Ukendt O&K/Pedershåb

af Bent Hansen, 5/10 2013, 11:26 (4100 dage siden)

[image]Dette er ikke en gættekonkurrence, og du kan ikke vinde noget, men ved du noget om billedet, hører jeg gerne fra dig.

Under søgning efter noget andet fandt jeg denne O&K. Jeg har sikkert lavet reproarbejdet, men mit billede har Svend Guldvangs negativnummer 3682. Der står kun på bagsiden O&K til reparation hos Pedershåb. Billedet er fundet af SAG? i Pedershåbs arkiver. Formentlig var det uden tekst, for teksten mener jeg at have sat på. Alfred Hansen har givetvis set billedet, men der er ingen udtalelse fra ham. Han har ikke kendt det. Derfor tror jeg nu, at det er et tysk efterladenskab købt på en værnemagtsauktion og af den nye ejer indleveret til reparation hos Pedershåb.

Flere gæt: Vi er i Nordjylland. Sporvidden er 600 mm. Lokomotivet er forholdsvis nyt. Altså ikke en gammel O&K fra 1911. Det er givetvis et tipvognlokomotiv.

Jeg spørger: Byggenummer? Ejer? Hvad brugte Værnemagten det til? Hvad brugte den nye ejer det til?

Kender du lokomotivet? Der er ikke så forfærdelig mange muligheder, hvis ellers hypotesen om et værnemagtslokomotiv holder.

Med venlig hilsen

Bent Hansen

Ukendt O&K hos Pedershåb

af Niels Munch, 7/10 2013, 11:41 (4098 dage siden) @ Bent Hansen

[image]

Billedet giver mig associationer til de 2 Monberg & Thorsen Søborg-lok, som blev bygget 1942 efter "O&K-forlæg", der angiveligt var ét af disse 2:

O&K Berlin D 9793 1922 Bt 750 mm, neu Monberg & Thorsen, Kopenhagen - måske snarere
O&K Berlin D 9795 1922 Bt 750 mm, neu Monberg & Thorsen, Kopenhagen

og som bl.a. - sammen med andre entreprenørers tilsvarende lokomotiver - benyttedes ved anlægsarbejderne ved Fredericia og Lillebæltsbroen. Se også billedgalleriet her: http://www.middelfart-museum.dk/jordarbejde .

Lokomotivtypen kendes også fra dæmningsarbejderne ved Kalvebod under 2. Verdenskrig (Guldvangs Industribanebog side 127).

Men et Søborg-lok er det næppe; de havde ikke håndhjul på røgkammerdøren.

Vi søger altså jf. mine antagelser et 70 hk O&K-lok fra 1920 ff., formentlig med 750 mm sporvidde, og som har været til reparation hos PM.

Arbejdermuseet har i øvrigt et billede af typen:

[image]
"Tipvognstog og jordarbejdere ved Brande - 1920", ABA F20070222059.

ABAs tids- og stedsangivelser er ikke altid lige pålidelige.


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak