Ukendte personvogne

af Poul Erik Bjerre, 24/11 2013, 13:35 (4067 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.
Ved lidt studeren i "vogne" og brug af udelukkelsesmetoden, kommer jeg frem til, at det m må være CJ 10 325 (eller CJA 10 325).

M.v.h. Poul Erik Bjerre.

Ukendte personvogne

af Poul Erik Bjerre, 24/11 2013, 13:54 (4067 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

- kan også være omlitreret til CT 10 325

Ukendte personvogne

af Niels Munch, 24/11 2013, 16:51 (4067 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

CT 10 325 vil også være mit bud.

Et tredie billede i QXL-serien er dette (nogen, der genkender husene i baggrunden?):

[image]

hvilket får mig til at gætte på, at denne vogn:

[image]

..... evt. kunne være en Ambulancevogn? Jeg kan læse påskriften "Nr." i feltet over bowlerhatten.
Er det "figurantafmærkning" flere af herrerne har ved venstre brystlomme? Næppe pyntelommetørklæder. Måske der har været en slags redningsøvelse.

M.v.h.
Niels

Ukendte personvogne

af UTJ, 24/11 2013, 18:00 (4067 dage siden) @ Niels Munch

[image]


..... evt. kunne være en Ambulancevogn? Jeg kan læse påskriften "Nr." i feltet over bowlerhatten.
Er det "figurantafmærkning" flere af herrerne har ved venstre brystlomme? Næppe pyntelommetørklæder. Måske der har været en slags redningsøvelse.

Jeg synes jeg ser et Nr. 2, så mon ikke det er redningsvogn nr. 2. Det 3. billede er taget mod nord på Godsbanegården. Husrækken minder om Ingerslevsgade og båren er vel en del af ambulancetogets udstyr.

Eller Hjælpevogn (B) Nr 2?

Ukendte personvogne

af Carsten, Valby, 24/11 2013, 21:33 (4067 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Jeg mener at ejendommen med de to store kviste er beliggende på Ingerslevsgade mellem Palnatokesgade og Bodilsgade.

På side 64 i "Til vejrs over banerne" ses ejendommen relativt nyopført.

Med venlig hilsen

Carsten

Ukendte personvogne

af Jens Bruun-Petersen, 25/11 2013, 21:32 (4066 dage siden) @ Niels Munch

Jeg stemmer nu på CJ 10325 uden akkumulatorbatteri i endekupéen: Der ses to ikke-rygerkupéer og to uden særlig skiltning, i alt fire separate kupéer. Da denne og de andre CJ-vogne blev ombygget til togførervogne litra CT (1941 CZ), blev skillerummene mellem de tre kupéer fjernet, så der blev ét stort rum. Det var en fordel, når eneste varmekilde var en kakkelovn, anbragt i skillerummet til togførerrummet i den fjerde kupé, der igen var nabo til et rejsegodsrum, indrettet i det tidligere kedelrum. Ombygningen fra CJ(A) til CT fandt sted fra 1938, så billedserien er i hvert fald fra før.

Den anden vogn kunne godt være Hjælpevogn B nr. 2, hjemsted København. Jeg ejer ikke foto af de små hjælpevogne B, der alle var ombygget fra sjællandske rejsegodsvogne litra EG (fra 1893). Rejsegodsvogne af sjællandsk oprindelse var karakteristiske ved at have nogle små vinduer oppe under tagkanten. Et sådant lille vindue lige ved siden af den dobbelte fløjdør ses på billedet. Med det forhåndenværende udsnit af vognen tør jeg kun sige, at det er enten Hjælpevogn B nr. 2 eller den lave ende af Redningsvogn 2, begge hjemmehørende på Københavns Godsbanegaard. Redningsvognene var også ombygget fra EG-vogne, blot en anden variant med højt tag over bremsekupéen i den ene ende.

[image]

Skitse af Redningsvogn 1-12 (DRM 1933)

[image]

Skitse af Hjælpevogn B nr. 2,3,7 og 11 (DRM 1933)

Venlig hilsen
Jens Bruun-Petersen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak