10. juni - for 50 år siden (MBJ 12 fotos)

af Niels Munch, 10/6 2012, 00:01 (4551 dage siden)

Den 10. juni 1962 - for præcis 50 år siden, indviede DJK Museumsbanen Maribo-Bandholm officielt, og det var vi nogle, der overværede:

[image]
Museumsbanens Tog 1 på fri bane (nm).

Jeg har lidt svært ved at genkende stedet i dag, var det ved Grimstrupvej, vi lå på lur?

[image]
Museumsbanens Tog 1 på fri bane (nm).

Ved sådanne optagelser viste mit tarvelige Agfa CLACK kameras svagheder sig: Uegnethed mod bevægelige mål, ringe dybdeskarphed.

[image]
Museumsbanens Tog 1 ankommer i Bandholm (nm).

Indvielsestogets oprangering var: ØSJS Nr. 3 "FAXE" - HHJ D 32 - NFJ A 7 - GDS C 40 - NPMB C 31 - NPMB D 41 - ZB 99571 Tuborg - ZC 500306 Blåkilde.

[image]
ØSJS Nr. 3 omløber og klar til Tog 2 (nm).

Herren th for lokomotivet er Børge Chorfitzen, leder af dagens trafikafvikling.

Som opfyret driftsreserve for "FAXE" havde man indlånt SNNB Nr. 5:

[image]
SNNB Nr. 5 på drejeskiven i Maribo (nm).

Og den skulle der blive brug for, da "FAXE" fik et mindre problem:

[image]
SNNB Nr. 5 med Museumsbanens Tog 4 fra Bandholm (nm).

Tilbage i Maribo lidt portrætfotos af dagens driftmateriel (det var mit kamera nok også bedst til):

[image]
ØSJS Nr. 3 "FAXE" på drejeskiven i Maribo (nm).

[image]
HHJ D 32 i Maribo (nm).

[image]
NFJ A 7 i Maribo (nm).

[image]
NPMB C 31 og D 41 i Marobo (nm).

DJK havde overtaget vognene fra de tidligere ejere i nogenlunde driftsduelig stand. Dog var GDS C 40 turen omkring arbejdsholdet i Klampenborg for montering af inventar samt opmaling. Jeg var kort forinden blevet færdig med at staffere vognen med maling fra Adamsen's Farvehandel:

[image]
GDS C 40 i Klampenborg 01.06.1962 (nm)

Endelig var TUBORG-vognen blevet istandsat af TUBORG:

[image]
Zb 99571 hos Tuborg i Hellerup, 01.06.1962 (nm).

Mine optegnelser fra dagen er i øvrigt sparsomme, så her er, hvad DJK selv skrev i sine foreningsmeddelelser M 5/62 - August 1962:

"Maribo-Bandholm Jernbane:
Den 10/6 åbnedes Maribo-Bandholm Jernbane for offentligheden, men allerede den 9/6 kørte det "første" tog, idet en kreds af indbudte gæster befordredes fra Maribo til Bandholm, hvor der serveredes frokost, og retur. I denne frokost deltog bl.a. repræsentanter for Lollandsbanen, Maribo turistforening og de lokale aviser. Fra Sverige var kommet en gæst, trafikchefen fra Svenska Järnvägsklubbens museumsbane. I en mængde taler gav gæsterne udtryk for deres gode ønsker for banen. Glimt fra indvielsesdagen og af talerne er optaget på film og bånd, og vil blive vist på et medlemsmøde i efteråret.
Selve åbningsdagen oprandt i strålende sol, og selv om LJs dieselloko, der skulle fremføre toget med gennemgående vogne fra Kh brød ned på vej til Nf, så de rejsende måtte befordres i et overfyldt skinnebustog, ankom alle i god behold til Maribo, hvor DJKs tog ventede ved perron 2. Med et kvarters forsinkelse kunne tog 1 afgå mod Bandholm med et halvt hundrede rejsende. Det blev nødvendigt, at fremføre det midterste togpar (tog 3/4) med reservelokomotivet SNNB 5, da et leje på "Faxe" varmede, men siden har nr. 5 ikke været i drift.
Der har pr. 1/8 med plantog været befordret i alt: 1095 rejsende i retning Maribo-Bandholm og 1118 - - - Bandholm-Maribo.
Imidlertid vil det, hvis antallet af rejsende fortsat stiger, være nødvendigt, at få suppleret personvognsparken. Der arbejdes derfor stadig i Klampenborg. For tiden er det de to vogne fra ØSJS, der er under restaurering. De skulle gerne kunne indsættes i driften 1963."

Sådan var det for 50 år siden, og lur mig, om ikke JB-P af Ribe, NK af Perth og undertegnede skulle dukke op og genopleve det hele i dag?


Bedste hilsener
Niels

10. juni - for 50 år siden (MBJ 12 fotos)

af Per Hauberg, 10/6 2012, 00:40 (4551 dage siden) @ Niels Munch

Brave NM

"Clack" eller ej - overdreven beskedenhed eller ej - Du har fået gemt noget, det kun var et fåtal af os forundt at opleve.
Trods de givne, tekniske vilkår har du virkelig fået noget ud af dagen, som det er en fornøjelse at se. -Tak !

vh

Per

Avatar

10. juni - for 50 år siden (MBJ 12 fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/6 2012, 01:31 (4551 dage siden) @ Niels Munch

Glimt fra indvielsesdagen og af talerne er optaget på film og bånd, og vil blive vist på et medlemsmøde i efteråret.

Eksisterer de film og bånd? Lur mig om de ikke ligger og samler støv et eller andet sted. Det er en skam! Hvis det er tilfældet.

Avatar

10. juni - for 50 år siden (MBJ 12 fotos)

af Morten Beck, Græsted, 10/6 2012, 12:30 (4551 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Det er dejligt at se billeder fra "Dengang" for 50 år siden, var selv i Maribo og Bandholm i går for at opleve festlighederne.

Der er sket meget på de 50 år, og museumsbanen har udviklet sig. Det synes jeg jo kun er positivt, og den er vel som sådan, også stadig forbillede for resten af klubberne under og udenfor DJK.

Jeg er hovedsageligt til damplokomotiver, og var derfor rigtig glad for at blive præsenteret for hele 3 af slagsen, som var opfyrede og linet op til fotosession i Bandholm.

Men det var nu også noget af en oplevelse at se LJ M1, den må siges at være et unikum.

Så er der hele miljøet i Bandholm, det taler jo for sig selv;-)

10. juni - for 50 år siden (MBJ 12 fotos)

af John, 10/6 2012, 16:46 (4550 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
ad tog 1
Nej det var i hvert fald ikke Grimstrupvej, hvor der ikke var/er nævneværdig skovbevoksning. Det kunne bedre være Maglemer, men jeg er ret sikker på at overkørslen i baggrunden er Skibevejen det passer bl.a. med vinklen mellem vej og banen - I har stået sydvest for banen i Merritskov. (Der er nok en skrivefejl i oprangeringen - NPMB rejsegodsvognen hed/hedder E 41 - selv om den også har postkontor).

10. juni 1962 - 2012 (2 fotos)

af Niels Munch, 15/6 2012, 22:48 (4545 dage siden) @ Niels Munch

[image]
Indvielsestoget (Tog 1) i 1962 (nm).

[image]
Jubilæumstoget (Tog 1) i 2012 (nm).

Jo da, vi var der!

(Se jubilæumskøreplanen *her*).

M.v.h.
Niels

10. juni 1962 - 2012 (2 fotos)

af ojk37, 15/6 2012, 23:42 (4545 dage siden) @ Niels Munch

Ha - og hvem tror I der står i førerhuset på SNNB 5 på drejeskiven??
Ole-Jørn

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak