Avatar

En ukendt vognkasse

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 20/11 2013, 17:13 (4071 dage siden)

I bogen Kampen om Himmerlandsbanerne er gengivet nedenstående foto optaget af Ole Iskov den 14. maj 1966 mellem Nørager og Hobro. Mon nogen ved, hvilken vogn det drejer sig om?

[image]

En ukendt vognkasse

af UTJ, 22/11 2013, 17:51 (4069 dage siden) @ C 708

Hej Tommy

Kunne det mon være denne Dr postvogn, det er svært at se om der kun er 3 vinduer i siden eller om nogen af dem er blændet af.

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=DR&typenr=2

Hilsen C 708

Det er en gl DA eller gl DB - Tommys tegninger er ikke helt korrekte. Vognkassen med lige sider er nok en gl. sjællandsk og mon ikke den har været HA-vogn i en periode?

En ukendt vognkasse

af Steffen Dresler, 22/11 2013, 20:05 (4069 dage siden) @ C 708

Kære 708!

Jeg kan egentligt godt forstå, hvordan du havner på resultatet, at vognen på Tommys billede kan være en DR type eller lignende. Det var også min første umiddelbare indskydelse på grund af tagrytteren.

Men når du ser nærmere efter på gavlen, kan du tydeligt se de lodrette smalle (jern)lister i gavlens højde og det viser, at det ikke kan være en trælistebeklædt vogn, altså med teaklister (brædder). De smalle jernlister på billedet af den viste vogn, var jo med til at holde jernpladebeklædningen fast til det indre træskelet. Og netop disse lister, kan på afstand være med til at POS ID en vogn, indledningsvis fra at være en plade- eller listebeklædt vogn.

Men se nedenstående link og du vil herefter aldrig:-) være i tvivl mere om hvordan en teaktræs listebeklædt vogn ser ud i gavlen og langs siderne
http://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?s=125&vognid=434

Go´aften til alle og venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Hvad det er for en fætter, det lader jeg ganske roligt ”vognfolket” slås om, men mon ikke at vi med UTJ bemærkning er et stykke hen ad vejen!

En ukendt vognkasse

af Flemming Kjær, Knivkær, Frølunde, 22/11 2013, 22:00 (4069 dage siden) @ Tommy Nilsson

I bogen Kampen om Himmerlandsbanerne er gengivet nedenstående foto optaget af Ole Iskov den 14. maj 1966 mellem Nørager og Hobro. Mon nogen ved, hvilken vogn det drejer sig om?

[image]

Hej Tommy

Det nærmeste jeg kan komme det er et forsigtigt skud på postvogn DL 5501, der er dog for mange vinduer (kan været tilføjet senere), men dobbeltdør, brevsprække sidder rigtigt, vinduer placeret midt i pladesamlinger, lige vognsider og tagrytter indskrænker udvalget en hel del, så DL 5501 er mit endelige bud.
se link.: DL 5501

En ukendt vognkasse

af UTJ, 22/11 2013, 22:48 (4069 dage siden) @ Flemming Kjær

I bogen Kampen om Himmerlandsbanerne er gengivet nedenstående foto optaget af Ole Iskov den 14. maj 1966 mellem Nørager og Hobro. Mon nogen ved, hvilken vogn det drejer sig om?

[image]


Hej Tommy

Det nærmeste jeg kan komme det er et forsigtigt skud på postvogn DL 5501, der er dog for mange vinduer (kan været tilføjet senere), men dobbeltdør, brevsprække sidder rigtigt, vinduer placeret midt i pladesamlinger, lige vognsider og tagrytter indskrænker udvalget en hel del, så DL 5501 er mit endelige bud.
se link.: DL 5501

Det kan sagtens være DL 5501, men der var en del DA- og DB-vogne som var helt identiske. DL 5501 er en DB, som var litraet før 1941. DA var vogne uden overgangsbro.

En ukendt vognkasse

af Jens Bruun-Petersen, 22/11 2013, 23:07 (4069 dage siden) @ Flemming Kjær

Flemmings forslag kommer tæt på sandheden. Der er tale om en sjællandsk type, da der på Sjælland fotrinsvis blev bygget post- og rejsegodsvogne med lige vognsider. De jysk-fynske postvogne havde buede sider. Dog er det næppe DL 5501, der så vidt vides endte sine dage på Sjælland. Men DL 5501 var den sidste af i alt 10 næsten ens vogne. Mine gamle noter fortæller følgende:

DSB/S Ea 411, 1893 DB 1422, ombygget 1911, udr. 1939
DSB/S Ea 412, 1893 DB 1423, ombygget 1911, 1941 DL 5501, udr. 1954
DSB/S Ea 413, 1893 DB 1424, ombygget 1911, 1940 HA 37002, udr. 1943
DSB/S Ea 414, 1893 DB 1425, ombygget 1911, 1940 HA 36989, 1946 Telegrafvogn 8, 1958 specialvogn 508.
DSB/S Ed 435, 1893 DB 1428, ombygget 1911, 1940 HA 36992, udr. 1942
DSB/S Ea 401, 1893 DA 1395, ombygget 1910, 1940 HA 37001, udr. 1947
DSB/S Ea 402, 1893 DA 1396, ombygget 1910, udr. 1940
DSB/S Ea 410, 1893 DA 1397, ombygget 1910, udr. 1941?
DSB/JF DA 1403, 1893 DA 1398, ombygget 1910, 1940 HA 36987, udr. 1942
DSB/JF DA 1404, 1893 DA 1399, udr. 1940.

DA 1398-1399 bygget 1882 Atlas, DA 1395-1397 bygget 1883 Kockums, DB 1428 bygget 1884 Breslau, og DB 1422-1425 bygget 1885 Breslau.
Ombygning i 1910-11 gav vognene tagrytter og en indretning svarende til DD (DO)-vognene fra 1916 ff. DB havde gavldør i pakkeafdelingen, DA havde ingen gavldøre.
Alle t vogne havde i 1933 hjemme i 1. distrikt øst for Storebælt. Det er derfor ikke nemt at vide, hvilken af vognenem der er havnet som vognkasse i Himmerland, især ikke, når man ikke kan se, om der er gavldør eller ej. Kontorenden af vognene havde ingen gavldør.

[image]

Specialvogn 508 ex værkstedsvogn for Signaltjenesten nr.8 ex DB 1425. Skals maj 1964. Vognen har gavldør. Det er ikke den, der blev vognkasse, jfr. forskellen på tagrytterens udseende (JBP).

Venlig hilsen

Jens Bruun-Petersen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak