Aldrig byggede sidespor - Herlev til Skovlunde

af Holger Sørensen, Hedehusene, 1/11 2013, 18:07 (4091 dage siden)

Det hænder at man i sin daglige avislæsning for udvidet sin jernbanehorisont....
I onsdags faldt jeg over en annonce for en erhvervsejendom i Skovlunde, hvor der på et
af billederne var noget der lignede et spor. Mærkligt - umiddeltbart har der aldrig været sidespor på fri bane mellem Herlev og Skovlunde T&S ? (der var sidespor til S-baneomformeren i Skovlunde). Måske et vognbjørnspor ?

Annoncen er denne: Meterbuen 24-28, 2740 Skovlunde

Det hele set fra oven på Google Maps - zoomer man ind ses sporet tydeligt: Meterbuen 28, 2740 Skovlunde

En hurtig googlesøgning på "Meterbuen sidespor" har nogenlunde opklaret sagen.
Her dukkede et Forslag til lokalplan op, hvor der på side 9 og 12 kort er omtalt muligheden for at
anlægge et sidespor til industriområdet med arealreservationer for hvad jeg tolker som et langt
kommunalt stamspor - ser man på luftfotoet kan "traceen" tydeligt ses fra S-banen og langt mod syd.

Det eneste der åbenbart er kommet ud af det hele er
sporstumpen på Meterbuen 28 - til vognbjørntrafik ? (og med forberedt tilslutning mod "stamsporet").


I øvrigt synes der også at være et "trace" umiddeltbart vest for Herlev station ned mod østenden af samme industrikvarter.


Bedste hilsener fra Holger og Morten:-)

Avatar

Aldrig byggede sidespor - Herlev til Skovlunde

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/11 2013, 20:59 (4091 dage siden) @ Holger Sørensen

Nej, sidesporet til Herlevs industrikvarter ved Hørkær blev aldrig bygget, selv om man godt kan forledes til at tro det. Umiddelbart vest for viadukten for Herlev Ringvej afgrener nemlig den dag i dag traceen til sporet fra S-banen i en skarp kurve mod sydvest, så så langt nåede man dog. Til betjening af industrikvarteret var der i midten af 1960’erne desuden planlagt et holdested ved Marielundvej, ca. 900 m vest for Herlev station. Holdestedet blev klogelig nok ikke etableret, da passagerunderlaget er for lille.

Vh
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Aldrig byggede sidespor - Herlev til Skovlunde

af Carsten, Valby, 2/11 2013, 00:10 (4091 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

For tiden færdiggøres et boligbyggeri på arealet ved den nævnte trace, til minde om den glødelampefabrik der lå på området kaldes en vej der følger det planlagte sidespor "Glødelampen".

Med venlig hilsen

Carsten

Aldrig byggede sidespor - Herlev til Skovlunde

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 2/11 2013, 00:55 (4091 dage siden) @ Carsten

For tiden færdiggøres et boligbyggeri på arealet ved den nævnte trace, til minde om den glødelampefabrik der lå på området kaldes en vej der følger det planlagte sidespor "Glødelampen".

Med venlig hilsen

Carsten

--------------

Søren Madsen -- SM-lamper.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=november-2013

[image]

.

Aldrig byggede sidespor - Herlev til Skovlunde

af Thorbjørn, Kbh Ø, 2/11 2013, 01:30 (4091 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Søren Madsen -- SM-lamper.

Ikke kun SM lamper, der blev også fremstillet Philips
og Osram på fabriken, A/S Nordisk Glødelampe Industri, der var et fællesskab,
ledet af Søren Madsen.

Aldrig byggede sidespor - Herlev til Skovlunde

af re20000, 1/11 2013, 22:22 (4091 dage siden) @ Holger Sørensen

Spændende!

(der var sidespor til S-baneomformeren i Skovlunde>

Er der nogen der ved hvorfor der var sidespor til omformeren? mener at huske der også var ved Flintholm? Men der var da også mange omf der ikke havde sidespor. Af de nyere er der vist ikke nogen der har. Men da var der vel også kommet lastbiler der var store nok til at kunne transportere sådan en karl.

Nold

Aldrig byggede sidespor - Herlev til Skovlunde

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 2/11 2013, 01:10 (4091 dage siden) @ re20000

Spændende!

(der var sidespor til S-baneomformeren i Skovlunde>

Er der nogen der ved hvorfor der var sidespor til omformeren? mener at huske der også var ved Flintholm? Men der var da også mange omf der ikke havde sidespor. Af de nyere er der vist ikke nogen der har. Men da var der vel også kommet lastbiler der var store nok til at kunne transportere sådan en karl.

Nold

--------------------

Når man nu kan selv, --hvorfor så sende transporterne i armene på en lastbil :-) (Det har jo også drejet sig om byggematerialer inden ibrugtagningen.)

[image]

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=ballerup-station

[image]

.

Aldrig byggede sidespor - Herlev til Skovlunde

af Svend, Storkøbenhavn, 2/11 2013, 08:18 (4090 dage siden) @ re20000

Sidespor til omformerstationer - et spændende emne :-)

Jeg kan - ud over Skovlunde - erindre at der var sidespor til omformerstationerne i Holte, Jægersborg, Hellerup, Flintholm og Enghave (på Otto Bussesvej). Var der flere?

Aldrig byggede sidespor - Herlev til Skovlunde

af Holger Sørensen, Hedehusene, 2/11 2013, 09:49 (4090 dage siden) @ Svend

Der var også til omformerne i Glostrup og Østerport. Først ved de seneste elektrificeringer til Hillerød, Farum og Frederikssund samt forstækning af strømforsyningen bl.a. i det centrale afsnit ved Vesterport gik DSB væk fra sidespor og specialvogne til transport af transformatorer.


Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Aldrig byggede sidespor - Herlev til Skovlunde

af LKF, 2/11 2013, 16:38 (4090 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej Holger.

Da jeg i min pure ungdom boede på Ringtoften i Skovlunde arbejdede jeg på Meterbuen 24 - 28. Her lå dengang vinimportfirmaet Georg Bestle a/s, som senere skiftede navn til United Wine. Vi forhandlede alle slags sprut og forskellige vine af svingende kvalitet. Dengang var der to spor i gården, og med jævne mellemrum blev der leveret jernbanetankvogne med vin som vi så hældte på flaske og kørte med lastbil ud til div. forhandlere. Tankvognene blev af DSB kørt til Herlev Stations sidespor. Her blev de enten trukket eller skubbet op på en vognbjørn, og en lastbil kørte den så til Meterbuen og bakkede den ind i gården og satte vognen i det tomme spor. Så blev den tomme vogn i det andet spor taget med tilbage til Herlev Station.

venlig hilsen

Aldrig byggede sidespor - Herlev til Skovlunde

af Holger Sørensen, Hedehusene, 2/11 2013, 17:28 (4090 dage siden) @ LKF

Tak for svarene om de forskellige industrier/lagre i Herlev-området, og deres dengang behov for jernbanetransport.
Et spændende kapitel.
Og et sidespring til andre stationer med vognbjørnstrafik.
Bl.a. tilsvarende foregik også i Taastrup til IKEA, som havde 5 - 6 vognbjørnsspor, hvor der daglig blev foretaget udskiftninger via Taastrup st. Godsvognene indgik/afgik via Hedehusene, hvor de efter aflæsningen hos IKEA blev læsset med Rockwool til Polen. Det hele stoppede med Berlinmurens fald i 1989.
Og der var også et vintapperi i Taastrup som blev betjent med vognbjørn via Taastrup/Hedehusene. Det var meget interessante franske tankvogne, mange uden trykluftbremse.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

Aldrig byggede sidespor - Lyngby til Lundtofte

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/11 2013, 08:10 (4089 dage siden) @ Holger Sørensen

Nej nej - det har der vist aldrig været planer om, men nu talen er drejet over på vognbjørnstransporter, så kørte der også vognbjørne imellem Atlas Køleskabsfabrik i Lundtofte til Lyngby Station.

Aldrig byggede sidespor - Lyngby til Lundtofte

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 3/11 2013, 10:24 (4089 dage siden) @ Michael Deichmann

På Fyn kørte der Vognbjørne mellem Svendborg Banegård og Svendborg Vinkompagni.

Aldrig byggede sidespor - Lyngby til Lundtofte

af Svend, Storkøbenhavn, 3/11 2013, 17:25 (4089 dage siden) @ Michael Deichmann

Aldrig byggede sidespor - Lyngby til Lundtofte
Nej nej - det har der vist aldrig været planer om, men nu talen er drejet over på vognbjørnstransporter, så kørte der også vognbjørne imellem Atlas Køleskabsfabrik i Lundtofte til Lyngby Station.

Det må være sidespor Lyngby-Lundtofte der tales om, for der er da ingen fejl i det Holger skrev i sit indlæg!?

Aldrig byggede sidespor - Lyngby til Lundtofte

af Holger Sørensen, Hedehusene, 3/11 2013, 21:42 (4089 dage siden) @ Svend

Michael skriver i forbindelse med at jeg skriver om vognbjørnstransporter fra Taastrup til bl.a. IKEA. "Det har der vist aldrig været planer om" Hvilket??

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

Aldrig byggede sidespor - Lyngby til Lundtofte

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/11 2013, 21:19 (4088 dage siden) @ Holger Sørensen

Nu må I sgu have mig undskyldt.
Ja nu drejede tråden over til omtale af vognbjørne, og så rettede jeg overskriften fra "Herlev til Skovlunde" til "Lyngby til Lundtofte" fordi jeg ville bidrage med at nævne den ret omfattende trafik af vognbjørne fra Atlas i Lundtofte til Lyngby station.
Og da snakken om vognbjørne udsprang fra en ide om et sidespor fra Herlev til Skovlunde havde været der eller var planlagt, skyndte jeg mig at skrive at der vist aldrig har været planer om et tilsvarende sidespor fra Lyngby til Lundtofte - end ikke via Nærumbanen.

Aldrig byggede sidespor - Lyngby til Lundtofte

af Holger Sørensen, Hedehusene, 4/11 2013, 21:47 (4088 dage siden) @ Michael Deichmann

Det havde nok hjulpet hvis Du havde uddybet Dine meninger lidt bedre i selve teksten!!

Selvfølgelig er tråden ikke drejet over til vognbjørnstransporter; det var jo egentlig starten på det hele med sporrester ved et lager i Herlev som selvfølgelig havde været brugt til vognbjørnstransporter i venten på et sidespor, som blev opgivet.


Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere
DSB C710

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak