Vogne på Cvk Kh

af Steffen Dresler, 8/10 2013, 22:45 (4095 dage siden) @ Tommy Nilsson

Som rigtigt skrevet tidligere, er det Danmarks jernbanemuseums DSB litra BN 884.
Vognen afventer forhåbentlig en positiv godkendelse til at ”forblive” og dermed på en eller anden måde reddet og så genopbygget?
Den var efter sin udrangering hensat i Vk Ng og hér stablet op på klodser, således at hele undervognen var intakt, det vil sige med fuldt vakuum-udstyr. Altså, intet blev fjernet, som det ellers skete på næsten alle andre vogne i den periode. Da der ikke mere var brug for vognen, blev den reddet af Dancker-Jensen og ING P. C. Johansen og overgik til Danmarks jernbanemuseum (se http://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?Aar=1893&VognID=1981) . Den blev transporteret på Uaikk 991 7 000 til Centralværkstedet i København. Her fik den så – dengang det var lidt lettere med pengene – faktisk en komplet ny undervogn, hvilket den hviler på i dag.
Vognen var jo bl.a. med til at give anstødet til foreningen ”Jernbanemuseets venner” og der blev faktisk doneret en del midler til denne vogn. Men som mange andre projekter, manglede der dels penge, men også sikkert viljen til en eventuel oparbejdelse og bevaring. Men nu stod den da INDENDØRE.
Vognkassen ser jo noget sørgelig ud, men alle dørene er tilstede, men hele det udvendige kræver jo et temmelig stort arbejde. Vognen er helt tom indvendig og det kræver jo sit, at få den bragt tilbage musealt til, hvordan den så ud. Om vognen skal have alle sine kupeer genopbyggede, eller kun nogle få a.h.t. udstillingsbrug ved ingen overhovedet. Og som tidligere skrevet, ved ingen endnu om den vil blive bevaret. Men det er den eneste store Truck kupevogn tilbage i landet og det må man da håbe tæller, ikke sandt?
Som en lille pudsighed fik jeg lært, at dørene til denne vogn passer til DENNE vogn og ingen andre, Hvorfor? Jo, hver fabrik havde sit eget svej på vognene, hvorfor man ikke bare lige tager en ”dør fra lager” (hvis man altså har det) og anbringer den på vognen. Men garanti vil den gabe og passer ad he…. til. Man lærer jo hele tiden;-)

[image]
Bemærk den nye undervogn og vakuumbeholderne under vognen.

Og mens vi er ved værkstedet, så står sovevognen VL 3929 i Randers hos ”Scandia” og er næsten færdigmalet. Der skulle jo sandes, slibes, spartles og males et par gange indvendigt (endeperronerne) og udvendigt (komplet med gule stafferinger). Det har taget lidt længere tid, men til gengæld er der så lavet lidt mere og resultatet bliver sikkert super. Når det er endeligt færdigt skal vognen tilbage til Odense for at få isat aptering.

Godnat og sov godt.

Steffen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Railcare Danmark A/S
RGGJ M4

Jernbanebøger

Frygt og fascination

Frygt og fascination. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak