Gl. signaler? S-togsnettet mm

af gamle ole, 7/10 2013, 11:11 (4097 dage siden)

I forbindelse med en tråd om signaler på S-banen, slår det mig at en signaltype på bl.a. S-togsnettet i 50-og60erne nærmest var dominerende/monopolligende.
Det var det signal med 2 lys og ovale i begge ender som anført i f.ex. Jernbanens HHH som 1e og 3b. Det viste rødt øverst og grønt blink nederst. (Sad f.ex. ved nordlige udkørsel på Nørrebro St. Signaltypen var overalt på nettet men må være taget ned. Ej heller omtalt i nyere signalkilder.
Hvornår forsvandt de egentlig? (Blev muligvist afløst af den type signal der f.ex. står på Vesterport St ved det vestgående spor?


Ole3

Avatar

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/10 2013, 11:25 (4097 dage siden) @ gamle ole

I forbindelse med en tråd om signaler på S-banen, slår det mig at en signaltype på bl.a. S-togsnettet i 50-og60erne nærmest var dominerende/monopolligende.
Det var det signal med 2 lys og ovale i begge ender som anført i f.ex. Jernbanens HHH som 1e og 3b. Det viste rødt øverst og grønt blink nederst. (Sad f.ex. ved nordlige udkørsel på Nørrebro St. Signaltypen var overalt på nettet men må være taget ned. Ej heller omtalt i nyere signalkilder.
Hvornår forsvandt de egentlig? (Blev muligvist afløst af den type signal der f.ex. står på Vesterport St ved det vestgående spor?


Ole3

Kære Ole

Du mener sikkert 1c og 3b? Det er almindelige "hovedsignaler" og findes stadig.

Her f.eks. som AM: http://www.laurbjerg-bramming.dk/home/2-silkeborg-funder/km-33-3-am

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Jens V, 7/10 2013, 11:38 (4097 dage siden) @ gamle ole

I forbindelse med en tråd om signaler på S-banen, slår det mig at en signaltype på bl.a. S-togsnettet i 50-og60erne nærmest var dominerende/monopolligende.
Det var det signal med 2 lys og ovale i begge ender som anført i f.ex. Jernbanens HHH som 1e og 3b. Det viste rødt øverst og grønt blink nederst.

Signaltypen findes mange steder endnu - primært (men ikke kun) som U-signaler på enkeltsporede strækninger, hvor de som hovedregel ikke skal kunne vise "Kør igennem". Derfor ses de ikke blinke med den grønne lampe. Dem, du har set, har nu nok heller ikke kun blinket med den grønne, men også vist fast grønt...

[image]
Udkørsel fra Struer mod syd. 01.08.2012

[image]
Udkørsel fra Holstebro mod syd. 03.09.2010

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Svend, Storkøbenhavn, 7/10 2013, 12:06 (4097 dage siden) @ gamle ole

Det var det signal med 2 lys og ovale i begge ender som anført i f.ex. Jernbanens HHH som 1e og 3b. Det viste rødt øverst og grønt blink nederst. (Sad f.ex. ved nordlige udkørsel på Nørrebro St. Signaltypen var overalt på nettet men må være taget ned. Ej heller omtalt i nyere signalkilder.

Der var to typer signaler. En type med blinkende grøn som forsignalerede efterfølgende signals visning. Ældre anlæg, f eks Ydre bybane (bl a omtalte signal ved Nørrebro station), havde i stedet fremskudte signaler.

Hvornår forsvandt de egentlig?

De blev erstattet af HKT-anlæg med anden type AM-signaler. Findes dog stadig mellem Holte og Hillerød

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af gamle ole, 7/10 2013, 12:09 (4097 dage siden) @ Svend

Ok. Tak for god info.:-P
Så de er NÆSTEN væk fra S-banen, men findes "ude i landet"


hilsen Ole

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af gamle ole, 7/10 2013, 12:15 (4097 dage siden) @ gamle ole

PS. Sidder med en SR fra 75, men synes ikke at se denne signaltype ????

Ole

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Jens V, 7/10 2013, 12:21 (4097 dage siden) @ gamle ole

PS. Sidder med en SR fra 75, men synes ikke at se denne signaltype ????

SR tager i planerne i § 6 IKKE hensyn til baggrundspladens størrelse, så f.eks. U-signal 6.2.1., "Stop", og 6.5.1., "Kør", dækker også over et signal med kun to lamper.

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Svend, Storkøbenhavn, 7/10 2013, 12:22 (4097 dage siden) @ gamle ole

PS. Sidder med en SR fra 75, men synes ikke at se denne signaltype ????

Sæt dig stille og roligt ned og læs SR §6 igennem, så får du svar på dine spørgsmål ;-)

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af gamle ole, 7/10 2013, 12:54 (4097 dage siden) @ Jens V

Ja man blir aldrig for gammel til at lære noget nyt. Jeg lod mig netop narre af tegningerne i SR og baggrundspladens størrelse/udseende, idet jeg mente at tegningerne var den høje udgave hvor der var/er mindst 3 og 4 og 5 lys (den med "arm" og altså fælles med de lille to-lysudgave som jo netop var dominerende på S-togsnettet tidligere.:-D :-D :-D


hilsen Ole

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Georg Schmidt, 7/10 2013, 13:29 (4097 dage siden) @ gamle ole

Mellem Hellerup og Holte kunne man i gamle dage se disse tolanterners AM-signaler med blinkende grønt.
[image]
Her signaludliggeren i Hellerup med SU udgaven.
Mvh
Georg

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Jens V, 7/10 2013, 14:31 (4097 dage siden) @ Georg Schmidt

Her signaludliggeren i Hellerup med SU udgaven.

De fandtes også - i en mellemperiode - som SU-signaler på Lersøen:

[image]
Lersøen. 09.06.2008

"Kør igennem" med blinkende grøn i SU-signaler forsvandt fra SR pr. 30.09.2009.

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af zumbach, Malling, 7/10 2013, 18:49 (4097 dage siden) @ Jens V

Jeg har ingen ny information til denne tråd, men har lige et par signalbilleder, som jeg har lyst til at vise.

Her er de samme SU-signaler fra Hellerup, som Georg har taget, men taget fra en anden vinkel. De to SU-signaler er dog forsynet med en noget større udgave af bogstavviseren:
[image]
Hellerup 1955

3 SU-signaler fra Valby station. Måske kan en her i forum fortælle, hvad tallene betyder?
[image]
Valby, midt 60'erne

Endelig 2 SU-signaler fra Fredericia Rangerbanegård
[image]
Fredericia Rangerbanegård, maj 1985

M.v.h.
Keld Zumbach

SU-signaler i gamle dage

af Fysikeren, 7/10 2013, 18:51 (4097 dage siden) @ zumbach

De her billeder giver mig den mistanke, at SU-signaler har været mere udbredt tidligere. Er det korrekt? Og hvis ja, skyldes deres skæbne PU-signalernes fremgang?

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Jaer, Aarhus, 7/10 2013, 19:13 (4097 dage siden) @ zumbach


3 SU-signaler fra Valby station. Måske kan en her i forum fortælle, hvad tallene betyder?


M.v.h.
Keld Zumbach

Nummeret angiver hvilket spor, signalet gælder for.

/Jan

SU-signaler i gamle dage

af Jens V, 7/10 2013, 19:44 (4097 dage siden) @ Fysikeren

De her billeder giver mig den mistanke, at SU-signaler har været mere udbredt tidligere. Er det korrekt? Og hvis ja, skyldes deres skæbne PU-signalernes fremgang?

Det korte - og unuancerede - svar er nok ja... :-)

Men SU-signaler findes nu i ganske rigt mål endnu - også på lokaliteter, hvor man ville forvente at finde PU'er. Holsted på TIB 29 er for eksempel bestykket med hele fire af slagsen...

[image]
- to mod vest... (Bemærk varianten i spor 2. Kan kun vise "Stop"...) :-)

[image]
Begge billeder: Holsted 04.07.2013

... og to mod øst.

SU-signaler i gamle dage

af Fysikeren, 7/10 2013, 20:06 (4097 dage siden) @ Jens V

Så flere dumme spørgsmål fra min side:

Jeg troede banen fra Lunderskov til Esbjerg var med RYS-signaler, dvs. kun en rød og en grøn i alle signaler, pånær I-signaler. Hvad har jeg misforstået?

Og det andet spørgsmål: Hvorfor SU-signaler her? Billigere end PU-signaler pga. de udeladte rangertogveje?

SU-signaler i gamle dage - og nu

af Jens V, 7/10 2013, 20:24 (4097 dage siden) @ Fysikeren

Jeg troede banen fra Lunderskov til Esbjerg var med RYS-signaler, dvs. kun en rød og en grøn i alle signaler, pånær I-signaler. Hvad har jeg misforstået?

Nok ikke så meget. (Men kald det ikke RYS*), så får du bare nogen på nakken).

U- og AM-signaler på strækningen er ganske rigtigt to-begrebs, og der er ingen fremskudte signaler, så på den måde er det rigtigt nok.

Og det andet spørgsmål: Hvorfor SU-signaler her? Billigere end PU-signaler pga. de udeladte rangertogveje?

Holsteds SU-signaler er nok en eller anden undtagelse, som bekræfter en eller anden regel :-) - men du har ret, der er ikke behov for de hvide lys fra PU'erne. I øvrigt er der ingen blokfunktion i SU'erne - trods navnet stationsBLOKsignal - og de kan altså ikke vise "Kør", kun "Stop" (sammen med U-signalet) og "Kør igennem" (når U-signalet viser "Kør".

*) RYS = Reduceret Ydre Signalgivning. Et system tænkt primært til Øresundsbanen, men aldrig gennemført som "system". Visse steder (på TIB 11 og 29) blev forsignaleringen dog noget "reduceret" som en slags "mini-RYS" Ups!

SU-signaler i gamle dage

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 7/10 2013, 20:24 (4097 dage siden) @ Fysikeren

Og det andet spørgsmål: Hvorfor SU-signaler her? Billigere end PU-signaler pga. de udeladte rangertogveje?

Tja - det er vist et godt spørgsmål :-)

Svaret kunne være, at et sikringsanlæg uden PU-signaler er billegere end et med PU signaler, og hvis der ikke er behov for rangering (annullering af PU-signaler) så udgør et SU-signal præcis det samme som et PU signal ville gøre i Holsted (dækning af overkørsel og angivelse af togvejsendepunkt).

Endelig så er tilstedeværelsen af et PU-signal ikke garanti for at der findes rangertogveje i sikringsanlægget. Et annulleret PU-signal (eller DV-signal) er ikke en rangertogvej, men kun en tilladelse til rangering.

Ved en rangertogvej er det teknisk sikkerhed for, at sporskifter der skal befares er retstillede og de er fastlagte indtil en opløsning af togvejen indtræder.

SU-signaler i gamle dage

af Jens V, 7/10 2013, 20:27 (4097 dage siden) @ Henrik Hansen

Et annulleret PU-signal (eller DV-signal) er ikke en rangertogvej, men kun en tilladelse til rangering.

Njae, ikke i sig selv. Kun i forbindelse med en aftale derom... :-)

SU-signaler i gamle dage

af Svend, Storkøbenhavn, 7/10 2013, 20:42 (4097 dage siden) @ Jens V

Selv på stationer med mekaniske sikringsanlæg har der været SU-signaler, her Skodsborg 1967 (under ombygning). Der var dog ikke blokfunktion mellem SU og U.

[image]

SU-signaler i gamle dage - og nu

af John, 7/10 2013, 20:51 (4097 dage siden) @ Jens V

RYS blev aldrig defineret som system, men alligevel sneget ind på Øresundsbanen uden at sammenhængen til ATC var ordentligt defineret. Nogle signalingeniører havde fået en legeplads - det kostede adskillige millioner (omkring 30 så vidt jeg husker) - efter en del alvorlige faresituationer med ATC - at ændre systemet så det blev forsvarligt. Tak til PO. Du kan det godt kalde signalopbygningen på Lunderskov-Esbjerg for miniRys, men det var nu mere en blanding af billiggørelse og udnyttelse af ATC.

SU-signaler i gamle dage - og nu

af Jens V, 7/10 2013, 21:01 (4097 dage siden) @ John

RYS blev aldrig defineret som system, men alligevel sneget ind på Øresundsbanen uden at sammenhængen til ATC var ordentligt defineret.

Tanken er jo sådan set ok: Når toget er fuldt ATC-overvåget, er behovet for ydre forsignalering samt ydre hastighedssignalering reelt ikke til stede. Tog uden ATC behøver det heller ikke - de kører i forvejen langsomt.. Var resonementet.

Og nu kommer det jo 100% med ERTMS... :-)

SU-signaler i gamle dage - og nu

af Poul Andersen, 7/10 2013, 21:03 (4097 dage siden) @ Jens V

Jeg troede banen fra Lunderskov til Esbjerg var med RYS-signaler, dvs. kun en rød og en grøn i alle signaler, pånær I-signaler. Hvad har jeg misforstået?


Nok ikke så meget. (Men kald det ikke RYS*), så får du bare nogen på nakken).

U- og AM-signaler på strækningen er ganske rigtigt to-begrebs, og der er ingen fremskudte signaler, så på den måde er det rigtigt nok.

Og det andet spørgsmål: Hvorfor SU-signaler her? Billigere end PU-signaler pga. de udeladte rangertogveje?


Holsteds SU-signaler er nok en eller anden undtagelse, som bekræfter en eller anden regel :-) - men du har ret, der er ikke behov for de hvide lys fra PU'erne. I øvrigt er der ingen blokfunktion i SU'erne - trods navnet stationsBLOKsignal - og de kan altså ikke vise "Kør", kun "Stop" (sammen med U-signalet) og "Kør igennem" (når U-signalet viser "Kør".

*) RYS = Reduceret Ydre Signalgivning. Et system tænkt primært til Øresundsbanen, men aldrig gennemført som "system". Visse steder (på TIB 11 og 29) blev forsignaleringen dog noget "reduceret" som en slags "mini-RYS" Ups!

Holsteds SU-signaler kan godt vise "kør", hvilket sker hvis der er udkørsel fra spor 1 via transversalerne til 2´hovedspor mod Bramming eller Vejen.

Mvh.
Poul.

SU-signaler i gamle dage - og nu

af Jens V, 7/10 2013, 21:08 (4097 dage siden) @ Poul Andersen

Holsteds SU-signaler kan godt vise "kør", hvilket sker hvis der er udkørsel fra spor 1 via transversalerne til 2´hovedspor mod Bramming eller Vejen.

Men det er jo reelt "Kør igennem", eftersom det ikke vises a.h.t. blokfunktion, men hastighedsstyring af ATC-balisen. U-signalet vil vise "Kør".

SU-signaler i gamle dage - og nu

af Poul Andersen, 7/10 2013, 21:14 (4097 dage siden) @ Jens V

Holsteds SU-signaler kan godt vise "kør", hvilket sker hvis der er udkørsel fra spor 1 via transversalerne til 2´hovedspor mod Bramming eller Vejen.


Men det er jo reelt "Kør igennem", eftersom det ikke vises a.h.t. blokfunktion, men hastighedsstyring af ATC-balisen. U-signalet vil vise "Kør".

For en lokomotivfører er signal "kør" absolut ikke "kør igennem", uanset at U-signalet viser "kør". Hvodan sikringsanlægget er "skruet sammen" er lokomotivføren uvedkommende.

Mvh.
Poul.

SU-signaler i gamle dage - og nu

af Jens V, 7/10 2013, 21:20 (4097 dage siden) @ Poul Andersen

For en lokomotivfører er signal "kør" absolut ikke "kør igennem", uanset at U-signalet viser "kør".

Det er godt at høre :-)

Hvodan sikringsanlægget er "skruet sammen" er lokomotivføren uvedkommende.

Det er IKKE så godt at høre... :-)

SU-signaler i gamle dage - og nu

af Poul Andersen, 7/10 2013, 21:30 (4097 dage siden) @ Jens V

For en lokomotivfører er signal "kør" absolut ikke "kør igennem", uanset at U-signalet viser "kør".


Det er godt at høre :-)

Hvodan sikringsanlægget er "skruet sammen" er lokomotivføren uvedkommende.


Det er IKKE så godt at høre... :-)

Her tænkes selvfølgelig på den nævnte manglende blokfunktion mellem SU- og U-signalerne. Derudover bør det vel også nævnes, at SU-signalet i spor 2 mod Bramming kun kan vise "stop" p.g.a. manglende togvejsmulighed.

Mvh.
Poul.

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af zumbach, Malling, 7/10 2013, 21:48 (4097 dage siden) @ Jaer

Men er sporene ikke nummereret: 1, 2, 3, 4 og 5 fra højre mod venstre? Fjernspor: mod København, spor 1; mod Roskilde, spor 2, S-togspor fra Glostrup mod København, spor 3; fra Vanløse mod København, spor 4; fra København, spor 5?
På billedet er et SU-signal (uden nr.) for spor 3 og 2 SU-signaler for spor 4? med numrene 4 og 13?
Hvor er spor 13?
M.v.h.
Keld Zumbach

SU-signaler i gamle dage

af Jaer, Aarhus, 7/10 2013, 21:50 (4097 dage siden) @ Fysikeren

Og det andet spørgsmål: Hvorfor SU-signaler her? Billigere end PU-signaler pga. de udeladte rangertogveje?

Synlighed kan også spille ind. Og her har SU-signalet den fordel, at normalstilligen er (og var) "Stop" (nu er man også på vej til at tillade PU-ere at vise "Stop" i normalstilling, men det var ikke tilfældet, da anlægget blev projekteret).

Men når der ikke skal være lampestrømløb og signalstyrerelæer for hvide lys, så er der også en besparelse (også i vedligehold).

/Jan

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Jaer, Aarhus, 7/10 2013, 22:03 (4097 dage siden) @ zumbach

Prøv at tage et kig på denne sporplan fra Valby.

Her skrives der om spor 53, men det må være 13, der er korrekt.

/Jan

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af henning h087 ⌂, Græsted, 7/10 2013, 22:59 (4097 dage siden) @ Jaer

hej

næ, det er ikke spor 53 der menes :-)
men planen er lavet 1948 og revideret 1953, så derfor 1948-53. ;-)
og handler om transversaler i hovespor 1 og 2
så derfor sporplan 1948 - 53, 3 og 4 hovedspor ( sporplanes navn i signaturfeltet )
[image]

og sporene numereres på denne plan med spor 4(IV) nærmest hovedbygning og 13(XIII), 3(III) , 2(II) og 1(I) fjernest

[image]

mvh
henning h087

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Jens H. Bondesen, 8/10 2013, 03:38 (4097 dage siden) @ zumbach

Men er sporene ikke nummereret: 1, 2, 3, 4 og 5 fra højre mod venstre? Fjernspor: mod København, spor 1; mod Roskilde, spor 2, S-togspor fra Glostrup mod København, spor 3; fra Vanløse mod København, spor 4; fra København, spor 5?

Jo, i dag er sporene nummereret sådan, men som andre har beskrevet, har det ikke altid været sådan.

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af zumbach, Malling, 8/10 2013, 08:23 (4096 dage siden) @ Jens H. Bondesen

God morgen.
Tak til alle for denne fyldestgørende forklaring. Men det er da en usædvanlig placering af SU-signalet gældende for spor 4, og må skyldes manglende plads mellem spor 4 og spor 13.
M.v.h.
Keld Zumbach

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Holger Sørensen, Hedehusene, 8/10 2013, 09:24 (4096 dage siden) @ zumbach

Romandetektiven Sherlock Holmes har ikke levet forgæves!!!!!

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Georg Schmidt, 8/10 2013, 11:16 (4096 dage siden) @ zumbach

Tak til Jens og Keld for billeder fra Lersøen og Hellerup.
[image]
Hellerup sydende omkring 1970, og som jeg husker det var der enten F eller K i kassen på de to til højre.
[image]
Denne vogn stod længe i sydenden af Hellerup omkring 70-72.
Mvh
Georg

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Svend, Storkøbenhavn, 8/10 2013, 11:53 (4096 dage siden) @ zumbach

Men det er da en usædvanlig placering af SU-signalet gældende for spor 4, og må skyldes manglende plads mellem spor 4 og spor 13.

De to signaler danner blot et signalbillede - helt naturligt for den tid.

Gl. signaler? S-togsnettet mm - Specialvogn Hellerup

af Niels Munch, 8/10 2013, 21:24 (4096 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Denne vogn stod længe i sydenden af Hellerup omkring 70-72.

Det var DSB Specialvogn 554, ex KSB Cc 64, vist den eneste af de fhv. "mælkevogne" fra Slangerupbanen, der fik en gavldør:

[image]
FDSB/DSB Specialvogn 554 i Skælskør, 29.08.1981 (nm).

..... i begge ender ???


M.v.h.
Niels

Gl. signaler? S-togsnettet mm - Specialvogn Hellerup

af Georg Schmidt, 9/10 2013, 16:48 (4095 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels så fik jeg den vogn opklaret, kvitterer med lidt mere Hellerupstemning.
[image]
Hellerup 1970
Mvh
Georg

Gl. signaler? S-togsnettet mm - Specialvogn Hellerup

af Flemming Jakielski, Rødovre, 9/10 2013, 19:35 (4095 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak Niels så fik jeg den vogn opklaret, kvitterer med lidt mere Hellerupstemning.
[image]
Hellerup 1970
Mvh
Georg

Ja og en kuriøsitet var at vognens maks. Hastighed var nedsat til 0 km/t. Så den blev i Hellerup. Hvordan man så fik den væk melder historien ikke noget om.

Flemming J

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Holger Sørensen, Hedehusene, 9/10 2013, 21:27 (4095 dage siden) @ zumbach

De to store udgaver af bogstavviseren spor 5 og 6 i Hellerup som ses på et billede tidligere, blev erstattet af den mere moderne type senest i 1960 (som den i spor 4).

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af gamle ole, 11/10 2013, 17:40 (4093 dage siden) @ gamle ole

-og de nærmeste afløsere til den nævnte signaltype åpå S-banen (bortset fra de enkeltge der stadig består), må vel være det omtalte "skæve" signal med 4 lys, hvoraf det ene er forskudt (bl.a. det nævnte på Vesterport), og så de tidligere "dværge"-dværgsignaler der oprindelig stgod på jorden, nu er avanceret op i luften og virker som et "hovedsignal",(hvis jeg har forstået det rigtigt?)


Ole

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Svend, Storkøbenhavn, 11/10 2013, 18:45 (4093 dage siden) @ gamle ole

-og de nærmeste afløsere til den nævnte signaltype åpå S-banen (bortset fra de enkeltge der stadig består), må vel være det omtalte "skæve" signal med 4 lys, hvoraf det ene er forskudt (bl.a. det nævnte på Vesterport), og så de tidligere "dværge"-dværgsignaler der oprindelig stgod på jorden, nu er avanceret op i luften og virker som et "hovedsignal",(hvis jeg har forstået det rigtigt?)

Nej, ikke helt ;-)

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Holger Sørensen, Hedehusene, 14/10 2013, 15:19 (4090 dage siden) @ Svend

De gode gamle dage i Hellerup, her den 10. aug. 1961.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

[image]

Foto: Holger B.D. Sørensen

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af gamle ole, 25/10 2013, 13:11 (4079 dage siden) @ gamle ole

-og så kom jeg jo i tanke om den glimrende signalbog fra Bane Bøger.
Den omtaler jo alle forholdene på en mere "spiselig" måde end SR.
Alle 3 grundspørgsmål står omtalt i denne bog.

1 Det vgamle "S-togssignal" har sine rødder på S-banen, men fandtes/findes nu spredt rundt omkring i landet som AM og U-signal.
2 Dværgene er vokset fra rene rangersignaler opå jorden, kommet op i luften og udviddet til PU-signaler.
3 Det "skæve" signal har øgenavnet "kinerserøjne" (når det viser to hvide skråstillet lys) og kommer ind i forbinelse med HKT-systemet på S-banen
-således som svarene her på tråden også beskriver-
Så dette må være den korte konklussion på spørgsmålene.;-)


Hilsen Ole

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Carsten, Valby, 25/10 2013, 13:28 (4079 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole

Betinget stop (kineserøjne) vises med gult lys.

med venlig hilsen

Carsten

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 25/10 2013, 13:34 (4079 dage siden) @ Carsten

Hej Ole

Betinget stop (kineserøjne) vises med gult lys.

Skal man være helt pedantisk, så er det faktisk brandgult lys, gult anvendes vist ikke ved banerne.

Grunden til jeg aldrig vil glemme at det skal være 'brandgult', var en ældre trafikkontrolløer i Fredercia, som fortalte mig at lyset i de daværende TU-signaler ikke var gult - men brandgult !!

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af gamle ole, 25/10 2013, 14:50 (4079 dage siden) @ Carsten

Tak. Selvfølgelig. Nu er jeg squ også blevet farveblind!:-)


Hilsen Ole

Avatar

OT: Annulleret PU

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/10 2013, 20:15 (4079 dage siden) @ gamle ole

-og så kom jeg jo i tanke om den glimrende signalbog fra Bane Bøger.
Den omtaler jo alle forholdene på en mere "spiselig" måde end SR.
Alle 3 grundspørgsmål står omtalt i denne bog.

1 Det vgamle "S-togssignal" har sine rødder på S-banen, men fandtes/findes nu spredt rundt omkring i landet som AM og U-signal.
2 Dværgene er vokset fra rene rangersignaler opå jorden, kommet op i luften og udviddet til PU-signaler.
3 Det "skæve" signal har øgenavnet "kinerserøjne" (når det viser to hvide skråstillet lys) og kommer ind i forbinelse med HKT-systemet på S-banen
-således som svarene her på tråden også beskriver-
Så dette må være den korte konklussion på spørgsmålene.;-)

Hvis man på sin karrierevej i DSB stødte på en kollega, der "hang lidt i bremsen", var det ikke ualmindeligt - noget ondskabsfuldt - at omtale ham/hende som lignende "en annulleret PU", når vedkommende fik forelagt en kompliceret problemstilling, som vedkommende ikke umiddelbart kunne finde en løsning på.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen, meget ofte lignende en annulleret PU

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af esni, Frederikssund, 27/10 2013, 00:45 (4078 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak til Jens og Keld for billeder fra Lersøen og Hellerup.
[image]
Hellerup sydende omkring 1970, og som jeg husker det var der enten F eller K i kassen på de to til højre.

Jeg er NÆSTEN sikker på at det var L (Lersøen) eller K

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af gamle ole, 1/12 2013, 17:52 (4042 dage siden) @ gamle ole

Pudsigt nok fandt jeg netop et billede hvor det omtalte signal på NNørrebro St i DJKs jernbanen nr 3 2010 side 50. fra sommeren 99. (Gud ved hvor længe det sad der?)


hilse3n Ole

SU-signaler i gamle dage

af esni, Frederikssund, 1/12 2013, 20:53 (4042 dage siden) @ Svend

Dengang Charlottenlund stadig havde armsignaler, så var der U-armsignaler i sydenden med F-mærke og der var SU-armsignaler i nordenden, som blev efterfulgt af et U-signal (3-lanterners dagslyssignal).

Ud for Ordrup station (S-banen) var der AM signal (3-lanterners dagslyssignal).

Hellerups fremskudte signal fra nord var et dagslyssignal, så vidt jeg husker uden forgreningsangivelse, selvom det efterfølgende hovedsignal vist havde forgreningsangivelse.

Senest 1970 fik Charlottenlund nyt sikringsanlæg med PU-er, som vist holdt indtil et lynnedslag ca år 2000?

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Holger Sørensen, Hedehusene, 1/12 2013, 21:47 (4042 dage siden) @ gamle ole

Hvilket signal??

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

SU-signaler i gamle dage

af Georg Schmidt, 1/12 2013, 22:29 (4042 dage siden) @ esni

Husker Charlottenlund station fra 1966-68 da min arbejdsplads lå i nærheden. Husker fungerende gik over på perron 2 i signalhuset og stillede signal ved togtid.
Har desværre ingen billeder fra den tid, men et par fra en regnfuld dag søndag den 18/2 1973 hvor DJK var på tur rundt om husene.
[image]
[image]
Mvh
Georg

SU-signaler i gamle dage

af Svend, Storkøbenhavn, 1/12 2013, 23:25 (4042 dage siden) @ Georg Schmidt

Husker Charlottenlund station fra 1966-68 da min arbejdsplads lå i nærheden. Husker fungerende gik over på perron 2 i signalhuset og stillede signal ved togtid.

På dette foto fra "sidst i 60´erne" ses kommandoposten liggende på perronen. Jeg tror såmænd nok at stationsbestyreren har opholdt sig der permanent. Charlottenlund var togfølgestation på fjernbanesporene (spor 0-2), men på et tidligere tidspunkt havde også S-togssporene (spor 3 og 4) I- og U-signaler.

Billedet er formentlig taget lige omkring det tidspunkt, hvor Charlottenlund fik nyt relæsikrinsanlæg placeret i stationsbygningen og forberedt for fjernstyring, først fra Hellerup og senere fra Helsingør.

[image]
Charlottenlund sidst i 60´erne ©HBDS

SU-signaler i gamle dage

af Georg Schmidt, 1/12 2013, 23:40 (4042 dage siden) @ Svend

Dejligt billede af Charlottenlund som jeg husker den, husker du anlægstypen var det en 1912?
Mvh
Georg

SU-signaler i gamle dage

af esni, Frederikssund, 2/12 2013, 00:41 (4042 dage siden) @ Svend

Husker Charlottenlund station fra 1966-68 da min arbejdsplads lå i nærheden. Husker fungerende gik over på perron 2 i signalhuset og stillede signal ved togtid.


På dette foto fra "sidst i 60´erne" ses kommandoposten liggende på perronen. Jeg tror såmænd nok at stationsbestyreren har opholdt sig der permanent. Charlottenlund var togfølgestation på fjernbanesporene (spor 0-2), men på et tidligere tidspunkt havde også S-togssporene (spor 3 og 4) I- og U-signaler.

Billedet er formentlig taget lige omkring det tidspunkt, hvor Charlottenlund fik nyt relæsikrinsanlæg placeret i stationsbygningen og forberedt for fjernstyring, først fra Hellerup og senere fra Helsingør.

[image]
Charlottenlund sidst i 60´erne ©HBDS

Man kan lige se den ene af SU'erne, som lige inden broen for Jægersborg Alle (viser Kør og U-signalet Kør-Igennem)

I første omgang troede jeg signalarmen var en del af vejbelysningen oppe på broen

SU-signaler i gamle dage

af henning h087 ⌂, Græsted, 2/12 2013, 01:58 (4042 dage siden) @ esni

Hej

forrige HBDS foto af Charlottenlund er fra 1966

og her er et fra 1972 hvor der er PU på fjernsporene og AM på S bane sporene
foto Holger Sørensen ( HBDS ) 1972
[image]

mvh
henning h087

SU-signaler i gamle dage

af esni, Frederikssund, 2/12 2013, 20:11 (4041 dage siden) @ henning h087

Hej

forrige HBDS foto af Charlottenlund er fra 1966

og her er et fra 1972 hvor der er PU på fjernsporene og AM på S bane sporene
foto Holger Sørensen ( HBDS ) 1972

henning h087

Jeg har aldrig før lagt mærke til afgangssignallamperne under perrontagene, men hvilken funktion har de haft på station med U- og SU- signaler?

Desuden er jeg overrasket over at sporene på godspladsen allerede er taget op i 1972. Jeg ville have sagt at de forsvandt da man gjorde Charlottenlund til materiel-plads for kystbanens elektrificering?

SU-signaler i gamle dage

af Svend, Storkøbenhavn, 2/12 2013, 21:06 (4041 dage siden) @ esni

Du har ret

[image]

SU-signaler i gamle dage

af Svend, Storkøbenhavn, 2/12 2013, 21:09 (4041 dage siden) @ esni

Jeg har aldrig før lagt mærke til afgangssignallamperne under perrontagene, men hvilken funktion har de haft på station med U- og SU- signaler?

Alternativet var - før SR75 - at stationsbestyreren skulle ud med "spejlægget" for at give afgang til et standsende tog (standsende togs togfører).

SU-signaler i gamle dage

af esni, Frederikssund, 2/12 2013, 21:42 (4041 dage siden) @ Svend

Jeg har aldrig før lagt mærke til afgangssignallamperne under perrontagene, men hvilken funktion har de haft på station med U- og SU- signaler?


Alternativet var - før SR75 - at stationsbestyreren skulle ud med "spejlægget" for at give afgang til et standsende tog (standsende togs togfører).

Også når der var U-signaler??

Min undren skyldes, at betingelserne for at give afgang med stok eller fast afgangssignal vel må have været de samme som for at kunne sætte SU- og U-signal?

SU-signaler i gamle dage

af Jens V, 2/12 2013, 21:58 (4041 dage siden) @ esni

Også når der var U-signaler??

Min undren skyldes, at betingelserne for at give afgang med stok eller fast afgangssignal vel må have været de samme som for at kunne sætte SU- og U-signaL.

Her er forklaringen fra det lille hæfte, som blev udgivet samtidig med indførelsen af det nuværende SR i 1975:

[image]

SU-signaler i gamle dage

af esni, Frederikssund, 2/12 2013, 22:06 (4041 dage siden) @ Jens V

Men hvordan var proceduren før 1975 på stationer med U-signal?

Proceduren efter 1975 er jeg den eneste jeg selv har oplevet

SU-signaler i gamle dage

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 2/12 2013, 22:21 (4041 dage siden) @ esni

Men hvordan var proceduren før 1975 på stationer med U-signal?

1. Stationsbestyreren gav signal "afgang" til togføreren med signalstokken eller vha. de faste lysafgangssignaler når togvejen var indstillet og afgangstiden var inde.

2. Togføreren gav signal "afgang" til lokomotivføreren.

SU-signaler i gamle dage

af Jens V, 2/12 2013, 22:24 (4041 dage siden) @ esni

Men hvordan var proceduren før 1975 på stationer med U-signal?

Proceduren efter 1975 er jeg den eneste jeg selv har oplevet

Stationen gav "Afgang" til togføreren - togføreren gav "Kør" til lokomotivføreren.

"Afgang" fra stationen kunne gives med signalstokken ("afgangsstokken", "spejlægget") eller med fast afgangslys. Proceduren var den samme, uanset om der var U-signal eller ej.

Men - som det omtales i SR-hæftet - på et tidspunkt begyndte man at lade enmandsbetjente godstog (tidligere havde godstog jo også togfører) afgå direkte på signalgivningen. Hvilket altså blev standard i 1975. Og dermed var man nødt til at "vende" afgangsproceduren, eftersom det nu var lokomotivføreren, der modtog stationens afgangstilladelse og ikke togføreren.

Det var første skridt i togførerens langsomme "død" som sikkerhedsperson. En proces, der sluttede, da togføreren pr. 13.12.2009 blev skrevet ud af SR.

Hvornår den omtalte "forsøgsordning" startede, ved jeg ikke - men det er der sikkert andre i forummet, der gør? :-)

Avatar

SU-signaler i gamle dage

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/12 2013, 22:41 (4041 dage siden) @ Jens V

Men hvordan var proceduren før 1975 på stationer med U-signal?

Proceduren efter 1975 er jeg den eneste jeg selv har oplevet


Stationen gav "Afgang" til togføreren - togføreren gav "Kør" til lokomotivføreren.

"Afgang" fra stationen kunne gives med signalstokken ("afgangsstokken", "spejlægget") eller med fast afgangslys. Proceduren var den samme, uanset om der var U-signal eller ej.

Men - som det omtales i SR-hæftet - på et tidspunkt begyndte man at lade enmandsbetjente godstog (tidligere havde godstog jo også togfører) afgå direkte på signalgivningen. Hvilket altså blev standard i 1975. Og dermed var man nødt til at "vende" afgangsproceduren, eftersom det nu var lokomotivføreren, der modtog stationens afgangstilladelse og ikke togføreren.

Det var første skridt i togførerens langsomme "død" som sikkerhedsperson. En proces, der sluttede, da togføreren pr. 13.12.2009 blev skrevet ud af SR.

Hvornår den omtalte "forsøgsordning" startede, ved jeg ikke - men det er der sikkert andre i forummet, der gør? :-)

Kære Jens

15. februar 1966.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

SU-signaler i gamle dage

af esni, Frederikssund, 2/12 2013, 22:41 (4041 dage siden) @ Jens V

"Afgang" fra stationen kunne gives med signalstokken ("afgangsstokken", "spejlægget") eller med fast afgangslys.
Proceduren var den samme, uanset om der var U-signal eller ej.

Undskyld min tungnemhed, men hvad var formålet med U-signalet? og med SU-signalet?

SU-signaler i gamle dage

af Jens V, 2/12 2013, 22:55 (4041 dage siden) @ esni

"Afgang" fra stationen kunne gives med signalstokken ("afgangsstokken", "spejlægget") eller med fast afgangslys.
Proceduren var den samme, uanset om der var U-signal eller ej.


Undskyld min tungnemhed, men hvad var formålet med U-signalet? og med SU-signalet?

U-signalets betydning har "altid" blot været "Frit til næste hovedsignal" - altså, at banestykket (eller blokafsnittet) efter stationen er frit.

Det ses ret tydeligt også i dag, f.eks. på stationer med en overkørsel i udkørselsenden. Dér kan U-signalet udmærket vise "Kør" (fordi banestykket er frit), mens der ikke er "Afgang" fra stationen (i PU-signalerne), før overkørslen er sikret.

Så dér kan man iagttage "Forbikørsel forbudt" i PU-signalet, mens U-signalet lidt længere fremme viser "Kør". U-signalet dér er altså på ingen måde en afgangstilladelse...

SU-signaler i gamle dage

af Svend, Storkøbenhavn, 2/12 2013, 23:44 (4041 dage siden) @ esni

For at springe lidt i det (formålet med signalerne har Jens forklaret): Før SR75 var togføreren den øverst ansvarlige i toget; alle sikkerhedmæssige meldinger gik igennem ham. Skulle der udleveres en skriftlig udkørselstilladelse, krydningsforlægning eller fribaneordre (blot et par eksempler) til et standsende tog, blev de udleveret til togføreren som - efter at have gjort sig bekendt med indholdet - overgav den (blanketten) til lokomotivføreren. En indrangering (med en fra station udsendt person) skete dog uden togførerens mellemkomst og det samme, hvis der blev udleveret en meddelelse til et gennemkørende tog (en lidt længere historie som kan fortælles ved en anden lejlighed).

SU-signaler i gamle dage

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 3/12 2013, 08:16 (4040 dage siden) @ Jens V

Det ses ret tydeligt også i dag, f.eks. på stationer med en overkørsel i udkørselsenden. Dér kan U-signalet udmærket vise "Kør" (fordi banestykket er frit), mens der ikke er "Afgang" fra stationen (i PU-signalerne), før overkørslen er sikret.

Så dér kan man iagttage "Forbikørsel forbudt" i PU-signalet, mens U-signalet lidt længere fremme viser "Kør". U-signalet dér er altså på ingen måde en afgangstilladelse...

Ovenstående afhænger helt af overkørslens placering (i forhold til signalerne, evt. sporskifter og stationsgrænsen) og indretning (om der er afhængighed mellem overkørselsanlæg og signalgivning).

Du tænker sikkert på en bestemt udførelse, men har ikke præciseret det ovenfor.

SU-signaler i gamle dage

af Jens V, 3/12 2013, 08:46 (4040 dage siden) @ Erik Olsen

Det ses ret tydeligt også i dag, f.eks. på stationer med en overkørsel i udkørselsenden. Dér kan U-signalet udmærket vise "Kør" (fordi banestykket er frit), mens der ikke er "Afgang" fra stationen (i PU-signalerne), før overkørslen er sikret.

Så dér kan man iagttage "Forbikørsel forbudt" i PU-signalet, mens U-signalet lidt længere fremme viser "Kør". U-signalet dér er altså på ingen måde en afgangstilladelse...


Ovenstående afhænger helt af overkørslens placering (i forhold til signalerne, evt. sporskifter og stationsgrænsen) og indretning (om der er afhængighed mellem overkørselsanlæg og signalgivning).

Du tænker sikkert på en bestemt udførelse, men har ikke præciseret det ovenfor.

Somme tider ER det rent faktisk muligt (stik imod Storm Ps udsagn) at spå... om fremtiden.

Ovenstående svar var f.eks. forudset. :-)

Men ja, eksemplet forekommer, når en overkørsel har afhængighed til PU-signalerne. Og ja, det kunne godt have været præciseret - man skal bare vælge sine præciseringer med omhu for ikke at afspore emnet. Her har jeg så - åbenbart - ikke udvist tilstrækkelig omhu.

SU-signaler i gamle dage

af Thorbjørn, Kbh Ø, 3/12 2013, 09:46 (4040 dage siden) @ esni

Så har Charlottenlund haft en renæssance, det er ikke mange år side at der blev optaget spor på stedet. Lysmasterne (gittermaster) står der stadig.

SU-signaler i gamle dage

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 23/6 2014, 20:41 (3838 dage siden) @ Jens V

For lige at springe tilbage til Holsted er der vist ingen der lige har hæftet sig ved at de 2 SU signaler faktisk dækker en overkørsel og at der er kurveforhold der gør U-signalerne svære at se fra perron (og den foregående strækning).
Lars Møller Jensen.

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Holger Sørensen, Hedehusene, 30/6 2014, 21:26 (3831 dage siden) @ gamle ole

Du skylder stadig at oplyse hvad det er for et signal, som jeg spurgte om for et halvt år siden!!

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af re20000, 1/7 2014, 00:47 (3831 dage siden) @ Holger Sørensen

Du skylder stadig at oplyse hvad det er for et signal, som jeg spurgte om for et halvt år siden!!

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Det har han jo svaret på i indlægget over dit forrige:

"Pudsigt nok fandt jeg netop et billede hvor det omtalte signal på NNørrebro St i DJKs jernbanen nr 3 2010 side 50. fra sommeren 99. (Gud ved hvor længe det sad der?)"

Håber det hjælper...

Nold

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Holger Sørensen, Hedehusene, 1/7 2014, 08:11 (3830 dage siden) @ re20000

Det ved jeg da godt, men omtalte blad har jeg ikke afgang til - derfor.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af re20000, 1/7 2014, 08:44 (3830 dage siden) @ Holger Sørensen

Det ved jeg da godt, men omtalte blad har jeg ikke afgang til - derfor.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :

Jamen så skriv du bare det.
Jeg så godt smileyerne, dit indlæg virkede bare så vrissent. Det gør de en gang imellem. Håber ikke det er sådan ment. Det er mit ihvertfald ikke :-)

Nold

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 1/7 2014, 15:29 (3830 dage siden) @ re20000

Det ved jeg da godt, men omtalte blad har jeg ikke afgang til - derfor.


Jamen så skriv du bare det.
Jeg så godt smileyerne, dit indlæg virkede bare så vrissent. Det gør de en gang imellem.

Det er mest overfor Gamle Ole.

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Holger Sørensen, Hedehusene, 3/7 2014, 08:31 (3828 dage siden) @ Erik Olsen

Det signal der sad for enden af perronen på Nørrebro st. i retning mod Hellerup var det fremskudte signal for Lersøen (400 m før I-signalet) med baggrundspladen lige for oven og buet for neden og med 2 lanterner (øverst der kunne vise brandgult blinklys og nederst grønt blinklys).
Hvornår det blev fjernet ved jeg ikke, men har selvfølgelig været engang efter 2000, hvor strækningssikringsanlæget m.m. blev ombygget.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af gamle ole, 3/7 2014, 11:17 (3828 dage siden) @ Holger Sørensen

Just det jeg referede til tidligere.


Ole

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Holger Sørensen, Hedehusene, 3/7 2014, 14:43 (3828 dage siden) @ gamle ole

Nej - du referede til et signal ved udkørslen på Nørrebro st. der var ovalt for oven og neden med rødt lys og grønt blink, som hele tråden startede med.
Jeg prøver nu her at forklare dig hvad det er for et signal du mener, da jeg har fundet det billede du henviser til. Og din oprindelige beskrivelse er helt forkert både med form og signallys.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af gamle ole, 28/11 2015, 16:24 (3315 dage siden) @ gamle ole

I forlænelse af den gamle tråd om temaet, fandt jeg i den ny signalbog fra Banebger.
Et5 af problemerne med at finde signaltypen i SR-75 og andre kilder er delvist forklaret her på side 81 under Signaler i store mængder- iøvrogt også i den gamle signalbog side 85. Forklaringen er her at pga de levere hastigheder på S-banen ku man njes med denne type af signaler hvorimodman i den hurtigere fjerntrafik viste 2 grønne lys og altså nøjejes med et grønt blink ved "kør igennem".

Hilsen Ole

Gl. signaler? S-togsnettet mm

af Holger Sørensen, Hedehusene, 28/11 2015, 21:21 (3315 dage siden) @ gamle ole

Once again.
Det signal du skrev om for enden af Nørrebro var et fremskudt signal som viste om der var stop eller kør på indkørselssigalet 400 hundrede meter længere fremme.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak