Avatar

Marie Magdalene

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/6 2012, 19:18 (4548 dage siden)

"Hvad har han nu fundet på?" tænker den kritiske læser måske, "Skal vi nu til at sammenblande religion og jernbane?"

Næh, nej. Og hvis man er den lykkelige ejer af en gammel køreplan, vil man heller ikke kunne finde hverken en station, billetsalgssted, holdeplads, trinbræt, sidespor eller andet, der jernbanemæssigt relaterer sig til "Marie Magdalene".

Det er ikke ualmindeligt, at især privatbaner har ladet især motortog standse ved overkørsler - især under 2. verdenskrig, uden af disse standsninger har været optaget i nogen køreplan.

Men det hører til sjældenhederne, at DSB lader tog standse ved en overkørsel, hvor der ikke er etableret en eller anden form for perron og at dette i øvrigt sker uden at standsningen er offentliggjort i hverken tjenestekøreplan eller publikumskøreplan.

Stor var derfor min forbløffelse, da jeg stødte på nedenstående. Jeg kender ikke "stationens" videre skæbne.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
A-cirkulære fra 2. distrikt, 8. juli 1931 vedr. standsning ved overkørsel nr. 70 Pindstrup-Ryomgaard. Vi er her. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-449/Thomas Boberg Nielsen.


Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak