Avatar

Nummerering af spor på stationer på enkeltsporet strækning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/12 2013, 00:54 (4068 dage siden)

Vi har tidligere berørt emnet bl.a. her og her.

Man kan spørge sige selv, hvornår man begyndte at nummerere sporene fra stationsbygningen og "udefter". Jeg ved det ikke men vil tro, at fremgangsmåden er næsten lige så gammel som jernbanen selv.

Men vi kan da i hvert fald konstatere, at i 1914 var princippet knæsat.

Bemærk i øvrigt anvendelsen af "væddeløbsure" til at kontrollere indkørselshastigheden til afvigende spor.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Brev af 14. maj 1914 fra Generaldirektoratet til (sandsynligvis alle) banebestyrere i DSB. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-25/Thomas Boberg Nielsen.


Billige jernbane T-shirts

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak