Maskindepot Rødby Færge

af esni, Frederikssund, 26/11 2013, 22:35 (4079 dage siden)

Rødby Færge blev oprettet i 1963, mens der stadig var dampdrift

På de sporplaner jeg har set her og på jernbanen.dk har der ikke været maskindepot eller drejeskive.

Jeg kan huske at have set damp i Gedser i 1962.

Jeg rejste med tog på sommerferie i Europa og tilbage igen via Rødby Færge i 1964, 1966 og 1967.
Jeg kan intet huske om trækkraft fra dengang (født i 1956)

Da jeg således ikke helt er gammel nok, så må jeg spørge her - var der planmæssigt damp i Rødby, da Fugleflugtslinien startede?

Maskindepot Rødby Færge

af Holger Sørensen, Hedehusene, 27/11 2013, 09:31 (4078 dage siden) @ henning h087

Svar til esni

Der var ikke planmæssig damp på Fugleflugtslinien. De gange der måske har været udflugter m.m. kan så tælles på få hænder. Jeg kan dog ikke erindre det, men måske andre kan?

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Maskindepot Rødby Færge

af John Hansen ⌂, Od, 27/11 2013, 09:36 (4078 dage siden) @ Holger Sørensen
redigeret af John Hansen, 27/11 2013, 09:53

Jeg husker dog en gang for mange år siden ved et medlemsmøde i DJK/Lolland-Falster afd. at have set billeder af E-maskiner i Rødby Færge i forbindelse med anlægget af Fugleflugtslinjen. De kørte så tom retur til Nykøbing F. for at blive drejet der.


Mvh. John

(edit: Jeg ser lige, at tråden også kører på Moderforummet, så måske skal vi bare fortsætte dér)

Maskindepot Rødby Færge

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 27/11 2013, 10:17 (4078 dage siden) @ John Hansen

Hi
Roedby Faerge var planlagt til kun at betjene diesel lokomotiver. Da banen fra Nykoebing F til Roedby Faerge blev anlagt koerte D-maskiner med ballast og skinnetog. Lige foer banen blev aabnet blev en E-maskine sat til koere paa straekningen for at faa sporet til at ligge godt for det var jo en tung maskine, hvis jeg husker grunden rigtig. Jeg kan huske at der var et indlaeg om det paa TV Avisen dengang.

DJK havde en udflugt den 23 Maj 1963 med P 917, hvor man fortsatte med Faxe (OeSJS nr 3) til Maribo og Bandholm. Paa turen tilbage til Roedby Faerge blev LJ M 10 spaendt for et tog med LJ personvogne fra Maribo og gennem forbindelsesporet LJ Roedby Havn til DSB Roedby Faerge. Imellemtiden var P 917 blevet vendt i Nykoebing F, for den var retvendt da vi koerte fra Roedby Faerge. Den maatte dog tage vand i Nykoebing F paa turen tilbage.
Mvh
Niels (Down Under)

Vedlagt er et foto af P917 i Roedby Faerge 23 Maj 1963 (foto: Niels Kroyer):
[image]

Maskindepot Rødby Færge

af esni, Frederikssund, 27/11 2013, 16:15 (4078 dage siden) @ Anders Madsen

Også mange tak i dette forum

esni

Maskindepot Rødby Færge

af Lars B. Christensen, København, 30/11 2013, 10:28 (4075 dage siden) @ esni

Hej esni,

Fra Henning Petersen, Næstved, som har læst med her på forummet, har jeg fået sendt en mail med følgende oplysninger, som måske også kan interessere dig.

Mange hilsner
Lars

Henning skriver:

"Ifølge maskinløbet af 26.5.1963 ses følgende:

E-maskinen af tog 169 i Gedser kører på hverdage tog 8696 Gedser (afg. 23,47)-Nykøbing F (ank. 0,08) Torsdag og lørdag i tiden 13.6.-14.9 køres herefter tog 8113 Nykøbing F (afg. 7,11)-Rødby Færge (ank. 7,55) til tog 130 Rødby Færge (afg. 8,15)-København H (ank. 10,51). Øvrige hverdage kører maskinen tog 8128 Nykøbing F (afg. 9,49)-København G (ank. 12,47) og på søn- & helligdage køres tog 1176 Nykøbing F-København H. Maskinen må i tog 8113 have kørt med tenderen forrest, hvad der også passer godt med køretiden.

Togt 130 løber Rødby Færge-København H torsdage og lørdage i tiden 13.6.-14.9 1965, men er i tjenestekøreplanen opført med togarten MX 350 og benævnes ”Skanropa-Espress”. Hvis maskinløbet så har passet, er dette tog altså kørt med E-maskine !

Pr. meget fri hukommelse (papirerne er ikke lige for hånden) udviste de første planer af Rødby Færge stationer et maskindepot med drejeskive".

Maskindepot Rødby Færge, åhhh, lidt damp tror jeg!

af Steffen Dresler, 30/11 2013, 13:21 (4075 dage siden) @ Lars B. Christensen

Go´ eftermiddag!

Som tidligere skrevet, var Rf ikke forudset beregnet som hverken en kul- eller vandstation.

Selvom planlagt diesel - kørtes der dog i begyndelsen - noget dampfremført i og med en eventuel mangel på dieseltraktion i forskellige situationer. Det kunne være at reserveholdet var sat i drift, tillysning af flere- eller større tog eller som eksemplet beskrevet i "Internationale tog via Rødby Færge", billedet øverst side 12. En forsinket international del. Og jeg tror nu engang på J.B-P. og fotografen HGC:-)

Så helt at fraskrive anvendelsen af damp på Fugleflugtslinjen er vel lidt forkert. At det så var meget sjældent er en anden sag.

Med venlig hilsen og forhåbentligt fortsat god lørdag

Steffen Dresler

Maskindepot Rødby Færge

af esni, Frederikssund, 1/12 2013, 09:34 (4074 dage siden) @ Lars B. Christensen

Hej esni,

Fra Henning Petersen, Næstved, som har læst med her på forummet, har jeg fået sendt en mail med følgende oplysninger, som måske også kan interessere dig.

Mange hilsner
Lars

Henning skriver:

"Ifølge maskinløbet af 26.5.1963 ses følgende:

E-maskinen af tog 169 i Gedser kører på hverdage tog 8696 Gedser (afg. 23,47)-Nykøbing F (ank. 0,08) Torsdag og lørdag i tiden 13.6.-14.9 køres herefter tog 8113 Nykøbing F (afg. 7,11)-Rødby Færge (ank. 7,55) til tog 130 Rødby Færge (afg. 8,15)-København H (ank. 10,51). Øvrige hverdage kører maskinen tog 8128 Nykøbing F (afg. 9,49)-København G (ank. 12,47) og på søn- & helligdage køres tog 1176 Nykøbing F-København H. Maskinen må i tog 8113 have kørt med tenderen forrest, hvad der også passer godt med køretiden.

Togt 130 løber Rødby Færge-København H torsdage og lørdage i tiden 13.6.-14.9 1965, men er i tjenestekøreplanen opført med togarten MX 350 og benævnes ”Skanropa-Espress”. Hvis maskinløbet så har passet, er dette tog altså kørt med E-maskine !

Pr. meget fri hukommelse (papirerne er ikke lige for hånden) udviste de første planer af Rødby Færge stationer et maskindepot med drejeskive".

Det må være 13.6.-14.9 1965....

Mange tak
esni

Maskindepot Rødby Færge

af esni, Frederikssund, 1/12 2013, 21:11 (4074 dage siden) @ esni

Det må være 13.6.-14.9 1965....

Mange tak
esni

Jeg mente naturligvis: 'Det må være 13.6.-14.9 1963....'

Maskindepot Rødby Færge

af Georg Schmidt, 1/12 2013, 15:55 (4074 dage siden) @ Lars B. Christensen

Herunder udsnit af maskinløb sommer 1963 hverdage ej lørdage hvor man ser Rødby kørslen med E-maskine.
[image]
Forklaring: x= eftersyn 1a eller c, o= maskine bliver på station, lodret pil=personaleskift, F= forspand, "Rf.-d" betyder sikkert Rødby damppersonale. Det ser ud til, at Gb-personale af 7. tur 10. dagen overtager i Nykøbing.

Herunder lørdagsplanen hvor også Rødby kørslen ses.
[image]
[image]

[image]
Foto Fredslund ca. 1965.

Mvh
Georg

Maskindepot Rødby Færge - første godstog i 1962

af Anders Madsen, 3/12 2013, 14:33 (4072 dage siden) @ Georg Schmidt

Ved hjælp af det først gennemførte godstog mellem Nykøbing F. og Rødbyhavn kunne man så småt se lys for enden af tunnelen og samtidig markere en milepæl i hele det 36 km lange jernbaneanlæg. Baneliniens første godstog med 25 vogne blev onsdag den 24. oktober 1962 gennemkørt til Rødby Færge af D 805, der under uafbrudt fløjten passerede indkørslen til stationen. Vognenes indhold skulle anvendes til færdiggørelsen af banelegemet nord for Rødbyhavn, der var belagt med et midlertidigt arbejdsspor. Dette betød, at DSB i princippet ikke længere behøvede at benytte Lollandsbanen og forbindelsesporet til transport af materialer til Rødby Færge station.

[image]
Dagbladet Ny Dag d. 25. oktober 1962

Indlæg om selve maskindepotet:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=41244

Maskindepot Rødby Færge

af Georg Schmidt, 27/1 2014, 00:19 (4017 dage siden) @ Georg Schmidt

For mange år siden modtog jeg fra Henning Petersen en kopi af en telex der viser E-maskine i Nord-Express Rødby Færge-København.

Fra sommerplanen 1967 til og med vinter 1971-72 kørte Alpen- og Nord Express sammenkoblet som tog 2 Rødby-Kh, der må have været forsinkelse på Nord Express så den dag i to afdelinger fra Rødby. Det er ingen årstal på telegrammet, men tider og krydsninger passer fint med vinterkøreplanen 1967-68. Altså har en E-maskine kørt Nordexpress Rødby-København den 19/10 1967. E-maskine fra Næstved sendes til Rødby og vendes på skiven i Nykøbing. Tog 445 er Øresundspilen. Næstveds to E-maskiner var på det tidspunkt 997 og 999. Normaltider for tog 2 var Rødby afgang 12.15 og ank. København H 14.25 med stop i Nykøbing og Næstved.

[image]
[image]

Mvh
Georg

Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak