Hvor i Kbh ligger alt dette brænde?
Dette er ikke en egentlig tirsdagsgætter, jeg kan faktisk ikke placere billedet og den meget lange bro i baggrunden
af Thorbjørn, Kbh Ø, 15/10 2013, 03:51 (4089 dage siden)
Dette er ikke en egentlig tirsdagsgætter, jeg kan faktisk ikke placere billedet og den meget lange bro i baggrunden
af Niels Munch, 15/10 2013, 08:20 (4089 dage siden) @ Thorbjørn
Billedet findes i Det Kongelige Biblioteks samlinger http://www.kb.dk/images/billed/2010/okt/billeder/object140241/en/ .
Fotografen er angiveligt Holger Damgaard (1870-1945), og optagelsen er bestemt til 1917, København.
M.v.h.
Niels
af Steffen Dresler, 15/10 2013, 08:50 (4089 dage siden) @ Thorbjørn
Go´morgen
Hvis man på Niels link forstørre billedet, kan man tydeligere se den omtalte bro. For mig er der ingen tvivl om, at denne bro er kul/koks banen fra havnen, over det nye sporanlæg for Københavns 2. hovedbanegårds opstillingsspor og til gasværket, der hvor idag den Hvide Kødby ligger.
Altså ligger brændet på Kalvebod brygge, hvilket også passer godt med havnekranerne til højre i billedet.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Erik Olsen , Ishøj, 15/10 2013, 09:07 (4089 dage siden) @ Steffen Dresler
Hvis man på Niels link forstørre billedet, kan man tydeligere se den omtalte bro. For mig er der ingen tvivl om, at denne bro er kul/koks banen fra havnen, over det nye sporanlæg for Københavns 2. hovedbanegårds opstillingsspor og til gasværket, der hvor idag den Hvide Kødby ligger.
Vestre Gasværk, hed det. Der findes stadig spor efter gasværket, nemlig Gasværksvej på Vesterbro. Der gik jeg i skole 1961-62.
af Niels Munch, 15/10 2013, 09:56 (4089 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Niels Munch, 15/10 2013, 10:46
Hvis man på Niels link forstørre billedet, kan man tydeligere se den omtalte bro. For mig er der ingen tvivl om, at denne bro er kul/koks banen fra havnen, over det nye sporanlæg for Københavns 2. hovedbanegårds opstillingsspor og til gasværket, der hvor idag den Hvide Kødby ligger.
Enig Steff, det må være kulbroen til Vestre Gasværk. Efter bygningen af godsbanegården og ændringerne/udvidelserne af Københavns Havn etablerede gasværket en ca. 800 m lang kulbro fra den nye Gasværkshavn over godsbanegården og Ingerslevsgade til værket. Resterne af broen blev senere kendt som "varmebroen".
Se i øvrigt i Bent Jacobsen "Kultog til gasværket", bane bøger 1991 (ISBN 87 88632 34-2).
M.v.h.
Niels
af John Poulsen, 15/10 2013, 11:07 (4089 dage siden) @ Niels Munch
Hvis man på Niels link forstørre billedet, kan man tydeligere se den omtalte bro. For mig er der ingen tvivl om, at denne bro er kul/koks banen fra havnen, over det nye sporanlæg for Københavns 2. hovedbanegårds opstillingsspor og til gasværket, der hvor idag den Hvide Kødby ligger.
Nej! "Broen" er ophænget for den 1200 m lange automatiske, elektrisk drevne hængebane (til kultransport) mellem Kalvebod Brygge og Godsbanegårdens maskindepot, som blev ibrugtaget 1913 og vistnok først forsvandt under 2. verdenskrig.
Se foto i "Til vejrs over banerne, luftfoto 1919-1939", bane bøger 2006side 66-67.
Brændet henligger på det dengang åbne, nyligt opfyldte areal overfor det senere H.C.Ørstedsværk.
Mvh
John Poulsen
af Niels Munch, 15/10 2013, 11:18 (4089 dage siden) @ John Poulsen
Tak for korrektionen, John! Ved nærmere kig på billedet ses gondoler hænge under broen. Banen på gasværksbroen var vist en "standseilbahn".
M.v.h.
Niels
af Steffen Dresler, 15/10 2013, 11:24 (4089 dage siden) @ John Poulsen
Hvor meget jeg end ikke vil, må jeg nok give John ret
Fotoet John hentyder til viser "hængebanen" ganske tydeligt og man kan se de 5? specielle kraner (Hunt?) for at losse kul fra skibene, der ligger ved "Gasværkshavnen" (Kalvebod brygge). Om så brændet ligger på det, der på 1911 kortet er anført som "Kalvebod Strand" eller helt ude ved "Frederiksholm havn" kan jeg ikke afgøre. Men vinklen passer helt godt med Johns angivelse.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Børge Sundahl, 15/10 2013, 11:37 (4089 dage siden) @ Steffen Dresler
Hej
På fotoet står der en hvid vogn, formentlig en IG-vogn.
Kan man på originalfotoet se vognnummeret?
Mvh Børge
af Tommy Nilsson , Ringsted, 15/10 2013, 12:51 (4089 dage siden) @ Børge Sundahl
På fotoet står der en hvid vogn, formentlig en IG-vogn.
Kan man på originalfotoet se vognnummeret?
Hvis der står 19968 så kunne det være DSB IG 19968.
af Børge Sundahl, 15/10 2013, 12:57 (4089 dage siden) @ Tommy Nilsson
Ja det er de mærkeligste steder, hvor vognene optræder
af DK6400Brian, 16/10 2013, 16:45 (4088 dage siden) @ Tommy Nilsson
Der står 199GS
af Erik Olsen , Ishøj, 16/10 2013, 17:11 (4088 dage siden) @ DK6400Brian
Der står 199GS
Det er usandsynligt. Efter at have kigget på en forstørrelse, mener jeg at der står 19968.
af Carsten, Valby, 15/10 2013, 23:42 (4088 dage siden) @ John Poulsen
Hej John
Mener du arealet hvor DSBs containerterminal senere lå, eller skal vi helt ud på djævleøen?
Med venlig hilsen
Carsten
af re20000, 16/10 2013, 00:22 (4088 dage siden) @ Carsten
Mener du arealet hvor DSBs containerterminal senere lå, eller skal vi helt ud på djævleøen?
Tillad mig at påpege at Djævleøen er Sjælland. Amager hedder Lorteøen.
Nold
af XAL Olesen, 16/10 2013, 02:24 (4088 dage siden) @ re20000
Mener du arealet hvor DSBs containerterminal senere lå, eller skal vi helt ud på djævleøen?
Tillad mig at påpege at Djævleøen er Sjælland. Amager hedder Lorteøen.
Nold
Hvis man kigger lidt på de historiske kort, så ligger Djævleøen som en del af Københavns Havn lige bagved H.C. Ørstedsværket. Se bare her:
Kilden er bl.a.
http://arealinformation.miljoeportal.dk/distribution/
I dette tilfælde er undermenuen ude til højre (Arealinformation): Historiske kort, lave målebordsblade, det sted hvor jeg har set navnet "Djævleøen". Årsagen til dette navn på dette sted kender jeg ikke.
Men da der er skinner til "øen" kunne det være at en jyde ved et uheld er havnet derude som passager på en godsvogn
af re20000, 16/10 2013, 15:12 (4088 dage siden) @ XAL Olesen
Hvis man kigger lidt på de historiske kort, så ligger Djævleøen som en del af Københavns Havn lige bagved H.C. Ørstedsværket. Se bare her:
Det var Satans, må man vel godt sige her? det vidste jeg ikke, men det har du vel gættet...
Men når man rækker Fanden en lillefinger, så tager han åbenbart hele Sjælland?
Og ja , det kunne være spændende at vide hvorfor den lille trekant fik det dramatiske navn, men det er nok for O.T.?
Nold
af Niels Munch, 16/10 2013, 15:46 (4088 dage siden) @ re20000
redigeret af Niels Munch, 16/10 2013, 16:13
Og ja , det kunne være spændende at vide hvorfor den lille trekant fik det dramatiske navn, men det er nok for O.T.?
"Sakset" fra "Københavns Havn 1840-1940: som fotograferne så den":
Bymuseets fotos kan måske være at finde blandt disse: http://www.vaeggen.copenhagen.dk/searches/new?search[query]=dj%C3%A6vle%C3%B8en&x=0... .
Desuden fundet på http://www.sydhavnenshistorie.dk/index.php?id=57&lang=dk , uddrag:
"Djævleøen
Vi retter atter blikket mod Sydhavnen, som vi slap i et tidligere afsnit med omtalen af Kalvebod Brygge og Fisketorvet. Herfra går gadetrafikken videre ud langs den inderste kaj af Tømmergraven, og man er nu ude i det store område, som i almindelig omtale betegnes som Københavns Sydhavn med et stort industri- og boligområde, som man bl.a. kalder Sydhavnskvarteret.
Der har som tidligere omtalt været fremsat planer for en sydlig havn både i 1700- og 1800-tallet, men den nuværende havnedannelse tog sin begyndelse med anlæggelsen af spærredæmningen fra Kongens Enghave til Amager i 1901-04, idet der dog umiddelbart før var grundlagt en fiskerihavn på et udfyldt område ved den nuværende Tømmergrav. Den blev kaldt »Djævleøen«, fordi den lå langt uden for lov og rets grænse - og i lige så høj grad fordi navnet på den franske straffekoloni i Guayana på den tid var på alles læber i forbindelse med den opsigtsvækkende Dreyfuss-affære. Ikke blot fiskere nedsatte sig i denne afkrog af byen, men også en hel del af byens udskud, der slog en proper næve, og havde svært ved at indpasse sig i det civiliserede byliv. Otto Rung fortæller i romanen »Paradisfuglen«, som for en stor dels vedkommende bygger på den barske virkelighed, at en lokalitet på Djævleøen blev kaldt Sovekrogen og tjente som havn for spritsmuglere. Fiskerihavnen blev først endelig rømmet i 1948, da den nuværende Fiskerihavn syd for Sjællandsbroen var fuldt udbygget."
M.v.h.
Niels
Edit har suppleret.
af Carsten, Valby, 16/10 2013, 22:01 (4087 dage siden) @ Niels Munch
Jeg forestiller mig at klondikemiljøet på Djævleøen har været en del af inspirationen til filmen "Harry og kammertjeneren" fra 1961.
Med venlig hilsen
Carsten
af re20000, 16/10 2013, 23:21 (4087 dage siden) @ Niels Munch
"Sakset" fra "Københavns Havn 1840-1940: som fotograferne så den":Bymuseets fotos kan måske være at finde blandt disse: http://www.vaeggen.copenhagen.dk/searches/new?search[query]=dj%C3%A6vle%C3%B8en&x=0... .
Desuden fundet på http://www.sydhavnenshistorie.dk/index.php?id=57&lang=dk , uddrag:
M.v.h.
Niels
Tak for det, Niels. Som altid hurtig og præcis
Nold
af Georg Schmidt, 16/10 2013, 16:19 (4088 dage siden) @ re20000
Her udsigt fra Teglholmens Vestkaj over mod "øen" omkring 1982.
Mvh
Georg
af XAL Olesen, 23/10 2013, 19:24 (4081 dage siden) @ re20000
Men når man rækker Fanden en lillefinger, så tager han åbenbart hele Sjælland?
Og ja , det kunne være spændende at vide hvorfor den lille trekant fik det dramatiske navn, men det er nok for O.T.?Nold
I Broen II afsnit 5 af 10 der blev sendt i søndags, var der en kort episode med Djævleøen. Det sker ca. midt i afsnittet, da den korrupte lagerforvalter (ham med tønderne) skal afhente sin betaling. Det er tydeligvis ude på Djævleøen - et sted på selve Enghave Brygge ser det ud til.
Et besøg på Djævleøen kan anbefales. Bl.a. fordi det er vejen til Dieselhouse (for enden af Elværksvej) når man er i bil eller på cykel. På vejen kan man kigge på et af de længste/største grafittimalerier på Landvindingsgade.
Afsnit 5 sendes også på DR1 her onsdag aften/nat kl. 23.20.
af John Poulsen, 16/10 2013, 12:03 (4088 dage siden) @ Carsten
Arealet hvor brændet ligger er ganske rigtig dér, hvor DSBs containerterminal senere opførtes. Derfra vil Dybbølsbro ikke være synlig pga. afstanden og vejrampen der på vandsiden fører op til den.
John Poulsen
af Morten Flindt Larsen, København K, 22/10 2013, 06:12 (4082 dage siden) @ John Poulsen
Nixenbixen, John. Her må en god ven og jeg desværre korrigere dig. Brændepladsen på fotoet lå ikke, hvor senere containerterminalen blev anlagt, men der, hvor Godsbanegårdens toldpakhus blev bygget i 1960'erne.
Dette fremgår af side 67 i bogen "Til vejrs over banerne", hvor man kan man øjne den gitterdragerbro, som førte kultransportbanen hen over jernbanesporene til de to drejeskiver foran lokomotivremisen. Denne gitterdragerbro ses i baggrunden af brændeplads-fotoet fra 1917. På side 67 kan man oven over drejeskiverne og emballagepladsen langs Otto Busses Vej (med diverse henstående godsvogne) se brændepladsens areal på en stor, åben mark. Her er der i sirlig orden opstillet noget, der godt kan være brænde, men ikke i så store mængder som i 1917, da fotoet på side 67 er taget i 1926.
Bladrer du videre til side 68, kan du på et foto fra 1933 tydeligt se sceneriet fra den modsatte side, OG du ser sporet, hvorpå IG-vognen holdt den vinterdag i 1917. Som på 1917-fotoet bugter sporet sig som Kong Volmers r.., men vinklen på kulbanen og dens gitterdragerbro passer, ligesom der fortsat ser ud til at være oplagret noget på pladsen, der sagtens kan være brænde.
Vh
M RTEN
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Steffen Dresler, 22/10 2013, 09:42 (4082 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Mojn Mrten!
Jeg tror alle er nogenlunde nu enige om sådan cirka vinklen set fra bl.a. koks/kul kranerne på Kalvebod Brygge.
Men der har været flere meninger om, hvor langt ud "stregen" skal ende. Djæveløen, Containerplads mv.
Har du mulighed for på et kort, at angive, hvor du mener brændet ligger (også for dem der - fordi den var udsolgt - ikke har mulighed for at se de omtalte billeder?
Mvh
Steffen
af Morten Flindt Larsen, København K, 22/10 2013, 10:54 (4082 dage siden) @ Steffen Dresler
G'form'dag Steffen
Her er et link med sporets omtrentlige forløb markeret med en streg:
http://map.krak.dk/m/nXgWI
Den store kvadrat lige ved sporet er Toldpakhuset. Kulbanen passerede jernbanesporene på en gitterdragerbro lidt over stregens øverste ende.
Når jeg henviste til bogen, så er det naturligvis fordi, man der kan se fotodokumentationen. Måske kan John, der har originalscanningerne af bogens billeder liggende, lave et udsnit og slå det op her i tråden?
De bedste hilsner
Morten
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Morten Flindt Larsen, København K, 22/10 2013, 11:17 (4082 dage siden) @ Steffen Dresler
Brændesporet har formentlig så nogenlunde flugtet med Toldpakhusets nordvestlige side, hvor der den dag i dag fortsat ligger spor:
http://map.krak.dk/m/nXg4x
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Steffen Dresler, 22/10 2013, 13:35 (4082 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Go´eftermiddag M rten!
Tak fordi at du gad give dig tid til begge billeder. Det ER sådan set hurtigere og bedre at orientere sig på et nutidigt kort. Så kan man bagefter orientere sig til et gammelt, for historiens skyld.
Nutidige kort er nu det bedste, ledte sidste år efter en bestemt bygning i Berlin og anvendte et gammel kort. Ikke mange vidste, hvor Hermann Göring Strasse lå!!! De ER sku da mærkelige de tyskere, ingen kendte vejen eller så mærkelige ud i hovedet, især ældre DDR betjente. Hvor svært kan det være, ikke sandt? Veje skifter da ikke bare navn, eller gjorde de ?
Fortsat god eftermiddag
Steffen
af Steen Heick, 15/10 2013, 23:24 (4088 dage siden) @ Steffen Dresler
vi kan ikke se Dybbølsbroen på billedet.
Den har vi altså lige i ryggen.
Brændet synes jeg så må ligge på selve godsbanens terræn, lige omkring vognanviseren
hilsen steen
af Thorbjørn, Kbh Ø, 16/10 2013, 05:51 (4088 dage siden) @ Steen Heick
Dybbølsbro er så langt væk, at den ikke ses på billedet.
IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.
Læs mereÅret der gik på MobilityTech: Elbil-boom og kampen mod de halvtomme busser
Udmelding fra Banedanmark chokerer politikere: Mangler 30 milliarder
To ud af tre elbusser fra Movia er 'Made in China': »En rigtig dårlig idé«
Minister kendte til CO2-bombe i trafikaftale: Informerede ikke Folketinget
Endnu en omgang: Nu skal selvkørende busser igen ud på de danske veje