Go´ morn Anders m. fl.
Tak for dine bemærkninger vedr. TK 31. maj 1970 til 22. maj 1971. Jeg skal jo lære hele tiden!
Ja, og det er jo ganske tydeligt at se, at der blev planlagt for nogle dampløb og omvendt med enten damp hhv. MY/MX/MO som reserve. mv. Endelig maskinløbsplanerne, der jo nok er nærmere virkeligheden og her med et N løb Fredericia -Herning og retur.
TK blev jo udfærdiget og trykt næsten et år før og hvor der hér var usikkerhed bl.a. m.h.t. leveringerne af MZII. Derfor den sikre planlægning med det man havde, damp!
Georg Schmidt skriver til mig, at der var planlagt dampkørsel med 3 loko i tur ud af en beholdning på 11 frem til 10. august 1970 og at E nr. 980 er noteret for 100 km i juli, hvilket jo passer med det nævnte reservehold.
Men resultatet var jo, at netop p. g. a leveringerne af MZII gjorde, at man kunne ændre planen – Maskinløbsplanerne – til at være ren diesel, altså slut med damp foran et tog, der stod i TK fra og med K70s.
Og så ser det som om, at der højst sandsynligt er en anden ”allersidste rigtige” dampfremførsel ved DSB, nemlig E nr. 987 med tog 2740 fra Herning til Fredericia 15. maj 1970. Altså, hvis jeg skal kunne konkludere på bl.a. Anders og Georgs bemærkninger således:
E nr. 897 kører absolut allersidste DSB planlagte tur med damptog den 15. maj 1970 og E nr. 980 bliver så den endelige ”yderste” reserve et stykke tid endnu i Fredericia, frem til slutningen af juli 1970!
Morsomt at se reserverne for de tog Anders opremser (), især tog 349 med planlagt MX, alternativt Mo hhv. E.
I øvrigt en egen bemærkning her til slut. Plandamp er ikke et dansk udtryk, men en oversættelse fra tysk, der ikke anvendes/anvendtes ved DSB. Kan godt forstå udtrykket, men det er altså ikke ”reglementarisk”.
Med venlig hilsen, tak for bemærkningerne og ønsket om en forhåbentlig rigtig god dag
Steffen Dresler