Bording 1909 - Perronklokke
Jeg har netop købt nedenstående fotokort med Bording station.
Bording station set fra sporside i retning mod Herning - postgået sep. 1909 (arkiv: thr)
Perronklokke (arkiv: thr)
Jeg har netop købt nedenstående fotokort med Bording station.
Bording station set fra sporside i retning mod Herning - postgået sep. 1909 (arkiv: thr)
Perronklokke (arkiv: thr)
Hej - hvilken funktion havde ovennævnte perronklokke ?
V h lolliken
Det ligner en linieringningsklokke af typen der sad på en væg modsat "skilderhusene", der var fritstående.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Det ligner en linieringningsklokke af typen der sad på en væg modsat "skilderhusene", der var fritstående.
Linieringningsklokke er det korrekte navn, da min far havde hans kaldte vi det i daglig tale blot perronklokkeværket
Modellen min far havde var dog noget mindre.
Der var selvfølgelig en metal "hat" over løbeværket, denne er her fjernet aht. foto
Løbeværket i Rithmester Seniors liniringsningsklokke (thr)
Flot restaureret. Jeg har også sådan én, knap så flot, men fuldt operativ.
Foto med og uden kasse følger én af dagene.
Typen fra Bording ser anderledes ud, men jeg er stadig overbevist om (som du vist også er), at det drejer sig om en linieringningsklokke, dog en ældre model.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Flot restaureret.
Ja, "den gamle" har hænderne rigtigt skruet på
Hans var også fuldt funtionsdygtig, han havde selv konstrueret en induktor til udløsning af henholdsvis linieringningsklokken samt hans meldeklokke/tårnklokke (som han også selv havde istandsat) som stod nede i vores have.
Jeg har også sådan én, knap så flot, men fuldt operativ.
Foto med og uden kasse følger én af dagene.
Det vil jeg se frem til
Typen fra Bording ser anderledes ud, men jeg er stadig overbevist om (som du vist også er), at det drejer sig om en linieringningsklokke, dog en ældre model.
Netop forskellen på de to modeller er spændende.
Modellen på billedet ser ud til at være en hybrid mellem de to udgaver. Der er de store klokker ovenover kassen med værket. På billedet anes en grå skygge mellem værket og klokkerne, det kunne være et rør, der rummer en stang- eller snoreforbindelse til hamrene, der slår på klokkerne.
Nold
Modellen på billedet ser ud til at være en hybrid mellem de to udgaver.
Der er ingen tvivl om at modellen på fotokortet er forløberen for modellen på mit senere billede.
Der er de store klokker ovenover kassen med værket. På billedet anes en grå skygge mellem værket og klokkerne, det kunne være et rør, der rummer en stang- eller snoreforbindelse til hamrene, der slår på klokkerne.
Jeg vedhæfter lige et udsnit i fuld opløsning af:
Linieringningsklokke på Bording station ca. 1909 (arkiv: thr)
Åbn billedet i din browser
Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.
Læs mere