Joen Jensen - ØSJS
Nej ! - du ser ikke syner, idet de to serie 2 Sm til OHJ og HTJ havde toilettet i den "kolde ende".
Tak, så tør jeg godt fortsætte . Det må så være ØSJS Sm 16 ex. HTJ Sm 19 på billede 11.
Skyldes placeringen af toilettet i den "kolde" ende af de to Holbæk-vogne et ønske om at få "afløbet" så langt væk fra motor og gearkasse som muligt?
I min egen læretid på Cvk i slutningen af 1970'erne blev der stillet krav fra værkstederne (og vist i sidste ende Arbejdstilsynet) om at toiletsystemerne skulle lukkes, hvilket efter sigende ikke faldt i god jord i resten af organisationen: Værkstederne kunne sandelig ikke stille den slags krav.
Problemet var dog reelt og først blev det indført, at lokomotiverne skulle højtryksspules inden de gik i værksted. Derefter forbød Arbejdstilsynet at det blev gjort pga. arbejdsmiljøet for dem, der skulle gøre det. Senere blev der så bygget en vaskemaskine til at udføre det beskidte arbejde.