Hedehus-Teglværket - 2 fotos samt ?
God morgen i forum,
For nogen tid siden rundede vi Hedehusene, hvor jeg kvitterede for nogle gode Holger-billeder med bl.a. dette foto:
Hedehus-Teglværket, 08.02.1959 (nm).
Via webmaster modtog jeg forleden dag en mail med følgende supplerende oplysninger:
"Motorlokomotivet ved benzintank på anlæg 2 - Hedehus-Teglværket blev bygget på Teglværkets maskinværksted i 1948 var forsynet med en 6 cylindret Buick benzinmotor, der stammede fra Buick personbil, der i årene før anden verdenskrig tjente som tjenestebil for værkets direktør Ernst Hartmann - min farfar,
venlig hilsen,
Axel Hartmann"
I den følgende mail-korrespondance skriver Axel Hartmann videre:
"Som stor dreng fik jeg lov til at køre ture både med vores damplokomotiver og senere da disse var blevet pensioneret også med motorlokomotiverne - senere sågar som lokofører i sommerferien, - desværre har jeg ikke fotos af det såkaldte "atomlokomotiv", der også blev bygget på maskinværkstedet - med underdel fra et af de to damplokomotiver og som trækkraft en stor Bur-Wain diesel motor og en enorm overbygning til betjening af motor og Scania vendegear, som via kæder overførte kraft til bagaksel og plejlstænger til foraksel - efter krigen "smuglede" min far kæder hjem fra Sverige anbragt i en stålkasse ophængt under værkets Vauxhall 14 - personbil - hos kolleger i Sverige for at opretholde driften."
Nu spørgsmålet: Har nogen af forums læsere billede af "atomlokomotivet"?
Jf. Nils Bloch: "Hedehusene og jernbanerne", Blochposten 2005 (ISBN 87-983192-2-1) var det damplokomotivet Krauss 7582/1921, der o. 1956 blev ombygget til motorlokomotiv med Bur-Wain motor.
Her er damplokomotivet henstillet:
Krauss 7582/1921 Hedehusene Tglv. 1955 (samling BH).
Inden lokomotivet i 1929 kom til Hedehusene, havde det tjent dels som mergellokomotiv, dels som entreprenør-lokomotiv.
Bedste hilsener samt tak til Axel Hartmann
Niels