Plandamp i Aarhus 1969-1971

af Bjarne Knudsen @, 8/10 2013, 12:23 (4097 dage siden)

Jeg har nu styr på den samlede anvendelse af damploko ved Mdt Aarhus i perioden 13.12.1966-31.12.1968 og for så vidt angår rangerloko fra 1965.

Jeg er interesseret i at blive bekendt med enhver anvendelse af damploko i/fra/til Aarhus i perioden 1.1.1969-maj 1971.

Oplysninger ønskes gerne på konkrete loko nr, konkrete datoer og konkrete tognumre for i form af "udelukkelsesmetoden" at søge registreret så meget som muligt i anvendelse af damp i perioden 1969-1971. Oplysninger i form af den daglige "lokobog" ved Mdt Aarhus er mig bekendt gået tabt fra og med 1.1.1969.

Avatar

Plandamp i Aarhus 1969-1971

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/10 2013, 12:45 (4097 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Kære Bjarne

Jeg har en "Arbejdsplan for personbanegården", gyldig fra den 27. september 1970 (og håndrettet til og med håndrettelse nr. 6, 20. februar 1971).

Af den kan udledes, at ingen plantog til/fra Aarhus H station blev fremført med damp. Planen fortæller således intet om lokomotivbenyttelsen for plantog til/fra Aarhus Rangerbanegård.

Planen er på 91 sider i A5, så jeg orker ikke at scanne den. Men du er velkommen til at låne den og kan i givet fald kontakte mig på thomas.boberg.nielsen@gmail.com. Men som sagt: Der er ingen dampplantog i den.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
"Aarhus H station. Arbejdsplan. Gyldig fra 27. september 1970". Omslag side 2 og indhold side 2. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Plandamp i Aarhus 1969-1971

af Lars Henning Jensen, 8/10 2013, 16:36 (4097 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Jeg har nu styr på den samlede anvendelse af damploko ved Mdt Aarhus i perioden 13.12.1966-31.12.1968 og for så vidt angår rangerloko fra 1965.

Jeg er interesseret i at blive bekendt med enhver anvendelse af damploko i/fra/til Aarhus i perioden 1.1.1969-maj 1971.

Oplysninger ønskes gerne på konkrete loko nr, konkrete datoer og konkrete tognumre for i form af "udelukkelsesmetoden" at søge registreret så meget som muligt i anvendelse af damp i perioden 1969-1971. Oplysninger i form af den daglige "lokobog" ved Mdt Aarhus er mig bekendt gået tabt fra og med 1.1.1969.

Er det ikke fortsat konklusionen vedr. dampens ophør ved DSB, at sidste plantog, der planmæssigt blev fremført af damplokomotiv i Danmark, var et godstog Fa-Hr og retur med E 987 den 15. maj 1970 ...?

vh
LH

Plandamp i Aarhus 1969-1971

af Claus E. Hansen, 8/10 2013, 23:54 (4096 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Er det ikke fortsat konklusionen vedr. dampens ophør ved DSB, at sidste plantog, der planmæssigt blev fremført af damplokomotiv i Danmark, var et godstog Fa-Hr og retur med E 987 den 15. maj 1970 ...?

vh
LH

Ja det skulle jeg også lige til at skrive nu ;-) Har endda et par billeder af det, men kan ikke vise dem på Internettet pga. copyright.

Mvh
Claus

Plandamp i Aarhus 1969-1971

af Bjarne Knudsen @, 9/10 2013, 07:20 (4096 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Faktum er at vi skal være konkrete og nøjagtige så "sluger" lige den med 1971 og retter til 1970.

Et faktum er også at der i hvertfald i 1969 fortsat i ny og næ kørte tog fremført af damp fra/til Ar og År samt rangering med bl.a. Q346.

Så for at konkretisere: Jeg søger oplysninger om anvendelse af de enkelte loko eks.vis Q346 på en konkret dato, en konkret opgave, et konkret tog. Også hvor de alene var opfyrede.

Dette for at søge så fyldestgørende oplysninger som muligt om den sidste tid med damp i Aarhus. Damploko var i den sidste face i en samlet "maskinbog" med dieselloko og bogen er givetvis tilintetgjort. Det før er i "gode hænder", bl.a. også maskinbøger fra 1956/58 samt personalebøger med lokoanvendelse fra 1952.

Plandamp i Aarhus 1969-1971

af Bjarne Knudsen @, 14/10 2013, 17:35 (4091 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Jeg er nødt til at sige at det er sandheden med visse modifikationer..
Det anførte omkring anvendelsen af E987 er korrekt men,
i ofrbindelse med udflugtstogene den 5. august 1970 er det af driftshensyn
(formentlig afprøvning af Fa E) nødvendigt at fremføre plantogene
2026-2011 Fa-Od-Fa med E-maskine.
Maskinen fremfører herefter særtog/arbejdstog den 5. august 1970.
Dette bekræftes af maskinforstærking nr. 29 af 31. juli 1970

Samme forhold gør sig gældende ved fremførelse af særtogene for MOROP
i september 1970.
Af driftshensyn (anbringelse af Fa-E maskine (991) i Esbjerg fremføres
tog 366 Fa-Es fredag den 16. september 1970 af damp.

Så anvender vi begrebet "plantog" i stedet for planmæssig anvendelse, så
er E991 og dermed tog 366 den 18.9.1970 det absolut sidste plantog fremført
af damp.
Dette bekræftes af maskinforstærkning nr. 48 af 14. september 1970

Plandamp i Aarhus 1969-1971

af Lars Henning Jensen, 14/10 2013, 21:58 (4090 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Jeg er nødt til at sige at det er sandheden med visse modifikationer..
Det anførte omkring anvendelsen af E987 er korrekt men,
i ofrbindelse med udflugtstogene den 5. august 1970 er det af driftshensyn
(formentlig afprøvning af Fa E) nødvendigt at fremføre plantogene
2026-2011 Fa-Od-Fa med E-maskine.
Maskinen fremfører herefter særtog/arbejdstog den 5. august 1970.
Dette bekræftes af maskinforstærking nr. 29 af 31. juli 1970

Samme forhold gør sig gældende ved fremførelse af særtogene for MOROP
i september 1970.
Af driftshensyn (anbringelse af Fa-E maskine (991) i Esbjerg fremføres
tog 366 Fa-Es fredag den 16. september 1970 af damp.

Så anvender vi begrebet "plantog" i stedet for planmæssig anvendelse, så
er E991 og dermed tog 366 den 18.9.1970 det absolut sidste plantog fremført
af damp.
Dette bekræftes af maskinforstærkning nr. 48 af 14. september 1970

Herligt at der endelig er een - Bjarne (er det dig, som jeg gik på DKI og/eller II med i Århus for mange Herrens år siden ...???) - som har taget sig sammen til at udforske relevante dette emne for alvor og så tillige tør komme med en konklusion! Men min formulering med "planmæssig" og "plantog" var egentlig blot for at udelukke lejlighedsvise kørsler med damplokomotiv i plantog op gennem '70'erne ved særlige lejligheder, eksempelvis vist i 1975 i Vetjylland ved et banejubilæum.
Lad os så indtil videre konkludere, at det var E 991, der "lukkede og slukkede" og så glæde os over, at vi stadig har maskinen "iblandt os", omend pt. ikke køreklar.

vh
LH

Plandamp i Aarhus 1969-1971

af Steffen Dresler, 14/10 2013, 23:43 (4090 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Go´aften til alle!

Nej, nej, nej Lars:-)

Sidste planfremførte damptur var (stadig) i foråret 1970 med en E-maskine om fredagen med et persontog mellem Esbjerg og Fredericia i tog 349 i vinterkøreplanen 69/70. Ved overgangen til sommerkøreplanen samme år (K70s) var det helt slut med dampen.
Som et kuriosum kan dog fortælles, at selvom alle plantog nu var diesel fremført og at reserverne også var diesel, blev en maskine, litra E nr. 980, stadig holdt ”håndvarm” på depotet i Fredericia. Den var lokomotivmesterens absolutte yderste nødreserve i dagtimerne, og man regnede ikke med at den kom i drift. Maskinen blev sidst konstateret varm den 15-07-1970 og blev slukket af kort tid derefter.

Bjarne skriver helt korrekt, at en E fremfører togene 2026 og 2011 og særtoget 5. august 1970. Ligeledes at der i forbindelse MORUP kongressen køres tog 366 med E den 16. september 1970 fra Fredericia og til Esbjerg.

Men det er IKKE plantog, men en maskinerstatning (udnyttelse af trækkraft til rådighed) i forbindelse med nogle DAMPTOGS særtogskørsler. Skulle der ikke have været kørt disse DAMPFREMFØRTE SÆRTOG, ville der jo heller ikke have været kørt de nævnte tog med damp. Den normale dieseltrækkraft til togene og en eventuel dieselreserve var jo tilrådighed.

Et plantog er et tog, der er opført i Tjenestekøreplanen og hvor i er angivet, bl.a. maskintype og togvægt i B-tider, f. eks. MY400 eller MZ1200 eller hvad ved jeg. Og i TK for K70s er alle tog dieselfremførte.

Så de omtalte tog er IKKE plantog, men udnyttelse af en maskine eller prøvekørsel af en maskine i.f.m. et SÆRTOG, her med damp. Og DET er jo noget ganske andet.

For hvis tesen med plantog kan bruges hér, så kørte DSB altså dampfremførte PLANTOG ved DSB dagene i midten af 1970´erne og jeg har kørt med DAMP plantog med R 963 mellem København og Næstved (kan ikke lige huske om det var afg. 1612, 1712 eller 1820) i en normal pendlerafgang, selvom det normalt var en MY eller MZ jf. TK.

Men da jeg ikke selv råder over en TK for den nævnte periode, kunne det da være morsomt at se, hvilken maskintyper, der normalt var for togene 2026, 2011 og 366. Det er garanteret IKKE E!

Med venlig hilsen og undskyld min udlægning ødelægger noget dampfremført ”plantog”:-( .

Steffen

Plandamp i Aarhus 1969-1971

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 15/10 2013, 09:02 (4090 dage siden) @ Steffen Dresler

Bjarne skriver helt korrekt, at en E fremfører togene 2026 og 2011 og særtoget 5. august 1970. Ligeledes at der i forbindelse MORUP kongressen køres tog 366 med E den 16. september 1970 fra Fredericia og til Esbjerg.

MOROP hedder det, gså dengang.
http://www.morop.eu/

Plandamp i Aarhus 1969-1971

af Steffen Dresler, 15/10 2013, 09:19 (4090 dage siden) @ Erik Olsen

Ja, stavefejl, tak!

Plandamp i Aarhus 1969-1971

af Anders Færch Hansen, 15/10 2013, 23:21 (4089 dage siden) @ Steffen Dresler

Dine definitioner på plandamp holder ikke rigtig, Steffen.
TKII 1970 gældende fra 31.maj 1970 til 22. maj 1971 indeholder flere dampfremførte tog med B-køretider.

2711 H 500 (E 400) Fredericia Rbg - Herning
2734 H 500 (E 400, MX 600) Herning-Brande samt H 600 (E 500, MX 800) Brande- Fredericia Rbg
2026 MX 800 (E 600) Fredericia Rbg - Odense
2011 MX (E) 600 Odense - Fredericia Rbg
2042 MY 1000 (E 600) Fredericia Rbg - Nyborg H
2035 MX 650 (E 400) Nyborg H - Fredericia Rbg
2364 MX 800 (E 600) Fredericia Rbg - Esbjerg
2355 MX 500 (E 400) Esbjerg - Bramming samt MX 600 (E 450) Bramming - Fredericia Rbg
349 MX 250 ( MO 102, E 100) Esbjerg - Fredericia (Eksprestog!)

Et andet og nok bedre kriterie er maskinløbsplanerne. Her kender jeg kun et 1. udkast for perioderne 31/5-18/6 samt 11/8-26/9 som kun indeholder eet dampløb, nemlig
2711 § H el N Fredericia Rbg - Herning
2734 § H el N Herning - Fredericia Rbg

Samme gør sig gældende for 1. udkast for perioden 19/6-10/8 1970.

Men dette blev som bekendt ikke realiseret, formentlig som følge af leverancen af MZ lokomotiverne af 2. serie. Meget tyder således på, at det var en ret sen beslutning at standse dampkørslen i maj 1970.

mvh
Anders

Plandamp i Aarhus 1969-1971

af Steffen Dresler, 16/10 2013, 08:58 (4089 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Go´ morn Anders m. fl.

Tak for dine bemærkninger vedr. TK 31. maj 1970 til 22. maj 1971. Jeg skal jo lære hele tiden!


Ja, og det er jo ganske tydeligt at se, at der blev planlagt for nogle dampløb og omvendt med enten damp hhv. MY/MX/MO som reserve. mv. Endelig maskinløbsplanerne, der jo nok er nærmere virkeligheden og her med et N løb Fredericia -Herning og retur.

TK blev jo udfærdiget og trykt næsten et år før og hvor der hér var usikkerhed bl.a. m.h.t. leveringerne af MZII. Derfor den sikre planlægning med det man havde, damp!

Georg Schmidt skriver til mig, at der var planlagt dampkørsel med 3 loko i tur ud af en beholdning på 11 frem til 10. august 1970 og at E nr. 980 er noteret for 100 km i juli, hvilket jo passer med det nævnte reservehold.

Men resultatet var jo, at netop p. g. a leveringerne af MZII gjorde, at man kunne ændre planen – Maskinløbsplanerne – til at være ren diesel, altså slut med damp foran et tog, der stod i TK fra og med K70s.

Og så ser det som om, at der højst sandsynligt er en anden ”allersidste rigtige” dampfremførsel ved DSB, nemlig E nr. 987 med tog 2740 fra Herning til Fredericia 15. maj 1970. Altså, hvis jeg skal kunne konkludere på bl.a. Anders og Georgs bemærkninger således:


E nr. 897 kører absolut allersidste DSB planlagte tur med damptog den 15. maj 1970 og E nr. 980 bliver så den endelige ”yderste” reserve et stykke tid endnu i Fredericia, frem til slutningen af juli 1970!


Morsomt at se reserverne for de tog Anders opremser (), især tog 349 med planlagt MX, alternativt Mo hhv. E.

I øvrigt en egen bemærkning her til slut. Plandamp er ikke et dansk udtryk, men en oversættelse fra tysk, der ikke anvendes/anvendtes ved DSB. Kan godt forstå udtrykket, men det er altså ikke ”reglementarisk”.


Med venlig hilsen, tak for bemærkningerne og ønsket om en forhåbentlig rigtig god dag

Steffen Dresler

Plandamp i Aarhus 1969-1971

af Bjarne Knudsen @, 15/10 2013, 07:14 (4090 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Hej Lars Henning..

Ja det er mig og din far var chef for afdelingen hvor jeg stadig er ansat ca 1½ år mere...

Spøg til side. Jeg skrev netop også en "sandhed med modifikationer" og lagde også op til sondringen plantog/plandrift.

Steff har så glimrende beskrevet dette. Så er det op til d`Herre selv at vurdere om det skal være det ene eller andet.

Desværre ser det ikke meget ud til at nogen overhovedet kan bidrage til emnets egentlige formål

Jernbanen.dk forum

No feed

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak