CAE/BDh - udformning og modernisering
Efter ophugningen i forrige uge af CAE 1271 er der nu kun et enkelt eksemplar af denne vogntype tilbage, nemlig CAE 1275 (vistnok bemalet BDh 271) på museet i Odense.
Omtalen af ophugningen fik mig til at studere billeder af vognene, bl.a. for at finde ud af, om eksemplaret i Odense er med delte sideruder eller med "spejlglasruder", og til min overraskelse opdagede jeg, at vognene faktisk fandtes i flere forskellige variationer, og at forskellene i detaljer ikke helt synes at følge en logisk linie ...
Overordnet er der vogne med spejlglasruder og vogne med delte ruder - jeg går ud fra, at de delte ruder er kommet til i forbindelse med en renovering og næppe er oprindelige.
Hvad der derimod synes oprindeligt er 2 lodrette pyntelister på nederste del af vognsiden på nogle af vognene - men spredt i nummerserien. Mod antagelsen om det "oprindelige" taler dog, at de samme vogne også har en lodret pynteliste på hver side af pakrumsdøren, ca. hvor kanten af de fjernede kupevinduer har været.
Vognene er antagelig født med en udelt toiletrude, men nogle af dem fik siden delt gummiindfattet rude med klap for oven - men det forekommer både på vogne, der til det sidste havde spejlglasruder. og på vogne med delte ruder. Tilsvarende findes der billeder af vogne med delte kupevinduer, men med udelt toiletvindue.
Og endelig er der så indretningen. Jeg har en alder, så jeg udmærket husker vognene som BDh, men jeg mener kun at kunne huske dem med moderniseret indre med røde plasticsæder a la Bg-vogn. Men blev de alle ombygget, og følger denne modernisering nogle af de ovenfor beskrevne ændringer?
Mange spørgsmål, ja men mon ikke "nogen", der plejer at kunne give gode forklaringer på tilsvarende "nørdede" spørgsmål her i dette seriøse forum, også kan hjælpe her ...?
P.f.t!
Mvh
LH