Avatar

Noget om forkortelser.....

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/8 2012, 17:36 (4487 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 10/8 2012, 17:57

Ethvert jernbanehistorisk forum med respekt for sig selv har en rendyrket tråd om forkortelser. Så det skal vi da også have. Synes jeg.

Som jernbanenørd - eller som Tommy skriver et sted: med interesse for jernbanerne som en del af den danske kulturarv - kan man rykke fra jernbanenørdernes 1. division til jernbanenørdernes superliga, hvis man interesserer sig for noget så nørdet som forkortelser. Og jeg medgiver gerne, at jeg interesserer mig for emnet. Ikke fordi jeg ønsker at rykke fra 1. division til superligaen, men blot fordi emnet i sig selv er rasende interessant. Synes jeg. Og emnet inkluderer både departemental sagsbehandling, historiske vingesus og autoritative fastlæggelser. Men mere herom i et eller flere - engang - kommende indlæg.

Der er i øvrigt et eller andet fascinerende over forkortelser: Der er indbygget en pokkers masse information i dem: Tænk blot på, hvor besværligt det ville være ved hjælp af koordinater at skulle forklare sin kæreste eller en god ven, at vi skal mødes et bestemt sted. Hvis man kender sine forkortelser, kan man nøjes med at slynge to bogstaver ud, f.eks. Hn og ja, så ved alle jernbanenørdede kærester og alle jernbanenørdede venner, at vi mødes i Hinnerup. Og kun Hinnerup. Det kan simpelthen ikke være andre steder end Hinnerup. Basta! (Og derfor er det også "forfærdeligt", at jeg i mit nuværende ansættelsesforhold dagligt konfronteres med følgende forkortelser: Horsens = Ho og Silkeborg = Si.)

Men videre: Man kan forskellige steder på internettet finde mere eller mindre fyldestgørende oversigter over forkortelser.

Men på dette, som på fortsat så mange andre områder, er det stadig den trykte jernbanelitteratur, der er mest fyldestgørende.

Jeg vil her henvise til "Fortegnelse over DSB stednavneforkortelser" udgivet af tidsskriftet Blokposten/MO-Tidende i december 1981 og Morten Flindt Larsen Larsen: "De Danske Statsbaner Stednavneforkortelser", bane bøger 1995, ISBN 87 88632 57-1. Af artikler kan nævnes Frank Jensen: "Hv Kæ Ge - Hvad kælderen gemte" i Jernbanen 1992 nr. 4 og Niels Erik Jensen: "Ho Hå Hot" i Jernbanen 1993 nr. 3.

Jeg stødte i dag - se nedenfor - på en sammenblanding af DSB-forkortelser og privatbaneforkortelser og kom til at tænke på, hvordan det nu er det er det der med koordinering af DSB's, privatbanernes og postvæsenets forkortelser?

I min søgen efter svar på spørgsmålet slog jeg op i Morten Flindt Larsens glimrende bog og her skriver Morten:

"Sideløbende med DSBs forkortelsessystem har de fleste danske privatbaner også anvendt stednavneforkortelser til tjenstlig brug.
Privatbanernes forkortelse var oprindeligt uafhængige af de øvrige baners systemer. Udviklingen ikke mindst på den elektroniske databehandlings område har imidlertid medført, at privatbanerne i 1970erne udskiftede deres gamle stednavneforkortelser med nye, som sammen med DSBs forkortelser nu indgår i et fælles system for jernbanerne.
(...)
Også postvæsenet anvender forkortelser for sine ekspeditionssteder. Disse forkortelser er i nogen grad sammenfaldende med DSBs. Andre fremstår som umiddelbart forskellige, på trods af at det drejer sig om samme by, men her må man huske på, at den geografiske placering af en bys posthus(e) og jernbanestation(er) ikke altid er den samme.
DSBs og postvæsenets stednavneforkortelser blev i øvrigt igennem en årrække koordineret af Ministeriet for offentlige arbejder."

Og det er på denne baggrund man skal/kan studere nedenstående oplistning af privatbaneforkortelser. For de er udarbejdet op til julen 1936, omkring 40 år før der skete en koordinering af privatbanernes forkortelser indbyrdes og i relation til DSB. Og i 1936 var der væsentligt flere privatbaner end i midten af 1970erne, hvor der vel kun var ca. 13 tilbage.

Så de kære sagsbehandlere i 1. og 2. distrikt har sikkert rubbet neglene for at nå at blive færdig til jul. Og hvad skulle de have gjort, hvis to af de privatbanestationer, der er nævnt i listen, havde samme forkortelse? Med til historien hører, at vi faktisk ikke ved, om to af de nævnte privatbanestationer havde samme forkortelser og i anledning af cirkulærerne fik andre forkortelser. Se, det ville jo være ekstraordinært nørdet. Men nu lader vi julefreden (1936) sænke sig over emnet.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

[image]
Cirkulærer fra henholdsvis 1. og 2. distrikt 21. december og 22. december 1936. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB100-1 BB-488/Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak