Blandet fra Aarhus og omegn

af Georg Schmidt, 7/12 2013, 23:35 (4054 dage siden)

[image]
Aarhus H 1959, foto G Schmidt som et af mine første jernbanebilleder.

[image]
MY 1136 passerer Viby J 1970.

[image]
1158 og 1438 på vej hjem til Sjælland 1975 ved Viby J.

[image]
MZ 1458 afhenter nedbrudt 1414 med Grenåslæber i Lystrup ca 2002.
Foto Bjarne Knudsen.

[image]
MY 1135 og 220'ere ved Mdt Ar 30.05.1981.
Foto Bjarne Knudsen

[image]
MX 1033 1974.

[image]
MO med Herningtog 1974.

[image]
MO 1823 1974.

[image]
MT 151 med slæberen fra Pindstrup 1974.

[image]
MH 318 beskadiget.

[image]
2. pladsmaskine MH 339 har hjulpet Grenåslæberen op fra havnen 1974.

[image]
Aftenstemning på Århus havnestation 1975 bageste vogn i IC 783 Århus Havn Skanderborg Herning Struer.

Mvh
Georg

Blandet fra Aarhus og omegn

af henho, Ringkøbing, 8/12 2013, 03:29 (4054 dage siden) @ Georg Schmidt

Som altid dejlige billeder. Mange tak George :-)

MVH

Henrik

Blandet fra Aarhus og omegn

af Georg Schmidt, 16/12 2013, 23:02 (4045 dage siden) @ Georg Schmidt

Indvielsestoget tog 8880 holder på Østbanetorvet lørdag den 4/8 1979.

[image]

[image]

[image]

[image]
Tog 8880 afgår fra Øs, oprangering MR 4056-MR 4055-MR 4048-MR 4047.

[image]
MX 1029 mdt Århus 1978.

[image]
MO 1832 hensat i højre havnebane på Århus rangerbanegård sammen med 1961 og MO 1974, foto 24.04.1976.
Fotos Bjarne Knudsen.

[image]
Tgoj Gbls Århus 1972.

[image]

[image]
Bjh 303-3 på Århus Rbg. 1972.

[image]
Fra Hørning 1976, tog fra Herning netop passeret i retning Hasselager.

Mvh
Georg

Blandet fra Aarhus og omegn

af Georg Schmidt, 14/1 2014, 23:36 (4016 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt fra tresserne.

[image]

[image]
Brabrand, damptog på vej.

[image]
MX 1032 og MY kører sydpå fra Århus.

[image]
Havnebanesignalet i forgrunden.

[image]
MY 1107 mellem Århus og Brabrand.

Fotos Fredslund.

Mvh
Georg

Avatar

Hvorfor meget bred perron 1 i Brabrand?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/1 2014, 09:26 (4015 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 15/1 2014, 09:51

[image]
Brabrand, damptog på vej.

Perron 1 ser meget bred ud. Jeg har aldrig hørt om, at der skulle være sket en baneforlægning i Brabrand. Er der nogen, der har et bud på, hvorfor perronen er så bred? (Jf. i øvrigt også et par billeder i dette indlæg).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Hvorfor meget bred perron 1 i Brabrand?

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/1 2014, 11:11 (4015 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Oprindeligt (1862) har perronen ikke været så bred. Den har efter DJDS' sædvanlige standard formentlig kun strakt sig næsten ud til kabelkasserne, og så har hovedperronsporet ligget, hvor den senere perronudvidelse ses, mens det sekundære perronspor (krydsningsspor) har ligget ved siden af med en meget smal mellemliggende træperron med "trappetrin" på indersiden. Det har senere sporombygninger gennem stationen herunder etableringen af dobbeltspor så ændret på. Århus H-Brabrand fik dobbeltspor 7.9.1936 og Brabrand-Mundelstrup 6.9.1937. Karnappen med centralapparatet ser ud til at være fra det tidspunkt, men kan også være nyere, da anlægget blev saboteret 4.5.1945.

Vh
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvorfor meget bred perron 1 i Brabrand?

af henning h087 ⌂, Græsted, 15/1 2014, 12:13 (4015 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

:-)

Hej

sporplansudsnit fra Brabrand sporplan 1939-40

hvis man ser godt efter på de 2 første udsnit, kan anes nogle tynde streger, det har nok måske muligt været tidligere spor, som er blevet ændret, ses faktisk på mange sporplaner, hvor det ikke er blevet slettes helt ( heldigvis - fx på Viborg sporplan kan det stadig anes hvordan hele sporomlægningen i venstre side ( mod Struer ) af stationen har set ud ) men det var et sidespor ;-) :-D
tilbage til Brabrand

først det omtalte nok, måske, muligt sporomlægning

[image]

[image]

og her ved stationsbygningen med en lidt smallere perron ( som Morten er inde på )

[image]

[image]

mvh
henning h087

mere Brabrand her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=1003.0

Hvorfor meget bred perron 1 i Brabrand?

af Georg Schmidt, 17/1 2014, 10:08 (4013 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er du sikker på, at det var centralapparatet der blev saboteret i Brabrand 4/5 1945.

Mvh
Georg

Avatar

Hvorfor meget bred perron 1 i Brabrand?

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/1 2014, 18:05 (4013 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg,

Nej, ved et nærmere kig på mit notat om oplysningen, der stammer fra en tyk bog med indklistrede tjenestetelegrammer om sabotageaktioner, som i sin tid befandt sig på Jernbanemuseet, men som Rigsarkivarens folk vist nok gaflede, da de besøgte museet for nogle år siden, så er det "sikringsanlægget", der blev saboteret, og det behøver jo hverken være centralapparatet eller en sprængstofsabotage.

Vh
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak