'Lyntoget' Sønderjyden
Før anden leverance af MA-lyntogene, så kørte der et 'Sort Lyntog' København-Tinglev-Søderborg/Tønder.
Blev det kørt med en MO i hver ende eller brugte man MP?
Hvis det var MO, kørte man det så med styreledninger?
af esni, Frederikssund, 22/10 2013, 22:51 (4052 dage siden)
Før anden leverance af MA-lyntogene, så kørte der et 'Sort Lyntog' København-Tinglev-Søderborg/Tønder.
Blev det kørt med en MO i hver ende eller brugte man MP?
Hvis det var MO, kørte man det så med styreledninger?
af henning h087 , Græsted, 22/10 2013, 23:06 (4052 dage siden) @ esni
hej
Sønderjyden sort lyntog
det blev kørt med MO, idet MP ikke havde styreledninger.
og her var det kun nødvendigt med AB styreledninger i vognene, kun når man brugte Styrevogn CPS, CRS og CLS, BHS skulle der være ABC styreledninger
men bogen
STYREVOGNSTOG
John Poulsen
Banebøger 1995
ISBN 87 88632 56-3
gives der svar på forskellende af brug på AB / ABC styreledninger
et par eksempler på forskellige oprangeringer igennem tiderne
MO=AVM=MO : MO=AVM til Sønderborg og MO til Tinglev
MO=AC=BL=MO
og i Togplan 6/VI kan man finde flere eksempler her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=34.0
(betinger login - dvs oprettelse som bruger)
mvh
henning h087
af Leif Jørgensen, Hedehusene, 22/10 2013, 23:42 (4052 dage siden) @ henning h087
Og vil man vide mere om lyntogene og det benyttede materiel kan følgende litteratur anbefales:
Lyntog – Trafikrevolutionen i 1935 af John Poulsen. Forlaget Banebøger, 1985. ISBN 87-88632 05-9
Fra Lyntog til InterCity af John Poulsen. Forlaget Banebøger, 2010. ISBN 978-87-91434-26-6
Med venlige litterære hilsner
Leif Jørgensen
af henning h087 , Græsted, 22/10 2013, 23:54 (4052 dage siden) @ Leif Jørgensen
det nemlig rigtigt
skulle bare ned i kælderen og finde frem fra kasserne
men så står de på hylderne igen
mvh
henning h087
af esni, Frederikssund, 28/1 2014, 23:55 (3954 dage siden) @ henning h087
hej
Sønderjyden sort lyntog
det blev kørt med MO, idet MP ikke havde styreledninger.
og her var det kun nødvendigt med AB styreledninger i vognene, kun når man brugte Styrevogn CPS, CRS og CLS, BHS skulle der være ABC styreledninger
men bogen
STYREVOGNSTOG
John Poulsen
Banebøger 1995
ISBN 87 88632 56-3
gives der svar på forskellende af brug på AB / ABC styreledningeret par eksempler på forskellige oprangeringer igennem tiderne
MO=AVM=MO : MO=AVM til Sønderborg og MO til Tinglev
MO=AC=BL=MOog i Togplan 6/VI kan man finde flere eksempler her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=34.0
(betinger login - dvs oprettelse som bruger)mvh
henning h087
Tillægsspørgsmål, da jeg desværre ikke disse gyldne bøger:
Hvornår begyndte Sønderjyden at køre?
Hvor mange rejsene til/fra Tønder?
Hvor lang tid tog rejsen fra København til Tønder hhv Sønderborg?
af Holger Sørensen, Hedehusene, 29/1 2014, 10:29 (3954 dage siden) @ esni
Sønderjyden pass Taastrup 31.08.1962 (forrest MO 563).
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af Steffen Dresler, 29/1 2014, 14:31 (3954 dage siden) @ Holger Sørensen
Go´eftermiddag!
I tilknytning til Holgers (som sædvanlige og misundelsesværdige flotte og dejlige fotografier ) synes jeg, at der lige bør knyttes den kommentar, at de benyttede MO´er jo var de 4-akslede a.h.t. knækvinklen på færgernes broklapper, samt at mellemvognene havde egenvarme p.g.a. manglende dampvarmekedel i MO´erne.
Med venlig hilsen og fortsat god - forhåbentlig - dag, skal igen skovle sne udenfor
Steffen Dresler
NB: Men det ved jo alle i lidt ældre læsere alligevel!
af UTJ, 29/1 2014, 14:43 (3954 dage siden) @ Steffen Dresler
Go´eftermiddag!
I tilknytning til Holgers (som sædvanlige og misundelsesværdige flotte og dejlige fotografier ) synes jeg, at der lige bør knyttes den kommentar, at de benyttede MO´er jo var de 4-akslede a.h.t. knækvinklen på færgernes broklapper, samt at mellemvognene havde egenvarme p.g.a. manglende dampvarmekedel i MO´erne.
Det er vist ikke helt korrekt. Vi ser jo at oprangeringen MO-AC/AV-BL_MO også er forekommet (med 1800-MO). Faktisk ved vi ikke andet end at de 4-akslede kom som første svejste MO-vogne og at de kunne bruges til reserve for de røde lyn. Om det med klapperne gjaldt efter 1950 er mere tvivlsomt, udover at de 5-akslede jo var mere anvendelige til sidebaner og af de 4-akslede vist var mest hjemmehørende på Helgoland til brune lyn.
af Steffen Dresler, 29/1 2014, 15:01 (3954 dage siden) @ UTJ
Go ´dag igen
Selvfølgelig kunne anvendelsen af vogne med egenvarme bortfalde, når man senere anvendte 1800 vogne eller de senere ombyggede 1900 vogne, men jeg nævner jo hvad der VAR og ikke hvad det blev til
Men knækvinklen var noget man dengang måtte tage ad notam og det spillede jo også en rolle ved prøverne før anskaffelsen af MA lyntogne, ik´?
Steffen Dresler
af Erik Olsen , Ishøj, 29/1 2014, 15:16 (3954 dage siden) @ Steffen Dresler
I tilknytning til Holgers (som sædvanlige og misundelsesværdige flotte og dejlige fotografier ) synes jeg, at der lige bør knyttes den kommentar, at de benyttede MO´er jo var de 4-akslede a.h.t. knækvinklen på færgernes broklapper, samt at mellemvognene havde egenvarme p.g.a. manglende dampvarmekedel i MO´erne.
Det med knækvinklen gjaldt kun de færgelejer med korte klapper. Hvornår de ældre tresporede lejer på Storebælt blev ombygget, husker jeg ikke.
af henning h087 , Græsted, 29/1 2014, 11:05 (3954 dage siden) @ esni
Hej
Sønderjyden begyndte at køre i sommeren 1948. 4 gange om ugen, idet man benyttede materiel fra "englænderens" 2. stamme - og var i starten oprangeret af MO=AVM=AVM=MO
( AVM ( M = egenvarmeanlæg ) fordi MO(500 serie) ikke havde kedel til opvarmning af vognene.) og deltes i Tinglev med en halvdel til Sønderborg/Tønder.
i 1950 begynder Sønderjyden så at kører dagligt således at den kører sammen med Uldjyden : Sønderjyden MO=AVM/AVM=MO Uldjyden - København - Fredericia, hvor de skiltes og MO + AVM kørte til Sønderborg ( Tønderafd må så være være nedlagt )
i 1955 opstår så Tønderafdelingen igen, idet Uldjyden og Sønderjyden nu består af hvert sit tog - således bliver Sønderjyden til MO=AVM=MO hvoraf MO + AVM til Sønderborg, MO til Tønder ( skilles/samles i Tinglev.
der har været flere forskellige oprangeringer igennem tiderne, både med MO 500, MO 1800, MO 1900, AC, AV, AVM, BL, CB, CC. - idet flere af disse vogntyper har været udrustet med A + B styreledninger, idet der kun kræves C styrerledning når der køres med styrevogn CRS, CPS, CLS, BHS
meget mere kan læses i bogen
LYNTOG "Trafikrevolutionen i 1935" / John Poulsen ( afsnit af Peer Thomassen og Ole Hansen )
Banebøger 1985
ISBN 87 88632 05-9
kan nok lånes på biblioteket - eller findes antikvarisk
Toget skulle være benyttet temmeligt godt ( tal haves ikke pt )
i 1955 tog turen København - Sønderborg afg Kbh 17.10 ankommst Tinglev 22.38, afg 22.43 ankomst Sønderborg 23.25 - så ca 6 timer i 1955.
diverse tjenestekøreplaner ligger her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=33.0
og diverse togplan 6 ligger her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=34.0
(betinger log-in)
men få lånt/anskaffet bogen - den giver et godt indblik i lyntogenes liv dengang
mvh
henning h087
af Georg Schmidt, 29/1 2014, 15:59 (3954 dage siden) @ esni
Lidt om Sønderjyden tog 63/38 Fra blanket A 800 sommer 1963 fra 26. maj.
Lidt maskinløb (udsnit) fra vinter 64-65 gyldig fra 27/9 1964.
Tog 63 Kh afg. 17.10 Tdr ank. 23.10.
Mvh
Georg
af Børge Sundahl, 29/1 2014, 16:53 (3953 dage siden) @ Georg Schmidt
Jeg ved ikke om nogen af Jer har set det, men en søndag (måske flere) blev der koblet en CM-vogn bagpå fra Fredericia.
Det var selvfølgelig en forstærkning p g a mange passagerer.
Om den så blev koblet af i Tinglev, så bageste MO kunne køre til Tønder, det ved jeg faktisk ikke, men jeg har set toget i Fredericia, og det må have været engang sidst i 50'erne.
Børge
af Niels Buch, 2/8 2022, 13:37 (847 dage siden) @ esni
Hej
Det er jo længe siden denne tråd startede, men jeg har et spørgsmål som jeg ikke mener at have kunnet finde svar på:
Lyntoget blev jo kørt med MO-personvogn(e)-MO.
Det er jo nemt at forestille sig at ved ankomsten til Tinglev, kørte den forreste MO og personvogne til Sønderborg, mens den bagerste MO uden videre kunne vende køreretning og fortsætte til Tønder.
Men hvad med den anden retning, når togdelene skulle samles i Tinglev. Her kommer togdelen fra Sønderborg med MO forrest. Blev togdelen fra Tønder efter ankomst sendt ud i sydenden af Tinglev, for så at blive koblet bag på toget fra Sønderborg??
Venlig hilsen
Niels
af Morten Flindt Larsen, København K, 2/8 2022, 14:11 (847 dage siden) @ Niels Buch
Hej
Det er jo længe siden denne tråd startede, men jeg har et spørgsmål som jeg ikke mener at have kunnet finde svar på:
Lyntoget blev jo kørt med MO-personvogn(e)-MO.
Det er jo nemt at forestille sig at ved ankomsten til Tinglev, kørte den forreste MO og personvogne til Sønderborg, mens den bagerste MO uden videre kunne vende køreretning og fortsætte til Tønder.
Men hvad med den anden retning, når togdelene skulle samles i Tinglev. Her kommer togdelen fra Sønderborg med MO forrest. Blev togdelen fra Tønder efter ankomst sendt ud i sydenden af Tinglev, for så at blive koblet bag på toget fra Sønderborg??
Venlig hilsen
Niels
Hejsa Niels,
Det må man vel have gjort, for ellers skulle omrangering jo ske ved kørselsretningsskiftet i Fredericia.