Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Emil, 17/11 2013, 12:17 (4074 dage siden)

Hej alle sammen!

Jeg har på lidt forskellige steder set billeder på MO vogne med små godstog og nogle gange med blandede tog med både gods og
personvogne.

Var det almindelig at MO brugtes til kørsel med godsvogne på f. eks. Sidebaner?

På forhånd tak fra en jernbane-nybegynder! :-)

Emil

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Claus E. Hansen, 17/11 2013, 14:01 (4074 dage siden) @ Emil

Mo-motorvognene har været brugt til en del, aller mest til persontog på sidebanerne.

Men de har naturligvis også kørt med godsvogne. Man kunne fx godt hægte et par godsvogne efter en MO + CP.

Jeg har selv et foto hængende fra Ebberup på Assensbanen i 1960, hvor oprangeringen er MO + HD + EH + CP.

Trækkraften var jo ikke så stor, så har der skullet køres større godstog på fx 10-12 vogne på hovedbanerne, så foregik det med MO i forspand. Men det kan ikke have været særligt økonomisk. Men det er forekommet. Og fx hvis der ikke har været anden trækkraft til rådighed.

På fx Ringe-Faaborg banen og Assensbanen har MO´erne kørt rene godstog i banernes tid som godsbaner. På Faaborgbanen har det bl.a. betydet at der har måtte køres to gange til Ringe nogen gange pga. trækkraften.

Kan anbefale dig at kigge nærmere i bogen "MO, fra lyntog til godstog" af Hans Gerner Christiansen, udgivet af banens forlag. Heri er der masser af fotos og også med MO med godstog. Bogen kan lånes på biblioteket.

Hvis du gerne vil eje den så er der måske en mulighed her;

http://shop.paa-sporet.com/boeger-tidsskrifter-dvd-vhs-314/boeger-409/danmark-410/jernb...

En af de andre store modeltogsforhandlere kan også sagtens tænkes at ligge inde med den. Kunne her foreslå Kystbanen i Ordrup.

Der er jo også HGC´s klassiske bog "Sådan husker jeg Odense-Svendborg banen", der kunne være til inspiration.

Jeg kan også anbefale at kigge nærmere i bøgerne "Med toget til Glyngøre og Nykøbing Mors" samt "Kampen om Himmerlandsbanerne" begge af Mogens Duus.

Mvh
Claus

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Poul Andersen, 17/11 2013, 14:39 (4074 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jeg kan ikke mindes at have set Mo i godstogene på Assensbanen, det var godsmængderne for store til. Her blev brugt MT, MH, MX, MY/MV eller sågar MZ.
Men det er rigtigt, at der inden styrevognenes tid på banen, kunne opleves persontog fremført af Mo med én eller to godsvogne foruden Eh + Cp.

Mvh.
Poul

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Børge Sundahl, 17/11 2013, 15:21 (4074 dage siden) @ Poul Andersen

I flere år var der fast et Mo godstg Randers Bjerringbro med godsvogne Moen fortsatte solo til Rødkærsbro og returneredes som persontog til Randers.
Ivrigt kørtes der i sin tid flere særtog med Mo og kvægvogne, bl a fra Aalborg, Randers og så vidt jeg husker også fra Thisted. alle til Kolding hhv Aabenraa
Mvh
Børge

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Georg Schmidt, 17/11 2013, 16:05 (4074 dage siden) @ Børge Sundahl

Ser man på tpl 7 1970-71 bestod godstoget på Glyngørebanen af to MO-vogne som trækkraft om lørdagen. I øvrigt kunne alle tog på Glyngørebanen bruges til vognbefordring blot Skive og Glyngøre aftalte det. Rene MO-godstog kunne også ses på Sønderborg-Tinglev-Padborg og omvendt samt Tønder -Esbjerg. Mange andre steder medtog MO-tog enkelte fragtstykgodsvogne og en del Gs-Gklms- vogne med post.

[image]
Her MO persontog med en såkaldt G-post (godsvogn med post) her befordring mellem Silkeborg og Århus foto mellem Hasselager og Viby J.

[image]
MO-vogne med "blandet tog" i Århus.
Mvh
Georg

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af henning h087 ⌂, Græsted, 17/11 2013, 16:52 (4074 dage siden) @ Georg Schmidt

:-) :-)

hej

her fra Glyngørebanen 1953

alle vogne med I nr, F nr, R nr og Kplv nr er godsvogne ( fx I 402 ) - så masser af godsvogne i MO fremførte persontog
har også set rene godstog fremført af MO eller MO=MO

men man kan vel på en måde "hævde" at ethvert godstog fremført af MO er en slags blandettog, idet MO jo er udstyret med passagerafdeling :-) :-) ;-) ;-) :-D :-D

[image]
[image]

og flere togplaner med oprangeringer og godsvognsløb ligger her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=34.0
betinger dog log-in

mvh
henning h087

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Per Sørensen, Hg, 17/11 2013, 17:32 (4074 dage siden) @ henning h087

Nu er det jo Henning der har alle tjenestekøreplanerne, men jeg kan da huske at der var et MO trukket lokalgodstog på Kystbanen.
Toget hed "Strandvejsekspressen", men det var nok ikke helt officielt.
Der var ikke tale om et blandettog, men til gengæld blev der udvekslet vogne i både Humlebæk, Rungsted Kyst og Skodsborg og måske flere andre steder.

Jeg må hellere lige over og støve lidt rundt i Hennings planer....

Venligst

ped
Hg

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Svend, Storkøbenhavn, 17/11 2013, 17:40 (4074 dage siden) @ Per Sørensen
redigeret af Svend, 17/11 2013, 18:15

Der kom du mig i forkøbet Ped. På Kystbanen kørte hver dag (hverdag) et lokalgodstog Kk-Ru (2405) hhv Hg-Kk (2472) som udvekslede godsvogne på "undervejstationer". Jeg har fundet tjenestekøreplanen for dem.

Men også mange andre steder på Sjælland var der godsvogne bag på litra MO. Et par eksempler: Fra Vordingborg i tog 166: Stykgodsvogne til Gb og Sg (blev viderebefordret i andre tog fra Næstved). Ligeledes stykgodsvogn fra Sandved til Slagelse, lokalgodstog Næ-Lu-Næ og Næ-Ol-Hz-Næ. Sidstnævnte tog var optaget i tjenestekøreplanen som godstog, men kunne (mere eller mindre officielt) anvendes af passagerer Hz-Næ. Der kan sikkert nævnes flere eksempler.


[image]

[image]

Uddrag af Tjenestekøreplan 1B 1. distrikt vinter 1965/66

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af henning h087 ⌂, Græsted, 17/11 2013, 18:26 (4074 dage siden) @ Per Sørensen

:-)

var lige inde og kigge på 1960

der er der MO fremført 2472 ved 18 tiden fra Hg til Kk

og har selv set fra Flynderborgbroen 2 x MO med godsvogne afgå fra 2 pakhusspor med et større læs lukkede vogne på krogen ( i skoletiden ;-) ) og direkte mod K, men det må jo været foregået ved skriftlig tilladelse eller udrangering - idet der jo ikke var signaler derovre - det der stadig undre mig idag er - at udkørselssignalet viste grøn eller 2 grønne, men det kan en signalkyndig der måske har tjent på Hg forklare !!??


og så lige denne, dog persontog
MK/FK 493 Kh - Hg ved 0 tiden
og retur med
MK/FK 408 Hg - Kh ved 6 tiden

så MK/FK har også kørt på Kystbanen, mente nok at jeg engang har spottet en sådan - men var absolut ikke sikker

mvh
henning h087

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af gamle ole, 17/11 2013, 18:39 (4074 dage siden) @ henning h087

Det var pokkers!
Troede at det udelukkende var et 2. distrikt fænomen ( ligesom H, T, N R og MP, for blot at nævne nogle)


Ole

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af gamle ole, 17/11 2013, 18:44 (4074 dage siden) @ gamle ole

-og det var så heller ikke rigtig. Der var jo nglænderen og evt. andre "sorte lyntog" der viste sig i 1. distrikt også. Men Kystbanen-den var ny!

(Gud ved om der også har været MP i 1. også, alligevel?)

Ole

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Svend, Storkøbenhavn, 17/11 2013, 21:25 (4074 dage siden) @ gamle ole

Der var jo nglænderen og evt. andre "sorte lyntog" der viste sig i 1. distrikt også.

Hvordan kommer de "sorte lyntog" pludselig ind i billedet? Vi er i gang med at tale/skrive om godsvogne bag på MO-fremførte tog :-)

Men Kystbanen-den var ny!

For dig ;-)

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af gamle ole, 18/11 2013, 17:45 (4073 dage siden) @ Svend

Det med MK/FK på kystbanen (1. distrikt)


Ole:-)

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Per Sørensen, Hg, 17/11 2013, 21:29 (4074 dage siden) @ henning h087

Tak til Svend og Henning.

Så er den MO fremførte tog 2472 ved 18 tiden fra Hg til Kk vel simpelthen Strandvejsekspressen.
Jeg husker også svagt at den kørte fra 2. pakhusspor.
Den har vel været nødt til at gå derfra for Hg havde jo altid pladsproblemer.
Man kunne jo ikke afgå fra de to godsafgangsspor; - der var altid optaget.
I "Hallen" der var øgenavnet for de tre personafgangsspor; 1, 2 og 3 var der jo også tit optaget.

At lade MO godstoget afgå uautoriseret, er jo kun en lille del af alle de julenumre der foregik i Hg!
En anden grund til at man afgik fra pakhuset kan jo være at der var lidt stykgods med fra Hg til kystens stationer.
Ved I noget der?

Fra Flynderborgbroen har jeg set MK/FK netop i 2. eller 3. pakhusspor med stamme i venteposition ved middagstid (Nej Henning det var ikke i skoletiden - det var i week-enden).

venligst

ex-kullemper ved mdt. Hg

(Ja det var sort arbejde)

ped

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Svend, Storkøbenhavn, 17/11 2013, 23:43 (4074 dage siden) @ Per Sørensen

En anden grund til at man afgik fra pakhuset kan jo være at der var lidt stykgods med fra Hg til kystens stationer.

Ved I noget der?

Det tror jeg så til gengæld ikke. Toget ankom jo til mellemstationerne, når pakhuspersonalet var gået hjem (hhv inden de var mødt). Rangeringen foregik jo med togføreren som rangerleder (det var dengang togpersonalet kunne rangere - tgf/tbtj havde en baggrund/uddannelse som portører).

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Per Sørensen, Hg, 17/11 2013, 23:46 (4074 dage siden) @ Svend

Rigtigt set!
Afgangen fra pakhussporet har nok været pga pladsmangel.

ped

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Svend, Storkøbenhavn, 18/11 2013, 00:00 (4074 dage siden) @ Per Sørensen

... og så skulle det altså gå temmelig tjept på mellemstationerne, når der skulle rangeres.
Eksempel Skodsborg: Ankomst formentlig i gennemkørselssporet - aftale rangeringen med stationsbestyrer (vognene var tilmeldt på forhånd) og modtage fragtbreve på vognene - omrangering til læssesporet via transversalen - tilkobling - notere vogne og udfærdige papirer (tograpport) - rangere tilbage - udfærdige bremseseddel og aflevere den til lkf - afholde bremseprøve - afgang ...... altsammen indenfor de få minutter der var afsat i køreplanen

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Anders D, 19/11 2013, 16:20 (4072 dage siden) @ Svend

Det nævnte lokalgodstog kørte helt op i starte af firserne. Som jeg husker det var det de dgalige Mo-udvekslinger mellem Lille Nord og Helgoland, der også blev benyttet til også at udveksle vogne i Rungsted.

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Georg Schmidt, 18/11 2013, 00:50 (4074 dage siden) @ Georg Schmidt

MO kunne også anvendes som hjælpelok til nedbrudte Ma-lyn.
[image]
[image]

[image]
Eller som her med en hastervogn med persontoget.
Mvh
Georg

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af morten t, 19/11 2013, 07:38 (4072 dage siden) @ Georg Schmidt

Var det en special mo maskine til nedbrud med centralkobling, eller brugte man en form for nødkobling.

Hilsen Morten

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Georg Schmidt, 19/11 2013, 09:04 (4072 dage siden) @ morten t

Hvert halvtog medbragte to nødkoblinger, en til MA-enden(grå) og en til BS-enden(gul). Nødkoblingen kunne så låses til trækkrogen på MO-vognen, befordring med hjælpelokomotiv måtte ikke overstige 100 km/t.
Mvh
Georg

Avatar

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af ove, Struer, 19/11 2013, 09:06 (4072 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvert halvtog medbragte to nødkoblinger, en til MA-enden(grå) og en til BS-enden(gul). Nødkoblingen kunne så låses til trækkrogen på MO-vognen, befordring med hjælpelokomotiv måtte ikke overstige 100 km/t.
Mvh
Georg

Det var vist ikke noget problem at holde farten under 100 med en Mo foran.....;-)

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af morten t, 19/11 2013, 09:29 (4072 dage siden) @ Georg Schmidt

Takker for svar.

Hilsen Morten

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af zumbach, Malling, 19/11 2013, 09:34 (4072 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej til alle.
Her er et billed af MO 1883 med påmonteret centralkobling. Mon ikke denne MO har været anvendt til transport af IC3 materiel. Billedet er taget i slutningen af 80’erne, ved Østerport.


[image]
MO 1883 ved Østerport, slutningen af 80'erne

M.v.h.
Keld Zumbach

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af peterw, 19/11 2013, 10:27 (4072 dage siden) @ zumbach

Hej Keld,

Her er et billed af MO 1883 med påmonteret centralkobling. Mon ikke denne MO har været anvendt til transport af IC3 materiel. Billedet er taget i slutningen af 80’erne, ved Østerport.


[image]
MO 1883 ved Østerport, slutningen af 80'erne

Databasen angiver 1883 udrangeret i 1984. Mon ikke billedet stammer fra tiden på Helgoland og i forbindelse med transport af Ma som vist andetsteds i tråden?

Mvh,

Peter

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af zumbach, Malling, 19/11 2013, 11:14 (4072 dage siden) @ peterw

Hej Peter.
Tak for rettelsen. Jeg ærgrer mig meget over, at jeg i sin tid undlod at lave notater til mine billeder. Men jeg vil alligevel gerne vise nogle af dem her i forum, så måske skal jeg bare skrive ”ukendt dato”, når jeg ikke er mere sikker.

M.v.h.
Keld Zumbach

Avatar

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/11 2013, 11:22 (4072 dage siden) @ zumbach

Jeg ærgrer mig meget over, at jeg i sin tid undlod at lave notater til mine billeder. Men jeg vil alligevel gerne vise nogle af dem her i forum

Kære Keld

Du skal i hvert fald ikke holde dig tilbage. Dine billeder er jo unikke og selv om et billede, har "størst værdi", når man kender rette sted, tid og motiv, er det jo ikke uden underholdende udfordring - i fællesskab - at ræsonnere sig frem til de manglende oplysninger.

Og til lige præcis den opgave er dette jernbanehistoriske forum jo fantastisk.

Bedste hilsner

Thomas

MO 1883

af Henrik Tolderlund, 19/11 2013, 12:33 (4072 dage siden) @ zumbach

Her er et billed af MO 1883 med påmonteret centralkobling. Mon ikke denne MO har været anvendt til transport af IC3 materiel. Billedet er taget i slutningen af 80’erne, ved Østerport.

Jeg vil tippe dit Østerport-billede af MO 1883 til at være fra 1983, og årstiden ligner sommer.
Omkring 1982-1983 fik de af Lille Nords MO'ere, der havde nyere taltyper på overgangsklapperne, påmalet de gamle antikvar-lignende tal i stedet.
Måske MO-Møller kan komme det nærmere?

Venlig hilsen
Henrik

MO 1883

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 19/11 2013, 12:44 (4072 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Jeg vil tippe dit Østerport-billede af MO 1883 til at være fra 1983, og årstiden ligner sommer.

Perronen i baggrunden til højre for MO'eren ser også ganske ny ud og det ser ud til at der er gang i et arbejde med at lægge nye kabelrender - måske det kan give et hint om årstallet ?

Spørgsmål om kørsel med MO og MA

af Flemming Jakielski, Rødovre, 19/11 2013, 20:01 (4072 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Mo 1997 med ukendt MA på Kh 010475 ved gamle post 6.Foto:Flemming J


[image]

Mo 1997 med MA i spor 9 på Kh 010475. I spor 12 ukendt Mo med MA til Høje Taastrup.
Foto : Flemming J.

P.S. Der var en anden fotograf på perronen ved spor 9. Var det et listemedlem? ;-)

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Emil, 18/11 2013, 16:46 (4073 dage siden) @ Claus E. Hansen

Tak Claus!

Jeg skal en tur til København lige før jul og da blir det nok en tur både til Ordrup og Frederiksberg.
Måske må en MO fra Heljan komme med hjem nu når jeg har fået en masse inspiration fra alle gode billeder tilføjet den
her tråden . ;-)

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af gamle ole, 17/11 2013, 18:16 (4074 dage siden) @ Emil

Har set det live på Hareskovbanen, Frederikssundsbanen og lille Nord, men fænomenet forekom vist i almindelighed.

Ole

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Jens MO-Møller, 17/11 2013, 21:57 (4074 dage siden) @ henning h087

På Kalundborgbanen kørte der i tredserne først på aftenen, mandag til fredag, et MO-godstog mellem Roskilde og Tølløse og retur til Roskilde. 2263 og 2264 hed toget. Hvis der var for mange vogne til en MO-vogn, var trækkraften enten S-maskine eller MH.

Tillige var der tidligt om morgenen på hverdage tog 2211 med en enkelt MO mellem Roskilde og Holbæk. Toget var ikke-personførende, men ofte medtoges rejsende alligevel fra Roskilde og ved mellemstationerne.

Venlig hilsen
Jens Møller

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Holger Sørensen, Hedehusene, 17/11 2013, 22:13 (4074 dage siden) @ Jens MO-Møller

Et par personlige oplevelser:
Mellem Rg - Ro - Gb kørte der i 1956-57 (og muligvis også andre år) et MO-godstog, der bl.a. rangerede i Kværkeby, hvis der var vogne. Men ellers medtoges der banepakker til Gb da der var fast holdetid i Kværkeby.

Og i slutningen af 1950-erne og begyndelsen af 1960-erne kørte det såkaldte Nordfalster- godstog med MO.

Så kan vi ikke til slut konkludere, at MO trukne godstog har fundet sted overalt om ikke til alle tider, så dog i perioder sålænge de fandtes i trafik og der var vogne til befordring i mindre mængder.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Jens MO-Møller, 17/11 2013, 22:52 (4074 dage siden) @ Holger Sørensen

Og det var dengang, man kunne opleve mere eller mindre faste tidlige morgenrejsende til de ikke-personførende små MO-tog, bevæge sig ud ved sidesporene og med togpersonalets hjælpende og velvillige hånd blive hjulpet op i toget. I dag ville den slags medføre alskens klager og negative avisoverskrifter.

Venlig hilsen
Jens Møller

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Per Sørensen, Hg, 17/11 2013, 23:12 (4074 dage siden) @ Jens MO-Møller

Og man sprang på EFTER at toget var sat igang, men det fik man altså ikke ros for....

pediHg

Spørgsmål om kørsel med MO og godsvogne

af Emil, 18/11 2013, 16:48 (4073 dage siden) @ Per Sørensen

En stor tak til alle der har bidraget til den her tråd med en masse god information och gode billeder!

:-)

Emil

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak