra 1941) i km 60,2, Sporskiftet til Gje blev ilagt 20.7.1940, der kunne ekspederes sendinger til og fra sporet fra 5.8.1940 til 23.11.1945, og sporskiftet blev atter optaget 30.11.1945 (spigredes 16.11.1945). Gje forsynedes med sikringsanlæg 20.8.1940.

Flyvepladsen blev bombet af det amerikanske luftvåben 27.8.1944 og blev derefter ikke brugt som flyveplads, men snart som flygtningelejr. Herrefolket var alsidige.

Kjersing PrS (km 60,3) har ikke noget med flyvepladsen at gøre men anlagdes i 1977 som industrisamspor for Esbjerg Kommune. Den eneste sportilslutning til stamsporet var mig bekendt for Krystalisværket A/S.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Sidespor på fri bane Esbjerg-Guldager

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/12 2013, 19:21 (4053 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der har eksisteret to sidespor til Fliegerhorst Esbjerg; dels det her viste unavngivne spor i km 59,5, hvortil sporskiftet indlagdes 20.8.1944 og atter blev optaget 23.11.1945 (spigret 16.11.1945), dels Gjesing PrS (fork. Gje fra 1941) i km 60,2, Sporskiftet til Gje blev ilagt 20.7.1940, der kunne ekspederes sendinger til og fra sporet fra 5.8.1940 til 23.11.1945, og sporskiftet blev atter optaget 30.11.1945 (spigredes 16.11.1945). Gje forsynedes med sikringsanlæg 20.8.1940.

Kære Morten

Tak for input. Blot for god ordens skyld (vi kan jo godt lide detaljer her i herreværelset): Ifølge nedenstående blev Gjesing sidespor i km 60,17 spigret 23. november 1945 og ikke 16. november 1945.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Brev af 19. november 1945 fra Signaltjenesten i 2. distrikt til Banetjenesten i 2. distrikt. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-477/Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Sidespor på fri bane Esbjerg-Guldager

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/12 2013, 01:25 (4052 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Ja, der kan man bare se. Den er jo klokkeklar. Jeg mener, at La forudsatte begge spor til flyvepladsen spigret samme dato, men også det har man åbenbart kunnet "omgøre" efterfølgende. Det er sgu heller ikke til at stole på DSB's oplysninger. ;-) Tusind tak for rettelsen. :-D :-D :-D

Vh
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Sidespor på fri bane Esbjerg-Guldager

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 11/7 2017, 09:39 (2756 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Her er før og nu-billeder af de 2 sidespor ind til Esbjerg Flyveplads:

Det nordlige, som det stadig sås i 1954:
[image]

Og som det ser ud i dag - sporet udgik lige der hvor Trinbrættet i Kjersing ved Bilka ligger idag:
[image]

Og her det sydlige, som kun var i brug kortvarigt. Der var 2 spor, jeg har angivet med prikker:
[image]

Og som det ser ud i dag:
[image]

Og her et oversigtskort over hele Esbjerg Flyveplads, med sporene indtegnet. Som det ses, var det nordlige sidespor ret forgrevet, og gik helt op til Tarp, hvor der lå at stort ammonitionsdepot.
[image]

Billige jernbane T-shirts


Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak