Jeg stemmer nu på CJ 10325 uden akkumulatorbatteri i endekupéen: Der ses to ikke-rygerkupéer og to uden særlig skiltning, i alt fire separate kupéer. Da denne og de andre CJ-vogne blev ombygget til togførervogne litra CT (1941 CZ), blev skillerummene mellem de tre kupéer fjernet, så der blev ét stort rum. Det var en fordel, når eneste varmekilde var en kakkelovn, anbragt i skillerummet til togførerrummet i den fjerde kupé, der igen var nabo til et rejsegodsrum, indrettet i det tidligere kedelrum. Ombygningen fra CJ(A) til CT fandt sted fra 1938, så billedserien er i hvert fald fra før.
Den anden vogn kunne godt være Hjælpevogn B nr. 2, hjemsted København. Jeg ejer ikke foto af de små hjælpevogne B, der alle var ombygget fra sjællandske rejsegodsvogne litra EG (fra 1893). Rejsegodsvogne af sjællandsk oprindelse var karakteristiske ved at have nogle små vinduer oppe under tagkanten. Et sådant lille vindue lige ved siden af den dobbelte fløjdør ses på billedet. Med det forhåndenværende udsnit af vognen tør jeg kun sige, at det er enten Hjælpevogn B nr. 2 eller den lave ende af Redningsvogn 2, begge hjemmehørende på Københavns Godsbanegaard. Redningsvognene var også ombygget fra EG-vogne, blot en anden variant med højt tag over bremsekupéen i den ene ende.
Skitse af Redningsvogn 1-12 (DRM 1933)
Skitse af Hjælpevogn B nr. 2,3,7 og 11 (DRM 1933)
Venlig hilsen
Jens Bruun-Petersen