Avatar

Joen Jensen - ØSJS

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 11/10 2013, 21:32 (4092 dage siden)

Her er 7 billeder fra Joen Jensens arkiv fra Østbanen med mangelfulde oplysninger.

[image]
Billede 1.


[image]
Billede 2.


[image]
Billede 3.


[image]
Billede 4.


[image]
Billede 5.


[image]
Billede 6.


[image]
Billede 7.

Joen Jensen - ØSJS

af Henrik Tolderlund, 11/10 2013, 21:38 (4092 dage siden) @ Tommy Nilsson

Billede 1 er vel snarere fra Fakse Ladeplads med det trestrengede spor.

Mvh. Henrik

[image]
Billede 1.

Joen Jensen - ØSJS #2

af Niels Munch, 12/10 2013, 00:16 (4092 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
Billede 2.

Dette er vognkassen, kaldet "bistadet", fra Faxe Jernbanes salonvogn, som stod opstillet mellem Stubberup og Fakse Ladeplads:

[image]
FJ "Bistadet", 30.03.1961 (nm).

[image]
FJ "Bistadet", Gedser Remise 11.06.2012 (nm).


M.v.h.
Niels

Joen Jensen - ØSJS #2

af Thyge, Rønnede, 14/10 2013, 22:01 (4089 dage siden) @ Niels Munch

Hej!
Niels har bedt mig se mine billeder/ noter igennem!
det er gjort!
Billede 1 Fakse Ladeplads enten MB21 eller 22 ( Hæglund vogn?
Billede 3 Qd 190-Qd189-Ukendt Q-Pe 446 med varmekedler Hårlev
Billede 4 Qc142 =sprøjtevogn Hårlev
Billede 5 Qd 190-Qd189 Hårlev
Billede 6 Qd195 Hårlev
Billede 7 Qd 188 Køge

Noget er jeg kommet frem til ved at sammenligne noter/billeder, andre billeder
har jeg leget lidt med!:-D

Mvh
Thyge

Joen Jensen - ØSJS #2

af Thyge, Rønnede, 15/10 2013, 08:43 (4089 dage siden) @ Thyge

Hej!
Skulle lige til at sætte mine ting på plads igen,
da jeg ser at jeg har fået skrevet at billede 6 er Qd 195!
Det skal naturligvis være Qd 196!
Qd 195 havde bremseplatform!
Undskyld!

mvh
Thyge

Avatar

Joen Jensen - ØSJS

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 15/10 2013, 10:43 (4089 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er 7 billeder fra Joen Jensens arkiv fra Østbanen med mangelfulde oplysninger.

Tak for alle svar - her er 6 bonusbilleder.

[image]
Billede 8.


[image]
Billede 9.


[image]
Billede 10.


[image]
Billede 11.


[image]
Billede 12.


[image]
Billede 13.

Joen Jensen - ØSJS

af Thyge, Rønnede, 15/10 2013, 21:21 (4089 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej!
Pu-ha; den var værre!
ØSJS danske skinnebusser var enormt ens! Kun Sm15 ( ovenlys over døre)
Sm16 (en lidt anden topprojektør) og Sm 14 ( Horsens tudehorn)var forskellige!
på Sm 16 kunne dog også ses, hvor koksovnen havde været!( men ikke på afstand)
Billede 8 ingen kommentarer! kun ER DET HELSINGØR??
9 Sm 13 ved værkstedet i Hårlev sammen med værkstedets Bedford lastbil,
og en bus
10 fra v Sm16? M8 i remisen ( M9 var ikke malet om i 1974) ukendt Sm
Sb 3 prøveklud for nyt design.
11 Skinnebusser! som sagt kunne man ikke kende, de enkelte køretøjer på
afstand;så der er frit valg!!:-D I spor 3 M3 med arbejdstog
13 Ikke Stubberup, men vandstationen imellem Stubberup og Fakse Ladeplads!
Vråmose! Her lå i længst forsvunden tid et stort Teglværk!
Med sportilslutning til Fakse Jernbane! også ejet af Fakse Kalkbrud;
jeg har et billede, et eller andet sted! det skal nok komme:-D

Med venlig hilsen
Thyge

Joen Jensen - ØSJS

af Jens H. Bondesen, 15/10 2013, 22:28 (4088 dage siden) @ Thyge

Billede 11 Skinnebusser! som sagt kunne man ikke kende, de enkelte køretøjer på
afstand;så der er frit valg!!:-D I spor 3 M3 med arbejdstog

Den sydligste Sm i spor 2 synes at have toilettet i den "kolde ende" (formodet ud fra placeringen af det hvide vindue og luftfilteret på taget) - det var vist meget atypisk.
- eller ser jeg syner?

Joen Jensen - ØSJS

af Poul Andersen, 16/10 2013, 08:28 (4088 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Billede 11 Skinnebusser! som sagt kunne man ikke kende, de enkelte køretøjer på
afstand;så der er frit valg!!:-D I spor 3 M3 med arbejdstog


Den sydligste Sm i spor 2 synes at have toilettet i den "kolde ende" (formodet ud fra placeringen af det hvide vindue og luftfilteret på taget) - det var vist meget atypisk.
- eller ser jeg syner?

Nej ! - du ser ikke syner, idet de to serie 2 Sm til OHJ og HTJ havde toilettet i den "kolde ende".
Den ene havnede hos ØSJS som billedet viser, og den anden hos FFJ, der senere solgte den til VGJ, hvor undertegnede har kørt mange ture i den. Den nåede også at køre på VNJ i 1½ år inden de "Svenske skinnebusser" holdt deres indtog her. Senere blev den ombygget til motortrolje og henstår nu i DJK´s hal i Marslev.

Mvh.
Poul.

Joen Jensen - ØSJS

af Jens H. Bondesen, 16/10 2013, 20:56 (4088 dage siden) @ Poul Andersen

Nej ! - du ser ikke syner, idet de to serie 2 Sm til OHJ og HTJ havde toilettet i den "kolde ende".

Tak, så tør jeg godt fortsætte ;-). Det må så være ØSJS Sm 16 ex. HTJ Sm 19 på billede 11.

Skyldes placeringen af toilettet i den "kolde" ende af de to Holbæk-vogne et ønske om at få "afløbet" så langt væk fra motor og gearkasse som muligt?

I min egen læretid på Cvk i slutningen af 1970'erne blev der stillet krav fra værkstederne (og vist i sidste ende Arbejdstilsynet) om at toiletsystemerne skulle lukkes, hvilket efter sigende ikke faldt i god jord i resten af organisationen: Værkstederne kunne sandelig ikke stille den slags krav.
Problemet var dog reelt og først blev det indført, at lokomotiverne skulle højtryksspules inden de gik i værksted. Derefter forbød Arbejdstilsynet at det blev gjort pga. arbejdsmiljøet for dem, der skulle gøre det. Senere blev der så bygget en vaskemaskine til at udføre det beskidte arbejde.

Joen Jensen - ØSJS

af Poul Andersen, 17/10 2013, 09:17 (4087 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Nej ! - du ser ikke syner, idet de to serie 2 Sm til OHJ og HTJ havde toilettet i den "kolde ende".


Tak, så tør jeg godt fortsætte ;-). Det må så være ØSJS Sm 16 ex. HTJ Sm 19 på billede 11.

Skyldes placeringen af toilettet i den "kolde" ende af de to Holbæk-vogne et ønske om at få "afløbet" så langt væk fra motor og gearkasse som muligt?

I min egen læretid på Cvk i slutningen af 1970'erne blev der stillet krav fra værkstederne (og vist i sidste ende Arbejdstilsynet) om at toiletsystemerne skulle lukkes, hvilket efter sigende ikke faldt i god jord i resten af organisationen: Værkstederne kunne sandelig ikke stille den slags krav.
Problemet var dog reelt og først blev det indført, at lokomotiverne skulle højtryksspules inden de gik i værksted. Derefter forbød Arbejdstilsynet at det blev gjort pga. arbejdsmiljøet for dem, der skulle gøre det. Senere blev der så bygget en vaskemaskine til at udføre det beskidte arbejde.

Jeg tror ikke man først i 50´erne tænkte arbejdsmiljø ind i konstruktionen.
De to nævnte vogne var fra leveringen udstyret med en mindre kedel/ovn som netop var placeret tæt ved toilettet, hvilket måske er forklaringen på den atypiske placering.

Mvh.
Poul.

Joen Jensen - ØSJS

af Jens H. Bondesen, 17/10 2013, 18:19 (4087 dage siden) @ Poul Andersen

Det lyder langt mere sandsynligt. TAK :-)

Joen Jensen - ØSJS

af henning h087 ⌂, Græsted, 15/10 2013, 21:46 (4088 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej

billedet med ØSJS lastbilen 1969
tvivler meget stærkt på det er i Helsingør.

selvom jeg fraflyttede Hg i 1966, kom jeg stadig deroppe og ingen af indfaldtvejene;
Søndre og Nordre strandvej
Kongevejen
Stubbedamsvej
Gammel Hellebæksvej
Esrumvej
Gurrevej
var med fire kørebaner
og heller ikke almindelige veje i byen
og yderligere, hvis en vej var blevet udvidet mellem 1966 - 1969 - så taler træerne imod dette.

mvh
henning h087

Joen Jensen - ØSJS

af Steen Heick, 15/10 2013, 22:18 (4088 dage siden) @ henning h087

Commer Lastbilen holder på Nørre Vold i København med kursen mod syd lige før Frederiksborggade. Æggekassen er nok fra Karl Henriksen i Hårlev ??
Hilsen Steen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak