Avatar

Publikumskøreplan anno 1890 - tak!

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/8 2012, 16:13 (4518 dage siden) @ T. Rithmester

Kære Thomas

Af hjertet tak!:-)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Publikumskøreplan anno 1890

af Svend, Storkøbenhavn, 15/8 2012, 22:53 (4516 dage siden) @ T. Rithmester

Bemærk i Vamdrup:
Tidsforskellen mellem dansk og tysk tid er 14 minutter.

Avatar

Publikumskøreplan anno 1890

af T. Rithmester @, Struer, 16/8 2012, 10:36 (4516 dage siden) @ Svend

Bemærk i Vamdrup:
Tidsforskellen mellem dansk og tysk tid er 14 minutter.

Kan det have noget at gøre med, at der jo oprindelig i DK jo også var ca. 14 min. i tidsforskel mellem Kbh og Aarhus ?
Måske tyskerne allerede i 1890 havde indført én tidszone for hele Tyskland ?

Publikumskøreplan anno 1890 - tidszoner

af XAL Olesen, 16/8 2012, 12:59 (4515 dage siden) @ T. Rithmester

Den 1. april 1892 bestemmer statsbanerne i Bayern, Württemberg og Baden til at følge middeleuropæisk tid som basis for deres tidsangivelser i køreplaner m.m.

Først året efter tilslutter de øvrige tyske baner sig til dette. Før dette var der efter egen hukommelse mindst 5 forskellige tidszoner i det tyske delstater.

Kilde: BahnExtra, 3/2004 side 30.

Publikumskøreplan anno 1890 - tidszoner

af XAL Olesen, 16/8 2012, 13:48 (4515 dage siden) @ T. Rithmester

Efter at have søgt lidt mere systematisk om tidszoner er følgende kommet frem i lyset.

De preussiske baner i det gamle nordtyske forbund kørte efter "Berlinertid" indtil 1. april 1893.Herefter MEZ-tid (middeleuropæisk tid).

I Danmark brugte man "Københavnertid" indtil 1. januar 1894. Herefter MEZ-tid.

Så de 14 minutter kan sagtens være tidsforskellen mellem Berlin og København. Både Berlinertid og Københavnertid blev defineret som det tidspunkt hvor solen stod præcist i syd i den pågældende by = kl. 12.00.

Publikumskøreplan anno 1890 - tidszoner

af steenth, 16/8 2012, 15:46 (4515 dage siden) @ XAL Olesen

Så de 14 minutter kan sagtens være tidsforskellen mellem Berlin og København. Både Berlinertid og Københavnertid blev defineret som det tidspunkt hvor solen stod præcist i syd i den pågældende by = kl. 12.00.

Der var kun 3 minutters forskel imellem Berlin og København - dvs det er ikke Berlin-tid, når der er 14 minutters forskel.

Mvh
Steen

Publikumskøreplan anno 1890 - tidszoner

af UTJ, 16/8 2012, 16:00 (4515 dage siden) @ steenth

Så de 14 minutter kan sagtens være tidsforskellen mellem Berlin og København. Både Berlinertid og Københavnertid blev defineret som det tidspunkt hvor solen stod præcist i syd i den pågældende by = kl. 12.00.


Der var kun 3 minutters forskel imellem Berlin og København - dvs det er ikke Berlin-tid, når der er 14 minutters forskel.

Nu er tydsk tid jo 14 min efter dansk tid, så i dette tilfælde må tydsk tid være regnet fra et noget mere vestligt punkt end dansk tid.

Hvis jeg regner rigtigt må den danske tid være Gudhjemtid og den tyske Berlin-tid. Men hvornår gik vi i DK over til Gudhjemtid (15 gr øst)?

Publikumskøreplan anno 1890 - tidszoner

af Georg Schmidt, 16/8 2012, 16:03 (4515 dage siden) @ steenth

De 14 minutter kunne bedre passe med Hamburg tid. Iflg en artikel fra Deutscher Wetterdienst om sommertid nævnes, at mellemeuropæisk tid indførtes i Østrig 1/10 1891, i Sydtyskland 1/4 1892, i Nordtyskland 1/4 1893 og i Schweiz 1/6 1894. Tyskland har haft sommertid 1916-18, 1940-49 og fra 1980.
Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak